Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Sissimarkkinointi

Kirjoitettu 10.11.13
Esseen kirjoittaja: Niko Eskelinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Sissimarkkinointi
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

PÄÄLLIMMÄISET AJATUKSET

Huhhuh. Sissimarkkinointi, Sissimarkkinointi ja Sissimarkkinointi. Pitkän tauon jälkeen tuli palattua markkinoinnin kirjan pariin. Viime kerta taisi olla vuonna 2009 tai 2010 Valkeakosken ammatti – ja aikuisopistossa merkonomi linjalla. Kirja oli kyllä täysin erilainen kuin muut ”perus” markkinoinnin kirjat. Se avasi täysin uuden näkökulman tarkastella tätä mystistä taistelutannerta markkinoijien ja asiakkaiden välillä.

Kuitenkin suuresta hehkutuksesta ja suositusten määrästä kirja ei vaan jotenkin iskenyt. Toki sain paljon uutta tietoa, käytännön vinkkejä ja se sai minut syttymään sissimarkkinointiin, mutta en nauttinut kirjan lukemisesta. Ehkäpä se johtui kirjoitustavasta. Kirjassa oli paljon esimerkkejä, mikä oli mielestäni hyvä asia, mutta esimerkit rikkoivat lukemistani liikaa.

SISSIMARKKINOIJA!

Kirjanhan on kirjoittanut Noste Oy:n toimitusjohtaja, Jari Parantainen. Tämä espoolainen markkinoinnin guru. Kirja kertoo Sissimarkkinoinnista, epätyypillisistä markkinoinnin keinoista, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin. Sissimarkkinoija tavoittelee suurten myyntilukujen sijaan hyvää tulosta.

Kirjan ensimmäinen esimerkki kertoo jo aika paljon mitä sissimarkkinointi on:

”Göteborgilainen mainostoimisto Goss Reklambyrå kehitti paikalliselle Cykelspec-polkupyöräliikkeelle kampanjan, joka oli malliesimerkki onnistuneesta sissimarkkinoinnista.

Polkupyöräliikkeen asiantuntijat kiersivät keväällä 2004 kaupungin katuja ja tarkastivat telineistä löytämiensä polkupyörien kunnon. Mekaanikot täyttivät havaitsemansa puutteet raporttilomakkeeseen, jonka he ripustivat minigrip-pussissa pyöränohjaustankoon. Pyörän omistaja sai samalla tarjouksen, joka lupasi 20 prosentin alennuksen huollosta tai varaosista. Uuden pyörän ostajalle alennus olisi kymmenen prosenttia. Cykelspecin myynti nousi kampanjan ansiosta 24 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Kampanja palkittiin vuonna 2005 Cannesin mainosfestivaalien pronssileijonalla”.

–      AdForum.com 10.9.2005

Aivan nerokas kampanja! Ei turhia kierrelty tai kaarreltu vaan mentiin suoraan asiaan ja ilmaistiin asia selkeästi. Huomattiin että asiakas ei tule pyöräliikkeeseen, siispä mentiin asiakkaan luokse ja luotiin asiakkaalle syy tulla korjaamaan tai ostamaan uusi pyörä.

Perinteinen markkinoija yleensä investoi suuria summia markkinoinnin prosesseihinsa. Sissimarkkinoija sen sijaan investoi ensisijaisesti aikaansa, energiaansa, mielikuvitustaan ja käyttää enemmän järkeänsä kuin raakaa rahaa. Paljonkohan tässä kampanjassa oli kustannusten määrä? Luultavasti minigrip-pussit!

Kaikkia miellyttävä viesti ei välttämättä myy yrityksen tuotetta eniten. Sissimarkkinoinnissa täytyy olla vähän röyhkeyttä, seikkailla sääntöjen rajamailla ja herättää ihmisissä tunteita. Sen miltei täytyy pistää joidenkin ihmisten silmät pyörimään silmäkuopissa 360 astetta. Kun viestisi herättää tunteita, negatiivisia tai positiivisia, se saa ostajaehdokkaat toimimaan.

TIIMIAKATEMIAN SYNTYMÄPÄIVÄT

Olen synttäreiden markkinointivastaava ja luin Katri Rutasen esseen Markkinoinnin mustasta kirjasta hänen kehotuksestaan. Katri oli kirjoittanut Engagement-markkinoinnista, mitä luultavasti tulemme käyttämään sovelletusti syntymäpäivien markkinoinnissa. ”Engagement-markkinointi on markkinointia, jonka tavoite on sitouttaa asiakas yritykseen tai yrityksen brändiin tekemällä markkinoinnin sisältö merkittäväksi asiakkaalle ja yritykselle” (www.wikipedia.fi)

Mielestäni tämä markkinoinnin tapa liippaa aika läheltä sissimarkkinointia meidän projektissa. Jos teemme markkinoinnista Facebookissa ja nettisivuilla osallistavaa ja luomme kohderyhmälle tunteen, että heitä tarvitaan syntymäpäivien onnistumiseen, niin uskoisin sen johtavan innostukseen syntymäpäivistä ja halun kertoa niistä muille ihmisille.

Näin ollen käytämme markkinointiin aikaamme, energiaamme, mielikuvitustamme ja tavallaan markkinointiin ei mene rahaa vaan osallistujat tekevät sitä meidän kanssamme ja markkinoinnin sisällöstä tulee heille merkittävää ja mielenkiintoista.

I’m out, peace!

 

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!