Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuntematon Kimi

Kirjoitettu 03.12.18
Esseen kirjoittaja: Otso Qvintus
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuntematon Kimi Räikkönen
Kirjan kirjoittaja: Kari Hotakainen
Kategoriat: 1.1. Oppimisen suuntaviivoja, 9.12. Elämänkerrat

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

En lukenut Räikkösen kirjaa sen vuoksi, että saisin itselleni ammatillista nippelitietoa mistään erityisestä tieteenalasta. Enkä siksi, että olisin kovakin Räikkösen fani. Luin kirjan samasta syystä, jonka vuoksi suurin osa suomalaisista kirjan ostajista on sen tehnyt: Kimistä ei tiedetä juron julkisuuskuvan lisäksi käytännössä mitään.

Hotakainen avaa kirjassa Räikkösen kehityskulkua nuoresta karting-kuskista F1-mestariksi ja siinä sivussa nykyelämää sopivan tarinallisessa muodossa. Ei kirja paljasta kaikkea Räikkösestä, mutta antaa selkeän näytön siitä, että Kimi on tyyppisuomalainen omalla tavallaan: sellainen, joka ei paljasta liikaa itsestään ja on varautunut. Kirjassa kuullaan myös lempeämpää Räikköstä, isä-räikköstä ja ryyppyräikköstä. Nuorena jaksaa.

Räikkösestä tiedettiin ennen kirjaakin, että nuorena hän oli kova karting-kuljettaja. Tiedettiin myös, että perhe oli hyvinkin normaali keskiluokkainen, suomalainen perhe. Mitkä valtit sitten osuivat kohdalleen ennen sitä, kuin Räikkönen nousi Formula ykkösiin? Onko karting halpaa? Oikein arvattu, ei ole. Rahallahan niitä autoja ajetaan. Eli kuten uutta yritystäkin perustettaessa, työskentelyn käynnistämiseen ja ennen kaikkea alkukankeudesta yli pääsemiseen tarvitaan tukkuja rahaa. Yrittäjänä pitäisi osata yleisen mielipiteen mukaan asioita hyvin laajalta rintamalta, olla käytännössä liikeidean isä ja lisäksi firman ’’ yleismies jantunen’’.  Ja näinhän tämä menee monesti Suomessa, varsinkin käynnistellessä yritystä. Räikkönen ei perustanut yritystä, hän ajoi autoja. Niin hyvin, että ensin Hollanista ja sen jälkeen Englannista pyydettiin häntä kuskiksi. Tavallaan Räikkösen nousua Englantiin pienempiin F-luokkiin voisi verrata myyntiprosessiin. Lähdetään omakustanteisesti sponsorien avustamana ajamaan Eurooppaan, eli tuodaan itsensä näytille ja esille. Onnistumisen jälkeen kysellään ensin ajamaan toiseen paikkaan. Kehitytään siellä, ja otetaan seuraava steppi kohti Englantia. Kuulostaa tiivistettynä yksinkertaiselta, mutta onhan todellisuus ollut toista. Eikä tähän vaadittu itse Räikköseltä järkyttävää taitorepertuaaria: hän ymmärsi ja osasi ajaa autoja. Ei tarvittu alkuun kielitaitoja, tai niiden puute ei ainakaan ollut este. Kova työ Suomen pieniltä karting-radoilta oli kantanut ainakin jonkinlaisen hedelmän: päästiin ajamaan palkattuna Englantiin. Se oli ensimmäinen iso askel.

Räikkönen korostaa itsekin, että tuurillakin on aina paikkansa menestystarinoissa. Käy niin hyvin, että joku merkittävä päätöksentekijä on esimerkiksi katsomassa sinua juuri oikeaan aikaan. Räikkösen tapauksessa merkittävyys astui kuvaan Robertsonien muodossa. 2000-luvun vaihteesta kuolemaansa asti Dave Robertson oli Kimin manageri. Nykyään hommia hoitaa hänen poikansa Steve Robertson. Kimille pääsy Dave Robertsonin manageroitavaksi Englantiin oli erittäin tärkeä askel. Siitä alkanut yhteistyö johti parissa vuodessa siihen, että Kimi pääsi testaamaan F1-autoa. Kimi oli kehittynyt ’’tuotteena’’ sellaiseksi, jota pystyi tarjoamaan myös kuninkuusympyröihin. Siitä Kimin ura saikin virallisen lähtölaukauksen, ja päästiin Sauberin talliin ajamaan F1-luokkaa. Siitä alkanut seikkailu on jatkunut Räikkösellä tähän päivään. On käyty ajamassa McLarenilla, Ferrarilla ja siitä hypättiin pariksi vuodeksi rallin pariin. Sitten palattiin takaisin formuloihin ja Lotukselle, josta päästiin vielä takaisin Ferrarille ja tähän päivään asti. Ensi kaudesta alkaen aletaan mitä luultavammin sulkemaan formulaympyrää Sauberilla. Väliin on mahtunut lähes 20 kautta formuloiden kuninkuusluokassa. Kunnioitettava saavutus alalla kuin alalla on pysyä huipulla lähes 20 vuotta.

Huipulla pysyminen ei todellakaan ole helppoa. Uudistuminen ja tarvittaessa sopeutuminen täysin uuteen toimintamalliin voi olla vaatimus pysyä alan kehityksessä. Mutta se että pääsee huipulle, tai edes kohtalaiseen menestykseen millään alalla, vaatii vielä enemmän. Nollasta tai hyvistäkin lähtökohdista huipulle pääseminen vaatii ainakin aikaa, rahaa ja järkkymätöntä uskoa oman jutun puolesta. Jos minä keksisin nyt jonkin uuden tuotteen, jossa voisi olla potentiaalia satojen miljoonien edestä, sen kehittäminen vaatisi aikaa varmaankin puolesta vuodesta kahteen vuoteen. Ja tässä puhutaan vaiheesta, jolloin tulovirtoja ei asiakkaiden suunnalta ole. Silloin tarvitaan uskovia sijoittajia, jotka jaksavat syytää sinulle rahaa unelmaasi, joko lainaten tai pääomasijoituksin. Tämä on sitä kivistä aikaa tuotekehitysprosessissa tyhjästä. Jos tuotteesta joskus saadaan myyntikelpoinen (menetettyjä ideoita ja rahoja on maailmassa paljon), sen saaminen oikean segmentin tietoon on taitoa, mutta myös tuuria vaativaa peliä. Täytyy olla oikeassa paikassa esittelemässä itseään, jotta saadaan tuotetta viraaliksi eli kansan tietouteen. Tai tehdä oikeita asioita oikeiden henkilöiden edessä, joilla on taskussa syvyyttä.

Jos kultasuoneen osutaan isosti, tuotteen elinkaarella voi sattua kaikenlaista. Voidaan jäädä hyvän alun jälkeen tähdelennoksi ja kuihtua pois ja palata alkuun luomaan uutta. Voidaan saavuttaa varma perustaso, jolla myyntiä tulee tasaisesti, ja elämässä saavutetaan hyvä perustaso, eikä yrittäjän tarvitse enää joka senttiä laskea. Voidaan myös breikata todella isosti ja luoda todellinen hittituote, jonka suosiolle ei ei meinaa näkyä loppua. Tai mitä tahansa näiden väliltä. Ei uutta Applea tai Coca Cola Companya kovin helpolla luoda, mutta yrittäjiä näille tasoille riittää aina. Hyvin suuri osa kuihtuu usein pois, yleensä rahanpuutteesta. Tähän peilattuna melkein 20 kautta huipulla formuloiden ykkösluokassa on melko lähellä ns. hittituotteen löytämistä. F1 on nykyään kuitenkin myös yhä enemmän showbisnestä. Kimi Räikkösen jäisestä olemuksesta tykätään, koska hän erottuu massasta omalla, parhaaksi näkemällä tavallaan. Hän on itse sanonut, että kaikki oheistuotteet ja sirkus formuloiden ympärillä eivät häntä kiinnosta. Ajamisen takia tätä tehdään. Eli se, millä huipulle on noustu, tulee olla aina tekemisen keskiössä, piti kaikesta ympärillä olevasta tai ei. Tehdään sitä, mistä pidetään eikä yritetä esittää mitään muuta. Coolisti till målen.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!