Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tubettajan käsikirja

Kirjoitettu 20.08.17
Esseen kirjoittaja: Iiris Nokka
Kirjapisteet: 1
Kirja: Tubettajan käsikirja
Kirjan kirjoittaja: Roni Back, Ville Kormilainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3. Yrittäjyys, 6. Markkinointi, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi, 9. YPK:n ulkopuoliset, 9.03. Yrittäjyys, 9.06. Markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Olen viimeisen vuoden aikana seurannut Youtubea ja tubettajia tosi aktiivisesti. Eniten katson ihan vaan suomalaisia bloggaajia, mutta englannin kielellä löytyy toki paremmin faktapohjaisia aihevideoita, niitä etsiessä. Joku tubettajissa ja niissä videoissa kiehtoo tosi paljon, ja jaksankin katsoa myös erittäin arkisia ja pitkiä my day -videoita. Olen jollain tavalla myös kateellinen kaikille vloggaajille heidän taidoistaan editoida, kuvata sekä kertoa arjestaan mielenkiintoisesti. Tiettyjen vloggaajien kohdalla ihailen myös heidän tapaansa olla niin aitoja tuhansien ihmisten edessä.

Roni Backin kanava Youtubessa

Roni Backin kanava Youtubessa

Ensimmäistä kertaa käytin kirjaston e-kirjoja ja lainasinkin Roni Backin kirjoittaman kirjan Tubettajan käsikirja. Roni Back on itse suomalainen tubettaja, jonka kanavalla on 277 000 tilaajaa. En ollut tutustunut häneen ennen tätä kirjaa juurikaan. Vaikka kirja kertookin tubettamisesta, se liippaa silti tosi läheltä ihan tavallista bloggaamista. Melkein kaiken pystyy siis soveltamaan omaan blogiin (jota olen aloittamassa, stay tuned!).

Youtubessa hullu asia on se, että jotkut tekevät sitä ihan todella elääkseen. On iso taito tehdä videoita, jotka sisältävät mainontaa ja puhuttelevat silti omaa kohdeyleisöä. Videoita, joihin yhteistyöyritys on tyytyväinen ja samalla se noudattaa vlogaajan omaa tyyliä ja linjaa. Tykkään Mansikkan videoista, ja hän on osannut valikoida yhteistyöt noudattamaan omaa linjaa ja arvomaailmaansa. Hänen kohdallaan (155 000 tilaajaa) voi toki jo valita, mitä yhteistöitä tekee ja mitä ei. Pienenä kanavana on varmaan vaikea sanoa ”ei” ensimmäiselle yhteistyöehdotukselle, vaikka saman yrityksen kanssa tehtyjä yhteistyöpostauksia koko Youtube jo pursuaa.

Mansikkkan kanava Youtubessa.

Mansikkkan kanava Youtubessa.

On todella mielenkiintoista seurata eri tubettajilta, miten he sisällyttävät mainontaa omiin videoihinsa. Parastahan olisi, että mainontaa ei huomaisi videosta muuten kuin alussa pienestä maininnasta ”video tehty yhteistyössä …” tai ”video sisältää maksettua sisältöä”. Olen nähnyt monia videoita, joissa yhteistyö yrityksen kanssa on sitä, mitä sen ehkä ajattelisi olevankin. Vaateyhteistyövideossa käydään läpi tuotteet ja kerrotaan, miten postitus tulee muutamassa päivässä ja vaatteet ovat hyvälaatuisia. Tietokoneyhteystyössä kuvataan my day, jossa suurimmassa osassa kuvan etualalla on tietokone logolla varustettuna. Ruokayhteistyössä kokataan jokin ruoka yhteistyöyrityksen tuotteilla. Ja siitä tulee muuten tosi maukasta.

Kuten on jo puhuttukin, Youtube on markkinointikanavana erinomainen. Se tavoittaa erityisesti nuoret, mutta miksei myös nuoret aikuiset -heidän kaltaisiltaan kanavilta? Yritykset ehdottavat yhteistyötä pelkillä tuotepalkoilla, ja varmaan osaan nuorista tai uusista kanavista se pureekin. Videon tekeminen vie kuitenkin aikaa: sen suunnittelu, ideointi, kuvaaminen, editointi ja julkaiseminen. Samalla tubettaja ylläpitää kaikkia muita some-kanaviaan ja ylipäätään oma brändiään. Hän on opetellut tämän kaiken ja kasvattanut omalla työllään oman kanavan ja suosionsa. Jos elää Youtubella, uusilla kengillä ei makseta kauppaostoksia.

Chiquelle haul on yleinen Youtubessa kiertävä yhteistyövideo, jossa vloggaajat esittelevät saamiaan tuotteita.

Chiquelle haul on yleinen Youtubessa kiertävä yhteistyövideo, jossa vloggaajat esittelevät saamiaan tuotteita. Hakusanoilla ”chiquelle haul” tulee yli 20 000 tulosta. 

Miksi nämä mainosjutut ja tubettaminen/bloggaaminen minua oikein kiinnostaa? Miksi käytän päivittäin aikaani tutustumalla näihin?

Haluan itse olla samanlainen. Mikä on kuitenkaan perimmäinen syy tälle, en oikein tiedä. Ei se julkisuus, vaan ehkä videoiden tekeminen, valokuvaus ja kirjoittaminen yhdessä? Oman brändin muodostaminen ja edistäminen bloggauksen avulla? Sen näkee vain tekemällä, ja syyskuussa vihdoin avaan oman blogini. Aihealueena on opiskelu ja yrittäminen Tiimiakatemialla -mikä parasta se kattaa lähes kaiken mitä ylipäätään teen. Onko se lopullinen ja rajattu aihe, sitä en tiedä. Sen aion selvittää vain kokeilemalla.

 

Tagit: , , , , , , , , , , , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!