Peter Senge – The Fifth Discipline
Peter Senge on ollut lähiaikoina kuumaa tavaraa Tiimiakatemialla Osuuskunta Million järjestämän
seminaarin vuoksi, jossa herra itse oli päätähtenä. Senge kertoo kirjassaan oppivasta organisaatiosta,
johon jokaisen johtoryhmän ja yrityksen tulisi pyrkiä. Ilokseni Senge mainitsee kirjassaan, että tällaisia
organisaatioita on olemassa. Tiimiakatemia on yksi esimerkki ja syy miksi halusin lukea Peter Sengen
kirjan. The Fifth Discipline on kirjana todella laaja. Yli 400 sivua tekstiä pitää sisällään paljon teoriaa ja
johtoryhmien tämän hetkisten normien käsittelyä filosofisesta näkökulmasta. Lisäksi kirjassa on
konkreettisia neuvoja, miten yritys voi päästä eroon vaikka oppimisongelmista tai miten sen tulee
kirkastaa yrityksen tavoitteet ja visio. Tiedonjanoisena tiimiyrittäjänä keskityin kirjassa erityisesti siihen,
mikä auttaa osuuskuntaamme Nimionia eteenpäin.
Senge jakaa kirjassaan oppivan organisaation kulmakivet viiteen eri osa-alueeseen: Team
Learning, Personal Mastery, Mental Models, Building Shared Vision ja Systems Thinking. Sengen
mukaan jokainen osa-alue vaaditaan oppivan organisaation toteutumiseen ja kaikki neljä ensimmäistä
kohtaa kulminoituvat viidenteen disipliiniin – Systems Thinking. Senge painottaa, että disipliinejä ei voi
jalkauttaa yrityksiin niin kuin valmiita toimintamalleja vaan ne täytyy luoda itselleen sopiviksi dialogin
kautta. Ennen kuin disipliinejä voidaan alkaa kehittää niitä pitää osata tarkastella objektiivisesti.
Systems Thinking on ikään kuin kieli, joka pystyy selittämään erilaisia toimintamalleja. Se integroi kaikki
aikaseimmat disipliinit yhteen ja muodostaa niistä teorian ja toiminnan periaatteet. Ilman systemaattista
ajattelutapaa (Systems Thinking) disipliinit jäisivät toisistaan irralleen muodostamatta selkeää
kokonaisuutta.
Systemaattisen ajattelutavan periaateena on nähdä erilaisia toimintamalleja kahdella eri tavalla.
Vahvistavina tai tasapainottavina. Tavoitteena on myös nähdä mallit toistuvina. Peruskoulussa oppilaat
opetetaan ajattelemaan asioita loogisina päättelyketjuina, jotka päättyvät aina johonkin lopputulokseen.
Esimerkkinä kirjassa Senge käyttää terroristi hyökkäyksiä. Kaava näyttää peruskoulun käyneeltä
Amerikkalaisten näkökulmasta:
Terroristit hyökkäävät -> Uhka amerikkalaisille -> Tarvitaan sotilaallista vastarintaa
Terroristien näkökulmasta:
Jenkkien sotilaallinen aktiivisuus -> Jenkkien kasvanut aggressiivisuus -> Terroristien värvääminen
Peruskoululaiset osaavat luoda tapahtumista selvän loogisen ketjun molemmista näkökulmista.
Harvempi kuitenkaan osaa luoda kahdesta ketjusta toistuvaa mallia joka kiertää ympyrää. Tätä mallia
kutsutaan vahvistavaksi malliksi. Lumipalloefektin lailla jokainen vaihe ruokkii toistaan ja lopulta syntyy
konflikti. Kun molemmat osapuolet katsovat vain lyhyen tähtäimen tuloksia ja lisäävät
terroristien/sotilaiden määrää he ruokkivat loputonta ympyrää. Jos päättäjät näkisivät kummaltakin
puolelta toimintamallin systemaattisesti toistuvana he osaisivat ratkaista sen. Tässä Peter Sengen malli
systemaattisella ajatustavalla:
Vahvistavien disipliinien käyttö positiivisessa mielessä on äärimmäisen tärkeää menestyvälle yritykselle
ja usein kun yrityksellä menee hyvin näin tapahtuu.
Esimerkiksi Nimionin toiminnan käynnistämiseksi täyteen vauhtiin tarvitsemme ensimmäisenä
muutaman soihdunkantajan, jotka tekevät tulosta. Kun soihdunkantajat ja muu osuuskunta ovat
saavuttaneet tavoitteen syntyy positiivista puhetta ja kannustamista, mikä saa loputkin jäsenet täysillä
mukaan. Kun ihmisillä on mieleistä tekemistä syntyy loistavia tuloksia, loistavat tulokset synnyttävät
tyytyväisiä asiakkaita ja tyytyväiset asiakkaat tuovat rahaa ja raha ja mielekäs työ tekevät tyytyväisen
tiimiyrittäjän. Näin helppoa se periaatteessa on. Ongelmina usein piilevät kuitenkin strategiset ristiriidat,
kyvyttömyys nähdä kytköksiä positiivisuuden ja tulosten välillä, viiveet korjaavien ja vahvistavien
toimintojen ja tulosten välillä sekä henkilökohtaisten taitojen riittämättömyys. Senge myös vilauttaa
ajatusta siitä, mitä tapahtuisi jos toimintamallit pyörisivät väärään suuntaan. Pystyisikö esimerkiksi sotia
ehkäisemään pelkästään kääntämällä tämän hetkinen ajatusmalli väärin päin. Mahdollisesti. Joskus
vahvistuvia toimintamalleja pitää kuitenkin rajoittaa, jolloin tullaan systemaattisen ajattelun toiseen
kulmakiveen eli tasapainottavaan toimintamalliin. Tasapainottavat toimintamallit ovat kuin auton jarrut
jotka hidastavat monimutkaisessa toimintamallissa tapahtuvaa kiertoa. Esimerkiksi kansantaloudessa
inflaation tulisi olla noin 2%, jotta vältyttäisiin hyperinflaatiolta, mutta ylläpidettäisiin kuitenkin jatkuva
taloudellinen kasvu. Tähän päästäkseen äärimmäisen monimutkaista mallia muokkaavat erilaiset
tasapainottavat toiminnot, kuten pankkien ja valtion vero- ja korkosääntely ja euron kurssi.
Tasapainottavia voimia tarvitaan joka päivä monissa eri tilanteissa, kuten autolla ajettaessa
hiljentäminen. Osuuskunnan näkökulmana tasapainottavia tekijöitä ovat laaditut säännöt, jotka on luotu
ylläpitämään jatkuvaa kehitystä, mutta estämään loppuunpalaminen.
voin pitää laihduttamista. Siihen vaaditaan pitkäaikaisia elämäntapojen muutoksia, joita on lähes
mahdoton vaihtaa yhdessä päivässä. Tuloksetkin näkyvät vasta kuukausien päästä. Tämä on
valitettavaa ja usein syy epäonnistumiselle. Samat viiveet piilevät myös yrityksissä ja muodostavat
usein ongelmia toimijoiden välillä. Johtoryhmä vaihtaa jatkuvasti toimintamallejaan sillä periaateella,
ettei tuloksia synny, vaikka uusi malli on työntekijän mielestä juuri vasta jalkautettu. Usein halutun
muutoksen viiveen arvioiminen on vaikeaa johtoryhmälle ja harva pystyy siihen täysin tarkasti. Viiveen
dramaattisista vaikutuksista parhaiten kertoo kirjassa kerrottu simulaatio The Beer Game, jossa
olutmerkin tarinaa käsitellään valmistajan, jakelijan ja myyjän osilta.
pyrkii avaamaan silmiä viiveen aiheuttamalle kaaokselle ja ihmisen kykenemättömyydelle tehdä asialle
The Beer Gamessa alkaa myyjän näkökulmasta. Lyhyesti selitettynä myyjä huomaa tasaisesti hyvin
myydyn oluen myynnin nousevan hetkellisesti todella nopeasti ja kiihtyminen jatkuu usean viikon. Myyjä
pyrkii odotetusti vastaamaan asiakkaan kysyntää ja tilaa jatkuvasti suurempia eriä toimittajalta.
Toimittaja ei kuitenkaan pysty toimittamaan kaikkea haluttua olutta. Myyjä kuulee oluen olevan vähissä
ja tilaa varmuuden vuoksi suuremman satsin olutta. Kun monet myyjät tekevät näin toimittajan
näkökulmasta oluen kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti ja hän pyrkii paikkaamaan toimitusvajetta
tilaamalla edelleen tuottajalta eli panimolta äärimmäisen suuren lastin. Panimo valmistaa olutta
kapasiteettinsa mukaan niin paljon kun pystyy. Oluen nopeasti suureksi kasvanut menekki kuitenkin
taantuu nopeasti jääden alkuperäistä kuitenkin suuremmalle. Nyt myyjällä toimittajalla ja panimolla on
naurettava määrä olutta varastoissaan ja myyjä ei tilaa toimittajalta lisää kuin vain tarvittavan. The Beer
Game on esimerkki lumipalloefektistä ja siitä, kuinka toimintamallin vika voi aiheuttaa suuria ongelmia
ilman yksilöjen tekemiä virheitä. Vahvistuvaa toimintamallia olisi pitänyt jarruttaa tasapainottavalla
Maailmassa moni toiminto ei luo viiveettömiä tuloksia. Henkilökohtaisena esimerkkinä
The Beer Game on monissa seminaareissa ja koulutustilaisuuksissa pelattu peli, joka
toiminnalla, kuten tekemällä hypoteesi oluen kulutukselle seuraaviksi kuukausiksi perustuen äkilliseen
kysynnän nousuun.
tuleville vuosille. Kahdeksan tunnin synnytyksen tuloksena saimme aikaan konkreettisia tavoitteita ja
oivan strategian. Sengen mukaan oppivalla organisaatiolla, joka on Nimionin tavoite halutessaan
huipputiimiksi, on oltava jaettu visio. Pinkkuvuonna koetimme muodostaa yhteistä visiota hennosti
keskustelemalla omista unelmistamme, mutta emme päässeet ikinä yhteiseen säveleen. Tänä vuonna
strategiapäivä oli suuri harppaus, sillä loimme yhteisen tavoitteen dialogin kautta. Sengen mukaan
yhteistä visiota ei saa muodostaa johtoryhmän päättämällä visiolla vaan sen pitää kummuta jokaisen
tiimiläisen henkilökohtaisesta visiosta. Senge kuvaa visiota kuin jäisenä ikkunana, josta jokainen näkee
saman kuvan omasta näkökulmastaan. Vaikkeivat kaikkien näkemykset olekkaan samanlaisia ne
johtavat samaan lopputulokseen. Mietin, että jos sama katsomus voitaisiin rinnastaa vaikkapa
uskontoon vältyttäisiin useilta kiistoilta ja sodilta. Kun jokainen tiimiläinen näkee oman visionsa
toteutuvan he motivoituvat ja syntyy todellista sitoutumista tiimiin. Aiemmin suurena ongelmana ollut
sitoutumisongelma on mielestäni saanut lääkettä strategiapäivänä sovituista tavoitteista, sillä jos ne
toteutuvat syntyy luottamusta tiimiläisiin ja lopulta syntyy moninkertaisia tuloksia. Tällä hetkellä
suurimpana kompastuskivenä on mahdollisesti liian suuri määrä uusia toimintamalleja jalkautettavaksi.
Taimerin uudenlainen käyttö, asiakasraportoinnin lisääminen, ristipölytyksen lisääminen, läsnäolomittari
ja useat muut käytännöt ovat vasta käyttöön otettuja ja ne viiveellä nähdään joko toimiviksi tai
hidastaviksi. On mielestäni kuitenkin huojentavaa huomata, että asialle on jo tehty toimeenpiteitä ja nyt
vain odotellaan tuloksia. Henkilökohtaisesti otan uudet toimintamallit vakavasti ja pyrin olla lintsaamatta
niistä parhaani mukaan.
samaan kompastuskiveen kuin monet muut johtoryhmän (tässä tapauksessa valkut) päätökset. Visio oli
pitkän aikaa lähinnä toimistoilla kiertävä vitsi ja lausahdus Tiimiakatemian aulassa. Valmentajat
muodostivat keskenään näkemyksen millaiseksi he haluavat tiimiyrittäjien tulevan. En tiedä käytiinkö
keskustelu visiosta koko organisaation kanssa, sillä henkilökohtaisesti en ainakaan ole kuullut muuta
kuin että se päätettiin. Vaikka auki puhuttuna visio kuulostaa hienolta ja haluaisin itse olla globaalisti
vaikuttava ja läpinäkyvä tiimiyrittäjä Jyväskylästä, se ei ole minusta itsestäni lähtöisin oleva visio.
Sengen mukaan johtoryhmän päättämiin visioihin on usein vaikeampi sitoutua, sillä omiin tavoitteisiin ei
tunnu pääsevän. Koska Tiimiakatemian muodostavat tiimiyrittäjät ja he ovat ne, jotka sen toteuttavat,
olisi minusta äärimmäisen tärkeää keskustella mikä on tiimiakatemialaisten jaettu visio. Tämä voi olla
kuitenkin melko vaikeaa suuren koon vuoksi ja jatkuvan opiskelijoiden vaihtumisen vuoksi, mutta
ideallisesti se olisi mielestäni oikea tapa toimia.
yksi on aiemmin käsittelemäni jaettu visio. Toiset kaksi ovat henkilökohtaiset taidot ja
yhteenpelaaminen. Vaikka tiimiläisillä olisi äärimmäisen hyvä tavoite, siihen ei päästä ilman yksilöiden
omaavia taitoja. On varmaa, että jokaisella tiimiläisellä on omat heikkoutensa ja vahvuutensa, jonka
vuoksi Tiimiakatemialla pidetään Belbenin tiimiroolitestit heti tiimejä jaettaessa. Yksilölliset taidot
riittävät luomaan kohtuullisia tuloksia ja toiminimiyrittäjyyttä, mutta loistaviin tuloksiin päästäkseen tiimi
tarvitsee yhteenpelaamista. Jos tiimin yksilöiden parhaita taitoja ei käytetä niille parhaalla tavalla niistä
ei saada irti puoliakaan hyödystä. Jokaiselle tiimiläiselle pitäisi selvittää oma pelikenttä ja kirkastaa
henkilökohtaiset taidot. Henkilökohtaista työtä ei saa kuitenkan painottaa liikaa tai ihminen näkee
työnsä yksinkertaisena suorituksena. Suurissa yrityksissä alemman työtason työntekijät eivät usein näe
itseään kuin yhden työn tekijöinä, mistä johtaa varmaan sanonta “mä oon vaan töissä täällä”.
Totuudessa yrityksen toiminta koostuu jokaisen työntekijän panoksesta ja mitä sitoutuneempia
Nimionilla oli taannoin strategiapäivä, jossa mietittiin tiimin yhteistä visiota ja tavoitteita
Tiimiakatemian glocally blasting transteampreneur 4.0 on visiona mielestäni jäänyt
Tiimioppiminen (Team Learning) syntyy Sengen mukaan kolmesta eri aihealueesta joista
työntekijät ovat työhönsä sitä parempia tuloksia saadaan aikaan. Kun työntekijä on sitoutunut ja näkee
onnistuneen työnsä ja positiivisen asenteensa hedelmät yrityksen liiketoiminnassa hän on optimaalinen.
Tiimioppimisessa tärkeää on siis keskustella näistä asioista avoimesti keskenään ja työn pitää olla
näkyvää. Dialogi on tärkein työkalu oppimiseen Tiimiakatemialla ja se mahdollistaa avoimen ja
koordinoidun keskustelun ja sen kehittämisen. Dialogi avaa uusia ajatuksia ja mahdollistaa jaetun vision
muodostumisen. Vain dialogin kautta tiimi voi luoda yhteiset pelisäännöt niin, että jokainen on niihin
sitoutuvainen.
Keskustele artikkelista