Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

To Shanghai and back

Kirjoitettu 27.11.13
Esseen kirjoittaja: Anniina Maukonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Kiinalaiset liiketavat
Kirjan kirjoittaja: Seppo Pietarinen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.4. Uusia tuulia oppimiseen, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.03. Yrittäjyys

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Lähdemme neljän tiimikaverini ja muutaman muun Tiimiakatemialaisen kanssa maaliskuussa Shanghaihin. Matkamme tarkoituksena on käydä tutustumassa tammikuussa aukeavaan Shanghain Tiimiakatemiaan, sekä ihan vain lomailla ja nähdä kaupunkia. Kiinalainen kulttuuri on kuitenkin niin erilainen, että viikossa sieltä saa varmasti imettyä inspiraatiota kesää kohti! Halusin lukea kirjan kiinalaisista  liiketavoista, että tietää mitä asioita Kiinassa tehdään eri tavalla, ja miten käyttäydytään, ettei satu mitään pahoja mokia, kuolemantuomion voi kuitenkin saada 68 eri rikoksesta…

Kiinalaiset liiketavat oli äärimmäisen mielenkiintoinen kirja. Kiinalainen kulttuuri ei ole minulle juurikaan tuttu. Jonkin verran olen tutustunut ruokakulttuuriin, koska se kiinnostaa itseäni. Odotan myös pilvenpiirtäjien ja valtavien ihmismäärien näkemistä sekä erityisesti ruokaa!

Ni Hao!

Yleensä kun menee ulkomaille, on tottunut siihen, että pärjää englannilla. Nyt onkin jännittävä tilanne, sillä Kiinassa englannilla pärjää heikosti. Siksi kirjan mukaan kannattaa aina ottaa käyntikortti paikoista joissa käyt. Koska Shanghaissa on helpointa liikkua taksilla, voit sitten käyntikortista näyttää kuskille mihin haluat mennä! Pitää myös pitää sanakirjaa tai muutamia Kiinan perussanoja ja kynää sekä paperia mukana. Saa nähdä millaisia yllätyksiä tulee esimerkiksi ravintolassa ruokaa tilatessa, vai joutuuko turvatumaan kaakatukseen ja röhkimiseen kuten Lentävien lohikäärmeiden maa-kirjassa nainen oli usein tehnyt…

Brändäys Kiinassa?

Kirjassa oli pätkä, joka kertoi kiinalaisten yritysten nimistä. Länsimaissahan yrityksen tunnettuus perustuun nimeen ja sitä kautta brändiin, ja useat yritykset haluavat tehdä itsensä tunnetuksi. En tiedä miten tämä Kiinassa toimii, kun yrityksen nimi voi olla vaikka China Jianxi Yifeng Foreign Trade General Corp Import & Export Department eli lyhennettynä CJYFTGCIED! Jos pääsemme Shanghain Tiimiakatemialle, haluan ehdottomasti kysellä yliopistolaisilta, että miten brändääminen ja markkinointi tapahtuu Kiinassa ja minkälaisia lakeja siihen liittyy. Miten Kiinassa markkinoidaan ja ylipäätään millainen bisneskulttuuri siellä on?

Kiinalaiset arvot ja yhteiskunta

Kiinalaisia arvoja ovat nykyään perhe ja yhteisöllisyys, ja jollain tasolla myös isänmaallisuus on säilynyt arvoissa. Kiinalaisten ideologia ei ole enää puhtaan kommunistinen, joka antaa yksilölle enemmän vapauksia ja elämä ei ole niin kontrolloitua.

Kiinassa on ollut vuodesta 1979 asti yhden lapsen politiikka. Tämä on johtanut siihen, että lapsi saa paljon kaikkea, mutta häntä kohtaan asetetaan suuria paineita koulu- ja uramenestyksen suhteen. Se on jopa johtanut hirvittäviin tekoihin. Kirjassa kerrottiin muun muassa eräästä tytöstä, joka oli mieluummin tehnyt itsemurhan kun antanut vanhempiensa maksaa hänet kalliiseen yliopistoon.

Kiinassa ei tehdä niin suurta eroa vapaa-ajan ja työn välille kuin länsimaissa. Alaiset voivat soittaa pomolleen mihin aikaan päivästä tahansa kysyen työasioista. Näin myös osoitetaan pomolle, että olen ahkera työntekijä.

Mielenkiintoista kiinalaisessa kulttuurissa on”kiinalaiset kasvot”. Kasvoja voi ansaita, säilyttää, menettää tai säilyttää. Kasvojen menettäminen on pahinta, mitä kiinalaiselle voi tapahtua. Siksi kiinalaiset välttävät esimerkiksi ei:n sanomista, ja kiinalaiset nyökyttelevät yleensä aina kun heille puhuu vaikka he eivät ymmärtäisi yhtään mitä tarkoitat. Erityisesti ryhmissä, johon kiinalaiset kuuluvat koko elinikänsä, kasvojen säilyttäminen on tärkeää. Ero länsimaiseen kulttuuriin on siinä, että lännessä möhläyksen tehnyt kokee häpeää lähinnä yksilönä, kiinassa yhden möhläys saattaa huonoon valoon koko ryhmän. Yleensä kaikille tapahtumille yritetään löytää syntipukki jota voidaan syytää ja hänet erottaa siten yhteisöstä. Näin muiden yhteisön jäsenten maine säilyy.

En tiedä miten vahvana tuo kasvojen menettäminen näkyy kiinalaisten nuorten keskuudessa. Tiimiakatemialla kuitenkin epäonnistumisiin kannustetaan ja niistä jopa palkintaan, joten en tiedä miten tällainen kulttuuri Shanghain Tiimiakatemialla toimii. Tai sitten se vaatii vain aikaa.

Kiinalaisessa kulttuurissa on paljon elementtejä ja arvoja, joista voimme oppia Tiimiakatemialla:

”Kiinalainen käyttäytyminen on hyvin ryhmäsidonnaista. Esimerkiksi päivittäisessä työskentelyssä yrityksessä tämä näkyy siten että jos jokin asia on työntekijöiden mielestä pielessä, niin siitä keskustellaan ensin pienemmissä ryhmissä ja sitten isommissa ryhmissä, kunnes asiaan saavutetaan jonkinasteinen harmonia ja yksimielisyys. Tämän jälkeen mietitään strategia, miten asian saisi parhaiten hyväksytyksi yrityksen johdolla. Tärkeäksi koettu asia otetaan esille niin monta kertaa, että siihen saadaan koko ryhmää tyydyttävä ratkaisu.” Fiksua! Tulee mieleen ihan Soulinc. ensimmäisenä vuonna, kun tiimi oli tyytymätön joryn toimintaan. Osa henkilöistä oli keskustellut tiimikaverin kanssa tilanteesta ja eräissä treeneissä, kun  jory oli poissa, koko muu tiimi oli paukuttanut sellaista palautetta meidän toiminnasta että oksat pois. Sitten seuraavissa treeneissä he kertoivat tästä ja antoivat suoraa palautetta ja sitten mietittiin miten asioita parannetaan.

Yksin touhuamisesta ei kiinalaisessa yhteisössä pidetä, sillä se katsotaan oman edun tavoitteluksi. Yksilöllisyys mielletään itsekkyydeksi. On mielenkiintoista, että tiimityötä arvostetaan Kiinassa, mutta ilmeisesti silti esimerkiksi koulussa ryhmätöitä ei juuri tehsä. Olisi mielekiintoista tietää, miten tämä tiimityö näkyy ihan käytännössä juurikin työpaikoilla ja yliopistoissa.

Kiinassa tietotaito ei ole pääasia vaan se, kenet tunnet. Verkostoja eli ’guanxia’ arvostetaan todella paljon, ja mitä suurempi suhdeverkosto sinulla on, sitä parempi. Sen avulla saa helpommin työpaikkoja ja muitankin etuja, ihan kuin länsimaissa. Tiimiakatemialla verkostojen tärkeys ymmärretään myös, ja tässä yksi syy siihen miksi mekin haluamme vierailla Shanghain Tiimiakatemialla.

Tiimiakatemia Kiinaan?

Kuitenkin loppupeleissä Kiinalaisista opiskelu- ja työntekotavoista lukiessa en vain ymmärrä, miten Tiimiakatemian kaltainen laitos voidaan perustaa sinne. Ainakin siis kirjasta lukemani perusteella. Kouluissa ei tehdä juurikaan ryhmätöitä ja tietoa haetaan vain kirjallisista teoksista (mm. Wikipedian käyttö on estetty). Hierarkia yrityksissä on kovaa ja alainen ei kyseenalaista johtajan tekemää päätöstä. Kuinka opiskelijat tottuvat siihen, että he itse ovat itsensä ja yrityksensä herroja? Toisaalta, ei tällainen kulttuurin muutos Suomen Tiimiakatemiallakaan tullut sormia napsauttamalla. Oma-aloitteisuuteen, luovuuteen tai yksilölliseen pohdiskeluun ei kirjan mukaan kannusteta. Ja nämä on kuitenkin arvoja, joita Tiimiakatemialla vaalitaan. Toisaalta opiskelumalliin voi olla paljon kiinnostusta, sillä kiinalaisilla opiskelijoilla ei yleensä ole yhtään työkokemusta heidän päästessään yliopistosta. Lisäksi jos ryhmiin kuuluminen on kiinalaisille luontaista, niin siinä on kyllä yksi hyvä asia lisää. Mutta, joku on Tiimiakatemian päättänyt Kiinaan perustaa niin ei se voi siis olla mahdotonta! Ja Kiina elää kaikella tavalla nyt niin suuressa murroksessa, että varmasti uudenlaisten konseptien on helpompi sulautua sinne.

Mutta jännittävää nähdä, koska ainahan Tiimiakatemiakulttuuri on joka maassa erilainen. Varsinkin jos Niko pääsee Shanghain Tiimiakatemiaan valmentajaksi, haluan kyllä tietää miten siellä toimitaan. Ja millaista bisnestä Kiinan tiimiyrittäjät lähtevät tekemään. Todella mielenkiintoista!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!