Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tehokas esiintymistekniikka

Kirjoitettu 01.04.21
Esseen kirjoittaja: Carolina Tuomikorpi
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tehokas esiintymistekniikka
Kirjan kirjoittaja: Rune Nilsson
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Esiintymistekniikka on taitolaji, minkä voi opetella. Toisilla on tietenkin enemmän karismaa ottaa tila haltuun, kuin toisilla. Kirja päätyi lukulistalle, koska haluan välittää tietoa paremmin ja tulla paremmaksi esiintyjäksi. Kirja on täynnä vinkkejä ja käytännön neuvoja jokaiselle, joka haluaa tulla paremmaksi esiintyjäksi ja tiedonvälittäjäksi. Kirja on helppolukuista ja se on nopeasti selattavista läpi.

Tiedonvälityksessä on aina kaava, minä mukaan menemme: joku ottaa viestin vastaan ja joku toinen ottaa sen vastaan. Ihminen valitsee koko ajan. Ottaako hän tiedon vastaan vai torjuuko osan tiedosta.

Puhujan on hyvä mietittävä, aina kuka on kohdeyleisönä ja kuka on vastaan ottaja. Tiedonvälittäjä on aina hyvä miettiä, mikä on vastaanottajien tilanne ja mitkä heidän odotuksensa on. Mitä enemmän viestin välittäjä tietää sitä helpompi hänellä on välittää viestinsä ja saada se perille.

Kuulijat haluavat hyötyä tosiasioiden kuulemisesta ja haluavat, että asiat tukevat heidän omia mielipiteitään. Uteliaisuus herää, kun tulee väitteitä, jotka herättävät heidän uteliaisuutensa.

Viestijän kannattaa aina pohtia seuraavia kysymyksiä ja yrittää vastata niihin. Nämä helpottavat hahmottamaan, mitä haluat viestiä.  On hyvä aina muistaa, että olet aina vastaanottajia varten- eikä päinvastoin.

  1. Mitä vastaanottaja haluaa?
  2. Mitä hän tekee työkseen?
  3. Mitä hän tietää jo etukäteen?
  4. Miten hän asennoituu?
  5. Kuka on päättänyt tapaamisesta?
  6. Mitä vastaanottaja hyötyy sinun tapaamisestasi?

 

Tässä esimerkki, miten itse vastasin kysymyksiin:

Miksi laitoin esimerkin? Koska hyvät työkalut pitää laittaa heti käytäntöön!

 

  1. Vastaanottaja haluaa kuulla aina lisää aiheesta, mikä häntä kiinnostaa ja mistä haluaa lisää tietoa. Miten voin tätä silloin kuulijalle tarjota? Etsimällä tiedon hänen puolestaan ja tuomaan sen esille heille.
  2. Kuulija on yrittjä
  3. Hän tietää, jo kaiken tarpeellisen yrittämisestä, mutta haluaa syventää osaamistaan inbound markkinoinnista.
  4. Hän on korvat höröllä, jotta saisi mahdollisimman paljon hyötyä viestistäni.
  5. Tapaamisesta on päättänyt yrittäjät itse.
  6. Hän saa uusia työkaluja markkinointiin ja myyntiin.

 

Ensimmäinen ja tärkein tehtävä viestimisessä on: Miten saada vastaanottajat kuuntelemaan sinua? Saada heidät välittämään ja ottamaan viestisi vastaan.  Paras keino on vastaanottajien aktivointiin ja saada keskustelua aikaan.

Monesti vastaanottajia aktivoidaan, tutustumaan naapurituolissa istuvaan tai kirjoittamalla paperille, mitä odottaa tapaamiselta ja sen jälkeen naapuri tuolissa olevan henkilön kanssa käydään keskustelua odotuksista.

Olen itse, kerran itsensä kehittämistreeneissä aktivoinut ihmisiä tekemiseen pareittain töitä ja tällä tekniikalla. Se onnistu hyvin, vaikka ohjeiden anto olikin hieman vaikeaa, koska tein sitä ensimmäistä kertaa ja sen ollut panostanut suunnitteluun niin paljon. Huomasin samalla suunnittelun tärkeyden tässä. Enempi valmistelu ja asian läpi käynti rauhassa olisi mennyt paljon paremmin. Huolella valmistautuminen on jo puoli työtä.

Vetoa kaikkiin aisteihin, sitä suurempi osa viestistä menee perille. Useimmat meistä ei jaksa kovinkaan pitkään keskittyä yhteen asiaan, joten aisteja pitää aktivoida katselemalla, kuuntelemisella, puhumalla ja tekemisellä.

Huomaan, että treenien laatu on parantunut, kun nämä kaikki elementit täyttyvät treeneissä. Ihmiset ovat aktiivisempia hereillä ja jaksavat keskittyä tekemiseen! Tauotkin ovat erittäin tärkeitä ihmisten jaksamiselle, pystyvät keskittymään ja kuuntelemaan paremmin.

Valmistautumiseen kannattaa käyttää yhtä paljon aikaan, kuin viestit vastaanottajille informaatiota eli jos treenit kestävät sen neljä tuntia niin suunnettele myös niitä neljä tuntia. Tärkeintä kumminkin on aloittaa suunnittelu ajoissa.

Pitkän aikavälin suunnitteluun kuuluu, että hankkii perusteellista tietoa ajan tasalle. Pitää pystyy käydä perusteellisia keskusteluja aiheesta, lukemalla kirjoja, lukea artikkeleita. Tiedonjakamisen perusedellytys on, että et voi jakaa tietoa muille mitään siitä mitä et itse hallitse.

Lyhyen aikavälin suunnittelulla paneudutaan perusteellisesti tehtävään, jonka on asettanut itselle. Apua voi saada itselleen asettamalla apukysymyksiä.

  1. Millainen tapaaminen on kyseessä? (kokous)
  2. Mihin sillä pyritään?
  3. Miten välittämääni tietoa käytetään jälkeenpäin hyväksi?
  4. Millainen on sopiva työskentelytapa itse kokouksessa?

Olemme pitäneet tiimissämme myyntipäivää, jonka seurauksen ja vastaan nyt näihin kysymyksiin sen pohjalta.

  1. Myyntipäivä on yhden tunnin mittainen, myyntiä edistävä tunti.
  2. Tarkoituksena on lisää myyntiä tiimissä tuomalla erilaisia myynnin työkaluja, joita jokainen tiimin jäsen voi hyödyntää myynnin edistämisessä. Pyrin tuomaa teoriaa samalla ajan kohtaisista aiheista. Teemme myyntiä eri tavoin tunnin aikana.
  3. Ihmiset käyttävät tietoa hyödyksi ja ottavat mallia ja alkavat tekemään myyntiä ja markkinointia.
  4. Myyntipäivässä pyrin osallistuttamaan aina kaikki tekemiseen ja olemaan korvat niin ”sanotusti” höröllä.

Palataksemme takaisin aiheeseen, kuinka ottaa tila sitten haltuun esiintyessä? Pitää muistaa aina olla oma itsensä. Olla innostunut, iloinen ja hyväntuulinen päästessään esittämään viestinsä. Puhumme kumminkin koko olemuksellamme eli viesti, jonka lähetämme pitää myös näkyä. Suun ja olemuksen pitää niin sanotusti ”puhua” samaa kieltä, jollei suu ja olemus puhu samaa kieltä niin viestin vastaanottajat uskovat enemmän olemustasi, kuin puhettasi.

Esiintymisen tärkeimmät hetket ovat alku ja loppu. Jos esiintymisen alku menee hyvin, niin todennäköisesti koko esitys sujuu useimmiten hyvin.  Alussa on kumminkin hyvä vedota tunteisiin eli aloitus on hyvä tehdä väitteellä, ongelmalla, omakohtaisella kokemuksella tai ajan kohtaisella aiheella. Kuvittele itsesi yleisön puolelle. Yrittää luoda odottava tunnelma.

Hyvänä tarinana tuli mieleen hassunmarkkinoinnin ensimmäinen kerta, kun jokainen sai antaa oman pitchauksensa kaikkien edessä omasta itsestään. Oli odottava tunnelma yleisön puolella, koska odotti vain omaa vuoroa. Samoin esiintyjän roolissa jännitys paistoi. Sanoissa sekosi ja esitys oli sekava. Rohkeutta se suoritus kumminkin oli!

Esiintymisestä on myös hyvä saada palautetta. Voit esityksen alussa sanoa viestinvastaanottajille, että kysymyksiä saa kysyä esityksen ajan. Toinen vaihtoehto on esittää yleisölle kysymykset. Kuulijoiden kysymykset on hyvä toistaa yleisölle, että kaikki kuulevat ne. Kysymyksiä voi siirtää tuonnemmaksi, jos asiaan liittyvät asiat tulevat myöhemmin esityksessä ja tietenkin kohteliaasti. Muista ottaa katsekontakti aina kysyjää kohden, kun vastaat kysymykseen. Esiintyjällä on rooli päättää myös kysely tunti.

 

Carolina Tuomikorpi

1.4.2021

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!