Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

This is marketing

Kirjoitettu 09.04.19
Esseen kirjoittaja: Annika Palmari
Kirjapisteet: 2
Kirja: This is marketing
Kirjan kirjoittaja: Seth Godin
Kategoriat: 6. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiimimme tarvitsee kaiken mahdollisen tietotaidon markkinoinnin saralla, silllä lähes kaikki projektimme vaativat sitä ja se on yksi olennaisimmista onnistumistekijöistä toiminnassamme. Siksi päätin kantaa korteni kekoon lukemalla tämän kirjan, toiveenani saada uusia ideoita ja näkökulmia omiin projekteihimme.

 

Yksi tärkeä oppi, joka kirjasta painui mieleen, oli kohderyhmän valitseminen. Tämä on ollut usein haasteena meille, kun olemme unohtaneet kohdistaa markkinointimme ja tuotteemme tiettyjen ihmisten ja yritysten tarpeisiin. On helppo arvata, että tulokset ovat tuolloin olleet heikkoja. Kirjassa neuvottiin erottamaan massamarkkinointi ja pienin mahdollinen kohderyhmä. Joko markkinoidaan massoille eli pyritään miellyttämään kaikkia, tai sitten keskitytään miellyttämään hyvin tarkan ihmisryhmän tarpeita. Se, kumman ryhmän valitsee, vaikuttaa huomattavasti myöhempiin markkinoinnin toimiin. Omissa projekteissamme on yleensä viisainta valita kohderyhmäksi jokin tarkka ihmisryhmä, niché, jolla on tietyt tarpeet ja tavoitteet. Tämä siksi, että on paljon vaikeampaa kilpailla uutena ja pienenä yrityksenä massamarkkinoilla. Sen sijaan, että pyrkisimme miellyttämään kaikkia, meidän tulisi pyrkiä palvelemaan nitä, joita pystymme miellyttämään parhaiten. Yleensä osaamme parhaiten auttaa asioissa, jotka ovat sekä asiakkaalla että meillä itsellämme lähellä sydäntä, joten meidän tulisi hyödyntää omassa tiimissämme olevaa osaamista ja kiinnostuksenkohteita, kun kehittelemme palveluitamme.

 

Kirjassa oli myös hyvä neuvo markkinointityylin kehittämiseen, joka ainakin itselläni auttoi parantamaan markkinoinnin tehokkuutta. Kirjassa kerrottiin, että markkinoinnin tavoitteena ei olisi myydä vain tiettyä tuotetta, vaan asiakkaan haaveilemia mielikuvia, jotka tuotteen käyttöön liittyvät. Esimerkiksi asiakas ei halua ostaa hyllyä ostamisen ilosta vaan siksi, että hän haluaa kauniin kodin, joka on järjestyksessä. Eikä yritys halua maksaa koulutuksesta tuhlatakseen rahaa: luultavasti yritys haluaa tulla menestyneeksi ja arvostetuksi yritykseksi. Näitä asioita tulisi ottaa huomioon myös meidän markkinoinnissamme. Mitä hyötyä asiakas haluaa palveluidemme kautta? Haluaako hän esimerkiksi henkilöstönsä kuvaamisen kautta parantaa yrityksensä imagoa? Millä muilla keinoilla voimme auttaa häntä pääsemään tavoitteeseensa? Näitä kysymyksiä yritän vastaisuudessa pohtia, kun suunnittelemme markkinointitoimiamme.

 

Myös mielikuvien luominen oli kiinnostava idea, jonka kirja esitteli. Tämä tarkoittaa sitä, että asiakkaalle täytyy luoda mielikuvia kokonaisuuksista, jotka liittyvät tarjoamaamme tuotteeseen tai palveluun. Esimerkiksi autoileville ihmisille voi myydä mielikuvaa siitä, että kunnon autokuskilta löytyy nahkaiset ajohanskat ja tietyntyyliset vaatteet. Jos käytät tätä, tarvitset myös tämän. Tai sitten esimerkiksi yritys, jolle on tarjottu uuden tuotteen ulkoasun suunnittelua, luultavasti tarvitsee myös promootiotapahtumaa tai markkinointia uuden tuotteen lanseeraamiseksi markkinoille. Näillä keinoilla asiakassuhde voidaan ketjuttaa, kun tarjoamme ratkaisun jokaiseen ongelmaan, joka asiakaan prosessissa tulee vastaan. Tärkeintä on selvittää etukäteen, mitä nuo haasteet ovat.

 

Omat asiakassuhteemme ovat olleet usein hyvin lyhyitä, sillä emme ole osanneet ketjuttaa asiakasta ja unohdamme usein jälkimarkkinoinnin. Siksi voisimme selvittää, mitä muita haasteita kontakteillamme saattaa olla senhetkisen projektin lisäksi. Mitä asiakkaamme tavoittelee tällä tuotteella? Mitä hyötyä hän saa meidän välityksellämme?

 

Kirjan opit olivat erityisen hyödyllisiä JKL Drift King- projektin parissa työskennellessä. Kyseinen tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan Jyväskylän alueella, joten meidän täytyi miettiä asiakasheimomme ja kohderyhmämme aivan alusta. Kun olimme tutkineet paikallista autoilukulttuuria ja kiinnostusta autourheiluun, pystyimme rajaamaan muutamia tarkkoja kohderyhmiä, joille ensisijaisesti markkinoimme tapahtumaa. Tämä helpotti myös itse kilpailun suunnittelua, koska pystyimme kehittämään miljöön ja ohjelman vastaamaan tarkasti kohderyhmän tarpeita. Tuloksista näimme, että markkinointimme oli osunut juuri oikeaan ja katsojaluvut olivat loistavia. Ainut virheemme oli nuorison määrän yliarviointi yleisössä, sillä olimme rakentaneet paljon toimintaa ja erilliset liput teini-ikäisille, mutta heidän määränsä jäi loppupeleissä hyvin vähäiseksi.

 

Vastaisuudessa meidän tulisi heti projektien alussa muistaa etsiä tarkka kohderyhmämme, jota projektimme koskettaa. Tämä voisi helpottaa projektin myöhemmissä vaiheissa, kuten tuotteiden suunnittelussa ja markkinointikanavien valinnassa. Meidän tulee projekteissa enemmän tutkia, mitä asiakkaamme todellisuudessa haluavat saavuttaa ja mitä he haluavat elämältään.

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!