Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia, kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi

Kirjoitettu 29.11.17
Esseen kirjoittaja: Aleksi Järvinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia - Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 2.5. Yhteisöllisyyden klassikot, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Yrittäjyys on aina ollut ja on itseäni kiinnostava tapa saada elantonsa. Kun on sen vähän ajan kerennyt seuraamaan lapsuudesta isopapan yrittäjän polun lopputaivalta 90v eläkkeelle lähtöön asti ja isän jatkamista toimitusjohtajana.

Näin ensimmäisen vuoden pinkkuna koen tämän kirjan lukemisen lähes välttämättömäksi. Mielestäni tämä on ensimmäisenä tiimiakatemiassa olo vuotena yleissivistävänä lämpimästi suositeltava kirja. ”Tiimiakatemia, kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi” kertoo juuret, mistä tämä uudenlainen oppimisen arkkitehtuuri on lähtöisin.

Oli kiehtovaa perehtyä tiimiakatemian historiaan, alku taipaleeseen rajakadun kuuluisasta luokasta 147.. Pienestä on lähdetty ja tähän pisteeseen ollaan päästy.

”Näinhän se pitikin olla, kadotimme koulun ja opettamisen, mutta löysimme hauskuuden ja oppimisen.” Tässä on sitä kuuluisaa tekemisen meininkiä.. Itselläni on vielä hieman sulateltavaa tähän uudenlaiseen oppimistapaan.

Ei vain istuta pulpeteissa ja päntätä kokeisiin, jotta päästäisiin vain kursseista läpi. Tekemisellämme on suurempi tarkoitus, oppia ja tehdä asioita jotka meitä itseämme kiinnostavat. Emme ole täällä ”koulua” varten vaan itseämme. Pääsemme tekemään asioita joita haluamme elämäämme, ei sitä mitä opetusjärjestelmä määrää.

 

”Haluatko lähteä maailmanympärysmatkalle ja siinä sivussa oppia hieman markkinointia?”

Tässä lauseessa kiteytyy hyvin tiimiakatemian ydinsanoma. Olemme kaikki täällä vapaaehtoisesti, oppiaksemme uutta ja itselleen mielekästä työtä. Kyseinen sitaatti vakuutti minut, että tämä on oikea paikka juuri minua varten. Jos minulta olisi kysytty vuosi sitten miten opiskelen vuoden päästä, en olisi vastannut Tiimiakatemiassa tiimiyrittäjänä, koska en silloin vielä tiennyt hölkäsen pöläystä koko akatemiasta. Mielestäni Tiimiakatemia on mainetta ja näkyvyyttään paljon parempi, se ansaitsisi enemmän. Tuntuu että Ta on pimennossa ihmisiltä, se ei ole vielä puhjennut kukkaan.

 

Ensi askeleet

 

Muistan ensimmäisen päivän tiimiakatemialla, saavuin vartin myöhässä, kuten kiireettömään tapaani kuuluu. Saavuttuani paikan päälle tunnelma olikin kuin Havaijilla. Mikäs siinä kukkaseppeleet kaulassa, shampanjaa siemaillen ja kuunnellen kick-offia.

Ensimmäisille päivillä hauskuutusta kyllä riitti. Silloin hieman harmitti aikaisemmat suunnitelmani vaihtoon hakemisesta, koska itseäni kovasti kiinnostaa kansainvälisyys. Tästä aasinsiltana, kiinnostukseni on vaihtunut siihen suuntaan, että minulla on mielenkiintoa kansainvälisiä projekteja kohtaan. Näen kansainvälisissä projekteissa paljon potentiaalia oppimiselle.

Muun muassa koen sellaiset projektit loistavaksi tavaksi verkostoitua globaalisti, ei vain suomen sisällä ja kohentaa englanninkielen taitoa natiivin tasoiseksi. Se ei riitä että osaa sanastoa, Ihminen oppii kieltä parhaiten harjoittelemalla/puhumalla sitä päivittäin.

Sen kyllä huomaa hyvin 6 vuotiaassa serkussani Kasperissa, joka on elänyt suurimman osan tämän hetkisestä elämästään Saksassa ja Ruotsista. Hän osaa puhua kieliä todella hyvin ikäisekseen, ei täydellisesti, mutta hyvin nousujohteisella kehityksellä.

 

Syntyminen/roolit

Ensimmäiset viikot tuntuivat hieman sekavilta syystäkin, kun oli suuri tietotulva päässä. Oli paljon uusien asioiden opettelua. Muistan sen jännityksen puuskan kun esiinnyttiin ensimmäistä kertaa stagella.

Olemme aivan erilaisessa oppimisen kehdossa kuin olemme aikaisemmin tottuneet. Tätä ei kutsuta enää kouluksi vaan työpaikaksi, sillä olemmehan me tiimiyrittäjiä.

”Varsinkin ensimmäisenä syksynä on vaikeaa löytää tekemistä.. sitä istutaan vaan treeneissä, tiimin toimistolla ja käydään syömässä.”

Mielestäni hyvin sanottu, sitähän ensimmäiset viikot lähes tulkoon ovat olleet, ellei jo alussa ole ollut jotain suurta paloa viedä käytäntöön ja toteuttaa. Vaikeaa vai miten sen nyt haluaa ottaa, se voi olla myös hyvinkin antoisaa. Alkupisteestä on lähettävä miettimään mitä tiimiyrittäjyydestään haluaa, omat intressit työtään kohtaan, hommat ja projektit jotka kiinnostavat.

Heille joilla ei ole minkäänlaista tai hyvin suppeaa työkokemusta, nykyinen ta:n päävalmentaja Ulla Luukas painottaa yhtä osuvaa tiimiakatemian arvoa:

”Meidän täytyy tehdä jatkuvia kokeiluja ja synnyttä uutta.”

Näinhän se on kokeilemalla kaikenlaisia duuneja, löytää väistämättä jotain itseään kiinnostavaa.

Siksi olenkin hakenut työkokemusta eri aloilta, maatalousliikkeistä aina apteekissa työskentelyyn. Silloin kun hain apteekkiin työharjoittelijaksi, sitä vähän ajatteli onko tämä minun arvoista työtä. Mutta tulin kuitenkin johtopäätökseen, miksei oppia uutta alasta johon on hyvin vähäistä tietoa ja ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta

 

Uudet tiimit päätetään perinteisesti belbinin tiimiroolitestin tulosten pohjalta. Siitä syystä, jotta kaikissa tiimeissä olisi erilaisia osaajia monipuolisesti. Hyvä niin, koska eihän siitä varmaankaan mitään tulisi, jos kaikki tiimin jäsenet olisivat keksijöitä lennokkaineen ideoineen.. Ideoita toki olisi, mutta kuka muukaan kuin kokoaja pitäisi paletin kasassa, kuka viimeistelisi?.. ja niin edelleen.

Kyseisestä tiimiroolitestistä itse sain takojan tyypin. Tämän kirjan mukaan takoja on nopea aikeissaan ja vauhdikas tekemään päätöksiä. Nopeaotteisuuteen en ota kantaa mutta koen päätösten teossa tärkeäksi olla vatvomatta vaan päättää pian, tietysti kaikki päätöksenteon vaikuttavat aspektit huomioiden.

 

Itseämme varten

Meidän nykyisten pinkkujen täytyy tässä alkuvaiheessa ymmärtää, että olemme täällä itseämme varten. Olemme tiimiyrittäjiä yrityksissämme, käsittelemme oikeaa rahaa. Täällä ei olla leikkimässä.

Tienaamme juuri sen verran kuin panostamme yritykseemme. Alkutaival on mikä on, merkittävää tulosta ei ole vielä havaittavissa. Me määrittelemme omalla tekemisellä tulevaisuutemme. Kun saamme tienattua firmaamme rahaa, palkitsee se meitä, mahdollisesti palkan muodossa.. Ja vielä loppu huipennukseksi valmistumisen johdosta on tiedossa mymmi= maailmanympärysmatka, luonnollisesti tiimimme rahoilla.

 

Alusta nykyisyyteen ja siitä eteenpäinà

Hienoa että täällä pääsee jatkuvasti kokeilemaan uudenlaisia eri alojen projekteja. Uuden oppiminen loppujen lopuksi on todella kasvattavaa ihmiselle. Minusta tuntuisi vastenmieliseltä tehdä samaa duunia nuoruudesta eläkeikään asti.

Olen vasta nyt 3 kuukautta tiimiyrittäjänä ollessa huomannut kuinka tärkeää kontaktointi/ verkostoituminen käytännössä on. Tietystikin nykyaikana pärjääminen vaati yhteistyötä ja kumppanuuksia. Nopeasti muuttuvassa maailmassa yksin ei pärjää niin hyvin kuin yhdessä.

Olen varma että, loppujen lopuksi kun täältä lähden, tulee lukuisten kokeilujen jälkeen cv:ni väistämättä näyttämään paremmalta. Olen kerennyt verkostoitumaan, oppimaan uutta, mitä samassa ajassa koulussa istuminen ei ikinä pystyisi takaamaan.

 

 

Me/ Mahtia

”Jokainen tiimi on erilainen. Tiimi muodostuu erilaisista yksilöistä, heidän välisestä vuorovaikutuksesta ja yhdessä tekemisestä. Valmentajan tehtävänä on ohjailla tiimiprosessia ja vaatia tuloksia.” ”Jokainen tiimi elää tavallaan vapaana auktoriteetista ja kontrollista.”’

 Se tästä tekeekin niin hienon oppimisen arkkitehtuurin. Olemme täynnä erilaisia erialojen osaajia ja oppijia eri taustoista. Mielestäni ilman tiimissämme sisältävää diversiteettiä, emme voi tuottaa niin laajaa määrää erilaisia ideoita ja ajatella monesta eri näkökulmasta.

Ei olla opettajien talutusnuorassa, vaan meille annetaan vapaat kädet tehdä bisnestä, rahaa, niitä asioita mitkä ovat itsellemme tärkeitä. Tietyissä rajoituksissa ja valvonnan alaisena tietysti, jotta asiat ja yritystoiminta menee eteenpäin. Ilman pientä ohjausta asiat voivat lähteä käsistä, valmentajat ovat kuin

Kirjan lukemisen yhteydessä tulee pohdittua mihin suuntaan tiimiakatemia kulkee ja mikä on sen tulevaisuus. Meille kaikille nykyisille ja menneille tiimiakatemialaisille on tärkeää että tiimiakatemia pysyy elinvoimaisena ja mieluiten kasvavana.

Me tiimit ja ta:n valmentajat/johtoporras olemme kiiltokuvana tiimiakatemialle niin hyvässä kuin pahassa. On tärkeää että joka vuosi saadaan hyvin ja hyvää porukkaa rekryttyä uusiksi pinkuiksi. Odotan innolla ta:n rekrytointi porukan tuloksia, pääsevätkö  tiimimme Elina ja Ella 40 uuden tiimiakatemialaisen tavoitteeseen vaiko jopa ylittävät odotukset!

 

Brändikoodi ja sen hyödyntäminen

”Kerran tiimiakatemialainen, aina tiimiakatemialainen! Olemme maailman kansalaisia!”

Tiimiakatemialainen ja perinteinen opiskelija ovat kaksi eri asiaa. Tiimiakatemiassa eletään ihan erilaisessa oppimisen kulttuurissa. Täällä tavallisilla heeboilla on potentiaalia tehdä suuria saavutuksia, joihin eivät he itse yksin pystyisi.

Toisin kuin koulussa, kun epäonnistutaan esimerkiksi vaikkapa kokeessa, sitä pidetään negatiivisena asiana. Erottuu tiimiakatemiassa epäonnistumisen koulussa epäonnistumisen siinä, että epäonnistumme yhdessä. Epäonnistumista ei pidetä paheena, yhdessä onnistutaan ja epäonnistutaan. Tiimiakatemialla ei ole yhtä oppimisen tapaa, kaikki asiat opettavat jossain määrin.

Luettuani kirjan loppuun, huomaan tuntevani syvempää ymmärrystä Tiimiakatemiaa kohtaan. Myöskin kirja kuvasi loistavasti ihmisen evoluutiota pinkusta alumniksi ja siitä eteenpäin.. Tiimiakatemialta voi lähteä mutta tiimiakatemia ei lähde itsestä!

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!