Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 30.03.20
Esseen kirjoittaja: Aleksi Laitinen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen - Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 1. Oppiminen, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

”Tässä kirjassa tuotteistaminen tarkoittaa sitä työtä, jonka tuloksena asiantuntemus tai osaaminen jalostuu myynti-, markkinointi- ja toimituskelpoiseksi palvelutuotteeksi. ” Tuotteistaminen on laaja käsite ja sillä voi olla monia eri määritelmiä, mutta tässä kirjassa mennään käytännönläheisten oppien kautta edellä mainitun virkkeen mukaan. Kirjana on Jari Parantaisen – Tuotteistaminen ( Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä).  Alkuun kirjassa käydään läpi käsitteitä ja yleistä asiaa tuotteistamisesta. Loppu osa on jaettu kahteen aiheeseen, joissa käsitellään katteen tuplaamista tuotteistamalla ja kerrotaan kuinka kehittää hittipalvelu.

Kirjan alkupuolelta nousi esiin heti hyvä nosto, jossa kehotetaan keskittymään tiettyyn juttuun, jolloin tuote/palvelu on helppo rajata ja keskittyminen menee asiaan koko ajan. Helposti tekee niin sanotusti kaikkea, jolloin tekeminen menee helposti siihen, että ei tehdäkään mitään täysillä vaan vähän kaikkea sieltä täältä. Nostan muutaman esimerkin suoraan kirjasta tähän, jolloin ajatuksesta saa helposti kiinni.

” Meiltä saa sekä kodin siivousta että lakimiespalveluita.”

Eli firma tekee kahta täysin eri hommaa, jolloin fokus on vaikeata keskittää oikeaan toimintaan.

” Meiltä löytyy laajoja kokonaisratkaisuja joka lähtöön.”

Herättääkö tämä asiantuntijassa aitoa luottamusta siihen, että hän oikeasti osaa antaa laadukkaita ratkaisuja joka lähtöön?

Minun itse on helppo miettiä viimeistä puolta vuotta akatemialla tähän viitaten. En tiennyt mitä tehdä ja en osannut rajata tekemistäni tarpeeksi hyvin. Tein vähän kaikkea ja tulokset olivat myös sen mukaisia. Vuodenvaihteen jälkeen rupesin keskittymään videokuvaukseen ja editointiin, jolloin sain jutun juonesta kiinni paremmin ja pääsin todellakin keskittymään vain siihen hommaan. Saatiin kuvauskeikkoja ja oppiminen eteni hyvää vauhtia, joten olen kyllä tyytyväinen alkukevääseen sen johdosta.

 

Tuotteistajan seitsemän perisyntiä:

  1. Piilottelet asiantuntemustasi
  2. Vaihdat kohderyhmää jatkuvasti
  3. Et usko tuotteistamisen hyötyihin
  4. Päätät asiakkaasi tarpeesta kysymättä häneltä
  5. Keskityt teknisiin yksityiskohtiin, joita asiakas ei arvosta
  6. Ratkaiset ongelman, joka ei ole polttava
  7. Aliarvioit työmäärän ja kehityskulut

Nämä perisynnit herättivät ajatuksia ja on tärkeitä muistaa pitää nämä mielessä. Oikeaan kohderyhmään keskittyminen ja siinä pysyminen tuo pitemmän päälle parempia tuloksia kuin jatkuva kohderyhmän vaihtelu. Täsmäviesti oikealle kohderyhmälle saavuttaa enemmän kuin yleispiirteinen viesti vähän kaikille. Samoin myös asiakkaan kuunteleminen on todella tärkeässä asemassa. Fokuksen pitäminen asiakkaan tarpeisiin kohdistettuna ja niihin reagoimalla oikein saat varmasti tyytyväisiä asiakkaita. Lisäksi myös keskittyminen oikeasti ajankohtaisiin ja tärkeisiin asioihin, jota helpottaa aikataulujen tekeminen hyvissä ajoin etukäteen.

 

 

Kuinka poistaa riskin tunne, joka estää ostamisen?

Helpota tuotteesi/palvelusi ostamista niin helpoksi ja vaivattomaksi kuin vaan mahdollista. Yritä erottua kilpailijoista ja paketoi palvelut niin, että asiakkaan elämä helpottuu. Tarjoa omista tuotteista selkeästi jotain tiettyä tuotetta ja tuo sen tuomia ratkaisuja asiakkaalle esille. Näin asiakas tutustuu paremmin huomaamatta tuotteeseen ja on helpommin mukana ostopäätöksessä. Olemme juuri viime aikoina Tempossa puhuneet, että meidän pitää myös tehdä selkeät tuotepaketit esimerkiksi videokuvauksille, jolloin asiakkaiden on helpompi lähestyä meitä. Olemme ajatelleet tehdä paketeista todella selkeät ja tuoda hinnat esille, jolloin avoimia kysymyksiä jää vähemmän pohdittavaksi. On hyvä kertoa samalla myös mitä hintaan tarkalleen sisältyy. Saman aiomme tehdä myös muille palveluillemme, jolloin meidän omilta verkkosivuilta on helppo nähdä mitä tarjoamme asiakkaillemme ja mihin hintaan. Minusta meillä on todella hyvä meininki asiakassuhteiden kanssa, sillä me teemme projekteja asiakkaille oikeasti heidän tarpeisiinsa. Käymme paljon keskusteluja asiakkaan kanssa ennen projektia, sen aikana ja sen jälkeen, jolloin ainakin itselleni on jäänyt projekteista todella hyvä maku. Lisäksi projektit elävät näin mahdollisimman lähelle niitä todellisia tarpeita, jolloin myös asiakas on tyytyväisempi lopputulokseen.

Kirjassa tuotiin paljon esille, että lupaa rohkeasti asiakkaalle ja pohdi ratkaisu siihen. Tärkeänä seikkana tottakai tähän liittyen pidettiin myös sitä, että lupaukset lunastetaan myös. Akatemialla paljon kannustetaan kokeilemaan erilaisia projekteja ja tarttumaan erilaisiin työtehtäviin. Itseasiassa me tehtiin Luukkosen Aleksin kanssa tähän tyyliin rohkea kokeilu tänä keväänä. Me ollaan katsottu vierestä Mäksää pitkin tätä lukuvuotta, kun hän operoi kameran kanssa ja seurailtu hänen touhujaan asiakkaille. Sen innoittamana kiinnostuimme itsekin kovasti kuvaamisesta ja saimme tehtyä kaupat asiakkaan kanssa melko vähäisellä kokemuksella. Näin jälkeenpäin on hienoa nähdä kuinka projekti laittoi meihin vauhtia ja kuinka hyvin se loppujen lopuksi saatiin maaliin. Opiskelimme eri tapoja kuvata jatkuvasti ja kehityimme huimaa vauhtia eri heppujen pitämillä ”koulutuksilla”. Kuvaukset menivät hyvin ja sekä meille, että asiakkaalle jäi hyvä jälkimaku projektista. Oli hienoa huomata, kun haastettiin itseämme rohkeasti uuteen juttuun, niin se myös laittoi meidät tekemään kovasti töitä sen eteen, että voimme seistä työmme jäljen takana myös tulevaisuudessa.

 

Tuntuu, että nykypäivänä on todella paljon jo kaikkea ja on vaikea keksiä jotain uutta, jolla saisi ihmisten mielenkiinnon heräämään. Esimerkiksi näissä meidän videokuvaushommissa tuntuu, että niitä tekee todella moni. Olisi hyvä yrittää löytää se ero, jolla voitaisiin erottua massasta ja mikä olisi juuri se meidän tyyli/tapa tehdä videoita. Kirjassa tästä puhuttiin siten, että on hyvä tehdä joku ero muihin tekijöihin, jolla pääsee irti massasta. On taas turhaa tehdä minimaalisia liikkeitä, sillä niitä ei huomata välttämättä ollenkaan suuremmassa massassa. Tällä hetkellä koen, että meidän vahvuutenamme on ollut juuri asiakkaiden kuuntelu ja projektin rakentaminen yhdessä kohti tarpeita. Palautteen kysyminen tuli kirjasta myös hyvänä kertauksena otettua ylös, sillä usein saattaa jäädä tärkeitä kehityskohteita kuulematta, jos ei muista kysyä palautetta. Työ voi olla molempien mieleen, mutta jostain sivulauseesta voi saada jotain parannettavaa seuraavaan kertaan, jolloin pystyy myös kehittämään itseään koko ajan.

Oli mukava huomata, että oltiin tehty jo joitain asioita ”oikein”, joita kirjasta nousi esiin. Projektien käsikirjoitus ja hinnoittelu projekteissa oli käsi kädessä meidän toimintaan. Olen huomannut itse ainakin, että mitä selvempi käsikirjoitus ja suunnitelma projektiin on, niin sitä helpompi sitä on lähteä myös tekemään. Tietenkään mitään kiveen hakattua käsikirjoitusta on ihan turha tehdä, mutta sellainen kevyt suunnittelu on kyllä ollut hyödyksi. Lisäksi tuohon hinnoitteluun, niin hinnoittele itsesi niin, että laatu ja motivaatio pysyvät hyvänä eikä työtä ärsytä tehdä.

Kirja oli mukavaa luettavaa ja ehdottomasti plussaa siitä, että asiat oli kerrottu todella selkeästi ja hyvien esimerkkien kera. Pitkät ”vuoropuhelu” esimerkit meinasivat olla tylsiä kirjassa, mutta muuten oikein leppoista luettavaa.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!