Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimiakatemia, tiimi ja yksilö

Kirjoitettu 30.11.14
Esseen kirjoittaja: Ella Hurskainen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tiimiakatemia- Kuinka kasvaa tiimiyrittäjäksi
Kirjan kirjoittaja: Timo Lehtonen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 2. Yhteisöllisyys, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tämän kirjan olen aloittanut jo pari kertaa, ennen eilistä päivää, mutta en ole kuitenkaan päässyt lukemiseen kiinni aiemmilla kerroilla. Eilen kuitenkin istuin yksin kuulokkeet korvissa Jyväskylän Vakiopaineessa ja luin, luin ja luin, enkä edes huomannut kun luin vielä vähän lisääkin. Kirjaa oli hassua lukea, koska välillä koin löytäväni itseni seikkailemassa liiankin monessa kohdassa. Kirja avasi minulle paljon Tiimiakatemian aina yhtä hämmentäviä tapoja ja käytänteitä. Pääsin vähän paremmin sisälle Tiimiakatemian ihmeellisen maailmaan, mutta luulen, etten voi kuitenkaan koskaan täysin ymmärtää sitä.

Täällä Tiimiakatemialla opiskelu, tai oikeastaan työskentelyksihän tätä pitäisi sanoa, on minulle vielä niin uutta. Hyppäsin suoraan lukiosta tuiki tuntemattomaan maailmaan yksin, enkä kyllä olisi arvannut että loikkaus olisi ollut näin suuri. Yhtäkkiä olin keskellä tuntemattomia ihmisiä, joiden kanssa minun piti muodostaa tiimi. Tykkään toimia ihmisten kanssa, ja yhdessä tekeminen ja kokeminen ovat aina hauskempaa. Tiimityöskentelyyn sopeutuminen vie kuitenkin aikaa. On vaikeaa ymmärtää se, että olet tekemisistä vastuussa niin itselle kuin tiimillekin. Täytyy osata huomioida ympärillä olevat ihmiset, ja ansaita paikka omassa tiimissä.

Tiimin kehittyminen on pitkä prosessi, ja siihen liittyy monia erilaisia vaiheita. Olemme kahdeksan täysin erilaista ihmistä erilaisilla taustoilla, joten yhteen sopeutuminen ja toisiimme tutustuminen vie aikaa. Tärkeää on sopia erilaisia pelisääntöjä, ja käytänteitä tiimille. Me olemme oman tiimimme kanssa kehittäneet ja miettineet monia erilaisia toimintatapoja, jotka voisivat sopia juuri meidän tiimillemme. Koskaan ei voi tietää, mikä on juuri toimiva tapa meille, joten täytyy tehdä kokeiluja. Tärkeää on myös muistaa, että yhdessä sovitut toimintatavat viedään todella käytäntöön asti, eivätkä ne jää ainoastaan jonnekin internetin syövereihin.

Kirjassa listattiin seitsemän eri asiaa, jotka on hyvä sopia oman tiimin kanssa oppimista ja kehittymistä helpottaakseen:

  1. Vastuunjako

Teimme tiimimme kanssa juuri solu jaot, joissa kaikki saivat jonkin vastuualueen. Meillä on osuuskunnassamme vain kahdeksan henkilöä, joten minusta on hyvä että jokaisella on joku osa-alue mitä hoitaa. Olen jo tähän mennessä huomannut sen, että on aina tärkeää valita kaikille tehtäville sekä projekteille joku vastuuhenkilö, sillä niin kuin moni sanoo ”jaettu vastuu ei ole kenenkään vastuu”. Vaikka tätä lausetta toitotetaan joka suunnasta, ja välillä se saa minut ärsyyntyneeksi, on se harvinaisen hyvä ja todenmukainen lause.

  1. Johtajuus

On tärkeää, että tiimillä on johtaja, joka pitää lankoja käsissä, ja seuraa, että kaikki pysyvät mukana tiimin kehityksessä. Itse koen johtajalle tärkeitä piirteitä olevan tasa-arvo kaikkia kohtaan, innostaminen ja inspiroiminen, sekä itsensä ajatteleminen samalle tasolle kuin muutkin. Johtajan ei mielestäni pitäisi johtaa tiimiä ylhäältä päin, vaan keskeltä.

  1. Työaika

Yhdessä on hyvä sopia tietty työaika, jolloin kaikkien pitää olla tavoitettavissa. Mielestäni on tärkeää myös, että teemme yhdessä töitä toimistolla, sillä yhdessä puuhaaminen on paljon mielekkäämpää kuin yksin, ja se edistää tiimiytymistämme.

 

  1. Auttaminen

Kaikilla täytyy olla sellainen olo, että avun kysyminen ei ole kynnys vaan itsestäänselvyys. Olemme täällä yhdessä, ja meillä on yhteinen tavoite viedä tiimiämme eteenpäin, joten toisten auttaminen on todella tärkeää. Vaikka olemmekin jakaneet jokaiselle solulle vastuutehtävät, silti teemme asioita yhdessä, ja tuemme toisiamme. Kenenkään ei pitäisi missään tilanteessa kokea jäävänsä yksin, ja asioista täytyy pystyä puhua avoimesti.

  1. Ristiriitojen ratkaiseminen

Kun on porukka täynnä erilaisia ihmisiä, ei ristiriidoilta voi millään välttyä. Minusta on tärkeää, että jokainen tuo omat mielipiteensä esille ja kyseenalaistaa asioita. Erimieltä pitääkin olla, ja erilaiset mielipiteet ovat rikkaus. Täytyy osata tehdä kompromisseja ja oppia, ettei asiat tiimissä voi mennä aina niin kuin itse haluaa. Myös suoraan puhuminen ja rakentavan palautteen antaminen on olennainen osa tiimin kehitystä. Jokaisen pitää osata antaa palautetta, ja myös ottaa sitä vastaan. Ei saa kuitenkaan unohtaa kehuja ja positiivista palautetta.

  1. Pelisääntöjen rikkominen

Miten ratkaistaan tilanteet, kun joku ei noudatakaan yhdessä sovittuja käytänteitä ja pelisääntöjä? Ongelma tilanteet täytyy osata ratkaista puhumalla. Jokaiselle sattuu joskus virheitä, ja ne on osattava antaa anteeksi. Jokainen voi oppia myös toisten virheistä. Tilanne, jossa joku tiimiläinen rikkoo toistuvasti sääntöjä voi olla hankala koko tiimille, ja ratkaisua tällaiseen tilanteeseen täytyy miettiä yhdessä.

  1. Palkitseminen

Tiimin kanssa koetaan paljon myös onnistumisia ja ilon hetkiä. Minusta on tärkeämpää keskittyä juuri näihin ilon hetkiin, ja ammentaa niistä voimaa tulevaisuuden varalle. Jokaisessa tiimissä on varmasti myös jäseniä, jotka hoitavat hommat aina kunnialla ja tunnollisesti. Minusta näitä jäseniä on hyvä muistaa kehua ja palkita, sillä omasta hyvästä työstä on aina mukavaa saada kiitosta. Yhteiset palkinnotkin motivoivat tekemään, ja saavat ryhmähengen kohoamaan.

Tiimi toiminta lähtee rullaamaan yksilöiden toiminnan perusteella. Jokainen vie tiimiään eteenpäin omalla toiminnallaan, ja jokaisen täytyy ansaita paikka omassa tiimissään. Jos yksikin tiimiläinen ei noudata yhdessä sovittuja pelisääntöjä ja käytänteitä, koko tiimin kehittyminen hidastuu. Yksilön vastuu on siis suuri. Minua itseäni on Tiimiakatemialla hämmästyttänyt juuri se, kuinka paljon täällä todella tehdään asioita aivan itse ilman kenenkään valvontaa. Lukiossa ja peruskoulussa tottui siihen, että joku kertoi mitä pitää milloinkin tehdä. Tämän koulun mukana on tullut vapaus ja vastuu. Toisaalta vapaus tehdä ja toteuttaa itseään on ihanaa, mutta toisinaan se on myös hyvin pelottavaa. Vapauden ja vastuun välille täytyy löytää oma kultainen keskitie.

Tiimiakatemia kirja oli täynnä tietoa, kirjoitettuna mukaansatempaisevaan muotoon, ja se sai minut oivaltamaan monta uutta asiaa Tiimiakatemiasta.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!