Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tulos syntyy teoista

Kirjoitettu 31.07.17
Esseen kirjoittaja: Harri Mustonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tulos syntyy teoista - liiketalous tutuksi
Kirjan kirjoittaja: Keijo Mäenpää
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Täytyy myöntää, että oma taloudellinen osaaminen on aina ollut heikkouteni. Toki asiat ovat tulleet jollain tapaa tutuksi tiimiyrityksen toiminnassa, mutta tulevaisuutta ajatellen on tieto- ja taitotaso vielä turhan huonolla tasolla. Kuulin treeneissä, että Tulos syntyy teoista –kirja on talousasioista tietämättömälle tiimiyrittäjälle hyvää lukemista. Kirjassa kuvataan kokonaisvaltaisesti yritystä taloudellisena toimijana ja se esitetään erittäin yksinkertaisesti esimerkein. Näin hieman yksinkertaisempikin kaveri saa kirjasta varmasti irti uutta oppia. Oli erittäin tärkeää lukea kirja, mutta se olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin tiimiliiderin roolia varten. Näin tiimiyritystä olisi voinut myös itse johtaa tehokkaammin liiketoiminnallisesta näkökulmasta.

Toki sain paljon irrallisia oppeja talousasioista, mutta tässä reflektiossa keskityn tuottavuuteen ja kannattavuuteen. Yrityksen toimintahan perustuu siihen, että liiketoiminta on kannattavaa eli liiketoiminta tuottaa voittoa. Meille 3. vuoden tiimiyrittäjille se tarkoittaa käytännössä sitä, että yritys tuottaa meille Mymmi-rahat. Yrityksen tilinpäätöksen tuloslaskelma on kannattavuuden keskeisiä mittareita. Tuloslaskelmassa osoitetaan siis toiminnan tulokset rahassa. Kannattavuus taas perustuu ratkaisuihin, jota yrityksen toiminnassa on tehty. Tuloslaskelman logiikka on tärkeää ymmärtää liiketoiminnan kannalta, sillä siinä lasketaan esimerkiksi monenlaisia kannattavuuden tasoja. Olemmekin tiimiyrityksen kesken keskittyneet enemmän omaan talouden seurantataulukkoomme, yksinkertaistaaksemme aihetta. Mutta näin kolmantena vuonna tuli tajuttua, että ehkä sitä tuloslaskelmaa ja tasetta, tulisi vilkuilla hieman useammin. Katselin sitä talousvelho Mika Tiusasen kanssa ja sieltä nousi heti muutamia kohtia, mitä meidän kannattaa selvittää.

Tuottavuus mittaa, miten tehokasta yrityksen toiminta on ja tuottavuuden kasvu tarkoittaa sitä, että vähemmällä saadaan aikaan enemmän.  Yleensä liiketoiminnassa tavoitellaan määrällistä hyvää, eli mahdollisimman pienellä tekemisellä saadaan aikaan mahdollisimman paljon tuottoa. Ilman hyviä tuotteita/palveluita ja sekä hyviä toimintatapoja ei saavuteta määrällisiä tavoitteita. Kun tuottavuus paranee, myös kannattavuus kasvaa. Eli kustannuksien pysyessä ennallaan, tuotot kasvavat. Tiimiyrityksessämme kannattavuuttamme tulisi parantaa, sillä meillä on usein ”turhia” kuluja ja tuottavuuttamme tulisi ehdottomasti parantaa. Yksinkertaisesti voidaankin sanoa, että kannattavuutta lisätään tuloja kasvattamalla tai menoja pienentämällä. Toki kannattavuutta meillä kasvattaisi jo asiakasliike, mutta myös menojamme voitaisiin tarkemmalla toiminnalla pienentää, etenkin kirjanpitokuluissa.

 

”Tuottavuus ei tarkoita, että juostaan kovempaa –se tarkoittaa, että kävellään lyhyempi matka.” Aitolla tuottavuutta voisi nostaa tällä hetkellä sillä, että juostaan tai kävellään edes joku matka. Tuottavuuden parantaminenhan vaikuttaa parhaimmillaan kannattavuuteen, asiakastuloksiin, henkilöstötuloksiin ja laatuun. Missä toimintatavoissa aito voisi parantaa tuottavuutta?

  1. Huomion kohdistaminen asiakkaaseen.
  • Asiakkaalle lisäarvon tuottaminen on liiketoiminnan ydin. Eli myös meidän tulisi lähteä paljon enemmän asiakaskäynneille selvittämään, mitä lisäarvoa voimme heille tuottaa. Meidän tulisi enemmän pyrkiä ottamaan selvää mitä asiakas haluaa, eikä keskittyä arvailemaan millainen meidän tarjoamamme tulisi olla ja mitä me haluamme tehdä.

 

  1. Toiminnan ja prosessin suunnittelu.
  • prosessit ja toimintamallit tulee suunnitella ja dokumentoida. Suunnitteluahan meillä tunnetusti esiintyy paljonkin, mutta lähinnä tulisi oppia kokoamaan yhteen materiaalia joka on oleellista ja järkevää. Selkeät kuvaukset taas parantavat tiimin viestintää. Budjettiakin olisi kaikkien helpompi seurata google drivestä, eikä niin että se on hautautunut piiloon yhden koneen työpöydälle.

 

  1. Työ ja menetelmät
  • Työmenetelmiä tulee kehittää jatkuvasti, työstä karsitaan turhat vaiheet ja kitkat pois. Hillumista toimistolla on ainakin itsellä ihan liikaa ja palaverit menee enemmänkin turhaan suunnitteluun. Työskentelyyn pitäisi löytää enemmän yhteisiä hetkiä, jotka olisi johdettuja läpi, näin myös tehokkuus ja viestintä tiimin sisällä kasvaisi. Treenit ympäristönä ovat kehittyneet jo tehokkaammiksi ja siellä saadaan enemmän aikaan kun ennen, kuitenkin niitäkin tulee kehittää vielä paljon, näin saamme lopussa nauttia treeneistä, jotka ovat timanttisia.

 

  1. Esimiestyö ja johtaminen
  • Johtamisen tarkoitus on näyttää toiminnalle suuntaa sekä ohjata ja seurata suoritusta. Johtaminen on Aitossa hyvällä tasolla. Jory kokoontuu säännöllisesti, sekä on mielestäni läpinäkyvä. Se tuo valmiita ehdotelmia tiimille, jotka yhdessä työstetään loppuun. Tämä johtaa siihen, että myös asioiden työstäminen tiimin kesken on tullut nopeammaksi ja tehokkaammaksi.

 

 

  1. Yhteistyö ja luottamus
  • Onnistuminen vaatii useamman ihmisen työpanosta. Mikäli työprosessissa jää aukkoja ihmisten väliin, pysähtyy koko prosessi ja sen seurauksena on huonoja tuloksia. Tiimiakatemialla ja myös muissa työympäristöissä on haasteena itseohjautuvuus. Mikäli se saataisiin hyvälle tasolle, toimisi tiimi hyvin yhteen ja luottamus kasvaisi.

 

 

  1. Tuottavuuden ja laadun mittaaminen
  • Hyvät mittarit ja arviointimenetelmät ovat välttämättömiä, minkä avulla seurataan onko tavoitteisiin päästy, missä tiimi on vahva ja missä osa-alueissa on vielä kehitettävää. Etenkin asiakashankinnassa tulisi mittaamiseen kiinnittää enemmän huomiota. Myös asiakkailta itseltään tulisi mitata enemmän tyytyväisyyttä työn laatuun.

 

  1. Palaute ja palkitseminen
  • Palautteen kautta henkilöt saavat tietoa onnistumisista, epäonnistumisista, vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Palautteen tulee perustua mittaustuloksiin ja konkreettisiin havaintoihin. Palautteen pohjalta pyrimme ohjaamaan omaa kehitystämme ja pyrimmekin tekemään sitä ohjatusti vähintään muutaman kerran puolessa vuodessa. Tiimin kehityksen kautta palautteen antamisesta on kuitenkin tullut enemmän välitöntä ja jatkuvaa palautetta.
Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!