Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tee tulosta facebook-mainoksilla

Kirjoitettu 21.02.21
Esseen kirjoittaja: Aleksi Laitinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tee tulosta Facebook-mainoksilla
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Viimeinen vuosi Tiimiakatemialla pyörähti käyntiin pari kuukautta sitten ja paljon on tullut opittua ja koettua tähän mennessä. Viimeinen vuosi on mennyt pääasiassa videotuotannon puolella, mutta paljon on tullut opittua myös videoiden ulkopuolelta muiden ihmisten kertomana. Valitsin itselle lukuvuoroon seuraavaksi kirjan, jonka myötä saan itselleni kirkkaammaksi Facebookin mahdollisuudet. Haluan tietää enemmän sen mahdollisuuksista ja siitä, kuinka somea voi hyödyntää asiakashankinnassa, näkyvyydessä ja tietenkin myynnin parissa. Kirjana toimii ” Tee tulosta Facebook-mainoksilla ” ( Jari Juslen). Kirjassa lähdetään ihan perusjutuista liikkeelle ja käydään Facebookia läpi monelta kantilta. Kirja antaa työkaluja, joiden avulla Facebookista saa mahdollisimman paljon irti ja kertoo mitä tulee ottaa huomioon kyseisellä alustalla ja antaa hyviä vinkkejä markkinointiin kyseisellä alustalla.

Kirjasta päällimmäisenä jäi mieleen se kuinka paljon meistä todella jää dataa internetin syövereihin. Jokainen klikkaus ja jokainen sekunti, jonka käytät erilaisissa sovelluksissa tallentuu omalle sivulle ja jokaista liikettä voidaan hyödyntää esimerkiksi juuri Facebookissa kohdennettaessa markkinointia tietynlaisille tyypeille tai käyttäytyjille. Tietysti tämä on ollut tiedossa jo, mutta tämä tuli taas itselle hyvänä muistutuksena, että kannattaa välillä miettiä mitä someen laittaa ja mitä siellä tekee. Ei ole montaa viikkoa kun juteltiin kavereiden kesken ajasta, jolloin some ei ollut koko ajan silmillä. Lisäksi mietittiin tulevaisuutta, että kuinka kauan tätä kestää ja mitä ihmiset tekevät esimerkiksi 20 vuoden päästä. Nykyään somesta tulee niin valtava ähky, että välillä toivoisi sen kaatuvan kokonaan, mutta silti siellä tulee itsekin oltua päivittäin useaan otteeseen.

 

Usein varsinkin aloittelevilla yrityksillä on ajatuksissa, että nyt kun tehdään mainosvideo ja aloitetaan digimarkkinointi niin kaikki hoituu kuin tanssi. Sitten saatetaan tuputtaa liikaa asiaa ja yritetään tehdä vaikutus kaikkiin mahdollisiin ihmisiin. Samalla hetkellä ampuu itseään nilkkaan. Kirjassa kerrottiin esimerkiksi Facebookin markkinoinnista niin, että alkuun on hyvä testailla erilaisia sisältöjä ilman rahallista panostusta ja sen jälkeen aloittaa pienellä budjetilla ja lisätä resurssien mukaan panostusta sitten. Samoin moneen otteeseen nousi myös tarkennetut kohdennukset, joilla saadaan juuri se tietty haluttu ja laadukas yleisö tavoitettua. On aivan sama tavoitatko 20 000 tuhatta ihmistä, jos niistä kukaan ei ole kiinnostunut tai potentiaalinen asiakkaasi. On tärkeämpää, että tavoitat vaikka pari sataa potentiaalista asiakasta ja käytät heihin sen saman panostuksen. Tähän sivuten kirjassa oli myös siitä, kun pyydetään mahdolliselta uudelta ostajalta liian paljon ja liian nopeasti. Itse saattaa helposti sokeutua omalle tuotteelleen ja sisäistää sen hyvin, mutta se mahdollinen uusi asiakas ei välttämättä ole koskaan kuullutkaan tuotteesta eikä tiedä siitä mitään. Sama pätee myös kampanjoissa, joita somessa pyörii. Kannattaako alkuun yrittää saada sähköpostilistaa kasaan mahdollisista asiakkaista vai yrittää myydä heille tuote heti välittömästi. Kumman veikkaat saavan helpommin tuntemattomalta ihmiseltä, 1000€ tilauksen vai sähköpostin? Sähköpostin kautta asiakas pääsee tutustumaan esimerkiksi uutiskirjeen myötä asiakkaaseen ja häntä voidaan ohjata järjestelmällisesti kohti sitä 1000€ ostopäätöstä.

Kanavavalinnoilla on iso rooli tuloksellisessa markkinoinnissa. Nykyään on aivan järjettömän monta kanavaa, jossa voit olla mukana ja tuoda itseäsi tai yritystäsi esille. Kukaan ei kuitenkaan voi olla joka paikassa ja tehdä siellä menestystä. Tai varmasti joku voi, mutta sitten täytyy olla pinkka aika jiirissä. Uusien kanavien ja sivustojen vetovoima on usein suurempi kuin todellinen hyöty, jota kanavasta saa todellisuudessa irti. Uuden kanavan alussa, et välttämättä saa heti ihmeitä aikaan, mutta siinä tilanteessa ei kannata hätääntyä, vaan pysyä omassa toimintasuunnitelmassa. Pääkanavan täytyy olla tarkkaan mietitty ja siellä täytyy olla myös potentiaaliset asiakkaat tai sitten hukkaat rahaa ja aikaa. Monilla aloittavilla yrityksillä ei varmasti ole edes resursseja olla monessa kanavassa aktiivisia, joten tämä on hyvä nostaa esille heti alussa. Kirja painottaa paljon facebookin voimaa kertoen 1,8 miljardista käyttäjästä ja sen ylivoimaisuudesta muihin verrattuna. Me Höyrymedialla luotiin Instagram ja Facebook samalla, kun julkaistiin meidän toiminta julkiseksi. Me halutaan olla näillä kanavilla, että meidät on helppo löytää ja näiden kanavien kautta meidän arkea on helppo seurata. Me halutaan olla helposti lähestyttäviä ja tuoda meidän toimintaa kaikkien nähtäville. Meidän täytyy vielä puida porukalla ja tutkia mistä kanavasta on meille eniten hyötyä ja mistä tavoitamme potentiaalisimmat asiakkaat. Tämä edellä mainittu kombo on sinällään hyvä, että tähän edellä mainittuun toimintaan ei kulu meiltä paljoa aikaa ja se on todella matalankynnyksen hommaa.

 

Kirjassa painotettiin useaan otteeseen järjestelmällisyyttä ja malttia markkinoinnissa. On hyvä kokeilla erilaisia mainoksia ja tutkia dataa siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa. Sen jälkeen on hyvä ladata euroja sisään ja aloittaa kampanjat. Google analytics on ehdoton työkalu tähän tueksi kampanjoiden seurantaa varten. Sen avulla saa näkymän tehokkuudesta ja voit mitata syntyviä tuloksia tämän avulla. Kirjassa tuotiin paljon juuri tukitekijöitä, joiden avulla Facebookista saa parhaan tuloksen irti. Vanha kunnon sähköpostimarkkinointi toimii myös hyvin Facebook-markkinoinnin tukena. Mieti itseäsi tilanteeseen, jolloin olet antanut sähköpostin jonnekin. Olet luultavasti kiinnostunut kyseisestä firmasta tai jokin houkutteleva tekijä on saanut sinut tekemään tällaisia hullutuksia. Olet kuitenkin hypännyt siinä vaiheessa jo yrityksen sähköpostilistalle ja nyt on yrityksen vuoro tehdä vaikutus sinuun uudestaan ja saada sinut tekemään ostopäätös. Tähän tilanteeseen toimii hyvin henkilökohtaisempi viesti massaviestien rinnalle, jos sellaiseen vain riittää resurssit. Tämä ei tarkoita sitä, että jokaiselle täytyisi tehdä oma viesti, vaan on esimerkiksi erilaisia vaihtoehtoja, joita voi lähettää kerättyä dataa hyödyntäen.

Sitten itse Facebook-mainoksien viesteihin. Ne ovat mahdottoman tärkeitä ja tekstit täytyy olla suunniteltu vimosen päälle kuntoon, jos haluat onnistua. Tekstit ovat usein lyhyitä, joten sen täytyy olla pelkkää asiaa joka sana. Kirjassa oli kolme tärkeintä nostoa, jotka on hyvä ottaa huomioon.

  1. Osuvuus – Miksi tämä mainos on tarkoitettu juuri minulle?
  2. Lupaus – Mitä hyötyä minä saan, jos reagoin tähän mainokseen?
  3. Toimintakehotus – Mitä minun pitää tehdä seuraavaksi?

Yksinkertaisia juttuja, mutta näitä on hyvä muistutella ja tällaisten ohjenuorien kautta mainoksista saa toimivampia ja oleelliset asiat tulee esille. On hyvä muistaa somemarkkinoinnissa myös se, että kannattaako sitä tehdä itse vai ulkoistaa se jollekin muulle. Se ei välttämättä vie kovin montaa työtuntia viikossa, mutta jos siihen ei ole itsellä osaamista/kiinnostusta ja resurssit kestävät ulkopuolisen tekjiän, niin kannattaa ainakin harkita sitä vaihtoehtona.

Tuloksia tuottavassa digimarkkinoinnissa on kolme tärkeää vaihetta.

  1. Näkyvyyden luominen – Tämän avulla saat viestisi näkymään oikeiden kohderyhmien keskuudessa.
  2. Liikenteen hankkiminen – Voit ohjata Facebookin kävijöitä esimerkiksi verkkosivuille.
  3. Konversioiden tuottaminen – Voi virittää tuottamaan mitattavia tuloksia verkkosivuilla tai verkkokaupassa.

Näiden avulla voit löytää uusia mahdollisia asiakkaita ja ostajia. Täytyy kuitenkin muistaa liikenteessä se, että liikenne on itsessään arvotonta, sillä tulokset ratkaisevat. On sama kuinka paljon siellä on niin sanottuja ”renkaanpotkijoita”, jos sieltä ei saada haluttuja tuloksia irti. Verkossa syntyviä tuloksia kutsutaan konversioiksi. Konversio on aina määritelty etukäteen ja sen syntyminen voidaan mitata. Konversioita voi olla esimerkiksi tilaus verkkokaupasta, käynti tietyllä sivulla, dokumentin lataaminen tai vaikka videon katsominen. Usein ihmisiä kehotetaan Call to actionin kautta tekemään ehdotettu konversio. Tällainen voi olla esimerkkinä ” Lataa ilmainen opas”. Call to action taas usein esiintyy nettisivuilla, mainoksissa, ländereillä jne. Kun asiakas näkee kehotuksia, niin hänen on helpompi tehdä ostopäätös tai haluttu tulos, jota yritys hakee. Yleensähän tärkein asia tapahtuu vasta klikkauksien jälkeen, jolloin päästään myyntiin. Kirjassa oli hyvä muistutus myös näistä ilmaisista mainoksista, joita voi käyttää somessa hyödykseen. Ne tukevat hyvin toimintaa ja vie kylmempiä asiakkaita mahdollisesti eteenpäin. Jokaisen mainoksen ei siis tarvitse olla kohdennettu niin tarkasti ja aina ei tarvitse raottaa lompakon nyörejä.

 

Kirjassa kerrottiin todella paljon mainoksien kohdennuksista ja lukuisista mahdollisuuksista niiden parissa. Voit jakaa mainoksia kylmille tai kuumille asiakkaille, lisätä useita tekijöitä kohdennukseen ja rajata niistä tiettyjä ominaisuuksia pois. Voit kohdentaa tykkäyksien mukaan, videoiden katseluaikojen mukaan ja vaikka liidilomakkeen täyttäjien perusteella. Mahdollisuudet ovat lukemattomat ja kannattaakin tutustua mahdollisuuksiin ennemmin itse omien tarpeiden mukaan. Ja miksi ei ilman tarpeitakin, sieltä löytyy mielenkiintoisia vaihtoehtoja joka lähtöön.

Itse sain kirjasta paljon uutta oppia ja tarkempaa tietoa. Paljon olin kuullut joidenkin kavereiden kautta, mutta ne olivat tietoa sieltä täältä ja isompi kokonaisuus oli hajanainen. Kirja on kattava paketti facebookin maailmaan ja tukitekijöihin, joiden avulla koko yrityksen markkinointi hoituu paremmin. Pelkkä Facebook tuskin ketään pelastaa. Peräänkuullutan vielä nuoren menestyjän Aatu Suihkosen sanoja. ” Tutki missä asiakkaasi oikeasti ovat? Ota se kanava haltuun ja dominoi siellä!”

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!