Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Toimiva tiimi on siitä erikoinen pikku opus, että sillä ei ole yksittäistä kirjoittajaa. Kirja on kokoelma ajankohtaisia artikkeleita Harvard Business Schoolin omista lehdistä, ja sen on koonnut ryhmä Harvardin toimittajia. Toimiva tiimi on osa Tulostietoinen johtaja –sarjaa, johon kuuluu kahdeksan kirjaa johtamisen eri osa-alueilta. Kaikki kirjat ovat samalla lailla artikkelikokoelmia.

Jos et kaipaa tarinoita tai jaarittelevaa täytetekstiä, vaan pelkästään tiivistä asiaa, tässä on kirja(sarja) sinulle. Se on koottu palvelemaan kiireistä johtajaa, joka haluaa oppia johtamaan tiimiänsä tehokkaammin. Juurikin tämän asiapitoisuutensa takia kirja oli minulle itselleni tylsä lukea, sillä pidän inspiroivasta ja tunteita herättävästä kirjoitustyylistä. Oli tämä kuitenkin hyvin nopea yhden pisteen kirja; lukemiseen meni vain muutama tunti.

Monesti olen lukenut, kuinka palkitseminen on tärkeää, enkä välttynyt siltä tälläkään kertaa. Silti vasta nyt minulla alkoi raksuttamaan, miten erilaista on palkita joku yksilötyötä tekevä kuin ryhmätyössä toimiva henkilö. Jos johtaja palkitsee tai kehuu ryhmässä tehdystä työstä jotain yksittäistä tiimiläistä, se voi aiheuttaa muussa tiimissä paheksuvia katseita johtajaa kohtaan. Joillakin yhtiöillä on tapana tehdä kerran vuodessa suorituskatsaus, jonka pohjalta he jakavat palkintoja, bonuksia tai ylennyksiä yksilöille. Tämä voi olla tuhoisaa myös tiimipohjaiselle työporukalle ja etenkin palkinnon saaneelle yksilölle, ”sille paremmalle kuin muut”. ”Miksi hän saa palkinnon, mutta minä en?”

Aloin miettimään, että vaikka tiimissämme ei olekaan liideriä, voiko myös toisen, tasavertaisen tiimiläisen antama palkinto toiselle henkilölle (varsinkin esimerkiksi koko ryhmän kokoontuessa) olla haitallista tiimihengelle? Kuinka eri asia on, jos koko tiimi kiittää yhtä ihmistä, kuin se että yksi tiimiläinen kiittää vain yhtä ihmistä (eikä koko tiimiä)?

Eihän siinä taas olisi mitään järkeä, jos kukaan ei kiittäisi ketään mistään, ei edes pienestäkään palveluksesta. Tottakai täytyy kiittää. Mieleeni tuli lähinnä yksittäistapaus Wediasta, kun syksyllä halusin järjestää tiimille saunaillan taloyhtiöni juuri remontoidussa saunatilassa. Ymmärrän, että jotkut tiimiläisistämme eivät päässeet paikalle töiden takia, mutta jotkut eivät tulleet vain koska… En oikeastaan tiedä, miksi. Ehkä, koska niin moni muu ilmoitti, ettei pääse? Tai koska eivät tunteneet minua vielä tarpeeksi? Tosin se juuri oli syy miksi halusin illan järjestää. Olen todella kiitollinen, että tytöt (yhtä lukuun ottamatta) sekä erityisesti pojista Mika ja Hannes ottivat osaa. Myöhemmin tiimin palautekeskustelussa (Hanneksen erottua osuuskunnasta) sanoin Mikalle muun tiimin läsnäollessa, että arvostan sitä että hän tuli paikalle, vaikkei ilta niin menestys ollutkaan. Nyt mietin jälkeenpäin, että kuulostiko se epäsuorasti hirveältä syyllistämiseltä niitä kohtaan, ketkä eivät olleet paikalla? Tarkoitus ei ollut nostaa ketään yhtä henkilöä jalustalle.

Joka tapauksessa tästäkin oivalluksesta oli hyötyä tulevaisuuteen, jos sattuisinkin joskus päätymään johtamisrooliin.

Tunneälystä kertovassa luvussa puhutaan siitä, kuinka yksilöiden tunneälyjen summa ei ole sama kuin koko työryhmän tunneäly. Jotta tiimi voisi olla ympäristö, jossa opitaan uusia vahvuuksia, tarvitaan ensin luottamusta. Tämän pohjalta voidaan rakentaa ryhmäidentiteetti, jonka pohjalta ryhmätehokkuus kasvaa ja koko tiimi uskoo, että he saavuttavat enemmän yhdessä kuin yksin työskentelemällä.

Wediassa on ihan huikeita ihmisiä. Jokaisella on tunneälyä, mutta jostain syystä emme ole pystyneet vielä yhdistämään sitä tiimin hyväksi. Tunneäly ”vapauttaa tuottavuuden ja luovuuden tavalla, johon muut keinot eivät pysty.” Jos tiimi ei osaa yhdessä ottaa huomioon sekä jäsentensä, tiimin yhteistunnetta sekä tiimin ulkopuolisten jäsenten tunteita, luottamuksen syntyminen on vaikeaa. Silloin tiimin jäsenet ”saattavat kyseenalaistaa työryhmän perustamisen tarkoituksen, epäillä hallintamallia tai olla närkästyneitä työryhmään liittyvästä ylimääräisestä työstä.” Niin, joskus tuntuu, että tällaisten tiimikirjojen ”huonot esimerkit” on kuin meidän tiimin nykytilanteesta kerrottu.

Mutta valoa on näkyvissä! Kuten jo aikaisemmassakin esseessäni hehkutin, ääni on muuttunut kellossa sitten viime syksyn, nimittäin yhteiselle tavoitteelle on tarve. Jokainen alkaa olla kyllästynyt vatvomaan tiimin ongelmia sen verran, että haluavat saada ratkaisun tähän melko ilmiselvään puutteeseen. Uskon, että kalenteriin merkitty tiimin tavoitekeskustelu tuottaa paljon enemmän tuloksia nyt kuin viime syksynä.

Minun on ollut vaikeaa määritellä, mitä yleensä luottamus tiimissä tarkoittaa. Jotenkin kuvittelen sen vain ilmassa leijuvaksi oudoksi kaasuksi, joka haisee oudolta, koska kukaan ei ymmärrä mitä se on. Tarvitsen jotakin konkreettista, ja tämä kirja antoi asiaan vähän enemmän selkeyttä. Esimerkki: ”Joillekin [luottamus] saattaa tarkoittaa, että jos lähettää  sähköpostin ja pyytää jotain välittömästi, toinen tekee kaikkensa kyetäkseen vastaamaan kolmen tunnin kuluessa tai kertoo, jos ei pysty näin tekemään ja miksi.” Wediassa on nimittäin ongelmana se, että kun pyytää jokaista tiimiläistä esimerkiksi lähettämään kuvansa käyntikortteja tai ”tiimiseinää” varten yhdelle henkilölle, asia jää monelta roikkumaan, vaikka siitä muistuttaa henkilökohtaisesti monta kertaa. Sama juttu hyvin monessa muussa tilanteessa, jossa jokaisen pitäisi vaikka valmistautua jotenkin seuraavia treenejä varten (esim. kehityskeskustelut). Wedian jäsenten keskinäistä luottamusta parantaisi varmasti se, että jokainen ottaisi näiden esimerkkien kaltaiset pyynnöt vakavasti ja hoitaisivat ne ajallaan. Silloin ärsyttäviä muistutuksiakaan ei tarvitsisi lähetellä, koska kaikki haluaisivat tiimiasioiden luistavan sujuvasti ja luottaisivat siihen, että muutkin tekevät kaikkensa sen eteen.

Ehkä jokaisen meistä olisi hyvä kertoa treeneissä, mitä luottamus heille tarkoittaa (ja mitä odotamme toisiltamme), jotta Wediaa voitaisiin lähteä kehittämään eteenpäin.

Tagit: , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!