Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia ilmiönä

Kirjoitettu 03.12.18
Esseen kirjoittaja: Vili Partanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Ilmiön kaava
Kirjan kirjoittaja: Lauri Hilliaho, Johanna Puolitaival
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tiimiakatemia ilmiönä

Olen tässä jo jonkin aikaa ihmetellyt ulkomaisten vieraidemme puhkuvaa mielenkiintoa meidän Tiimiakatemiaamme kohtaan. Välillä on vaikea käsittää miten meille niin arkiset olosuhteet herättävät aitoa mielenkiintoa ja innostusta suurimmassa osassa vieraita. Ehkä olemme arjessa vaan sokaistuneet ilmiölle jossa itse elämme. Halusin kovasti selvittää mistä ilmiöt koostuvat ja olisiko Tiimiakatemiassa ilmiön aineksia. Luin ilmiön kaava kirjan ja käväisin vilkaisemassa ilmiöiden alkulähteille niiden syntyprosessia. Halusin lisäksi tehdä Tiimiakatemialle happotestin, joka auttaa ilmiön rakentamisessa. Happotestin tarkoituksena on auttaa hahmottamaan niitä tekijöitä aiheesta, jotka auttavat ilmiön luomisessa, lisäksi se auttaa löytämään idean ja vahvuudet ja heikkoudet.

 

Happotesti

Selitä lyhyesti millaista ilmiötä pyrit rakentamaan.

Tiimiakatemia haluaa olla koulutuksen ja työelämän matala kynnys, josta valmistuu itseohjautuvia sekä yrittäjähenkisiä osaajia erilaisiin työelämän tehtäviin. Tiimiakatemialla oppii työskentelemään ryhmissä ja se toimii luovuuden alustana, vain taivas on rajana. Tiimiakatemialla tulevaisuus on sellainen kuin mitä siitä teet.

Mitä ilmiöllä on tarkoitus saavuttaa

Ilmiöllä on tarkoitus murskata vanhat ajattelumallit koulutuksesta ja sen tavoitteista. Tarkoitus on tehdä maailman omanlainen, eikä asettua tietynlaiseen muottiin mitä yhteiskunta meille tarjoaa, yhteiskunnan rajojen puitteissa tietenkin.

Onko ilmiön tarkoitus olla lyhytaikainen tempaus vai pitkäaikainen prosessi?

Ilmiön on tarkoitus kantaa niin pitkälle kuin mahdollista, tällä hetkellä miltei 26 vuotta mittarissa, ja toivottavasti monta vuotta lisää tulossa.

Millaisista ihmisistä kohderyhmäsi koostuu?

Tiimiakatemian kohderyhmän voi jakaa kahteen osaan, asiakkaat ja hakijat. He jotka haluavat meille tiimiyrittäjäksi ja he jotka saattaisivat olla kiinnostuneita meidän tuottamista palveluista.

Kuinka suuri kohderyhmä on?

Kohderyhmä on melko laaja, me emme valitse asiakkaitamme ja hakijoitamme ja kuka vain voi samaistua meihin, tai tehdä kanssamme yhteistyötä eri muodoissa.

Minkälaiset tekijät näitä ihmisiä yhdistää?

Asiakkaita yhdistää tarve yhteistyölle meidän kanssamme. Osa heistä on myös alumneja, joten valmiiksi rakennettu yhteisö ja verkosto yhdistää jo entisestään. Hakijoita yhdistää tarve kartuttaa osaamistaan ja toteuttaa itseään uusilla tavoilla. Myös yhteisöllisyyden tunne voi olla sellainen asia, jota kohderyhmä haluaa meiltä saada.

Mitä tapahtuu jos Tiimiakatemia saavuttaa hurjaa suosiota?

Se oli mahtavaa näin Brand Managerin näkökulmasta ja jopa tavoiteltavaa. Asiakkaiden suosio laittaisi koko talon liikevaihdon kasvuun ja kaikilla riittäisi tekemistä, toisaalta tekemistä olisi varmasti liikaakin eikä kaikkien asiakkaiden tarpeisiin osattaisi vastata nopeasti. Mutta se olisi vain positiivinen ongelma. Hakijoiden puolelta tuleva suosio taas nostaisi arvostusta paikkana opintojen jälkeen, mikä taas herättäisi positiivista hakijamielikuvaa ja saisimme sisään huippumotivaatiolla varustettua porukkaa.

Kolme tärkeää lupausta kohderyhmälle:

Rohkeus

Yhteisö

Osaaminen

Lupausten viestiminen tapahtuu meillä päivittäin ja sen tulisi olla osa arkeamme. Yhteisöllisyyden näkee heti kun astuu ovista sisään, mutta rohkeus ja osaaminen voivat olla vielä pimennossa. Rohkeuden ja osaamisen esilletuomiseen haluan käyttää työkaluna tarinoita talon sisältä. Tarinat herättävät eloon vanhat onnistumiset ja epäonnistumiset, sekä ne on kaikkien nähtävillä. Niistä saa oppia ja inspiroitua, niin talon sisällä kuin ulkopuolellakin. Lupausten täyttyminen on paljon myös kiinni siitä henkilöstä, joka on meidän kanssa tekemisissä. Avoimin mielin tulee hyvä, ja jos ei tule, niin ainakin jokainen oppii. Haluan tuoda esille talostamme kaikenlaisia tarinoita, joista mahdollisimman moni inspiroitua ja oppia. Jokaiselle jotakin.

Millaista tarinaa haluat ihmisten levittävän?

Haluan ihmisten kertovan tarinoita rohkeudesta, siitä miten ryhdytään vaan tekemään ja opitaan ja kasvetaan siinä sivussa. Haluan myös, että jaetaan niitä tarinoita, joista ei voisi uskoa että kaiken tuon jälkeen lyödään vielä tradenomin paperit kouraan. Houkuttelevina tekijöinä tarinassa toimii se miten jokaisella on omanlainen tarinansa, vaikka lähtöruutu on Tiimiakatemialla lähes sama. Sinut heitetään kylmään veteen yksin, opit uimaan ja uit sinulle mieluisaan rantaan.

Löytyykö ilmiölle samanlaisiin tarpeisiin vastaavia sukulaisilmiöitä? Ketkä ovat niiden innostujia?

Tiimiakatemian kaltaisia laitoksia löytyy maailmasta useita, jopa Suomesta, vaikka ne eivät toimi saman brändin alla. Mielestäni meillä on valmiiksi jo vahva, moneen maahan levittäytynyt brändi, jonka asemaa tulisi vielä vahvistaa. Kaikki brändin alla toimivat akatemiat eivät toisaalta toimi täysin samoin metodein kuin me. Ilmiöstä innostujat kuuluvat samoihin ihmisryhmiin myös muualla maailmassa kuin meillä Suomessakin, eli yhteistyökumppanit ja hakijat.

Mikä ilmiössä innostaa minua itseäni?

Minua innostaa sen rajattomat mahdollisuudet. Jokainen joka ovista tulee sisään ei voisi aluksi edes kuvitella mitä kaikkea siellä voi tehdä. Mielikuvitus on vain rajana, ja välillä raha. Ja se tekemisen kautta oppiminen, olen löytänyt täysin uusia puolia itsestäni ja mukavuusalueeni vain laajenee päivä päivältä, samalla kun opin niin kasvan. Ilmapiiri on myös niin inspiroiva ja yhteisöllinen. Kuin toinen perhe.

Miten voin hyödyntää lähipiiriäni ilmiön alussa?

No, ensimmäisenä tulee mieleen sen selittäminen, Tiimiakatemian sanoma on hyvin vaikea tiivistää 30 sekuntiin, en tiedä onko kukaan siihen vielä pystynyt. Tämä oli lähipiirilleni yhtä uusi asia kuin minullekin, joten heiltä on ainakin vaikea ottaa neuvoja.

Mitä kautta tavoitan innostujani?

Innostujia voi tavoittaa melkein missä vaan. Eniten ehkä yritysmaailman tapahtumissa ja verkostoissa. Lisäksi linkedin on hyvä alusta jakaa meidän ilosanomaan. Hakijoita voi käydä tapaamassa lukioissa ja ammattikouluissa tai kutsua paikan päälle. Tuntuu että bisnesmaailmaan yhteydet on paremmat ja rekryyn tulisi laittaa lisää paukkuja.

Innostujaryhmästä myös suuri osa on alumneja, tai alumnien kanssa tekemisissä olleita ihmisiä, heidän on helppo rakentaa uudet tarinat vanhan muistijäljen päälle. Ilmiöstämme innostujat tuppaavat innostumaan kaikesta uudesta ja innovatiivisestä. Innostujien ydinryhmä tuntuu tällä hetkellä olevan alumnit ja pitkäaikaisimmat asiakkaat, nämä ryhmät tuntuvat melko vankkumattomilta, mutta ne kasvavat hitaasti.

Miten innostujien välistä yhteishenkeä voisi rakentaa?

Tälläkin hetkellä käytössä oleva alumnitreenikonsepti on hyvä tapa pitää lämpimiä suhteita Tiimiakatemian ja sen sidosryhmien välillä. Toisaalta, tätä voisi myös soveltaa asiakkaisiin, esimerkiksi asiakastreenien muodossa. Me olemme asiakkaita joskus ottaneet treeneihin tiimin kanssa, ja se on todettu todella toimivaksi systeemiksi.

Miten osallistat innostujia ja saat heidät tuntemaan itsensä etuoikeutetuksi?

Tämä on vaikea. Innostujien tulisi päästä nauttimaan kaikesta siitä yhteisöllisyydestä, mutta sitä on hyvin vaikea tarjota ellei ole talon sisällä. Ehkä meidän jokaisen tulisi ulos astuessamme Akatemian ovista ottaa ripaus sitä asennetta mukaan ja viedä se esimerkiksi asiakaskäynnille jossain persoonallisessa muodossa. Lisäksi innostujia on vaikea sitouttaa, täytyy vain antaa heille hyvä ja osaava kuva itsestään, sekä edustaa akatemiaa sen arvojen mukaan. Innostujajoukon tohinan välittymistä kohderyhmään ei voi ennustaa, mutta sitä voi tavoitella pyrkimällä aina jotain, jossa olisi ripaus akatemiaa.

Löytyykö kohderyhmästä heimopäälliköitä? Keitä he ovat?

Tiimiakatemia asiakaskunnassa on monia heimopäälliköitä, jotka toimivat auktoriteettisessä asemassa liike-elämässä. Heidän innostumisensa on erityisen tärkeää, jotta myös tieto valuu heidän organisaatiossaan alaspäin myös muille. Rekryn kannalta krittiiset heimotpäälliköt ovat koulujen opinto-ohjaajat, jotka tulisi saada innostumaan. Myös linkedin ja somevaikuttajat voivat kantaa oman kortensa kekoon.

Ketkä ovat ilmiön auktoriteetit?

Ilmiön auktoriteeteillä tarkoitetaan julkisessa asemassa olevia henkilöitä, jotka voisivat kasvattaa yleisön sitoutumista ilmiöön. Esimerkiksi tiimiakatamian tapauksessa bloggaajat ja muut vaikuttajat. Kansainväliset vaikuttajat kuuluvat yhtä lailla joukkoon. Myös bisnesmaailmasta löytyy monia vaikuttajia, jotka toisivat heti lisää uskottavuutta muiden asiakkaiden silmissä.

Kolme potentiaalista vaihtoehtoa, joista tavoitella ilmiölle vahvistajaa:

Koulutusalan ammattilaiset

Bisnesalan vaikuttajat

Mediavaikuttajat

Vahvistajaksi ryhtyminen vaatii selkeää tietoa asiasta. Kukaan ei voi ostaa tuotetta josta ei tiedä tarpeeksi. Meidän tulisi muotoilla Tiimiakatemian sanoma niin, että se olis jokaisen kohderyhmän helppo omaksua. Lisäksi arvona jatkuva muutos, perinteitä tietenkin kunnioittaen. Mutta pääpointtina oli se, että me uudistumme jatkuvasti ja etsimme kehityskohtia, yhteisö joka muuttuu ja josta voi oppia. Oppiminen on myös arvo minkä vahvistajat tulevat saamaan.

Mitkä joukkotiedotusvälineet tavoittavat kohderyhmäni?

Miltei kaikki, sosiaalinen media ja digikanavat, printtimedia on ehkä pienemmässä osassa.

Mikä ilmiössäsi voisi kiinnostaa mediaa?

Tiimiakatemia aina silloin tällöin onkin pyörinyt mediassa. Esimerkiksi persoonalliset tapahtumat ja popupit, sekä ylipäätään nuori yrittäjyys tuntuu kiinnostavan mediaa.

Kuka tai mikä taho voisi hyökätä ilmiötäsi vastaan?

Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuutta. Helposti vaikuttaa siltä että päivämme koostuu hissillä tehdyistä kahvinhakureissuista ja Youtubevideoille räkättämäisestä, mutta se on vain murto osa todellisuutta. Lisäksi Tiimiakatemiasta on joskus kuuleman mukaan ollut ehkä jopa liian ylpeä kuva korkeakoulupiireissä. Lisäksi, tyytymättömät asiakkaat voivat olla ilmiötä vastaan. Jos joku taho hyökkää ilmiötä vastaan, niin uskon että perustelut hyökkäykselle ovat melko aiheettomat. Akatemia historiasta vain vähän tietävänä en tiedä, minkälaisia selkkauksia on saattanut esimerkiksi asiakkaiden kanssa sattua, mutta uskoisin, että nykyään ne suurin osa johtuisi mahdollisesti korjattavista väärinymmärryksistä.

Milloin ilmiö on saavuttanut tarkoituksensa ja sen voi antaa eläköityä?

Tämä ilmiö ei tule koskaan eläköitymään toivottavasti. Ilmiön tarkoituksena on vain kasvaa ja laajeta sekä rikkoa rajoja. Yksi tärkeä rajapyykki voisi olla, että jokaisella hakijalla ja asiakkaalla olisi tiedossa tämä mahdollisuus hyödyntää Tiimiakatemiaa, mikä on aika utopistisesti ajateltu.

Millaisia mahdollisuuksia on ilmiön materialisointiin?

Niitä on paljon, kirjojen muodossa erityisesti. Kirjoissa välittyy Tiimiakatemian ajatusmaailma, asenteet ja tapa katsoa maailmaa organisaationsa kautta. Mahdollisuudet ovat tietenkin loputtomat kuin missä muussakin brändissä.

Mitä ihmisten mielissä pyöriviä asioita voisi loisia, jotta ilmiö valtaisi tilaa ihmisten ajatuksissa ja puheissa?

Tällä hetkellä kova juttu on ainakin ekologisuus. Olemme tiimin kanssa miettineet muovikierrätyspalvelun luomista, mutta se on vai jäänyt ajatuksen tasolle.

Ketkä osallistuvat ilmiön rakentamiseen?

Ilmiöstä olemme suurimmaksi osaksi vastuussa me, jotka olemme tällä hetkellä Tiimiakatemialla. Kaikki se mitä teemme ja olemme vaikuttaa siihen mitä miestä ulospäin näkyy. Talon sisäinen kulttuuri muodostaa brändin ulkopuolelle ja muiden mielikuviin. Vastuu on meillä jokaisella, se mitä kerromme ja viestimme eteenpäin. Päätarkoitushan on löytää se oma juttu ja toivon että moni siihen inspiraation löytää meidän kautta.