Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tee tulosta Facebook mainoksilla

Kirjoitettu 10.05.20
Esseen kirjoittaja: Jaakko Vanha-Viitakoski
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tee tulosta Facebook mainoksilla
Kirjan kirjoittaja: Jari Juslén
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Facebookin avulla maksavia asiakkaita

Kirja käsitti jonkun verran perus markkinointijuttuja tarpeen mukaan. Se oli suunnattu hyvin paljon aloitteleville Facebook-markkinoijille. Osa tiedosta oli jo kuultua, mutta myös uutta ja herättelevää vanhaa tietoa tuli. Facebook on työkalu, jota oikein käyttämällä voi saada tuloksia, jos myös monet muut asiat, kuten nettisivut, tukevat myyntiä.

Alussa tuotiin heti ilmi, ettei kannata tehdä isojen firmojen kaltaista brändimarkkinointia. Pienenä yrityksenä kannattaa ennemmin keskittyä suoramarkkinointiin, kun tarkoituksena on saada suuria tuloksia pienin resurssein.

Ehkä isoin oppi tuli myös kirjan alkupuolella. Se kuvasi paljon sitä, mitä olemme tehneet aikaisemmin ja selitti, miksi olemme epäonnistuneet. Olemme pyytäneet liian paljon liian pian. Sen sijaan, että yritämme tyrkyttää tuotetta suoraan asiakkaalle, meidän tulisi käyttää hetki pohtimalla asiakkaan näkökulmasta. Miksi hänen tulisi kuunnella meitä? Miksi hänen tulisi luottaa meihin? Miksi hänen pitäisi ostaa meiltä?

 

Kuinka luodaan asiakkaita digitaalisen markkinoinnin avulla

1. Verkkoa selaavien mahdollisten asiakkaiden muuttaminen kävijöiksi (klikkaajat)
2. Kävijöiden muuttaminen ystäviksi (tykkääjät, tilaajat, liidit)
3. Ystävien muuttaminen asiakkaiksi (ostajat)

 

Facebookin toiminta

Lyhyesti selitettynä kuinka Facebook toimii:

Facebook on pörssiyhtiö, jonka johdon tarkoitus on tehdä liikevoittoa –> mainostajat tuovat sen rahan –> mainostajat haluavat näkyvyyttä –> käyttäjät katselevat sisältöä –> sisällön täytyy olla mielekästä, jotta käyttäjä viihtyy Facebookissa mahdollisimman pitkään –> Facebook räätälöi feedin aikaisemman datan mukaan

 

Millaisia kohderyhmiä voit luoda?

Voit luoda kohderyhmän tietyillä sivuilla kävijöistä (ja toisaalta sulkemaan siitä pois joillain sivuilla käyneet). Esimerkiksi laskeutumissivulla käyneille mainostetaan, mutta ei niille, jotka ovat käyneet myös kiitos-/vahvistussivulla. Voit luoda kohderyhmän sivustosi vierailijoista, jotka ovat viettäneet eniten aikaa sivustollasi (esimerkiksi ylin 20%). Voit luoda kaksoisolentokohderyhmän, jolloin mainoksia näytetään tietyn ryhmän tyyliselle toiselle ryhmälle. Kohderyhmiä voi luoda todella monipuolisesti ja kohdentaminen on tästä syystä helppo tehdä tarkasti. Jopa liian tarkasti.

 

Mainosbudjetti ja uudelleenmarkkinointi

Mainosbudjettia määrittäessä kannattaa miettiä haluttua tavoitetta. Suurimman hyödyn voi saada montaa eri reittiä. Esimerkiksi Facebook-tykkääjille mainostaminen voi kannattaa, sillä silloin postaus näkyy heille todennäköisemmin ja he myös reagoivat päivitykseen todennäköisemmin. Tämä lisää osuvuuspisteitä ja halventaa markkinointia. Hintatarjous mainoksen näyttämisestä kannattaa laittaa alarajaa ylemmäs, sillä se nousee näkyvämmälle paikalle ja saa enemmän klikkauksia, jolloin se puolestaan on taas kerran halvempi kokonaisuudessaan osuvuuden noustessa. Toisto eli uudelleenmarkkinointi on järkevää, sillä asiakas ei välttämättä ensimmäisellä kerralla reagoi mainokseen mitenkään. Facebookissa sopiva toisto on kolme kertaa, sen jälkeen klikkaustodennäköisyys laskee merkittävästi. Sitä useammin ei samaa mainosta kannata näyttää yhdelle henkilölle.

 

Mistä liikkeelle?

Alennukset ja tarjoukset saavat harvoin tykkäyksiä somessa, joten niiden mainostaminen ei kerää paljon orgaanista näkyvyyttä. Tämä nostaa kampanjan hintaa halutun näkyvyyden saavuttamiseksi. Orgaanisesti hyvin pärjänneen postauksen mainostaminen maksetusti tuottaa monesti hyvän tuloksen. Tämä on hyvä tapa aloittaa mainostus. Jos mainoksessa on linkki sivustolle, kriittistä on, että sisältö on aidosti auttavaa tai arvoa tuottavaa, eikä kaupallista myymistä. Esimerkiksi sisustusvinkit voisivat olla arvoa tuottavaa sisältöä. Jos markkinointi on rakennettu vain oman tuotteen ympärille, on seurauksena asiakkaan kylmäksi jättävää itsekehua. Markkinointi ei kuitenkaan voi olla pelkästään viihdettä. Asiakkaita on silti ohjattava tekemään ostoksia, mutta oikeassa kohdassa asiakaspolkua.

 

Facebookista nettisivuille

Pelkästään Facebookissa mainostaminen harvoin riittää. Tarvitaan nettisivut ja ne on oltava kunnossa. Tuote-esittelyt pitää olla selkeät ja tyylikkäät. Pelkkä tuotekatalogi ja ostoskori toimitusehtojen kanssa ei riitä, vaan esimerkiksi blogi voisi olla hyvä lisä, eikä vain Facebook-mainonnan kannalta vaan myös hakukoneoptimoinnin. HALLAn verkkokauppa tarvitsee muutoksen. Sinne täytyy lisätä ominaisuuksia, jotta saamme asiakkaat sivuille ja tekemään ostopäätöksen. Siinä vaiheessa, kun asiakas on saatu tekemään joku päätös, kuten luovuttamaan sähköpostiosoitteen tai ostamaan tuotteen, on hyvä kiittää häntä omalla sivulla. Kiitossivu antaa paremmin mielikuvan, että asiakkaan päätös oli hyvä, kuin pelkkä tekstirivi.

 

Ostopolku

Kuten alussa sanoin, olemme pyytäneet liian paljon liian pian. Täytyy ymmärtää, että osa ei tiedä meistä mitään ja osa harkitsee taulun ostamista. Koska asiakkaat ovat eri vaiheissa ostopolkua, täytyy kaikille olla oma houkuttimensa. Tarjoukset ja mainokset täytyy olla suunnattu tiettyyn kohderyhmään eli kylmään, lämpimään tai kuumaan. Jaottelu perustuu siihen, kuinka lähellä asiakas on ostamista. Tarjouksen pitää osua juuri hänen tarpeisiinsa.

 

Konversioiden mittaus

Konversioita kannattaa mitata sekä makro- että mikrotasolla. Pelkkä makrotason konversioiden, kuten tilaajien, seuraaminen, jättää loput vierailijat vain harmaaksi massaksi. Sen sijaan heitä tulisi myös analysoida mikrotason konversioilla, kuten sivustolla vietetyllä ajalla tai videoiden katseluajalla.

 

Maksuton houkutin

Myös HALLA Design tarvitsee maksuttoman tarjouksen, koska potentiaaliset asiakkaat eivät ole heti valmiita ostamaan. Voisiko tuotteista olla ladattavissa pelkkä taulutiedosto, jonka voisi sijoittaa itse omasta tilasta otettuun kuvaan ja katsoa kuinka taulu sopii sisustukseen? Myös sähköpostilistan kerääminen voisi olla hyvä idea. Postituslistan jäsenille, voisi lähettää tiedon aina ensimmäisenä uusista mallistoista.

 

USP

USP tarkoittaa ainutlaatuista myyntiväittämää. Se vastaa kysymykseen: Miksi asiakas ostaisi minulta? HALLA Designin tapauksessa se voisi olla moniosainen taulusetti suomalaisten huippuvalokuvaajien otoksista. Myös kielteinen tapa voisi toimia. Ei ulkomailla tehtyjä halpatauluja. Ei stokkikuvia. Ei tylsiä perinteisiä yksiosaisia tauluja.

 

Ideat HALLA Design -projektiin

1. Yksinkertainen bannerimainos eli Display-mainos näyttävällä kuvalla sisustusblogi-sivustoille

2.Markkinoinnin automaatiojärjestelmä räätälöityjen sähköpostien lähettämiseen. Kirjoittajan suositus tähän käyttöön on Drip.

3. Tehdään markkinointikampanja, jolle on asetettu SMART-mallin mukainen tavoite aluksi. (SMART = Spesific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound)

4. Yksinkertainen laskeutumissivu, jolla on tarkoitus saada aikaan konversio, kuten liittyä postituslistalle ja linkki mallistoon.

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!