Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Brand Handbook

Kirjoitettu 15.12.16
Esseen kirjoittaja: Anton Vaulasvirta
Kirjapisteet: 2
Kirja: The Brand Handbook
Kirjan kirjoittaja: Wally Olins
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.5. Markkinoinnin klassikot

The Brand Handbook, 4.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

Brändääminen tuntuu olevan kaikkien huulilla niin paljon, että se lähestulkoon aiheuttaa ärsyyntymisen tunteita. Kenties syynä on se, että se voidaan oikeastaan liittää käytännössä kaikkeen toimintaan; sitä on siis kaikkialla ympärillä, eri asia on huomaako sitä vai ei.

                          ”Paljon on puhetta brändäämisestä, mutta harva oikeastaan tietää kuinka se tehdään.”

Kun miettii mitä tahansa tunnettua yritystä, on mahdollista tunnistaa tietyt peruselementit. Nämä elementit luovat pohjan brändille.

  • Nimi
  • Mahdolliset alanimet
  • Symbolit & logot
  • Tekstuuri
  • Värit
  • Lupaukset
  • Äänet tai tuoksut

Oikeanlainen brändääminen on tärkeää, mutta usein sen tuottama taloudellinen hyöty on kaukana tulevaisuudessa. Tyhjästä aloittaminen on aina vaikeaa, niin myös brändin rakentamisessa. Brändi rakentuu tuotteiden ja palveluiden ympärille ja on hankala luoda uskottavaa brändiä, mikäli asiakas ei näe yrityksen antamaa arvoa. Pelkkä upea mielikuva ei riitä; esimerkiksi Apple loi innovatiivisia ja omanlaisia elektroniikkalaitteita, mutta sen lisäksi keskittyi myös käyttökokemukseen ja koko tuoteperheen ja visionääri Steve Jobsiin. Apple loi itsestään kokonaisen tarinan, mutta brändin käynnisti intohimoinen ydinajattelu.

www.antonvaulasvirta.com na%cc%88ytto%cc%88kuva-2016-12-14-kello-22-10-16

On paljon bisneksiä, jotka perustuvat täysin brändin viestimän arvon ympärille. Luodaan siis mielikuvilla, esimerkiksi imagon ja statuksen nostatuksella, tuotteesta arvokas. Toimivan ja uskottavan brändin luominen on kuitenkin kovaa työtä ja usein vie vuosia aikaa. Vaihtoehtoisesti tuotteet voivat olla toistensa kanssa hyvin samankaltaisia ja tarjonta on laajaa, jolloin itse brändin ydin luo eron esimerkiksi kokemuksen tai asiakasryhmien välillä. Konkreettisesti brändin neljä suuntaa on helppo määritellä. Brändikokemus kulkee käsi kädessä näiden kanssa.

  • Tuote / Palvelu
  • Kommunikaatio
  • Käyttäytyminen
  • Ympäristö

Jokaisen suunnan merkitys nousee ja laskee, vaihdellen markkinoiden mukaan. Esimerkiksi itse tuotteen merkitys laskee silloin, kun tarjonta ja laatu on korkealla; karkeasti ajatellen viiden tasokkaan ravintolan ollessa vierekkäin asiakas ei enää valitse ruoan laadun mukaan, vaan hakee parasta atmosfääriä ja kommunikaatiota.

Brändin keskiössä on yleisö. Kaikki mitä yritys tekee, näkyy niin ulkopuoliselle kuin sisäisellekin yleisölle. Lyhyesti brändi siis visualisoi organisaation strategian ja toiminnan kaikille.

79f8abf2-b060-42df-84c9-d5846a3ff606

Jokatapauksessa Olinsin kirja on erittäin mukaansatempaava ja havainnollistava. Brändäys tuntuu simppeliltä, mitä se ei todellakaan ole. Esimerkiksi Pitstop – projektissamme yritämme kiinnittää paljon huomiota brändiimme ja sen tuottamaan arvoon, korostaen palvelua ja luoda siitä yksilöllinen asiakaskokemus jokaiselle; tottakai se on myös helpompaa pienemmässä liiketoiminnassa. On aina hyvä muistuttaa itseään ydinkysymyksillä miksi, miten & mitä.

Anton Vaulasvirta

Osk Globaattori

www.antonvaulasvirta.com

 

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

1 kommentti to “The Brand Handbook”

  1. letim sanoo:

    No jo, Pitstop, onko se brändi vai projektin nimi? Siinäpä haastetta. Onko Jyskän Varastomyymälä brändi vai yrityksen nimi? Vaikea sanoa. Brändi on ehkä jotain enemmän, eroa on voi aina löytää. Enemmän odottaisin aiheen soveltamista käytäntöön. Esimerkkejä kyllä löytyy, kuten esim. Tiimiakatemia

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!