Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tulevaisuuden trendejä

Kirjoitettu 14.05.18
Esseen kirjoittaja: Salla Kankaanpää
Kirjapisteet: 2
Kirja: Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa
Kirjan kirjoittaja: Elina Hiltunen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 7.1. Luovan ajattelun työkalut, 7.3. Innovatiivisen yrityksen kehittäminen, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Kirjapinossani on ollut alkuvuoden Waltari -voitostani lähtien kirja Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa? Niinpä, siinä vasta kysymys.

Aihe on minulle ajankohtainen. Tai oikeastaan näitä asioita pohtii varmasti aivan jokainen. Niin tiimiyrittäjä kuin kokoneempikin työelämän konkari. Eikö jokainen haluaisi olla edelläkävijä omalla alallaan?

Avasimme toissa viikolla uuden kauneushoitolan ja sekä aikani, että ajatukseni ovat olleet viimekuukaudet pitkälti kiinni juurikin tässä pienokaisessani. Heh, pienokaisessa. Mutta ihan oikeasti, ihan kuin minulla olisi lapsi. Se menee kaiken edelle, näyttelen siitä kuvia kaikille ja toivon vilpittömästi sille kaikkea parasta. Olen niin rakastunut siihen paikkaan, että minulla on jopa vähän kiire sinne. Se toimii kuin magneetti, vetää minua puoleensa. Vaikea on myös lähteä kotiin iltaisin. Mutta takaisin aiheeseen, onpahan nyt mainittu tämä pienokaiseni tässäkin esseessä. Se on kuitenkin keskiössä.

Koska toivon uudelle liikkeelleni kaikkea hyvää, toivon sille myös pitkäikäistä ja voitollista tulevaisuutta. Kauneudenhoitoala jos mikä on trendipohjaista. Olen elättänyt itseni vuosien ajan rakennekynsillä, geelilakkauksilla, ripsipidennyksillä ja microbladingilla. Asiakkaita on riittänyt, vaikka kyse on puhtaasti trendeistä. Kasvohoidot ja jalkahoidot ovat mielestäni enemmän tarvepohjaisia. Vaikka nekin ovat ns. ylellisyystuotteita, monet asiakkaat hakeutuvat kasvohoitoon esimerkiksi aknen tai ruusufiinnin takia tai jalkahoitoon kipeiden halkeilevien kantapäiden vuoksi. Näiden pohjalla on siis tarve. Ripsipidennykset eivät ole tarve, pärjäät ihan hyvin ilmankin niitä. (Kunnes otat ripset ensimmäisen kerran.)

Toimiessani vuokratuoliyrittäjänä riski trendin loppumisesta ja asiakaskadosta oli pienempi. Nyt, kun tekijöitä on useampi, kassavirran on oltava tasainen, jotta yritystoiminnan kulut saa katettua. Tietysti on kiva myös saada kuukausittaiset palkat maksuun. Toisinaan iltaisin selailen ajanvarauskalenteriamme ja huolestun välillä turhankin pienestä, jos johonkin toteuttamaamme toimenpiteeseen, joka on saattanut olla hitti, ei ole tullut ajanvarauksia hetkeen. Onko trendi jo ohi vai mistä on kyse? Satunnaisesti naistenlehdissä on artikkeleita kosmetiikan raaka-aineista, niiden turvallisuudesta ja epäonnistuneista käyttökokemuksista. Kaikki nämä tottakai vaikuttavat kuluttajan käyttäytymiseen. Kollegat ovat puhuneet artikkeleiden aiheuttaneen jopa jo varattujen aikojen perumista. Itse ammattilaisena lukiessani jutut ovat turhankin kärkkäästi kirjoitettuja, kuluttaja vauhkoontuu helposti, kun tarvittavaa pohjatietoa, esimerkiksi kosmetiikkalainsäädännöstä, ei ole olemassa.

Välillä selailen trendiaaltoja Google Trendsistä. Se kertoo mielenkiintoisia faktoja, esimerkiksi ripsien kestotaivutuksia on googleteltu viimeisen vuoden aikana paljon enemmän kuin ripsipidennyksiä. Monet näkyvät somepersoonat ovat viime aikoina luopuneet pidennyksistään ja siirtyneet luonnonripsen taivutuskäsittelyyn, se näkyy heti kuluttajienkin käytöksessä.

Ihonhoidossa on pitkään vallinnut luonnonkosmetiikka -trendi. Ihonhoidon trendejä seuratakseni vertasin luonnonkosmetiikka vs. happokuorinta, joka näytti luonnonkosmetiikan huomattavasti suuremman suosion ympäri maan. Happokuorintoja googleteltiin ainoastaan pääkaupunkiseudulla. Voisiko se kertoa nousevasta trendistä? Siihen minä ainakin uskon ja hoitolaamme onkin valittu ykkössarja perustuen hedelmähappoihin. Luonnonkosmetiikka on varmasti tosi jees, jos sinulla on hyvä iho, eikä se kaipaa erityishuomiota. Mikäli kuitenkin haluat hoitaa ihoasi syvemmältä, kuin vain päällimmäisestä kerroksesta, et voi valita ainoastaan luonnonöljyjä sisältäviä tuotteita. Suurimolekyyliset öljyt eivät yksinkertaisesti läpäise ihon solukkoa ja kaikki huuhtoutuu pois käydessäsi suihkussa. Missioni ei ole  pelastaa koko maailmaa vaan parantaa iho-ongelmia yksi kerrallaan. Sen sijaan, että asiakkaani ostaisi kaapin pullolleen tuotteista, jotka toteaisi tehottomiksi, voi myydä toimivat tuotteet ihon tarpeita kuunnellen.

Asiat ovat kunnossa siis nyt, mutta entä tulevaisuudessa ollaksemme edelläkävijöitä ja trendikkäitä? Säännöllisesti mietimme valmentajani kanssa, mihin kauneustrendit ovat menossa, mistä voisin haistaa uudet tuulet liiketoiminnan kasvattamiseksi. Tarkemmin ajateltuna googlettelunikin on aivan liian suppeaa. Jos joku juttu on jo in suomessa, enhän ole sitten enää edelläkävijä. Pitäisi haistella tuulia maailmalta ja tuoda Suomeen jotain aivan uudenlaista innovaatiota kauneudenhoitoon. Katsotaan, jospa tämä kirja auttaisi asiassa.

”A general development or change in a situation or in the way that people are behaving”

Trendi määritellään otsikon osoittamalla tavalla. Trendi on siis yleinen kehitys tai muutos tilanteessa tai ihmisten käyttäytymisessä. Muotitalot ovat eräänlainen trendien lähde. Catwalkeilla nähtyjä värejä, printtejä ja tyylejä lähdetään kopioimaan niin halpisketjuille, sisustukseen, kuin teknologiaankin.

Selvää on se, että Mashlowin tarvehierarkia vaikuttaa trendien syntymiseen. Kauneudenhoitoala sijoittuu tässä tutussa kolmiossa aivan kärkipäähän. Vaikka asiakkaat toisinaan ovat tosi addiktoituneita, kukaan ei oikeasti kuole siihen, että joutuisi luopumaan ripsipidennyksistä tai rakennekynsistä. Muut tarpeet tyydytetään ensin, kuten ruoka, juoma ja uni, turvallisuus, rakkaus ja läheisyys sitten vasta tulee arvostuksen tarve ja itsensä ilmaisu, esimerkiksi kosmetiikan ja ulkoisen habituksen kautta.

Mitä jos mennään vähän syvemmälle trendien syntymiseen?

Hiljaiset signaalit

Hiltunen kehottaa kirjassaan seuraamaan hiljaisia signaaleja. Mitä ne sitten ovat? Signaalit voivat olla oikeastaan aivan mitä tahansa ja niitä voi bongata mistä vain. Hiljaiset signaalit ovat tyylisuuntauksia, uusia juttuja, appeja, adjektiiveja, innovaatioita. Se voi olla keino ilmaista itseään, pukeutumistyyli, ruoka, juoma, kulttuuri. Signaaleja voi löytää tosi läheltä kuten kaduilta, ravintoloista tai lapsikavereilta (lapset ovat usein aallon harjalla, koska innostuvat ennakkoluulottomasti). Seuraa somettajia, ”friikkejä””, jotka poikkeavat valtaväestöstä tai muuten vain johonkin juttuun hurahtaneita. Loistavia paikkoja ovat toki perinteiset mediat, kuten facebook, tai netti yleensä, tv ja lehdet. Suuret messut ovat hyviä hiljaisten signaalien havainnointipaikkoja ja suurkaupungit, joissa on erilaisia kulttuureja sulassa sovussa. Lomamatkat ovat muutenkin oivallisia kohteita, sillä kulttuuri on usein niin erilainen, että sitä tarkastelee eri tavalla. Taidepiirit, erityisesti moderni taide, usein näyttää hiljaisia signaaleja tulevaisuudesta. Itsessään se signaali saattaa olla jokin tarra tolpassa tai pieni artikkeli sanomalehdessä, se voi olla konkreettinen asia, käytösmalli tai vain mielenkiintoinen havainto ympäristöstä tai sen käytöksestä. Yksittäinen signaali saattaa olla hyödytön, mutta niitä keräilemällä ja yhdistelemällä saattaa jo haistaa suuremmankin trendin. Mikä parasta, meidän jokaisen taskussa kulkee väline, jolla tallentaa yksittäiset signaalit. Hiltunen neuvoo kirjassaan ottamaan jopa  koko organisaation käyttöön sovelluksen, joka on kaikkien käytössä. Näin ollen ”signaalipankki” olisi suurempi ja mahdollistaisi signaalien yhdistelemisen entistä tehokkaammin ja toivoisikin niiden ympärille heräävän avointa keskustelua. Signaaleja ei kannata kerätä vaan päämäärättömästi puhelimen muistiin vaan jaotella ja selata niitä säännöllisesti. Signaalien keräämisen ja yhdistelyn ja näin ollen syntyvän trendin havaitsee Hiltusen mielestä kuka tahansa.

Signaalien löytämiseenkin harjaantuu. Kun pitää silmänsä auki ja havainnoi ympäristöään aktiivisesti, pieniä yksityiskohtia ja poikkeuksia huomaa helpommin. Itseasiassa tuo havainnointi jää itselläni hävettävän vähälle. Olen viimeajat jopa kävellyt välimatkat tuijottaen koko ajan puhelimen näyttöä, parhaimmillaan vielä napit korvissa. Se sotii täysin käymääni mindfulness -kurssin oppeja vastaan. Ympäristön havainnointi on tärkeää jo läsnäolon ja mielenrauhan kannalta. Ilman sitä et näe myöskään hiljaisia signaaleja.

On olemassa jo organisaatioita, joiden liiketoiminta perustuu siihen, että ne keräävät ja analysoivat trendisignaaleja. Netistä löytyy esimerkiksi sivusto Trendhunter, johon jo koukutuin. Kosmetiikka -osiossa vöyhötettiin tietysti siitä luonnonkosmetiikasta, mutta olipa siellä anti-age shotteja, erilaisia aurinkosuojatuotteita normaalista poikkeavassa muodossa, kuten highlighter stickinä, värikkäitä ripsipidennyksiä, sekä lukuisia 2,3,4,5 in 1 tuotteita, jopa meikkisiveltimiä, jossa on 4 in 1. Viimeisimmästä päätellen ihmiset haluavat tuotteita, jotka ovat mahdollisimman monikäyttöisiä.

Inspiraatiota uudesta hiusväristä etsiessäni löytyi hiushileet. Mielenkiintoinen ratkaisu oli myös peili, josta näit kasvosi, mutta näkemääsi kuvaan pystyi valitsemaan esimerkiksi jonkun värisen huulipunan, luomivärin tai muun meikkityylin. Teknologia tulee varmasti muuttamaan kosmetiikka-alaa erilaisilla sovelluksilla.

Tulevaisuuden trendejä

Kirja listaa tulevaisuuden 18 trendiä. Kappaleissa kerrotaan mielenkiintoisia faktoja siitä, minkälaisia business mahdollisuuksia on jo olemassa, ja mitä voisi tulevaisuudessa trendien ympärille kehittää. Hiltunen on tehnyt melettömän laajaa tutkimusta ja todella havainnut hiljaisia signaaleja. Monessa kappaleessa tulee olo, juuri niin, näinhän tämä todella menee. Kirjasta löytyy uskomattomia oivalluksia, huikeita Start-up esimerkkejä. Näin Tiimiakatemiallakin pitäisi toimia! Hiljaisten signaalien kautta aistitaan trendi ja yhdistetään se johonkin aivan toisenlaiseen liiketoimintaa, näin syntyy innovatiivisia konsepteja jotka toimivat – tai sitten eivät. Olisi ihan tyhmä edes luetella kaikkea ja viedä muilta tämä hämmentymisen ilo. Suosittelen ehdottomasti lukemaan! Mistä ammentaisi oman luovuutensa, että keksisi jotain yhtä mullistavia juttuja? Tai taidan oikeastaan jo tietää…

Luettelen muutamia mielenkiintoisia juttuja, joita Hiltunen listaa kirjassaa.

Lemmikit. Lemmikkeihin laitetaan rahaa mielettömiä määriä. Nyt ei puhuta enää kuravaatteista, vaan koirille löytyy omia kauneushoitoloita, Etelä-Koreassa lemmikeihin pistetään jopa botoksia tietynlaisen ulkonäön saavuttamiseksi. Lemmikeille löytyy omat älylelut, tietokoneohjelmat ja niihin saa kontaktin tekniikan avulla työpäivän aikana. Koska lemmikit elävät yltäkylläisyydessä, niille on olemassa myös omat diettiohjelmat ja erikoisruokavaliot raakaravinnosta alkaen. Bisneksessä pyörii rahaa älyttömiä määriä. Jenkeissä toimii jo sovelluksia, joihin merkataan koiran kakka ja pooper (eli kakan kerääjä) tulee sen sitten poimimaan. Palvelu on tietysti maksullinen. Toiminnassa on myös Pawshake eli lemmikkien Airbnb, jossa koirille voi näppärästi etsiä juuri sopivan hoitopaikan.

Yksi trendeistä on aikuisten leikit. Eikä nyt mitään sellaisia rivoja leikkejä. Aikuisten on lupa olla lapsellisia. Aikuisille on jo seikkailupuistoja ja pakohuonepelejä. Aikuiset harrastavat larppausta ja maailmalla saatetaan pukeutua koko kaveriporukalla koira-asuihin ja hengailla niissä. Aikuisille on tehty omia huvipuistoja. Olen itse tässä osuvinta kohderyhmää. En halua edes aikuistua, lempi kotiasuni on pörröinen sateenkaaripuku. Disneylandiin haluan mennä ehdottomasti ilman lapsia, etteivät ne häiritse nautintoani satumaailmassa.

Yhdessä kappaleessa kerrotaan ulkonäön tärkeydestä. Hoikat ja kauniit menestyvät paremmin kuin rumat ja lihavat. Se on fakta. Ja halleluja se on ilosanoma yritystoiminnalleni! Niin kauan, kun ihannoidaan kauneutta, minulle riittää töitä. Kauneuden ihannointi ja sen tavoittelu viedään jatkuvasti pidemmälle ja pidemmälle. Enää ei riitä pelkkä ehostus. Ulkonäköä muokataan kirurgisin toimenpitein, silikonirinnat ovat normi juttu parikymppiselle. Meiltäkin löytyy tuotteita kirurgisten operaatioiden jälkihoitoon, toipumisen nopeuttamiseksi. Valikoimista löytyy niin mikroneulausta, kuin happokuorintaakin, joilla on tehokkaasti ihoa elvyttäviä vaikutuksia. Ihmiset ovat valmiita laittamaan suuriakin summia siihen, että säilyttäisivät ikuisen nuoruuden. Miesten kauneudenhoito on kasvanut räjähdysmäisesti maailmalla ja se on asiakaskunta, johon aion kiinnittää huomiota. Eikä kauneudenhoito rajoitu vain ulkoisiin seikkoihin. Kauneutta hoidetaan myös sisäisesti erilaisin lisäravintein ja ruokavalioiden avulla. Kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin kiinnitetään entistä enemmän huomiota ja jenkeistä löytyy jos jonkinmoista erikoiskuntosalia, jossain vaiheessa personal trainereista on ollut jopa pulaa kun kysyntää on niin paljon.

Digitaalisuus ja globalisaatio mahdollistavat sen, että pienikin yritystoiminta voi kasvaa suureksi saavuttaessaan koko maailman laajuiset markkinat. Kirja kertoi esimerkin suomalaisesta yrityksestä, joka valmistaa ja myy chihujen varvastossuja. Suomesta löytyy hyvin pieni marginaali asiakaskunnasta, mutta maailmanlaajuisesti varvastossut ovat olleet menestys!

Digi, virtuaalitodellisuus ja virtuaalipelit tulevat varmasti osaksi jokapäiväistä elämäämme. Kirjassa kerrottiin Pepsin mainoksesta, jossa bussipysäkeille oli yhdistetty lisätty todellisuus. Näytti siltä, kuin ihmismassojen joukossa olisi kävellyt alieneita, villieläimiä ja vaikka mitä. Miten siistiä! Pitkään olen jo suunnitellut kynsien suunnitteluohjelmaa tai ohjelmaa, jossa suunnitellaan kulmakarvat. Se onnistuisi uuden teknologian avulla. Tosin, lopputuloshan toteutetaan edelleen käsityönä, palveluita ei toistaiseksi ole onnistuttu koneellistamaan. Eikä mielestäni tarvitsekaan, sillä kosketusta ja vuorovaikutusta tarvitaan koneellistuvassa maailmassa. Käsityö vain tarkoittaa sitä, ettei yhdetkään kynnet tai kulmat ole identtiset, joten suunniteltu kuva ei välttämättä olisi joka milliä myöden samanlainen. Tällaiset ajatukset, omat mielipiteet ja arvot, Hiltunen ohjasi ohittamaan trendejä etsiessä. Trendien metsästystä ei saa rajoittaa omilla ajatuksillaan

Segmentointi on kaikille varmasti tuttua, mutta ”vanhanaikaiset” segmentit eivät oikein päde enää. On turha jaotella ihmisiä iän, sukupuolen ja työpaikan mukaan. Segmentit ovat tänä päivänä jo niin moninaisia, että yhden ainoan tuotteenkin ympärille kertyy valtavasti mahdollisuuksia. Esimerkkinä maito. Sitä löytyy normi maidon lisäksi laktoositonta, soijamaitoa, kauramaitoa, ykkösmaitoa, täysmaitoa, hylaa, iskukuumennettua, kookosmaitoa, maitokaakaota, mehumaitoa… Ja kaikille löytyy ostajansa. Segmentoi siis tuote entistäkin tarkemmin elintapojen ja arvojen mukaisesti.  Yksi ostaja voi kuulua useampaankin segmenttiin.

Kirja antoi paljon ajateltavaa ja olen onnellinen, että se on minun omani. Palaan näihin tulevaisuuden visioihin ja start-upeihin vielä varmasti monta kertaa. Sen kirja ainakin opetti, että mikään ei todellakaan ole mahdotonta. Tästä lähtien kuljet silmät auki, tarkkaillen ympäristöä hiljaisten signaalien varalta. Kerään kuvia ja ajatuksia ja jätän niille tilaa kehittyä ja yhdistyä toisiinsa. Mielessäni on jo pitkään siintänyt ajatus siitä, että haluaisin lähteä tutkimaan maailmaa ja sen tarjoamia kauneustrendejä. Tutkia, kokeilla ja tuoda niitä ihmisten tietoisuuteen, tuoda jotakin mukanani jopa tänne pohjolaan. Tuntemukseni tästä vain vahvistuu. Viimeisin oli K-supermarketin mainos grilliruuasta, miten herra X oli käynyt maailmalla tutkimassa grillauskulttuuria. Se saattoi olla fiktiota, mutta sitä minäkin haluan, mutta vain omalla alallani.

Vaikka esseeni alussa tuomitsin luonnonkosmetiikan, olen kuitenkin huolissani tästä maapallosta. Onhan sekin ekologista, että myyn asiakkaalle yhden takuuvarmasti toimivan tuotteen, kolmen toimimattoman sijaan? Onko ulkonäölläkään enää mitään väliä siinä vaiheessa, jos maapallo on tuhon oma? Jos puhdas vesi on loppu, ilmasto liian kuuma ja kuiva viljelyyn tai lihakarjalle, saasteet pilaavat hengitysilmamme ja rikkaat ovat tosi rikkaita ja köyhät köyhtyvät entisestään, kurjuus ja tyytymättömyys lisääntyy. Tuhlaamme maapallon varoja hillitöntä vauhtia. Voin toki omalla toiminnallani yrittää helpottaa maapallon ahdinkoa, mutta suuremmat massat ja globaalit toimijat pitäisivät saada havahtumaan.  Muutosta on toki tapahtunut, mutta onko tarpeeksi riittävän nopeasti? Jokaisen alkavan yritystoiminnan tulee kiinnittää huomiota ekologisuuteen ja kestävään kehitykseen. Aion kantaa korteni kekoon omalta osaltani vaikka olenkin aika pieni tuhnu kauneushoitolani kanssa tässä maailmankaikkeudessa.