Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia: Hymyile, nauti ja heittäydy

Kirjoitettu 25.09.16
Esseen kirjoittaja: Tomi Rytkönen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia - Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 2. Yhteisöllisyys, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

Tiimiakatemia: Hymyile, nauti ja heittäydy, 5.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Mikä Tiimiakatemia on? Mitä siellä oikein tehdään?

Aloitin jo toisen vuoteni Tiimiakatemialla, kuulun Tiimiakatemian johtohenkilöihin brand managerin vastuutehtäväni myötä ja olen nyt järjestämässä tupaantulijaisia muuton jälkeen uusiin tiloihimme. Siitä huolimatta en ollut tähän päivään mennessä lukenut Timo ”Letim” Lehtosen kirjaa Tiimiakatemia – Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi.

Tämän syksyn osalta tavoitteisiini ja oppimissopimukseeni kuului oman toimintani ja tiimitoiminnan aiempaa parempi yhteensovittaminen. Olen keskittynyt vahvasti omien korkealle tähtäävien tavoitteiden saavuttamiseen niin kovasti, että itse tiimin osallistaminen ja tiimin kanssa tekeminen on päässyt jäämään vähille. Ironista, kun Tiimiakatemialla kuitenkin ollaan.

Päätin lähteä hakemaan vastauksia kysymyksiini ja saamaan lisätietoa tupareita varten Tiimiakatemia –kirjasta, jossa Timo Lehtonen esittelee toimintaperiaatteemme ja vie lukijan sisälle tähän poikkeukselliseen yrittäjyyden keskittymään. Halusin kuitenkin säilyttää kriittisyyteni ja lähdinkin lukemaan kirjaa ulkopuolisen silmin sen sijaan, että olisin lukenut sitä tiimiyrittäjänä ja pyrkinyt soveltamaan kaikkia asioita käytäntöön omalta osaltani.

Brand managerin tehtäväni myötä vastaan Tiimiakatemian viestinnästä ja brändistä, joten halusin lähteä tutustumaan kirjan myötä siihen, millä tavalla ulkopuolinen lukija voisi suhtautua kirjassa esiteltyihin ajatuksiin ja malleihin. Tämä reflektio onkin siis enemmänkin listaus havainnoistani, joiden myötä pystyn tarttumaan mahdollisiin mielenkiintoisiin seikkoihin ja lukijalle olennaisiin asioihin.

 

Tiimiakatemian tilat

Aloittaessani suunnittelemaan Tiimiakatemian tupareita, halusin pitää remontoidut turbiinitalon tilamme tapahtuman keskiössä. En ollut käynyt vielä kuukausi sitten kertaakaan aikaisemmin turbiinitalossa, joten tupareiden suunnittelu ja tilankäyttö täytyi ottaa haltuun hyvinkin nopeasti.

Kiinnitin huomioni lukiessani erityisesti erääseen tiloihin liittyvään kappaleeseen, jossa kerrotaan mikä on tilojemme tarkoitus. Esiin tuli asioita, joita en ollut osannut ajatellakaan aikaisemmin.

Tiimiakatemian tiloista on ollut tarkoituksena luoda ”ba” –tyyliset – eli suomeksi selitettynä jaettu tila, jossa tietoa luodaan ja jossa sitä hankitaan henkilökohtaisten kokemusten tai toisten kokemuksiin reflektoinnin kautta. Fyysisen tilan tulee olla lämminhenkinen ja vuorovaikutukseen kannustava.

”Ilmapiirissä tulisi painottua avoimuus, luottamus, dialogi ja yhteinen merkitys.”

Mieleeni heräsi samantien kysymys, kuinka nämä oikein toteutuvat käytännössä arjessamme. Kovin pitkälle ei tarvinnut lukea, kunnes lösin vastauksen: Keskusaukio on luotu kohtaamispaikaksi, jossa pidetään kaikki Tiimiakatemialla järjestettävät yhteiset tilaisuudet ja koulutukset. Keskusaukiolta löytyy esiintymislava ja äänentoistolaitteet, joten myös pienimuotoiset musiikki- tai stand up-esitykset ovat joskus olleet valloillaan siellä.

Tiimiakatemian ulkopuolisille kävijöille keskusaukio kuvastaa juurikin yhteisöllisyyttämme: koko talo pystyy kokoontumaan yhteen paikkaan tilaisuuksien tai koulutuksien merkeissä.

Yhteisöllisyydestä kertoo myös esitelty matalan hierarkian avokonttorimalli, jossa kaikki Tiimiakatemian henkilöt tiimiyrittäjistä valmentajiin työskentelevät saman suuren ja avoimen tilan alla. Jokaisella tiimillä on oma pöytä, mutta toisten pöytiin työskentelemään siirtyminen on aivan yhtä sallittua ja näin ollen myös pystyy vaihtamaan ajatuksia muiden kanssa.

Usein ulkopuolisten vierailijoiden mielenkiinto kiinnittyy tiloissamme myös treenitiloihimme, eikä mikään ihme. Perinteisten luokkahuoneiden sijaan, jossa istutaan peräkkäin ja huudellaan toisten takaa luokan eteen vastauksia, tiloissamme tuolit on asetettu rinkiin siten, että kaikki näkevät toisensa ja pystyvät helposti kommunikoimaan keskenään. ¨

Tupareiden osalta pyrinkin hyödyntämään remontoituja tilojamme mahdollisimman monipuolisesti. Keskusaukion tavoitteena on kasata ihmiset juurikin yhteen kuuntelemaan tiimiyrittäjien tarinoita, kun taas muualla tiloissa pyrimme esittelemään, millaisia bisneksiä pyöritämme Tiimiakatemialla. Tiimiyritykset rakentavat messutyyliset standit tai toiminnalliset pisteet, joissa asiakkaat voivat tutustua niihin ja tiimiyrittäjät saavat samalla hyvän mahdollisuuden markkinoida omia projektejaan.

Tilojen ja projektiesittelyiden avulla on tavoitteena näyttää se voima, joka talomme sisällä vallitsee. Mielestäni viestimme aivan liian vähän ulospäin meillä tapahtuvista asioista, joten nämä tuparit ovat hyvä keino näyttää konkreettisesti mm. yhteistyökumppaneillemme ja asiakkaillemme, mitä Tiimiakatemialla tehdään.

 

Tiimiakatemian brändi

Mikä Tiimiakatemian brändissä puhuttelee? Timo Lehtonen puhuu brändikoodin toiminnallisesta ulottuvuudesta, joka selkokielellä tarkoittaa asiakkaan kokemaa hyötyä.

Millaista hyötyä Tiimiakatemian asiakkaat sitten kokevat ja millä tavalla pystymme luomaan arvoa heille omalla toiminnallamme? Ydinsanomamme kuuluu ”Synnytämme rohkeasti tiimiyrittäjiä”, mutta kuinka tämä näkyy käytännössä talomme ulkopuolisille henkilöille?

Tässä tapauksessa on ehdottomasti tärkeimpänä asiana ihmiset. Tiimiakatemian tekevät sen brändin alla toimivat tiimiyrittäjät ja valmentajat. Rohkeus syntyy yhdessä tekemällä epätavallisen suuria asioita, joihin yksin ei välttämättä pystyisi. Perinteisestä yksilöopiskelusta poiketen tiimiyritykset puhaltavat yhdessä eteenpäin kehittäen jatkuvasti uutta. Asiakasyritys kokee yhden ihmisen mielipiteen sijaan kokonaisen tiimin voiman, kun esimerkiksi synnytyksien eli innovointipalveluiden kautta ratkaisemme asiakkaidemme liiketoiminnan ongelmia.

Mikä hyöty Tiimiakatemian brändillä ja toimintatavoilla on sitten tiimiyrittäjälle? Tiimiyrittäjä pääsee kohtaamaan sopivia haasteita, kehittämään itseään ja toteuttamaan omia unelmiaan tekemällä töitä omassa tiimiyrityksessä ja kuulumalla tiimiin. Motivaatio uuden oppimiseen ja asiakasprojektien toteuttamiseen on aivan erilainen, kun kukaan ei käske opettelemaan tiettyjä asioita, vaan vastuu kehittymisestä on itsellä.

Ulkoisen viestinnän osalta Tiimiakatemialla on vielä paljon parannettavaa. Tämän kirjan ajatuksien ja tuparijärjestelyiden myötä varmasti pystyn viemään käytäntöön taas uusia ideoita Tiimiakatemian viestin välittämisessä talostamme ulospäin.

 

Loppuun haluan kerätä Tiimiakatemia –kirjan esittelemät kymmenen ohjetta:

  1. Tee aloite, löydä ratkaisu.
  2. Opi hallitsemaan kaaosta. Se on ensimmäinen askel luovassa prosessissa.
  3. Uskalla kokeilla. Tee virheitä ja opi niistä.
  4. Kohdista energiasi ratkaisuihin, älä ongelmien murehtimiseen.
  5. Tee parhaasi ja aseta tavoitteesi korkealle.
  6. Näe mahdollisuuksia, älä esteitä.
  7. Ymmärrä erilaisuus ja ole rohkeasti oma itsesi.
  8. Hymyile, nauti ja heittäydy.
  9. Ole nöyrä ja luo menestyksesi aina uudelleen.
  10. Kunnioita kanssaihmisiä ja hyödynnä Tiimiakatemian sisältä löytyvä kokemus ja taito, älä keksi pyörää uudelleen.

Nämä ohjeet ovat hyviä kenelle tahansa liiketoiminnan kanssa tekemisissä oleville. Mitä jos sinäkin siis uskaltaisit seuraavan kerran vain hymyillä, nauttia ja heittäytyä? Kokeile rohkeasti uusia asioita ja hallitse kaaosta, niin pääset varmasti eteenpäin tavoitteissasi.

 

taicon


Tomi Rytkönen

Brand Manager
tomi@osuuskuntawire.fi
044 355 4847
www.tiimiakatemia.fi

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!