Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The pause that refreshes

Kirjoitettu 12.12.14
Esseen kirjoittaja: Sini-Tuulia Ahonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Elämystuottajan Käsikirja /Lappi
Kirjan kirjoittaja: Sanna Tarssanen
Kategoriat: 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kuten olen jo monesti kertonut, minua kiehtoo paljon elämysten maailma. Sen takia minulle suositeltiin Elämystuottajan käsikirjaa, joka raottaa hiukan ovia Lapin elämyspalveluihin.

Mielestäni tämän kirjan tärkein oppi on elämyskolmio. Olen käyttänyt sitä ennenkin ja yrittänyt peilata useisiin projekteihin, mutta en ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä. Tämä oppi tuli siis tarpeeseen!

Elämyskolmio on Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskuksen LEO:n kehittämä työkalu tuotteiden ja palveluiden elämyksellisyyden kehittämiseksi. Mallin pohja koostuu kuudesta tuotteen tai palvelun elementistä: yksilöllisyydestä, aitoudesta, tarinasta, moniaistisuudesta, kontrastista ja vuorovaikutuksesta. Korkeus suunnassa kolmiossa on asiakkaan kokemuksen tasot: motivaation taso (kiinnostuminen), fyysinen taso (aistiminen), älyllinen taso (oppiminen), emotionaalinen taso (elämys) ja henkinen taso (muutos). Tämän tiedon lähteenä toimi http://www.leofinland.fi.

Olen aikaisemmin yrittänyt väkisin tunkea jokaiseen kohtaan jotakin, mutta nyt ymmärsin, etteivät kaikki laatikot vain täyty. Ymmärsin myös eri tasojen syvemmän merkityksen. Totta kai ihanteellisessa tilanteessa palvelu on yksilöllinen, aito, tarinaa tukeva, moniaistinen, vuorovaikutteinen ja sisältää kontrastia jokaisella tasolla. Koen silti itse tärkeämmäksi tasapainon näiden elementtien välillä. Jos kiinnostumisen tasolla ei vielä saada tuotua esille palvelun moniaistisuutta, on asiaan mahdollista vaikuttaa vielä fyysisellä tasolla.

Teen nyt radikaalin poikkeuksen, kun peilaan teoriaa tuotteeseen palvelun sijasta. Normaalisti Elämyskolmiota käytetään palveluiden kehittämiseen ja elämyksellisyyden arviointiin, mutta minä päätin käyttää sitä nyt virkistysjuoman tutkailuun.

 

The pause that refreshes

Coca-Cola on maailman myydyin virkistysjuoma ja todella arvostettu brändi. Menestyksen takana ovat varmasti monet tekijät, mutta yksi on varmaa; tuotebrändin rakentamisessa yritys on onnistunut loistavasti! Minua kiinnostaakin pilkkoa tuotetta hiukan ja pohtia samalla, voiko tuote olla elämys.

 

Motivaation-taso, kiinnostuminen

Coca-Colan resepti on tarkkaan vartioitu salaisuus. Se oli ensimmäinen kasviuutejuoma markkinoilla. Tarina tarinan mukaan Tohtori John Pemberton kehitti juoman vuonna 1886 lääkkeeksi päänsärkyyn. Huhujen mukaan Cola sisälsi alun perin kokaiinia, mikä lisää aisteille pientä jännitystä.

Markkinoinnissa Coca-Cola liitetään myös jouluun, ja joku tarina väittää Joulupukin saaneen punaisen värinsä Cola-mainoksista. En kyllä ihmettelisi sitä yhtään, koska a) suomalaiset eivät käytä värejä ja b) yli puolet Coca-Colan mainoksista liittyvät jouluun.

Uutena juttuna on tullut ”Share Coke with a friend” ja muut mainoskampanjat, joilla on pyritty lisäämään juoman vuorovaikutusta. Myös todella vanhoissa mainoksissa Coca-Colaa mainostetaan ystävien kanssa nautittavaksi ja virkistäväksi juomaksi. Itse en kyllä koskaan ole pitänyt sitä virkistävänä, mutta pidän sen mausta ja ostan sitä esimerkiksi kavereiden kanssa leffailtoihin.

 

Fyysinen taso, aistiminen

Coca-Colassa on muita Cola-juomia vahvempi maku. Fyysisellä tasolla voi aistia myös juoman runsas hiilihappoisuus, eri makuvaihto-ehdot, tumma väri ja ominaistuoksu.

Koska juoma sisältää paljon kofeiinia ja kofeiini riippuvuus aiheuttaa päänsärkyä, on juoman tarina helppo todistaa paikkaansa pitäväksi, oli se sitä tai ei.

 

Älyllinen taso, oppiminen

Coca-Cola on ollut kautta aikojen hyvin ristiriitainen tuote. Brändiä vastaan on ollut useita boikotteja ja syytteitä milloin mistäkin syystä. Siitä huolimatta se on maailman 4. arvostetuin brändi (lähde: Forbes – The World’s Most Valuable Brands – lista)

Älyllisellä tasolla tiedostamme, että kolaa ovat nauttineet vuosien saatossa miljoonat ihmiset ja että se on kaikkien aikojen myydyin virvoitusjuoma. Tiedämme myös, että tuote sopii hyvin vessan pesemiseen.

Jokainen saa tehdä oman päätöksensä siitä pitääkö tuotteesta vai ei. Minä olen päättänyt pitää siitä. Pidän siitä juomana ja pidän siitä brändinä. Minusta on uskomatonta, miten paljon on voitu rakentaa yhden juoman ympärille. Ja miten sitä samaa ei ole pystytty tekemään muille tuotteille.

 

Emotionaalinen taso, elämys

Liitän itse Coca-Colan vahvasti historiaan ja erityisesti minua kiehtovaan 50-lukuun. Mielikuvani juomasta on hymyilevä tyttö lasipullo kädessään. Siitä herää totta kai positiivinen fiilis ja näin ollen ostan Coca-Colaa, vaikka tiedän myös sen varjopuolista.

Joka tapauksessa, aina kun minä juon Colaa, näen mielessäni ne hymyilevät kasvot. Kyllähän se hymyilyttää itseäkin.

 

Henkinen taso, Muutos

En usko Coca-Colan aiheuttaneen elämässäni minkään laista muutosta, mutta huomasin sen tulleen elämääni vasta tietyssä vaiheessa. Kun olin pieni, en suostunut juomaan yhtäkään mustaa juomaa, koska pidin niitä likaisina.

Teini-ikäisenä taas rahat kuluivat energiajuomiin ja jos ostin limsaa, se oli yleensä kausituote tai erikoisempi maku. Oli myös aika jolloin join mieluummin Pepsiä kuin Coca-Colaa.

Muutos tapahtui fiftarikulttuuriin hurahtamisen jälkeen. Lasipullo-Cola vaan tuntui paljon paremmalta vaihtoehdolta kuin mikään muu virvoitusjuoma. Eikä se alkuun johtunut juoman mausta, vaan siitä mielikuvasta jonka juoma minulle loi.

 

Tagit: , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!