Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Trendology

Kirjoitettu 14.02.17
Esseen kirjoittaja: Jori Heikkinen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Trendology
Kirjan kirjoittaja: Chris Kern
Kategoriat: 6.4. Uuden aallon markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjassaan Trendology, Chris Kern kertoo avaimia uuden aikaisen sosiaalisen markkinoinnin saloihin. Nykyaikainen markkinointi kun on enemmän ja enemmän interaktiivista ja markkinointia pyritään kohdentamaan erittäin tarkasti juuri oikealle kohderyhmälle, minkä on mahdollistanut 2010-luvulla räjähdysmäisesti kasvaneet Facebook, Twitter ja muut sosiaalisen median palvelut. Nettiin siirtyminen perinteisistä tienvarsimainoksista on mahdollistanut brändien henkiin heräämisen ja vuorovaikuttamisen asiakkaiden kanssa aivan uudella tasolla.

 

Kernin mukaan sosiaalisessa mediassa on kolme tapaa lähestyä asiakkaita; oman sisällöntuottaminen, muiden tuottaman sisällön jako tai B to C-keskustelu, jolla välitetään yrityksen kiinnostus asiakkaaseen. Ajatellen Wireä ja meidän sisällöntuotantosuuntautumista, on mielenkiintoisen ja meidän arvoja edustavan sisällön tuottaminen potentiaalisille asiakkaille keino johon meidän tulee pureutua. Kernin mukaan on tärkeää luoda pitkän ajan suunnitelma ja tavoitteet markkinoinnille, sekä luoda ydintiimi projektin ympärille. Tiimin täytyy olla luova ja ennen kaikkea reagoiva, jolloin voidaan tuottaa sisältöä mediassa polttelevaan puheenaiheeseen liittyen. Ongelmaksi Wiressä on muodostunut oikeiden pelipaikkojen löytäminen ja suunnitelman luonti osaksi myös siitä syystä, että tarkkaa suuntaa sisällölle ei ole luotu.
Mielestäni Wirelle on nyt tärkeä alkaa tuottamaan omannäköistä sisältöä kiinnittämättä tarkempaa huomiota siihen kenelle se on suunnattu, sillä itseäni motivoi oman tuotannon kiinnostavuus ja sitä kautta oikean kohderyhmän hakeutuminen meidän sisällön ääreen. Tämä myös pienentää tarvetta suunnitella sisältöä tietyille ihmisille, mikä olisi meidän tekemiselle iso rajoittava tekijä. Itse en usko, että ”mediahuoraamisella” eli ostamalla seuraajia erinäisillä palkinnoilla ja kaikin keinoin isojen massojen tavoitteluun pyrkimisellä saavutamme omia tavoitteitamme saatikka nauttisimme omasta tarinastamme. Tällä en tietystikään tarkoita sitä, etteikö omaa sisältöä saisi tuoda esiin markkinoimalla sitä eri kanavissa vaan nimenomaan itse sisällön tulee olla jollain tavalla kuva tekijöistään, jolloin se houkuttelee ympärilleen samankaltaisella mielellä varustettuja ihmisiä, mikä on paljon arvokkaampaa tuottajalle kuin random seuraajat jotka ovat pelkästään palkintojen perässä. Kirjoittamalla omaa tarinaamme itseämme varten ja itseämme viihdyttävällä tavalla alleviivaamme myös omaa visiotamme ja pystymme seisomaan sen takana. Tarinan takia.

 

Hyviä pointteja oli kirjassa myös erilaisiin reagointeihin maailmaa puhuttaviin aiheisiin, ja kääntämällä ne huikeiksi mainoksiksi. Esimerkiksi jalkapallon MM-kisojen aikana kun Luiz Suarez puri italialaista Chielliniä korvasta julkaisi Snickers mainoksen ”parempaa kuin italialainen” omasta suklaapatukastaan. Tällainen opportunistinen mainonta vaatii tekijältään äärimmäisen tarkkaa silmää maailman tapahtumiin ja luovuutta kääntää ja liittää ne jollain tavalla omaan tuotteeseen, mutta tällä juuri Snickers saavutti valtavan mediahuomion ja sen raflaavuus oli myös osanaan aiheuttamassa keskustelua. On siis tärkeä seurata mediaa ja suunnitella omaa sisältöä maailmaa puhuttavien aiheiden ympärille, hyvänä esimerkkinä Super Bowl-tapahtuma jolloin somekansa on perinteisesti valveilla ympäri maailmaa ja silloin myös mainostajat ja markkinoijat ovat valveutuneempia. Tai esimerkiksi kansallisella tasolla voidaan esimerkkinä heittää vaikka uudet tv-sarjat joissa pyörii somefeedi jatkuvasti ohjelman aikana ja seuraajia pyydetään osallistumaan keskusteluun eri häshtägeillä tai hyvä yksittäinen esimerkki on vuotuinen Urheilugaala. Kehittämällä sisältöä tällaisten ilmiöitten ympärille jolloin oma kohderyhmä on hereillä, voidaan saavuttaa nopeaa menestystä ja seuraajien lisääntymistä suhteellisen helposti. Se on myös helppo keino luoda keskusteluyhteys asiakkaiden kanssa.

Kun sisältöä aletaan tuottamaan, on äärimmäisen tärkeää luoda toimivat ja tarkat mittarit jolla seurataan sisällön toimivuutta ja tehokkuutta. Luomalla tavoitteet näille mittareille, pakotetaan itsemme tunnistamaan, mikä sisältö toimii ja mikä ei. Kernin mukaan on kuitenkin tärkeämpää seurata miten omat seuraajat reagoivat julkaisuihin, ennen kuin laskea reagointien määrää kokonaisuutena. Tällä saavutetaan tieto siitä, onko sisältö omille seuraajille arvokasta. Myöskin kaiken saatavilla olevan datan analysointi suunnitelmaa tehdessä auttaa tunnistamaan trendit ja rakentamaan sisältöä ja julkaisuaikataulua.

Long story short mitä Wire voisi tämän kirjan opeista viedä käytäntöön, on ainakin erilaisten tapahtumien tutkiminen ja niiden ympärille sisällön luonti ja suunnittelu. Myös ydinryhmän luonti ja sitouttaminen sisällöntuotantoon on jollain tavalla vielä kesken ja sen kirkastaminen auttaisi meidät seuraavalle levelille. Wiren tarina on vasta alussa, joten tussi käteen ja kirjoittamaan.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!