Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Think you can’t draw? Salla Lehtipuu, TEDxTurku

Kirjoitettu 04.09.18
Esseen kirjoittaja: Mari Leskinen
Kirjapisteet: 1
Kirja: Think you can’t draw?
Kirjan kirjoittaja: Salla Lehtipuu, TEDxTurku
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Salla Lehtipuu kysyy yleisöltä: ”Kuka osaa piirtää?”. Muutama käsi nousee yleisön joukosta. Myöhemmin Salla kysyy yleisöltä: ”Kuka osaa kirjoittaa? Kaikkien kädet nousevat ilmaan.

Paradoksista on se, että melkein kaikki lapset osaavat piirtää ja ovat taiteilijoita, kysymys siis kuuluukin missä vaiheessa tämä taito häviää ja epävarmuus astuu kehään? Miten siis säilyttää taiteilija tai edes piirustelutaito lapsissa? Katoaako varmuus omista taidoista, kun joku piirtää paremmin vai kenties siitä, että piirustustasi on joskus haukuttu rumaksi tai muuten vain vääränlaiseksi?
Tämä epävarmuus itsestä ja omista taidoista on yksi suurimmista markkinoinnin haasteita opinnäytetyöhöni liittyen. Opinnäytetyönäni teen visualisoinnin peruskurssin muuttamista verkkokurssiksi, joten tämä aihe liittyy hyvin olennaisesti siihen.

Toinen iso haaste markkinointiin liittyy ennakkoluuloihin ja tarpeellisuuden kokemukseen, miksi tämä kurssi on ostamisen arvoinen? Salla nostaa esiin vähän lukuja vain 20 % pojista ja jopa 80 % tytöistä on ”erikoistunut visuaalisiin taiteisiin. Voisiko tästä päätellä, että piirustelu mielletään enemmän feminiiniseksi asiaksi ja on siten sallitumpaa naisille. Naisten saaminen verkkokurssin ostajaksi on siis todennäköisemmin helpompaa, kuin miesten saaminen. Miten markkinoida miehille niin, että he ostavat? Sillä pojat ja miehet ovat yhtä hyviä piirustelemaan, kuin naisetkin.

Miksi piirustelutaidon säilyttäminen/oppiminen sitten on erityisen tärkeää?
Jo yksivuotias lapsi tunnistaa piirretyn koiran ja elävän koiran samaksi, vaikka ne eivät ns. näytä samalta ja realistiselta. Infograafit ja emojit ovat tehokkaita… Kuvan kanssa julkaistu postaus saa 150 % enemmän uudelleen twiittauksia, koska visuaalinen sisältö välittyy aivoihisi 60 000 x nopeammin, kuin teksti. Asian sisäistäminen kuvan kautta on helpompaa.

Visualisoidut kuvat auttavat meitä muistamaan opitut ja koetut asiat paremmin. Voimakkain työkalu on omien muistiinpanojen piirtäminen. Tästä voisi päätellä, että peruskoulussa pitäisi opettaa kuvaamataidon tunneilla visuaalisten muistiinpanojen tekemistä. Aivomme rakastavat kuvia ja jostain syystä me kuitenkin rakastamme kirjoitettua tekstiä. Piirtämistä voi käyttää oppimiseen, kommunikointiin ja ajattelun parantamiseen. Piirustelu auttaa meitä rentoutumaan ja keskittymään. Piirustelu on tärkeää erityisesti kinesteettiselle oppijalle, sillä se auttaa ylläpitämään keskittymistä. Jos et kykene piirtämään jotain asiaa, niin voi olla, että et ole ymmärtänyt sitä vielä täysin. Englannin kielen sana imagine:kin sisältää sanan image. Suomen kielen kuvitella sana sisältää myös sanan kuva.

Millainen siis on tulevaisuuden koulu? Ihminen on luotu ajattelemaan kuvilla. Miten saadaan koko Suomi piirustelemaan ja ymmärtämään sen merkitys?

Creators luovan palvelumuotoilun koulutusohjelman aikana käytimme paljon Lego Serious Play metodia ja piirrustelussa on saman hyödyt, kuin siinäkin. Piirustelu ei tuota niin paljon sattumalta oivaltamista, koska Legot rajoittavat työkaluna enemmän ja pakottavat täten keksimään uusia ja erilaisia tapoja ilmaista asiaa. Piirustelu taas on enemmän aikaan ja paikkaan sitoutumatonta, kuin Legoilla rakentelu. Piirtää voit bussissa, rannalla tai kahvilassa – sinä päätät!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!