Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The complete financial analyst course 2020

Kirjoitettu 05.05.20
Esseen kirjoittaja: Riku Pulkkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: The complete financial analyst course 2020
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kaikki alkaa ideasta

Yrittäjät perustavat yrityksen, koska he haluavat tarjota uudenlaisen tuotteen asiakkailleen ja uskovat että tuotteelle on riittävän suuri kysyntä mikä antaa heille mahdollisuuden myydä sitä ja tehdä siitä kannattavaa liiketoimintaa.

Menestyvän liiketoiminnan rakentaminen ei ole helppoa, koska on olemassa joukko kilpailevia yrityksiä, jotka yrittävät saavuttaa saman tavoitteen: myydä tuotteitaan asiakkaille.

Menestyäkseen yrityksen on löydettävä tapoja luoda arvoa asiakkailleen, tämä on tärkeä kysymys, joka jokaisen yrittäjän on ajateltava ennen perustamista: “Kuinka yritykseni luo arvoa asiakkailleen?”

 

Mitkä ovat yrityksen tavoitteet sen perustamisen jälkeen?

Yrityksen ensisijaisena tavoitteena tulisi aina olla luoda asiakkaiden tarpeita tyydyttäviä erinomaisia tuotteita tai ratkaisuja. Liiketoiminnan tarkoitus on tehdä asiakkaista onnellisia. Sitten yrityksen on myytävä tuotteitaan riittävälle määrälle asiakkaita ja ansaittava tuloja. Nämä tuotot voidaan sijoittaa uudelleen yrityksen liiketoimintaan, ja se voi alkaa kasvaa, mutta liiketoiminnan harjoittaminen ei ole pelkästään ansaitsemista. Kyse on myös yrityksen työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksien lisäämisestä ja yleensä yhteiskunnallisesta osallistumisesta.

Voitto on raha, jonka yritys saa, kun se on kirjannut kaikki kulut. Tulot (rahaa tulee, kun tavarat on myyty asiakkaille), vähennettynä kustannuksilla. Eli tulot – menot = voitto simppeliä eikö.

 

Sijoittajat antavat rahansa ja odottavat paljon enemmän vastineeksi

Kaikki sijoittajat pääsääntöisesti ovat kiinnostuneita saamaan sijoitukselleen suuren tuoton. He odottavat tietyn palkkion, koska sijoittavat rahansa yritykseen (mikä on riskialtista) verrattuna sijoittamiseen rahastoihin (mikä on käytännössä riskitöntä).

Kun sijoittajat sijoittavat rahansa yritykseen, he saavat yritykseltä kassavirtaa omalle tilille. He saavat osinkoja koko yrityksen elämän ajan tai niin kauan, kun omistavat osakkeita. Jossain vaiheessa suurin osa sijoittajista myy osakkeitaan tietylle yritykselle tai yksityishenkilölle, ja käärivät voitot.

Tästä syystä sijoittajat arvostavat yrityksiä sen perusteella, kuinka paljon rahaa he odottavat saavansa näiltä yrityksiltä. Samanaikaisesti heidän odotettavissa oleva käteismäärä liittyy suoraan yrityksen kannattavuuteen ja kasvuun. Koska sijoittajat ovat kiinnostuneita yrityksen voitoista, meidän on oltava tietoisia siitä, mitä yritys voi tehdä kasvattaakseen voittojaan. Sen on joko kasvatettava liiketoimintaansa ja ansaittava siten enemmän rahaa myymällä enemmän tuotteita useammalle asiakkaalle, tai sen on tehtävä liiketoiminnasta kannattavampaa.

Bruttomarginaali ja käyttökateprosentti tarkastelevat yrityksen kannattavuutta. Ajattele kahta yritystä. Molemmat myyvät vain yhtä tuotetta esimerkiksi puhelimia. Yritys A myy puhelimen 200 eurolla ja vastaa 50 euron kustannuksista yhden puhelimen tuottamiseksi. Yritys B myy tuotteitaan samaan hintaan, mutta se vastaa 80 euron kustannuksista tuottaakseen sen. On selvää, että yritys A ansaitsee enemmän rahaa jokaiselta myymältään puhelimelta.

 

Liiketoiminnan strateginen alusta

Yrityksen strategian ymmärtäminen on avain koko yrityksen ymmärtämiseen. On tietynlaisia yrityksiä monet tekevät samaa, mutta strategia on monella eri.

o Kustannusjohtajuus – yritys pyrkii tulemaan alansa halpatuottajaksi eli myymään paljon tuotteita mutta halvalla. (esimerkki: Ikea)

o Ainutlaatuisuus – Yritys pyrkii luomaan ostajien tarpeita tyydyttäviä ainutlaatuisia tuotteita ja veloittamaan heiltä siten huomattavamman palkkion (esimerkki: Rolex)

o Kustannus keskittyminen – kustannusjohtaminen kohdennetussa segmentissä yritys yrittää iskeä vain tietylle osalle markkinaa esimerkiksi naisten vaatteisiin.

 

Mitkä tekijät vaikuttavat kannattavuuteen?

Kannattavan yrityksen rakentaminen on erittäin vaikeaa, on olemassa useita kustannuksia myytyjen tavaroiden kustannukset, henkilöstökustannukset, bonukset, palvelujen kustannukset, apuohjelmakulut, vuokrakulut, leasing-kulut, korkokulut, satunnaiset kulut ja verot, jotka on pidettävä yllä, ja tuotteiden tai palveluiden myynti on vain yksi vakaa tulolähde. Yrityksen on otettava huomioon kaikki mahdolliset kulut ja sitten laitettava hintalappu minkä asiakkaat maksavat, jotta liiketoiminta on kannattavaa.

 

Yrityksen kannattavuutta analysoitaessa on otettava huomioon useita tekijöitä:

Hankintaketjun neuvotteluvoima: Ketkä ovat yrityksen toimittajia, ja kuinka todennäköistä on, että ne nostavat tuotteittensa hintoja?

Suurin osa toimittajista työskentelee useiden eri toimialojen asiakkaiden kanssa. Toimittajalla on vahva neuvotteluvoima, kun hän ei ole vaarassa, vaikka hän menettäisi yhden asiakkaan esimerkiksi juuri sinun yrityksesi.

Esimerkiksi Coca Cola on toimittaja monille pikaruokaketjuille, kuten McDonald’s, Burger King ja Subway. Mutta se toimii myös useiden erityyppisten asiakkaiden kanssa (supermarketit, hypermarketit, ravintolat, yökerhot jne ja ottaen huomioon, että Coca Cola pystyy myymään tuotteitaan monille yrityksille eri toimialoilla ja asiakkaat nauttivat tuotteistaan, sillä on vahva neuvotteluvoima useimpien (ellei kaikkien) asiakkaiden suhteen. Tehokkaat toimittajat nostavat paljon todennäköisemmin tuotteittensa hintoja.

 

Asiakkaiden neuvotteluvoima: Voivatko asiakkaat neuvotella alhaisemmista hinnoista?

Asiakkailla voi olla neuvotteluvoimaa, kun he voivat käyttää vaihtoehtoista tuotetta. Suuret asiakkaat esimerkiksi suuret tavaratalo ketjut voivat kohdistaa laskupaineita hintoihin, koska he tietävät liiketoimintansa olevan tärkeä ja mikään yritys ei haluaisi menettää sitä.

Uhka vaihtoehtoisen tuotteen käytöstä on uskottava, kun sellainen tuote on saatavana markkinoilla ja kun se tyydyttää samat tai vastaavat tarpeet, kuin mitä yrityksen tuote täyttää. Esimerkiksi energiajuomamarkkinoilla Red Bull ja Monster ovat kaksi suoraa vaihtoehtoa, mutta kuluttajat harkitsevat myös kolmatta vaihtoehtoa esimerkiksi kahvia.

 

Kilpailupaine: Onko kilpailijoita, jotka kohdistavat alaspäin tapahtuvaa hintapainetta?

Kilpailu on asia, jota lähes kaikkien yritysten on käsiteltävä, etenkin kypsällä teollisuudenalalla, jossa yritykset taistelevat asiakkaiden puolesta ja joilla on loppumassa tavat kasvattaa markkinaosuuttaan. Tällaisissa tilanteissa jotkut yritykset alkavat laskea tuotteittensa hintaa, mikä päivän päätteeksi tarkoittaa, että kaikki yritykset laskevat tuotteidensa hintoja.

On todistettu, että kukaan ei voita hintasodasta, paitsi maksavat asiakkaat, mutta toisinaan sitä tapahtuu joillakin toimialoilla. Tämä on haitallista kaikkien alan yritysten kannattavuudelle.

Terve kilpailu on hyvä asia, mutta hintasota ei ole pidemmän ajan pelastus millekkään samalla alalla toimijalle.

 

Sisäinen tehokkuus

Voiko yritys sisällään suorittaa toimintansa tehokkaasti ja kannattavasti? Onko kustannuksia, jotka voidaan eliminoida tai vähentää vaarantamatta yrityksen tuotteiden laatua ja työntekijöiden tyytyväisyyttä?

henkilöstökustannukset, yleishyödylliset kulut, kirjanpito-osasto, lakiasiainosasto, markkinointiosasto, ylimmän johdon palkat, yritysautot, vuokrakustannukset, IT-ylläpito, palvelusopimukset, palkanlaskenta, verot … Kaikki nämä ovat menoja, joista yritys vastaa. Aina kun yritys onnistuu suorittamaan jonkin näistä toiminnoista tehokkaammalla tavalla, joka säästää rahaa, yritys parantaa kannattavuuttaan.

Esimerkiksi monet yhdysvaltalaiset ja eurooppalaiset yritykset ulkoistavat nykyään IT- ja hallintotoimintansa Intiassa. Siellä olevilla ihmisillä on tarvittava pätevyys, ja he ovat paljon halvempia palkata. Tämän avulla yritykset voivat saavuttaa tehokkuutta ja parantaa kannattavuuttaan, mutta toki sillä voi olla myös negatiivinen vaikutus

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!