Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Paradox of Choice

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nykypäivänä ihmisillä on valinnanvaraa AINA. Aina on mistä valita ja halvempi sekä kalliimpi vaihtoehto. Oli kyse sitten parisuhteesta, leipäpaketista tai matkustustavasta. Barry Schwartz käy kirjassaan hyvin läpi valintojen paradoksia mikä nykypäivänä valtaa koko maailmaa. Miten se vaikuttaa meihin ihmisiin?

 

Luulisi, että valinnanvara parantaisi huomattavasti tyytyväisyyttä, mutta Barry väittää, että se on päinvastoin. Liian moni  vaihtoehto ja valinnanvara aiheuttaa enemmän tyytymättömyyttä lopulliseen valintaan. Ihmiset jäävät nykyään miettimään jälkeenpäin ostostaan, että olisinko saanut sen jostain halvemmalla tai mahdollisesti laadukkaampana. Nykyajan markkinointikoneiston kohdennusten ansioista voit parhaimmassa tapauksessa saada samasta tuotteesta jonka juuri ostit mainoksen, missä se on halvemmalla.

 

Satisficer & Maximizer

 

Jos puhutaan matalahintaisista kuluttajatuotteista ja niiden markkinoinnista, on mielenkiintoista nähdä brändimielikuva kahden eri lasien läpi. Toinen kohderyhmä on pienempi kuin toinen ja näiden välissäkin on useita eri kohderyhmiä. Kirjassa kuitenkin käsitellään näitä kahta käsitettä mielestäni hyvin

 

Satisficers – Iso kohderyhmä

 

Monilla aloilla ja kategorioilla kuluttajat ovat pääosin “satisficereita”. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset lähtökohtaisesti valitsevat ensimmäisen tuotteen joka täyttää heidän kriteerinsä mitä he etsivät. Oli se sitten vaikka vasara. Suuri osa ihmisistä valitsevat ensimmäisen vasaran minkä he näkevät kaupassa eivätkä vertaile eri vasaroita ja niiden ominaisuuksia sen kummemmin. Kuten sanoin aiemmin, tämä kattaa suurimman osan ihmisistä ja heidän kulutustottumuksistaan. Tällöin tuotteen olisi syytä olla hyvin yksinkertainen ja hyvin selitetty mikä se on, mitä se tekee ja minkä hintainen se on.

 

Maximizer – Pienempi kohderyhmä

 

Tämä kohderyhmä on vaativampi. Kohderyhmä usein selvittää tuotteesta jo enemmän ja vertaa vasaroita keskenään, eri kauppojen vasaroita. Maailmassa jossa kaikki arvostelut ja mielipiteet on muutaman klikkauksen päässä, tutkimustyö on helppo tehdä ja se varmasti tehdään jo etukäteen. Tätä kohderyhmää on vaikeampi miellyttää, mutta on mahdollisesti huomattavasti lojaalimpi kuin edeltävä.

 

More choice – less sales

 

Scwartz viittaa hillon myyntitutkimukseen joka selvitti, että kuluttaja ostaa 10 kertaa todennäköisemmin hilloa kuuden hillopurkin valikoimasta, kuin 24 purkin valikoimasta. Valikoima ei miellytä kaikkia ja tutkimus senkin osoittaa.

 

Mihin kaikkeen tätä voi soveltaa?

 

Mielestäni kaikkeen. Jos ajattelet nyt ihan mitä tahansa, oli se sitten uusi parisuhde = Tinderissä on tuhansia sinkkuja mistä valita. Haluat katsoa elokuvan = Kymmeniä ja kymmeniä suoratoistopalveluita joiden valikoimien selaamiseen menee melkein yhtä paljon aikaa kuin itse elokuvan katsomiseen. Haluat valita kirjan minkä luet seuraavaa esseetäsi varten? Tuhansia kirjoja mistä valita, jotkut kirjat “parempia” kuin toiset tiimiakatemina pisteytysjärjestelmän mukaan.

 

Esimerkkejä on loputtomasti, mutta kirja siitä hyvin mielenkiintoinen ja antaa uutta käsitystä ihmisten ajattelutapaan ja siihen miten he toimivat tietyissä tilanteissa

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!