Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tolkkua talouteen ja tuloksen tekoon

Kirjoitettu 08.12.15
Esseen kirjoittaja: Miia Huotari
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tulos syntyy teoista - Liiketalous tutuksi
Kirjan kirjoittaja: Keijo Mäenpää
Kategoriat: 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4. Johtaminen, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Miten Bisnera saadaan tekemään tulosta?

 

Siinäpä vasta kysymys! Reilu vuoden yrityksemme on ollut pystyssä, mutta olen suurena ongelmana kuitenkin huomannut sen, että toimintamme ei ole ollut kovin tehokasta, eikä aina kovinkaan tuloksellista. Sillä kuitenkin yrityksen tehtävänä on tuottaa markkinoille hyötyä sekä arvoa, joista markkinat ovat valmiita maksamaan. Suurimpana ongelmana koen olevan sen, että ensimmäisen vuoden ajan kaikki hommailivat vähän sitä sun tätä ilman sen kummempaa ajatusta, miksi ylipäätään teemme tällaista. Nyt onneksi olemme viimeisien parin kuukauden aikana tiedostaneet ongelmamme eli sen, että emme voi tarjota kaikille kaikkea vähän sinnepäin. Sekä myös sen, että meidän on keskityttävä yhdessä tekemiseen sekä siihen, että saamme tehdyksi kannattavaa liiketoimintaa. Ongelmana on kuitenkin se, että miten saamme tehdyksi todella sitä kannattavaa liiketoimintaa? Jokaisesta asiasta varmasti voi tehdä bisnestä, mutta harvasta yrityksestä kuitenkaan tulee sellainen menestystarina kuin aikoinaan Nokiasta. Tarvitaan siis hieman muutakin kuin pelkästään hyvää onnea.

 

Kuitenkin itse koen, että jos heti projektien alussa keskittyy tekemään laskelmia pääsee paljon helpommalla myöhemmässä vaiheessa eikä tule yllätyksiä täysin puuntakaa. Olen itse ainakin ollut todistamassa sitä muutamaan otteeseen, että ollaan keskitytty vaan nopeaan starttiin projektissa, niin näin laskelmat ovat täysin unohtuneet ja pahimmassa tapauksessa olemme sen projektin osalta tehneet tappiota. Jotta näin ei tulisi toisten käymään on hieman jaettava oppejani sekä myös auttaa muita ymmärtää taloudellista prosessia. Itse olin reilun vuoden ajan yrityksemme talouspäällikkönä. Nyt tämän hetkisenä tehtävänäni on lähinnä kouluttaa uusi päällikkö tehtäväänsä. Minua ainakin itseäni harmittaa toimintakauteni aikana se, että en riittävän selvästi ihmisille opettanut laskelmien tekoa enkä korostanut niiden tärkeyttä, ja näin ollen koko firmamme on kärsinyt tästä syystä. On toki hyvä tehdä laskelmia vasta siinä vaiheessa kun ollaan jo investoitu rahaa projektiin. Senpä takia olisi todella hyvä, että jatkossa ennen kuin aloitamme projektien tekemisen niin keskittyisimme edes hetkeksi laskelmiin ja budjetointiin. Ja toiseksi olisi hyvä, että jokainen lukisi Keijo Mäenpään teoksen Tulos syntyy teoista. Mielestäni kirjan kaikki teoriat ovat esitetty hyvin yksinkertaisesti sekä ymmärrettävästi, että jokaisen liiketalouden opiskelijan pitäisi ymmärtää nämä kaikessa yksinkertaisuudessa.

 

Vaikka pestini nyt päättyikin niin en kuitenkaan halua, että jatkossa toistamme samoja virheitä, mitä nyt olemme tehneet. Joten jatkossa vaadin muilta paljon konkreettisempia esityksiä projektien taloudesta sekä myös autan mielelläni muita siinä, minkälaisia laskelmia kannattaa tehdä sekä myös siinä miten ne tehdään. Kuitenkin kaiken A ja O toiminnassa on se, että kun halutaan parantaa yrityksen taloudellista tulosta, on parannettava yrityksen toimintaa. Meidän kohdalla tuloksia alkaa syntymään kun muutamme toimimattomia tapojamme paremmiksi, keskitymme johtamiseen sekä tekemiseen. Näillä eväillä saamme varmasti parempia tuloksia aikaiseksi.

 

Ajattelin koota tästä kirjasta tulleet opit muistuttamaan meitä siitä, miten lähdemme jatkossa projekteja toteuttamaan niin, että otamme hieman enemmän talousasioita huomioon, jotta kaikki kannattamaton tuusailu jää unholaan.

 

 1. Budjetointi

Olisi hyvä, että tiimillä olisi tulo- sekä kulubudjetti, jota seurataan aktiivisesti, sillä silloin ei tule juurikaan yllätyksiä ja jos tulee niin niihin todennäköisesti osataan varautua ennakoiden. Nyt jatkossa heti projektin alkuvaiheessa laadimme kulubudjetin siitä, minkälaisia kuluja mahdollisesti olisi tulossa sekä lisäksi myös arvioidaan miten paljon myynnin avulla tulee tuloja firmalle tulobudjetin muodossa. Näiden laskelmien kautta jo näkee hieman, että onko toiminnassa mitään järkeä ja kannattaako tällaista projektia lähteä tekemään tällaisenaan.

 

Yrityksen olemassaolo perustuu siihen, että liiketoiminta on kannattavaa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että tuloja on enemmän kuin menoja eli toisin sanoen liiketoiminta tuottaa voittoa. Ei siis riitä, että yritys tekee nipannapin voittoa vaan, jotta liiketoiminta olisi kannattavaa niin yrityksen pitää saada rahaa tuleviin investointeihin, osakkaille sekä toimintaan, jotta asioita voitaisiin tehdä vieläkin suuremmalla volyymilla.

 

 2.Tuloslaskelma

Tilinpäätös tehdään yleensä 12 kuukauden välein jokaisessa yrityksessä. Se kertoo yrityksen tuloksen ja varallisuusaseman. Tilinpäätökseen kuuluu tuloslaskelma (kuvaa tuloksen muodostumista), tase (taloudellinen asema), toimintakertomus sekä muut mahdolliset liitteet.

 

Ensi vuoden alussa meillä päättyy ensimmäinen tilikausi, joten on ehkä ihan hyvä tietää mistä se koostuu ja mitä se pitää sisällään. Mutta koen myös sen, että tuloslaskelmaa voisi projekteissa käyttää kannattavuuden mittarina.

 

Tässä esimerkki tuloslaskelmasta:

Liikevaihto (=myyntituottojen summa josta vähennetty ALV)                  20 000 €

– Muuttuvat kulut (markkinointimateriaalit, tarvikkeet jne.)                    3 000 €

 

Myyntikate (=Liikevaihto – muuttuvat kulut)                                                   17 000 €

– Kiinteät kulut (palkat, myynti -60%, vuokra jne.)                                       15 800 €

 

Käyttökate (=Liikevaihto – muuttuvat kulut – kiinteän kulut)                    1 200 €

– Poistot (kassakone, tietokone)                                                                             200 €

 

Liiketulos (=Liikevaihto – muuttuvat kulut – kiinteän kulut – poistot)    1 000 €

 

Kun olemme tehneet tulo- ja kulubudjetin voimme sen jälkeen laittaa saamamme arviot tähän kaavaan ja tutkia onko projekti kokonaisuudessaan mitenkään kannattavaa. Ja tässä vaiheessa voimme suunnitella myös sitä, että miten saamme toiminnastamme vieläkin kannattavampaa eli joko kuluja pitää pienentää ja/tai tuloja kasvatettava.

 

Kuvitellaan, että äskeinen tuloslaskelma oli Pop-Up liikkeen. Tässä tapauksessa yritys tekisi liiketulosta kaiken kaikkiaan 1 000 €. Se ei ole vielä kovinkaan paljon, joten tehdäänpä nyt laskelma siitä, että myymälä alkaisi myymään lisäksi vielä omia tuotteita. Näin ollen liikevaihto kasvaisi 7 000 € ja muuttuvat kulut nousisivat tällöin 2 000 €.

 

Liikevaihto                                                                                                               27 000 €

– Muuttuvat kulut                                                                                                   5 000€

 

Myyntikate                                                                                                               22 000 €

– Kiinteät kulut                                                                                                        15 800 €

 

Käyttökate                                                                                                                6 200 €

– Poistot                                                                                                                      200 €

 

Liiketulos                                                                                                                   6 000€

 

Tällöin liiketulos parani entisestään kun päätettiin alkaa tekemään lisämyyntiä tässä projektissa. Meidänkin kannattaa tehdä jatkossa jonkinlaisia variaatioita siitä, että millä keinoin voisimme kasvattaa tulosta entisestään ja näin rakentaa kannattavampaa liiketoimintaa. Millä keinoin saisimme maksimaalisen voiton? Voisimmeko esimerkiksi ottaa jonkinlaista vuokraa yrityksiltä joiden tuotteita myymme esim. 100€/kk, tehdä parempia sopimuksia esim. provikka nousisi 50% tai vähentää kuluja jollakin tavalla. Tärkeänä oppina meille jokaiselle on se, että kannattavuutta meidän tulisi seurata kaiken aikaa. Sillä ilman aktiivista seurantaa ja jatkuvaa kehittämistä kannattavuus yleensä heikkenee aika lailla.

Jo näiden avulla pääsemme varmasti parempiin tuloksiin tulevaisuudessa kannattavuuden suhteen. Mutta ensi vuonna olisi vielä hyvä, että kävisin tiimini kanssa kädestä pitäen muitakin laskentamenetelmiä läpi, sillä en usko, että ihan vielä kaikilla olisi hirveästi liikaa tietoa näistä. Itse ainakin koen, että minun on jaettava tätä tietoa paremmin jokaiselle ja otettava vastuu siitä, että tuloksia alkaa syntymään myös meille, vaikkakaan en olekaan enää talouspäällikkö. Suosittelen myös jokaista bisneralaista lukemaan tämän teoksen, sillä se varmasti auttaa ymmärtämään paremmin talousasioita ja sitä mitä se on käytännössä. Sillä todellisuudessa tämä ei ole hepreaa, vaan ihan mukavaa juttua. Eiköhän aloiteta tekemään tulosta!

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!