Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tiimin ja palvelun tuotteistamien

Kirjoitettu 21.05.15
Esseen kirjoittaja: Aleksi Vikkeri
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistamien
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

 

Tuotteistaminen on minulle entuudestaan aivan outo aihe. En ole aiemmin asiaa tullut ajatelleeksi. Kun aloimme luomaan omalle osuuskunnallemme tuotteita/tuoteperhettä, niin sain vasta syvällisemmän kosketuksen tuotteistamisen maailmaan. Tämä kirja olisi ehdottomasti pitänyt lukea siinä vaiheessa, jotta olisin ollut paremmin perillä miten ja miksi on tärkeää saada oma palvelumme selkeiksi ja toimiviksi tuotteiksi.

 

Jefustore

Mietitäänpä hetki JefuStorea. Yksi tiimimme kaveri on mielestäni todella hyvä esimerkki tästä tuotteistamisesta. JefuStore, verkkokauppa joka myy amerikkalaisen jalkapalloilun varusteita on tuotteistettu mielestäni todella hyvin. Jone loi tämän idean kuin tyhjästä. Omaan harrastuksensa ja intohimonsa siivittelemänä hän löysi itselleen oikeat kontaktit ja alkoi suunnittelemaan verkkokauppaa. Ei ehditty käymään ensimmäistä puolta vuottakaan Tiimiakatemialla loppuun kun kaverilla oli verkkokauppa ja tuotteet joita tiimin voimin sinne lisäilimme.

Muistan vielä Super Bowl iltana kun hän vielä viimeisiä muokkauksia teki verkkokauppaan kun muut fiilistelivät alkavaa peliä ja valmistivat yösnäcksiä. No ajoissahan se verkkokauppa kuitenkin aukesi, kuten oli asiakkaille luvattu ja siitä hypetetty. Ennen verkkokaupan aukeamista oli jo tehty kuitenkin markkinointisuunnitelmat, luotu ensimmäinen kampanja, järjestetty kilpailu, tehty asiakaskyselyt ja tarvekartoitukset. Paljon kaikkea, niin paljon että ei meinannut perässä pysyä. Nyt toiminta on laajentunut jo varusteista lisäravinteisiin.. mitähän vielä?

Nyt JefuStoren puhelin soi melkein taukoamatta, sähköpostia tulee niin että palvelimet täyttyy ja pakettia menee suuntaan jos toiseen. Samalla kaveri vaan cruisailee rauhallisesti sähköisellä yksipyöräisellä ympäri Jyväskylää, käy morjestamassa kontaktejaan siellä sun täällä Euroopassa ja vielä taklailee porukkaa nurmeen jefukentillä.

Eli siis voinen todeta että JefuStore on onnistuttu tuotteistamaan hyvin ja saatu vielä markkinoitua asiakkaiden tietoon.

 

Moni asia vaikuttaa hyvään tuotteistamiseen ja hyvän tuotteen/palvelun luomiseen..

 

  1. Nettikaupan helppous on ostamisessa

Hinnat, toimitusajat, palvelunnopeus, palvelunlaatu ja palvelun yksilöllistäminen, nämä ovat kaikki tuon verkkokaupan vahvuuksia. Jos en ihan väärin tätä kauppaa ylistä niin kaikki pitää paikkansa. Jos jotain tuotetta et löydä ja asiakaspalveluun soitat, niin ei sitä puhelua lopeteta ennen kuin asiakas on saanut mitä etsii tai hänelle on löydetty vastaava meidän valikoimistamme.

 

 

  1. Asiakaslähtöisyys

Tavaraa myydään siellä missä asiakkaat ovat, siis jopa konkreettisesti eli kentällä. Varusteiden kokeilu sovittaminen on mahdollista. Silloin kun palvelu menee asiakkaan luokse eikä toisinpäin, ei voi epäonnistua, tai voi mutta siihen vaikuttavat sitten muut tekijät. Asiakkaiden nopea ja yksilöllinen palvelu puhelimitse tai sähköpostilla on myös yksi tämän verkkokaupan hyvistä puolista.

 

 

  1. Markkinointi, kilpailut, some-päivitykset

Markkinointia tapahtuu jatkuvalla syötöllä mm. facebookissa. On erilaisia kilpailuja ja arvontoja, jotka saavat asiakkaat aktiivisiksi seuraamaan JefuStorea some-kanavissa. Innostavat ja ajankohtaiset päivitykset tuotteista, tarjouksista ja tilanteista ovat mukaansa tempaavia ja kiinnostavia. Toisin sanoen ovat todella asiakaslähtöisiä nekin.

 

Sanonta ”tyhjästä on paha nyhjäistä” ei päde tässä tapauksessa ollenkaan. Täytyy myöntää että saa kyllä olla omasta tiimiläisestään tavallaan ylpeä! ”high five Jone!”

 

 

Osuuskunta Driimin tuotteistaminen ja tuotteet

Oma tiimini Driimi, on mielestäni tuotteistanut palvelunsa todella hyvin yksiin kansiin. Meiltä siis löytyy esite johon olemme koonneet osuuskuntamme jäsenet, tarjoaman, yhteystiedot ja luoneet siihen ympärille vielä tarinan. No on pakko myöntää, jos sivuilla olisi vielä sokkelo ja tikkaat ja käärmeet -peli niin mieleen tulisi lastenpuuhavihko Finnairin lennolta. Mutta olen siitä silti todella ylpeä. Esite on huomiota herättävä ja erilainen. Siitä saa selkeän kuvan tarjoamistamme palveluista ja ihmisistä jotka ratkaisevat ongelmia ja tarjoavat palveluita.

 

Päätä asiakas

Asiakkaaksi valitsimme todella laajan asiakaskunnan. Esitteessämme lupaamme tuottavamme uusia ratkaisuja, näkökulmia ja innovaatioita niin yritys- kuin kuluttaja-asiakasmaailman palvelukseen. Eli kaikki liiketoimintaa harjoittavat ovat käytännössä asiakkaitamme.

 

Tunnista asiakkaan ongelma

Aloimme miettimään palvelujamme siltä kannalta mihin meillä on taitoja valmiina, jotta emme lupaa asiakkaallemme liikoja. Mietimme sen pohjalta myös että millaisia ongelmia asiakkailla voi olla näihin aiheisiin liittyen (innovointia, markkinointi-, myynti-, asiakaspalvelu- ja mekaanisentyön toimeksiantoja)

 

Selvitä miksi joku ei ole ratkaissut tätä ongelmaa

Tämä on hiukan kyseenalainen mielestäni ainakin meidän osuuskunnassa, koska varmasti on muitakin osuuskuntia joilla on samoja taitoja ja oppeja kuin meillä. Eli ongelma on siis periaatteessa ratkaistu jo monen tiimin puolesta. Pitää vain erottua parempana näistä muista tiimeistä.

 

Kiteytä törkeä lupaus

Törkeitä lupauksia meillä on mielestäni kaksi. ”sytytämme unelmasi” ja ”Driimi auttaa sinut #lentoon”. Nämä kuvastavat meitä hyvin ja auttaa meidät tavallaan erottumaan muista koska olemme koko vuoden hypettäneet tätä #lennossa juttua. Asiakkaille tämä ei ole kuitenkaan näkynyt vielä niin selvästi koska emme ole vielä osanneet myydä tätä uutta tuoteperhettämme ollenkaan, sillä pelkkä esitteiden jakaminen sukulaisille ei auta rittävästi. Lupaukset antavat asiakkaalle kyllä kuvan meistä mutta vielä emme tiedä onko se riittävä. Tämä selvinee toisen vuoden alussa kun alamme aktiivisesti myyvään Driimiä eteenpäin.

 

Erotu kilpailijoista

Kuten aiemmassa kohdassa mainitsin erotumme muista ainakin hauskojen lupausten ja hienon esitteemme kanssa. Olemme myös keksineet palveluillemme hyvät ja helposti muistettavat nimet.

 

Kerro palvelun hyödyt

Palvelun hyödyt ovat kiteytettyinä ne että yrityksenne toiminta paranee, koska joskus tarvitaan ulkopuolisia näkemään jotain mitä itse ei näe. Tai se että saatte käyttöönne meiltä osaavaa porukkaa ns. mekaanisiin hommiin.

 

Anna palvelutuotteellesi naseva nimi

Palvelut on jaoteltu selkeästi ja asiakas varmasti löytää etsimänsä, jos ei niin teemme senkin hänelle. Esitteessä palvelut on jaoteltu neljään eri tuotteeseen…

 

  1. Innovoinnin propellihattu

Ideoimme yrityksen ongelmatapauksiin uusia ja nuorekkaita ratkaisuja, 24H sisällä.

 

 

  1. Kuumailmapalloprojektit

Tarjoamme 8 hengen ammattitaitoisen ja rohkean tiimin käyttöösi. Hoidamme myynnin, markkinoinnin, asiakaspalvelun ja mekaanisen työn toimeksiannot.

 

 

  1. Markkinoinnin rakettireppu

Tämä sisältää Some-rakennusta/korjausta, verkkosivuja, perinteistä markkinointia, sissimarkkinointia, copywritingia ja promootiokeikka palveluita.

 

 

  1. Valmennuksen kuuraketti

Sisältää ammattitaitoista valmennusta yrittäjyyden ja tiimityöskentelyn haasteisiin. Henkilökohtainen valmennus/sparraus ja All Star Stories – Tiimivalmennus.

 

Määritä hinta

Hinta on tiimillämme vielä hiukan auki kaikissa palveluissa. Emme ole määrittäneet ns. suoraa listahintaa koska palveluiden koko ja tyyppi vaihtelee paljon riippuen yrityksistä ja siitä mitä he tarvitsevat. Hinnoittelemme palvelut tarjouksella asiakkaalle ja paketit rakennamme yksilöidysti jokaiselle yritykselle.

 

Listaa toimitussisältö

Toimitus sisältö on selkeästi jaoteltu esitteessämme mistä näkee myös tarjoaman. Paketit avautuvat paremmin kun niistä pääsee keskustelemaan asiakkaan kanssa henkilökohtaisesti.

 

Käsittele vastaväitteet

Vastaväitteitä ei ole vielä tarjoaman suhteen tullut eteen, sillä edelleen pakettien myynti ei ole käynnistynyt, mikä on tietenkin harmilista. Kokemuksien ja tilanteiden kautta opimme näkemään millaisia väiteitä voi eteen tulla ja miten niihin pitää vastata.

 

Olemme siis tuotteistaneet tiimimme sisäiset kyvyt ja osaamisen koko tiimin tarjoamaan kattavaan kokonaisuuteen. Nyt kun tämä ”tuoteperhe” on luotu, sitä vain pitää alkaa myymään.

Miten saamme siis markkinoitua tuotteistamaamme tuotetta asiakkaille tarpeeksi tehokkaasti ja näkyvästi?

Tähän kysymykseen minulla ei ole suoranaista vastausta vielä selvillä, mutta olen aihetta käsitellyt aiemmassani esseessä, ja asia otetaan esille tiimimme treeneissä mahdollisimman pian jotta saamme hyödynnettyä kaiken meissä piilevän ja näkyvä potentiaalin asiakkaidemme ja itsemme käyttöön tehokkaasti.

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!