Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Jelly Effect – avaimia verkostoitumiseen

Kirjoitettu 10.12.17
Esseen kirjoittaja: Neea-Eveliina Mäkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: The Jelly Effect
Kirjan kirjoittaja: Andy Bounds
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen, 9.01. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Bounds puhuu kirjassaan verkostoitumisen ja viestinnän taidoista ja antaa vinkkejä niiden parantamiseksi. Viestintää ei voi koskaan olla liikaa, mutta viestiä voi olla useinkin liikaa. Tähän viittaa myös kirjan nimi The Jelly Effect. Jellyllä tarkoitetaan kaikkea sitä turhaa, liian yksityiskohtaista informaatiota, jolla helposti heitetään toista ensimmäisten keskustelujen aikana, samalla toivoen, että sille toiselle jäisi edes jotain käteen. Kuulijaa harvoin kiinnostaa kuulla kaikista työkokemusvuosistasi ensimmäisessä puheenvuorossasi, varsinkaan, kun hän on tuskin edes kysynyt mitään. Bounds on luonut helpot viisi sääntöä ensimmäisille kohtaamisille, jolloin vältyt jellyllä heittämisen virheeltä. Nuo viisi sääntöä taipuvat myös lyhenteeseen AFTER.

A- Always context first

Uudella tuttavalla ei ole vielä minkäänlaista tarvetta/tietoa siitä, oletko hänelle hyödyllinen kontakti ja onko hänen järkeä kuluttaa aikaansa kanssasi. Kannattaa siis aina aloittaa mainitsemalla, miksi tulit juttelemaan (jos sinä tiedät jo kyseisen henkilön) tai mainita yleisistä asioista (esim. mitä teet työksesi). Aloita isosta kuvasta.

F- Frame of the other person

Ajattele sen toisen ihmisen näkökannalta. Jos olisit tämä toinen henkilö, millaisten ihmisten kanssa hän haluaisi jutella tai minkälaisista ihmisistä olisi hänelle hyötyä. Tämä luonnollisesti vaatii hieman tietämystä ihmisistä jotka ovat kanssasi samassa tilassa, mutta aika monella on hyvä käsitys tietynlaisiin verkostoitumistilaisuuksiin tulevista henkilöistä. Tuomalla esiin oikeita ja toiselle hyödyllisiä asioita heti alusta, vastapuolen mielenkiinto sinua kohtaan kasvaa huomattavasti.

T- Thoroughness is the key

Nyt kun ollaan saatu herätettyä mielenkiinto toisessa, voidaan ruveta antamaan yksityiskohtaisempaa tietoa itsestä ja omasta tekemisestä. Kuitenkin kaiken tuon tiedon tulee olla relevanttia ja tärkeää kuulijalle, muuten hän todennäköisesti ei jaksa keskittyä mielenkiinnolla loppu keskusteluun.

E- Extra info

Aina tulisi kysyä, jos pystyisit kertomaan vielä jotain muuta keskustelukumppanille hyödyllistä. Verkostoitumistilaisuudet eivät ole pelkästään uusien ihmisten tapaamista, vaan hyödyllisten uusien ihmisten tapaamista. Tällaisilla kysymyksillä, pidät huolta siitä, että toinen kokee sinut hyödylliseksi ja miellyttäväksi. Tämä on tulevaisuuden kannalta hyvä juttu.

R- Required info only

Kerro itsestäsi mahdollisimman vähän turhaa, varsinkin pyytämättä. Kuitenkin on hyvä kysyä toiselta, mistä asioista hän haluaisi kuulla tai tietää lisää. Aika usein kuitenkin, jos toinen osapuoli on kiinnostunut hän esittää itse lisäkysymyksiä. Tällöinkin vastaa vain niihin asioihin, mistä hän on pyytänyt kuulla.

 

Näitä sääntöjä noudattamalla pidättäytyy ”etiketissä” ja asiapitoisemmalla linjalla. Itse näen säännöt hyödyllisinä, mutta hieman kuivina. En ole paras mahdollinen verkostoituja ja sekin voi olla syy, miksi nuo vaikuttavat kankeilta. En haluaisi uskoa, että verkostoitumistilaisuudet ovat vain oman tietokaton täyttämistä, hyödyllisen tiedon imuttamista ja bisneskontaktien bongaamista, mutta pahoin pelkään, että sitä ne taitavat oikeasti bisnesmaailmassa olla. Hyödyn maksimointia lyhyessä ajassa.

Ja nyt kun pääsimme tähän oman hyödyn maksimointiin, miten saat verkostoitumistilaisuudesta kaiken hyödyn irti, Bounds on tehnyt ohjeet myös tapahtumaan valmistautumista varten ja tapahtumassa oikeiden ihmisten bongaamista varten. Voi olla, että päässäni oleva mielikuva näillä neuvoilla toimivasta tapahtumasta on ivan täysin väärä, enhän ole kauhean useassa tällaisessa tilaisuudessa ollut, mutta ajatus robotinomaisista tiedonkeruuautomaateista hämmentää. Valmistautumiseen Boundsilla oli seuraavanlaisia ohjenuoria:

Muistuta itseäsi, miksi olet menossa. Yleensä verkostointitapahtumiin mennään, löytääkseen uusia hyödyllisiä kontakteja. Ne eivät kuitenkaan ole myyntitilaisuuksia, joten kun kuitenkin haluat myydä (itseäsi, firmaasi, tuotettasi) se tulee tehdä muualla. Tällöin tapahtumaan menon tavoitteeksi voisi laittaa, kahvitapaamisten sopiminen hyödyllisten ihmisten kanssa.

Tiedä kenet haluat tavata. Tapahtumien nettisivuilla saattaa olla jopa suora nimilista osallistujista. Tee pientä taustatutkimusta ihmisistä, jotka voisivat olla sinulle hyödyllisiä ja suunnittele, miten voisit olla heille hyödyksi.

Luo itsellesi tavoite tapahtumaa varten. Kuinka monta uutta ihmistä haluat tavata? Kenen kanssa haluat jutella? Kuinka monet kahvihetket haluat järjestää? Kaikki tulokset, eivät ole pelkästään sinusta johtuvia, mutta ilman tavoitteita, et välttämättä pääse mihinkään tulokseen.

 

Aion todellakin kokeilla näitä kaikkia kohtia ja sääntöjä, joita kirjasta löytyi. Kirjailija on kuitenkin alansa ammattilainen ja tämä kyseinen kirja on bestseller. Viestintä on taito ja itsestään viestiminen vielä tärkeämpi taito.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!