Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Godinin this is marketing oli mielestäni huippu opus. Hän lähtee liikkeelle perustojen perustasta – mitä markkinointi yleensäkin edes on? Ihmismassat pitävän tänä päivänä markkinointia kaiken pahan alkuna ja juurena. Markkinoijat ovat huijareita, ketkä yrittävät häikäilemättä saada sinut ostamaan tuotteitaan, mitä et tarvitsisi. On totta, että näitä ”huijareita” löytyy joukosta, vaikka kuinka. Seth kuitenkin astuu tähän väliin ja sanoo heidän olevan ennemmin epäeettisiä myyjiä – ei markkinoijia. Kirjaa lainaten: ”Markkinoija antaa avaimet, jotta oikeat ihmiset kuulevat viestin.” Markkinointi on siis muiden ihmisten palvelua ja auttamista. Kuinka tavoitat henkilöt, ketkä saavat siitä hyötyä? Ostopäätös on onnistunut, kun asiakkaan kokema arvo on suurempi kuin mitä tuote maksaa.

 

 

Kenelle markkinoit

 

Seth antoi esimerkin kirjassaan omasta elämästään. Hän ostaa koiralleen kallista gourmet koiranruokaa, mutta miksi? Mihin kalliin ruoan arvo menee. Ei koira osaa vaatia tiettyä ruokaa. Se olisi ihan mielissään halvemmastakin pöperöstä. Seth ostaa gourmet ruokaa siksi, että hän saa itse siitä hyvän fiiliksen. Tässä tapauksessa markkinoinnin kohde on koiran omistaja, vaikka hän ei koskisi edes ruokaan.

 

Tärkein asia markkinoinnin alussa on tietää kenelle myy ja määrittää se niin tarkasti kuin suinkin pystyy. Tavoitteena on tavoittaa mahdollisimman tehokkaasti segmentti, joka on itse fiiliksissä tuotteesta. Näin et hukkaa resursseja massoihin ja saat paremman näkyvyyden oikeassa paikassa. Kun tavoitat oikeat ihmiset, jotka arvostavat tuotetta saat arvokkaita tyytyväisiä ostajia sekä suosittelijoita. Myöhemmin heistä on mahdollisuus kasvaa vielä arvokkaimpia brändiuskollisia evankelistoja, ketkä ostavat aina uudestaan ja hehkuttavat tuotetta muille.

 

 

Mitä markkinoit

 

Yksi isoimmista kolahduksista itselleni oli, että loppujen lopuksi markkinoit aina hyvää fiilistä. Ihmiset haluavat tuntea itsensä turvallisiksi ja kunnioitetuksi.

 

Seth Godin otti kirjassa esille vanhan markkinoinnin vertauskuvan. ”Ihmiset jotka ostavat neljännestuuman poranterän, eivät osta neljännestuuman poranterää. He ostavat neljännestuuman reikää.” Hän kuitenkin sanoi, ettei tämä ole totta. Ihmiset eivät osta neljännestuuman reikää, vaan ostavat sen, että saavat hyllyn tukevasti kiinni seinälle ja saavat kirjat siististi siihen riviin. Oikeastaan ihminen ei välttämättä osta sitäkään, vaan sen, että tyytyväisen puolison tullessa kotiin on tavarat siististi järjestyksessä ja poranterän ostaja saa siitä hyvän fiiliksen.

 

”In the end people want to feel safe and be respected”

  • Seth Godin

 

”Me myymme tunteita, statusta ja verkostoja” sanoo Seth. Tätä voi helposti soveltaa työnimi oparisoftaan, mitä olemme kehittelemässä Samuelin kanssa. Siinä tavoitteena on mätsätä opiskelijoita ja yrityksiä tehokkaasti ja tarkasti. Aluksi päättötöiden kanssa, mutta myöhemmin koko opiskelun ajan aina rekryyn asti. Nyt tarkastellessa projektiamme tämän pyhän markkinoijan kolminaisuuden avulla, voisi kuvitella softamme olevan erittäin helppo myytävä. Opiskelijat saavat statusta ja tarkoituksen tunnetta, kun kokevat arvostusta yrityksiltä myös rahallisesti. He pääsevät ratkomaan oikeiden yritysten ongelmia ja muodostamaan tulevaisuuden kannalta äärettömän tärkeitä verkostoja juuri siellä missä haluavat työskennellä. Yrityksille pystymme tarjota oikeita henkilöitä, joilla on paloa itse yrityksen missiota ja visiota kohtaan. Näin yritys saa loistavan rekryverkoston ja pääsee käsiksi tulevaisuuden huippuosaajiin. Nämä ovat asioita, joiden takia itse lähdin projektiin mukaan!

 

 

Täydellisyys sulkee ovia

 

Täydellisyys sulkee ovia, vai pitäisikö sanoa täydellisyyden tavoittelu sulkee ovia. Täydellisyys on asia jota ei voi saavuttaa. Jos näkee ja tavoittelee täydellisyyttä, muttei koskaan pääse sinne on tuomittu aina häviämään. Tämä kirjan lopussa iski minun akilleenkantapäähän. Olen toivoton perfektionisti, kuka yrittää päästä siitä osaksi eroon vaihtelevin menestyksin. Mikä on myös häviö perfektionistille. Olen yrittänyt hillitä ja kanavoida tätä piirrettä hyödyllisemmäksi. Voimakkaimmin piirre tulee tielle, kun otan tehtävän ja keskityn siihen. Tällöin en ymmärrä lopettaa tarpeeksi hyvään tulokseen ja jatkan tekemistä, kunnes olen valmis tai tyytyväinen. Urheilussa tämä on ollut pelkästään hyvä asia ja on tehnyt minusta teknisesti taitavan ja tarpeeksi jääräpään selviytyäkseni rankoista treeneistä loppuun asti. Yrityselämässä olen taas kokenut sen olevan valtava rautapallo nilkassani.

 

Viimeisimpänä esimerkkinä kontaktien etsiminen yrityksemme markkinointiin. Etsiessäni yrityksiä kelpaavat mielessäni vain parhaiten sopivat yritykset. Etsiessäni tietyn yrityksen kontakteja, en tyydy vain johonkin henkilöön, vaan haluan juuri oikeista asioista vastaavan. Jos en kuitenkaan löydä kontakteja, voi minulta hävitä ajantaju, käydessäni kuumeisesti netin syövereitä läpi etsiessäni haluamaani.

 

”Perfect forbids us to try”

  • Seth Godin

 

Täydellisyyden tavoittelussa menettää usein työtehoa ja jää huomaamatta mahdollisuuksia, jotka piiloutuvat mielikuvien alle. Ääripäässä täydellisyyden tavoittelu lamauttaa täysin. Ei ole sellaista asiaa kuin täydelliset olosuhteet. Yrittäjä ei voi odottaa täydellistä hetkeä toimia tai etsiä sitä täydellistä kaavaa, jolla menestyä. Matka on mekaanista työtä, rohkeutta tehdä asioita eri tavalla ja jatkamista hymyissäsuin, vaikka epäonnistuu lukemattomia kertoja.

 

”If someone can tell you how to bo your job – we can find someone cheaper to do it”

  • Seth Godin

 

 

Luo oma kutsumus

 

Nykyinen koulujärjestelmä on luotu tuuttaamaan ulos tehdastyöläisiä. Se ohjelmoi ihmiset oppimaan työn, josta he eivät juurikaan välitä, että he saavat palkkaa ja pysyvät ostamaan tuotteita, joita eivät juurikaan tarvitse. Omasta mielestäni koulujärjestelmä tappaa ihmisen sisäisen halun oppia. Olin itse aiemmin tuossa kierteessä. Olin aina luokan huonoin tai yksi huonoimmista kirjottamaan, sekä kielissä. Vihasin koulua mutta pidin kaikenlaisesta näpertämisestä. Olinkin menossa autoinsinööriopintoihin kaavan mukaan, kun jokin napsahti päässäni. Aloin kiinnostua oppimisesta ja ihmisistä henkilöinä. Yhtäkkiä insinööriopinnot kuulostivat synkältä ja epämiellyttävältä.

 

”Nobody ever learned anything against their will”

  • Seth Godin

 

Nyt myöhemmin jopa nautin kirjoittamisesta, sekä olen itsenäisesti opiskellut japanin kieltä ja huomannut osaavani sitä jo paljon paremmin kuin ruotsia! Mikä muuttui? Aloin nauttia opiskelemisesta ja himota tietoa ympärillä olevasta maailmasta.

 

Lopuksi heitän vielä yhden lainauksen Seth Godinin haastattelusta vapaasti suomeksi käännettynä. ”Ei ole kannattavaa yrittää löytää oma kutsumus – on paljon tehokkaampaa luoda kutsumus, jonka valitset.” Tämä jäi pyörimään päähäni ja tulkitsen sen niin, että vain sinä päätät mitä haluat tehdä. Ulkoiset tekijät kyllä tuuppivat sinua suuntaan, jos toiseen. Tärkeintä on itse sorkkia perässä myös vastavirtaan. Päätä mitä haluaa kokeilla, tee se omien arvojesi mukaan ja pitäydy vaikka välillä olisikin perseestä.

 

”Smiling makes you happy – not the other way around”