Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Sales Bible

Kirjoitettu 06.01.13
Esseen kirjoittaja:
Kirjapisteet: 3
Kirja: The Sales Bible
Kirjan kirjoittaja: Jeffrey Gitomer
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

The Sales Bible on niin hieno myynnin kirja, että se pitäisi olla jokaisella pakollisena lukusuunnitelmassa jossain vaiheessa elämää. Ainakin näin sisäinen myyjäni sanoo.

 

Pelkäsin napata kyseisen kirjan hyllystä, koska kammoksun englantia kuin ruttoa. Pelko osoittautui kumminkin vääräksi sillä kirja on kirjoitettu sellaisella kielellä, että jopa minä sen ymmärrän! Ja ennen kaikkea erittäin myyvästi. Leipäteksiä on vähän, ja myyviä sloganeita siellä sun täällä oikein lihavoituna kirjoitettuna. Huippua! Tässä siis alun brief niille, jotka kirjaa eivät vain väärän kielen takia lue.

 

Mikään asia kirjassa ei sinällään tule yllätyksenä verrattuna mihinkään muuhunkaan myynnin kirjaan, kaikissa toistuvat ne samat asiat: rakenna luottamus, ole ennemminkin auttaja kuin tuputtaja, älä pelkää EI:tä ja niin edelleen. Tässä kumminkin mennään astetta syvemmälle, ja pistetään miettimään sitä, mitä asiakassuhde oikeasti on ja kuinka suuri merkitys sillä on kaupanteon jälkeen:

 

”Guard your present customers with your life.”

-What would hapen if you lost two of your top 10 customers to your competition?

 

”It`s the relationship, not the price.”

-Everyone will be trying to steal your customers with a lover price. What new ways have you created to build relationships?

 

Se missä Suomi tulee USA:a huomattavasti jäljessä, on kouluttautuminen myynnin saralla. Onneksi meillekin on jo tullut aiheeseen liittyviä seminaareja tänne Jyväskyläänkin kuten Nordic Business Forum. Tähän kirja kannustaa erittäin paljon. Ole paras ja auta henkilöstöäsikin olemaan paras. Takaa aika itsensä kehittämiseen.

 

”It`s now time to do the things you dindn`t do when you were fat and happy.”

Usein myyjiä täällä meidän kotomaassamme, uskoisin, että ulkomaillakin pidetään jokseenkin lipevinä kavereina. Myyjän täytyy olla hauska, koska ei kaupankäyntiä tule enää raskaammaksi tehdä, mielestäni. Lipevä ei kumminkaan tarvitse olla, mutta hauska senkin sijasta. Hauskuus myyntitilanteessa toimii aina, ja yleensä jos saat asiakkaan nauramaan, saat hänet myös ostamaan.

 

Tästä kertovat myös omat kokemukset viimeisen puolen vuoden sisältä.

Olin Himoksessa työhaastattelussa viime lokakuussa, ja meillä oli mielettömän mukavaa yrityksen päättäjien kanssa. He nauroivat ja minä nauroin, päätös työsuhteen solmimisesta syntyisi kumminkin vasta joulukuun lopulla.  Odotus palkittiin, nimittäin sain kuin sainkin työpaikan sadan hakijan joukosta. Ei ollenkaan hullumpaa! En kumminkaan voinut enää siinä vaiheessa ottaa omien opiskelukiireideni takia työtä vastaan, ja olen siitä erittäin harmissani. He olisivat olleet huippuja työnantajia!

 

Toinen esimerkki tulee nyt vuoden 2012 rakettimyynnistä, tämänkin tapaus Jämsästä. Eräs asiakas palasi takaisin epäröiden ostopäätöstään, hän halusi palauttaa ostamansa padan ja ostaa jotain pidempikestoista räiskettä. Myyntipaikkamme vastaava sai kumminkin huumorin kautta käännettyä asiakkaan ostamaan lisää ja poistumaan pisteeltä naureskellen. Älytön suoritus. Hauskuuden pitäminen pitää siis  paikkaansa sekä B2B että B2C asiakkaiden kanssa.

 

Varsinkin kaveriporukoissa tuntuu, että moni tietää sinut, mutta sinä et tiedä heitä jotka tietävät sinut. Monimutkaisesti sanottu, mutta tosi asia. Näissä kaveripiireissä tämä on useimmiten ärsyttävä asia, tosin enää se ei haittaa niin paljon kuin villinä teinivuosina. Yritysmaailmassa tämä sinut tietäminen on kumminkin kultaakin kalliimpaa nykyään:

 

”In this economy (more than ever before) it`s not who you know, it`s who known you.”

 

Jokaisella on oma tapansa tulla tunnetuksi, tärkeintä on se, ettet uppoa massaan. Itse suosittelen, että tämä kannattaa tehdä hauskuuden kautta!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!