Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tilataan innovaatio

Kirjoitettu 02.02.13
Esseen kirjoittaja: Kati Tikkanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Liekeissä!
Kirjan kirjoittaja: Petteri Kilpinen
Kategoriat: 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut, 4.4. Johtamisen haasteet, 4.6. Strategiakirjat, 7. Innovointi, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Sain vähän aikaa sitten kuulla päässeeni LÄN-koulutusohjelmaan (Luova Älykkyys ja Notkeus). Ehkä juuri siksi Petteri Kilpisen ”Liekeissä!” – kirjan ”Luovuutta voi tehtailla”-osio jäi painuvimmin mieleeni.

Kilpinen puhuu itsellenikin tutusta ”lapputalkoo”-menetelmästä, jossa 10 minuutin ajan luovutaan omista ennakkoluuloistamme jotka rajoittavat luovaa ajatteluamme. Lapputalkoissa tärkeintä on ideoiden määrä, ei niiden laatu. Yhdistämällä oman, hölmöltäkin kuulostavan idean jonkun toisen ideaan voi parhaimmassa tapauksessa luoda uudenlaisen innovaation joka voi olla hyvin tuottava ja kehityskelpoinen. Kilpistä lainatakseni ” organisaation kehittämistä ideoista tulee innovaatioita vain, jos asiakkailla on halu maksaa. Eivätkä asiakkaat voi tietää niistä, jos niitä ei ole heille markkinoitu.”  Tällöin myös markkinointi ja tuotteistaminen nousevat erittäin tärkeäksi osaksi innovaation luomista.

Keskityn esseessäni kirjassa esiteltyihin Joseph Schumpeterin ajatuksiin erilaisista innovaatioista. Hänen mukaansa innovaatioita on olemassa kolmea eri lajia:

  1. Tuoteinnovaatio (esimerkiksi Ipad).
  2. Prosessi-innovaatio (Henry Fordin liukuhihna).

 

Kilpisen mukaan innovaatioista puhuttaessa tarkoitetaan usein vain näitä kahta innovaation lajia.

3. Palveluinnovaatio (Check-in internetin kautta).

Neljäs innovaation laji on lisätty listaan myöhemmin Adrian J. Slywotzky:n toimesta. Viimeinen eli kysyntäinnovaatio on siinä mielessä helpoin innovaation laji, että kuka tahansa voi luoda kysyntäinnovaation. Se ei vaadi rahallista panostusta. Kysyntäinnovaatio tarkoittaa jo olemassa olevien asioiden muuttamista tai yhdistelemistä siten, että asiakas kokee elämänsä helpottuvan.

Kilpisen mukaan markkinointia on kaikki se toiminta, jolla yrityksen strategia ja innovaatiot saadaan kaupallistettua markkinoille. Asiakas rahoittaa yrityksen toiminnan ja uuden luomisen. Markkinointi on kuitenkin yleensä se, mihin panostetaan vähiten.

Kirja herätti minut siihen todellisuuteen, jossa suurin osa nykypäivän yrityksissä elää. Markkinointi on ulkoistettu mainostoimistoille mutta myös ajattelu ja uuden luominen on jätetty ulkopuolisille konsulteille. Inspiroitunut työyhteisö voisi luoda vallan mainiosti itsekin kaikenlaisia ideoita yrityksen käytettäväksi jos sille antaisi mahdollisuuden. Tämä vaatii johtajalta todella paljon. Koko johtajuuskulttuurin tulisi muuttua numeroiden tarkastelusta työyhteisön viemisen tulevaisuuteen. Tähän tarvitaan inspiraatiota. Lähes jokainen meistä osaa inspiroitua ja parhaimmassa tapauksessa inspiraatio saa meidät toimimaan.

Mitä siis vien käytäntöön?

Mittava Innovations pystyy kasvamaan nimensä mukana innovatiiviseksi tiimiksi. Siihen tarvitaan rutkasti tiimityötä ja tiimin kesken tapahtuvaa ideointia. Siksi olemme tuotteistaneet synnytyksen. Tarkoituksena on päästä ratkomaan asiakkaiden oikeita ongelmia yhdessä ja synnyttää uudenlaisia ideoita ja toivottavasti myös innovaatioita.

Jotta tämä tapahtuisi, tarvitsemme runsaasti markkinointia. Ilman markkinointia potentiaaliset asiakkaat eivät koskaan saa tietää tarjoamastamme mahdollisuudesta. Markkinointiin kuuluu olennaisesti myös visuaaliset keinot kuten esitteet, joten pelkillä korulauseilla emme ole lähdössä myymään.

Kolmas ja viimein askel tulee olemaan se, että rohkaisemme toinen toisiamme toteuttamaan ideoita käytännössä. Vaatii rohkeutta tehdä asioita, jotka kohtaavat vastustusta. Mutta ilman rohkeutta mennä vastavirtaan monet nykypäivän mukavuudet olivat jääneet vain hyviksi ideoiksi.

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!