Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

The Trusted Advisor

Kirjoitettu 29.01.16
Esseen kirjoittaja: Neea Takala
Kirjapisteet: 3
Kirja: Luottamuksen arvoinen
Kirjan kirjoittaja: David H. Maister
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.1. Asiakkuuden työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Luottamuksen arvoinen – David H. Maister

 

 

Menestyminen asiantuntija-ammatissa riippuu ennen muuta kyvystä ansaita asiakkaiden luottamus.

 

Teoksessa on kirjoittajien itsensä sekä toisten kokemuksiin perustuvia monia esimerkkejä – hyviä ja huonoja, menestyksiä ja virheitä. Hauska ”kirjan käyttöohje” ensimmäisessä luvussa kertoo osien infopaketin, miten se auttaa ja mitä se sisältää. Myös takaosasta voi lukea koosteen koko kirjasta (jokaisesta kappaleesta), mikäli ei jaksa lukea koko teosta läpi.

 

Tämäkin kirja on yksi sellainen, jonka jokaisen akatemialla tulisi lukea. On monia vinkkejä tapaamisiin sekä asiakassuhteisiin: niiden luomiseen, ylläpitämiseen, luopumiseen ja siihen, onko asiakas ystävä vai ei. Itselleni kirja oli melko paksua tekstiä, kun melkein jokaisessa kappaleessa tuli ilmi samat faktat. Kirjaa voi käyttää jokaiseen asiakassuhteeseen, mutta nyt täytyy jättää peilaaminen toiselle kertaa, palaan siis esseeseen myöhemmin. 🙂

 

 

Suhteiden rakentaminen

 

Mitä enemmän vaikuttaa ympäri maailmaa, siten sinut tunnetaan. Sosiaalisuus on aina plussaa, ja nykyään sitä mennään eteenpäin suhteilla. Täytyy osata vetää juuri oikeista naruista, mikä esimerkiksi itselleni on hiukka vaikeaa, sillä olen enemmän säästä jutteleva tyyppi kuin bisneksistä.

 

Oikeat ajattelutavat:

  1. kyky keskittyä toiseen
  2. itseluottamus
  3. vahva itsetunto
  4. uteliaisuus
  5. avoin ammattimaisuus.

 

Kuuntele asiakasta, kommentoi, tartu tietoon, jota et vielä tiennyt.

Tällä hetkellä itselläni on suhteita NBF:ään, Finnchattiin, Fashion Unitiin, JYU:n, KuKun urheiluopistoon sekä lukioon ja luultavasti vielä moneen muuhun pienempään firmaan mitä en nyt tähän hätään muista. Hassusti tulee vain tunne, ettei uskalla lähteä tarjoamaan mitään ettei vain pilaisi hyviä suhteita. Yritän kuitenkin alkaa rakentamaan verkkoja ensin Jyväskylän alueelle liittymällä vaikkapa kanta-asiakkaaksi tai etsimällä viikonlopputöitä. Nimenomaan suhteiden kautta tämäkin on jo laitettu vesille…

 

 

Luottamuksen ansaitseminen

 

Oikeastaan jokainen kirjan kappale painottaa oman itsensä luottamista. Myymistilanteissa asiakkaille on hyvä kertoa totuus, esimerkiksi: ”Miksi tämä maksaa näin paljon?” -> vastaus totuuden mukaisesti.

Pelkällä kuuntelemisella ja kommentoimalla väliin saa jo toisen rentoutumaan tapaamisella. Lisäarvoa tuottaa hyvät kysymykset ja omien ideoiden heittely. Minullahan ideoita riittää vaikkapa jokaiselle maan yritykselle ja se on jopa hauskaakin keksiä niitä. I’m the idea bank. Mikä sitten estää esittämästä niitä? – Pelko, että asiakas ei pidä niistä.

 

 

Alla on vielä lista nopeista teistä luottamukseen:

  1. Kuuntele kaikkea.
  2. Myötäeläminen (aito).
  3. Tunnista toisen tuntemukset.
  4. Tee asialistasta yhteinen.
  5. Älä aristele kertoa mielipidettäsi.
  6. Hyväksy henkilökohtainen riski.
  7. Kysy lähialueista.
  8. Esitä taitavia kysymyksiä.
  9. Anna pois ideoita.
  10. Soita takaisin heti.
  11. Rentouta mielesi.

 

 

Neea / Osk. Wedia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!