Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The thank you economy

Kirjoitettu 29.05.19
Esseen kirjoittaja: Emilia Niemi
Kirjapisteet: 3
Kirja: The thank you economy
Kirjan kirjoittaja: Gary Vaynerchuck
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Gary Vaynerchuckin kirja, The thank you economy kertoo miten asiakkaiden tulisi olla aina keskiössä ja saavuttaa luottamus asiakkaisiin. Yrityksien täytyy tehdä hurjasti töitä eri kanavissa pysyäkseen mukana markkinoilla. Kirja puhuu ”vanhoista hyvistä päivistä” milloin asiakkaan kanssa oltiin oikeasti sosiaalisessa kanssakäymisessä ja yritykset olivat aidosti kiinnostuneita asiakkaistaan. Nykyään kun ihmiset ostavat verkkokaupasta, et tiedä kuka asiakas on tai miksi hän ostaa tuotetta. Hän on vain yksi asiakas muiden joukossa. Riittääkö se, että sinulla on halvat hinnat ja laadukkaat tuotteet? Gary kertoo omasta viinikaupastaan, kuinka hänellä oli juuri nämä asiat, mutta jollain toisella kaupalla oli asiakasluottamus keskiössä. Gary ei pärjännyt. Pitkällä aikavälillä, on paljon tärkeämpää omata pitkäaikaisia asiakassuhteita kuin suuria huomiota herättäviä mainoksia. Kun ajatellaan pitkän tähtäimen markkinointia, myös yrityksen elinkaari pitenee. Mutta kun taas suunnitellaan lyhytaikaisia mainoksia, ei tämä pidennä yrityksen elinkaarta vaan on enemmänki räpeltämistä. Monet yritykset keskittyvät silti edelleen lyhytaikaiseen markkinointiin ja huomiota herättäviin mainoksiin. Näitä asiakassuhteita voidaan verrata ihmissuhteisiin, se vie aikaa rakentaa vahva suhde, näyttää että välität ja osoittaa heille, että he ovat merkityksellisiä. Palkintona heistä ei tule lojaaleja ainoastaan tuotteillesi vaan heistä tulee lojaaleja koko yritykselle ja brändille.

Kirjassa esitellään yksi tarina, kuinka hotellin omistaja päätti kehittää asiakkaidensa suhdetta. Asiakkaisiin haluttiin tutustua mahdollisimman paljon ja heidän vierailustaan haluttiin tehdä erikoinen ja mieleenpainuva. Yksi asiakkaista oli vierailemassa hotellissa, ja selvisi, että hän oli käymässä poikansa luona joka käy kemoterapiassa. Hotelli antoi hänelle tervetuloa korin, joka piristi asiakkaan päivää. Tämän jälkeen hän kävi aina samassa hotellissa.

Idea on, että sinun täytyy olla aidosti kiinnostunut asiakkaastasi, sillä se paistaa läpi. Mites sitten sosiaalinen media? Gary kannustaa molempiin, sekä someen että perinteiseen tapaan asiakashankinnassa. Sosiaalisessa mediassa on myös tunteeseen perustuvaa liikettä, sillä kirjassa kerrotaan, että 76 % asiakkaista kunnioittivat, kun yritykset osoittivat mielenkiintoa asiakkaisiinsa. Tämä ei ole aina itsestään selvää.

Monet ovat hurahtaneet sosiaalisen median saloihin ja uskovat, että yritys ei vaadi mitään muuta markkinointia. Tämä on varmasti joillain totta, somen voima on käsitön. Varsinkin kun meidän on mahdollista kerätä dataa asiakkaistamme ja kohdistaa markkinointi oikeaan suuntaan.

Sosiaalisella medialla on muutama tarkoitus:

Myynti verkkokaupan kautta

Auttaa asiakasta tietämään enemmän yrityksestäsi

Luomaan yrityksestäsi positiivinen kuva

Kun sosiaalinen media kasvaa kokoajan ja yhä enemmän yrityksiä on siellä mukana, jos yritystä ei löydy, asiakas olettaa että yritystä ei ole olemassa. Jos sosiaalista mediaa ei ole, se voi oikeasti kuollettaa yrityksen.

Mites sitten ne, jotka eivät käytä sosiaalista mediaa? Tässä tapauksessa tarvitsemme perinteistä mediaa avuksemme. Ideana on hyödyntää jokainen tilanne ja saada asiakkaat perinteisestä mediasta sosiaaliseen mediaan, jossa pystyt osallistamaan heidät mukaan ja saat he ”koukkuusi”. Ero on siinä, että perinteisessä mediassa lähinnä vain viestit asioista ja sosiaalisessa mediassa sinun täytyy kuunnella mitä asiakkaat puhuvat ja tuottaa sisältöä sen mukaan.

Jos omaa työntekijöitä yrityksessä, on tärkeää saada työntekijät ensin inspiroituneeksi ja sitä kautta sitoutettua yritykseen. Kun työntekijät ovat aidosti mukana yrityksen visiossa ja tekemisessä, he tekevät kaiken tehdäkseen asiakkaan tyytyväiseksi. Ja tämä on sitä, mitä haluamme.

On helppoa tuoda mielipiteensä julki somessa ja kertoa tuotteista, mutta sosiaalinen media vaatii, että seuraajat sitoutetaan ja heidän olemassa olonsa huomataan. Mielestäni tämä on hyvä pointti kirjoittajalta, sillä sosiaalinen media kasvaa kokoajan ja tämä tärkeä asia, asiakkaiden luottamus ja sitouttaminen jää helposti. Yritys ei siis saisi olla liian perinteikäs, että ei omaa sosiaalista mediaa ollenkaan, mutta ei saisi olla kuitenkaan liian sosiaalisen median painotteinen. Uskon, että tasapaino on tässäkin kohtaa hyväksi. Tuli mieleen Ravintola Noe, jolle teemme jatkuvaa markkinointia. Kun ensimmäisen kerran menimme käymään yrityksessä, ei heillä ollut sosiaalista mediaa juurikaan käytössä ja olimme hämmästyneitä. Isot alkuinvestoinnit tehty ja ravintola ihan alussa, eikä oikeastaan minkäänlaista sosiaalisen median markkinointia. Ainoastaan lehtimainoksia tuli laitettua tiuhaan. Varmasti ne lehtimainoksetkin vetävät tiettyä kohderyhmää, mutta hintasuhde ei kyllä ole siinä aivan kohdallaan. Nyt olemme saaneet ravintolan somen rallattamaan ja Facebookissakin alkaa olla jo 2000 tykkäystä. Tässä kohtaa voisimme vielä ottaa huomioon kirjassa tulevan pointin esille, miten sitouttaa asiakkaat sosiaalisen median kautta niin, että heistä tulee lojaaleja? Mielestäni voisimme olla vieläkin lähestyttävämpiä somessa, vastata aktiivisesti asiakkaiden kommetteihin ja tehdä kyselyitä. Niin sanotusti oppia tuntemaan seuraajat. Päivittää somea niin, että se on ajateltu asiakkaan näkökulmasta. Esimerkiksi lahjakorttien myynti. Ei vain niin, että nyt kannattaa hakea lahjakortteja, vaan pureutua aidosti asiakkaan ongelmaan. ”Onko valmistuvan lahja vielä miettimättä?” Tarjoamme apuamme, kun asiakas ei välttämättä tiedä mitä ostaa. Paikan päällä voisimme panostaa asiakassuhteisiin ja oppia tuntemaan asiakkaita. Luoda enemmän vakioasiakkaita ja luoda sitä ”oma olohuone keskellä kaupunkia” -fiilistä.

Olen itse pyrkinyt saamaan lojaaleja asiakkaita hoitolani kautta. Olen tehnyt siellä jo neljä vuotta, ja enää en muuta teekään kuin vakioasiakkaita. Minä tunnen asiakkaani ja he minut. Ajattelen jo etukäteen heidän puolestaan. Jos esimerkiksi tiedän, että heillä on juhlat tulossa suosittelen varamaan kulmien siistimisaikaa juuri ennen juhlia. Olen tehnyt paljon töitä siinä, että opin tuntemaan asiakkaani. Mielestäni tämä auttaa hurjasti asiakaspalvelussa ja siinä, että tiedän mitä asiakkaani ajattelevat ja mitä he voisivat haluta minulta. Tällä tavalla olen saanut asiakkaani ”koukkuun” ja he ovat lojaaleja yritykselleni.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!