Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tehokasta markkinointia pienellä budjetilla

Kirjoitettu 08.01.20
Esseen kirjoittaja: Lauri Suhonen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tällä kertaa päätin tarttua markkinoinnin domainiin kiinni oikein kunnolla ja luin tiimiläisteni suosittelemana ja ehkä hieman kirjan sangen hienon kansikuvan houkuttamana Jari Parantaisen Sissimarkkinoinnin, eli kavereiden kesken sissarin.

Omien projektieni edetessä olen huomannut, että tarvitsen lisää teoriatietoa varsinkin markkinointiin liittyen ja tämä kirja voisi olla hyvä juuri pienen budjetin markkinointikikkoja ajatellen. Olemme projektiryhmämme kanssa pysyneet pienen tovin paikallamme projektimme markkinoinnissa, joten uusille näkökulmille olisi varmasti tarvetta. Yleensäkään tiimiakatemialla ei ole välttämättä liikaa löysää rahaa laittaa projektien markkinointiin, eli tämän kirjan sisältämää teoriaa voisi varmasti jakaa myös muille akatemialaisille.

Kirjassa kuvaillaan sissimarkkinointia markkinoinnin keinona, jossa käytetään enemmän järkeä, kuin isoa määrää rahaa. Sissimarkkinoinnissa pyritään käyttämään epätyypillisiä keinoja, jotta sillä voisi erottua ja herättää tunteita. Sissimarkkinointi ei kuitenkaan ole mitään asiakkaiden kusetusta, vaan sillä pyritään olemaan aina asiakkaalle hyödyksi. Tämä kaikki kuulosti mielestäni todella hyvältä ja juuri tällaisia keinoja olemme miettineet käyttävämme eurheilu.com projektissa.

Monesti mainostamis ja markkinointityylit, joilla pyritään miellyttämään kaikkia, ei herätä kenessäkään minkäänlaisia tunteita, vaan ne unohtuvat helposti. Yleensä mainokset, jotka rikkovat normaalin mainoksen lakeja ja herättävät kohua ovat myyvempiä, vaikka ne saattavatkin loukata osaa katsojia, sillä ne jäävät paremmin mieleen ja herättävät tunteita. Saman tyyppisten tilanteiden kanssa olemme päässeet painimaan miltei päivittäin eurheilu.com -projektissamme, jossa pyrimme markkinoimaan uutisiamme mahdollisimman houkuttelevilla kuvilla ja otsikoilla. Kuitenkaan nämä kuvat ja otsikot eivät saisi olla mitenkään harhaanjohtavia tai liian click bait -tyylisiä, sillä muuten asiakkaat suuttuvat. Olemme vähitellen löytäneet tietynlaisen kultaisen keskitien ja saaneet ihmiset lukemaan uutisiamme hyvään tahtiin. Tietysti välillä on myös niitä, jotka eivät ymmärrä pientä click baittia ja suuttuvat, mutta aina ei voi miellyttää kaikkia.

Teimme aikaisemmin eräänlaisen sissimarkkinointikokeilun, jossa pyrimme videomainoksien avulla tavoittaa kohderyhmämme. Mainokset toimivat erittäin hyvin ja saimme seuraajamäärämme kasvamaan räjähdysmäisesti instagramin puolella. Emme ehkä olleet kuitenkaan tarpeeksi erottuvia, mutta se oli hyvä alku. Teimme kaiken pienellä budjetilla ja käytimme instagramin storya hieman epätyypilliseen tapaan.

Kirja on täynnä toinen toistaan inspiroivempia sissimarkkinoinnin esimerkkejä kautta historian ja niitä lukiessa tulee väkisinkin halu kokeilla jotakin kyseistä sissimarkkinoinnin keinoa lähitulevaisuudessa. On myös hauska tajuta, ettei markkinoinnin tarvitse olla liian suunnitelmallista, vakavaa tai kallista  toimiakseen. On myös hieno huomata, kuinka sissimarkkinointia käyttää niin isot yritykset, kuin pienet järjestötkin. Tietenkin kaikki on tapauskohtaista ja kirjassa kerrotaan pääosin onnistuneista sissimarkkinoinnin kampanjoista.

Tärkeintä kuitenkin on, että on markkinoijalla on nälkää ja mielikuvitusta sekä uskallusta kokeilla uusia hieman epätyypillisiäkin metodeja.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!