Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Me ihmiset muodostetaan meidän mielipiteemme todella pienten asioiden perusteella, jotka saattava todellisuudessa olla ainoastaan murto-osa asian oikeasta totuudesta. Mielikuva peittää alleen todellisen kokonaiskuvan ja saa ihmisen ajattelemaan tuotteen olevan täysin uniikki, vaikka kyse olisi täysin normaalista bulkki tuotteesta Tätä kutsutaan HALO ilmiöksi. Mikäli et vielä ymmärtänyt mistä on kyse tässä sinulle pari esimerkkiä. Fyre festivaalin (suosittelen katsomaan dokumentin näihin festivaaleihin liittyen, mikäli tuotteistaminen kiinnostaa) perustaja Billy McFarland loi elitistisien luottokortti klubin johon hän valitsi jäseniksi New Yorkissa asuvia äkki-rikastuneita pintaliitäjiä. Luottokortti klubiin kuuluvat saivat etuina sisäänpääsyn VIP clubeille sekä hotelleihin. Erityisenä ominaisuutena luottokortissa oli sen materiaali. Se oli valmistettu metallista ja lattialle pudotessa tai baaritiskin laitaan kopautettaessa se painua paikalla olijoiden mieleen mielikuvana omistajan olevan jotenkin erityisen rikas omistaessaan metallisen luottokortin. Tämä perustuu ihmisten päähän muodostuneeseen ajatusmalliin, jossa fyysiseltä painoltaan painavampi tuote mielletään kalliimmaksi ja metallista valmistettua tuotetta pidetään laadukkaampana, kun muovista vaikka valmistus materiaalille ei olisi mitään tekemistä tuotteen ominaisuuksien kanssa. Todellisuudessa koko luottokorttiklubi oli suuri huijaus, jota puidaan edelleen oikeudessa. Mielikuva metallisesta VIP luottokortista sai kuitenkin aikaan Halo ilmiön, joka sai ihmiset uskomaan Magnisesssin olevan todellinen huippu nerokas luottokortti palvelu, vaikka todellisuudessa Magnises ei edes ollut aito luottokortti sen maksu siirtyi suoraan omistajansa Bank America tililtä, jonka käyttö oikeus oli vain kopioitu magnises korttiin. Halo ilmiö toimii myös toisinpäin ehkä jopa useammin, huono asiakaspalvelu pilaa hyvän tuotteen tai toimitusjohtajan salasuhde skandaali vie uskottavuuden yritykseltä, jonka keulakuvaksi hänet mielletään. Halo on kuitenkin hinnoittelun ase, mikäli tuotteen mielikuvasta pystyttään luomaan korkeatasoinen sen korkea hinta on helppo perustella asiakkaalle. Toki myös tuotteen hinta itsessään vaikuttaa halo ilmiöön. Ihmiset kokevat kalliin viinin maistuvan paremmalta, vaikka näin todellisuudessa olisikaan. Hinta siis luo ostajalle mielikuvan laadukkaasta tuotteesta, mikäli tuote on kallis. Esimerkiksi Makian tuotteet valmistettaan halpa tuotanto maissa, joka on ajanut Makian useita kertoja ongelmiin tuotteiden laadun suhteen. Tuotteiden huono laatu on ärsyttänyt myös minua. Voisi olettaa, että 80e collari paita olisi laadukas mutta ensi kertaa päälle laitettaessa saumoista kuitenkin törröttää huonosti pääteltyjä lankoja sekä ompeleita. Mielikuva laadukkaasta tuotteesta ei silti ole järkkynyt niin pahasti, että olisin jättänyt Makian tuotteet kaupan hyllylle. Näin asiaa kirjoittaessa tulee kyllä pohtineeksi miksi en ole? Tuote on kallis eikä laatu kohtaa hintaa. Ei voi mitään myyntipsykologin mielikuva tuotteesta on kuitenkin niin vahva, että se on saanut ostamaan uudestaan.

 

Asiantuntijaan on luottaminen

 

Suomessa väestö keskittyy koko ajan enenevässä määrin suuriin kasvu keskuksiin. Tämä ajaa muuttotappiolliset kunnat taloudellisesti haastavaan asemaan nuoren väestön muuttaessa opiskelun sekä töiden perässä kasvu keskuksiin. Pienet kunnat eivät kärsi vain muuttotappiosta vaan myös väestön ikärakenteen heikkenemisestä.

Yrityksemme on erikoitunut ratkaisemaan pienten ja keskisuurten kuntien taantumis-haasteita. Luomme kunta talouden kehitys ratkaisuja, joiden avulla pystytään rakentamaan positiivista talous kehitystä pienille kunnille. Olemme kehittäneet VillageVision innovointi palvelun yhdessä kunta päättäjien kanssa ja toteutamme tällä hetkellä ensimmäistä VillageVision toiminnan ohjaus ohjelmaa Petäjäveden kunnan kanssa. Tämänhetkiset toimet Petäjäveden kehittämiseksi ovat jo nyt näyttäneet positiivista vaikutusta Petäjäveden kunnan asumishoukuttavuus indexin paranemiseksi. Toiminnan ohjaus ohjelma luodaan kunnan olemassa olevien resurssien perusteella sekä hyödyntäen yrityksemme

0, innovaatio prosesseja, joiden avulla löydämme uusia kunta kehitystä edesauttavat kehityskohteet. Mikäli olet kiinnostunut toiminnastamme työntekijänä/asiakkaana tai yhteistyö kumppanina klikkaa itsesi clevera.fi

 

Todellisuudessa minulla ei ole mitään kokemusta siitä, miten pelastaisin taantuvat kunnat uhkaavalta konkurssilta, mutta sitä ei voi sano ääneen. Asiakkaan vakuuttamiseksi on tärkeä luoda ammattimainen mielikuva yrityksen toiminnasta. Me esimerkki olemme innovointi ja kunta kehittämisen asiantuntijoita. Rehellisesti sanottuna olemme vielä aika alkuvaiheessa, mutta asiakas vakuuttuu toiminnan ammattimaisuudesta ja sitä kautta osaamisesta, kokiessaan yrityksemme asiantuntija yhteisöksi. Se on todellisuudessa myös meidän tavoitteemme, mutta siihen pääsemiseen tarvitaan kokemusta eli projekteja eli asiakkaita. niitä saadaksemme meidän täyttyy jo olla alan ammattilaisia.

 

Pelkkä asiantuntija ei vielä ole myynti valtti myynnin pohjalle tarvitaan myytävä tuote jonka asiantuntija esiintyä. Asiantuntija erottuu kilpailijoista myös bulkki tuotetta myydessään mutta todellinen win win tilanne saavutetaan, kun tarjottava tuote erottuu kilpailijoista edukseen. Edut kilpailijoihin nähden voivat olla minimalistisia, mutta eroavaisuuden hyöty on tuoda etu kilpailijoihin nähden. Esimerkkinä tästä Fitness buumi, joka toi mukanaan kasvavan bisneksen alan kuntosalit. Uusia kuntosaleja putkahtelee kasvaviin kaupunkeihin, kun sieniä sateella, kaikista kyllä löytyy kuntopyörä penkki punnerrus penkki, jalkaprässsi ja muut lihaskunnon kehittämiseen tarvittavat vempaimet. Suuret ketjusalit tarjoavat myös ohjattua liikuntaa ja helpot suoraan tililtä menevät kuukausi maksut. Salit on perustettu keskeisille paikoille kaupunkia hyvien kulkuyhteyksien lähelle. Koska perusedellytykset ja brändi ovat kunnossa ne ovat usein houkuttavin vaihtoehto perusliikkujalle. Tästä syystä niiden asiakas määrät ovat myös suuria. Suuri asiakasmäärä mahdollistaa yksikkö hinnan pienentämisen joka entisestään parantaa kilpailua. Miten pieni yksityinen sali voisi tähän kilpailuun vastata? Tähänkin löytyy mahdollisuus. Ptvatanen aukaisi ensimmäisen kuntosalinsa 3.5v sitten Porvooseen hän päätti, että paikasta tulee kuntosali tavoitteellisesti treenaaville. Salin laite kanta oli minimoitu palvelemaan juuri tiettyä asiakas ryhmää. Perusjuoksumatot loistivat poissaolollaan, seinät olivat maalattu täyteen graffiteja ja aggressiivinen rap musiikki pauhasi kovalla. Ei ollut ohjattua ryhmä liikuntaa tai spinning tunteja. Aulassa oli pieni kahvihuone, johon saa tulla juomaan kahvit ja turisemaan muiden tavoitteellisesti treenaavien kanssa. Tästä alkoi muodostua yhteisö, joka jakoi oppeja tehokkaasta kuntosali harjoittelusta. Paikka oli äkkiä kehonrakentajien suosiossa ja tuotti niin hyvin, että laajeneminen Helsinkiin oli mahdollista. Uutta salia Helsinkiin perustettaessa kilpailua kuitenkin oli jo kehorakentaja profiloituneiden salienkin saralla. Täytyi kehittää uusi asiakas ryhmä. Vatanen aloitti itse voimaharjoittelun ja kilpailemisen voimanostossa hän toi julki salin ominaisuuksia tässä toiminnassa ja kehitti niitä sitä mukaa kun koki sen tarpeelliseksi nyt perus kuntosalille, oli saatu kaksi spesifiä markkina alaa, jolla se erottui muista saleista voimanosto ja kehorakennus. Asiantuntija status tuotiin julki YouTube videoilla, joissa Vatanen näytti omaa voima treenaamistaan lopulta voittaen voimanoston maailman mestaruuden. Tämä oli viimeistään todiste siitä, että salit erottuvat kilpailijoistaan mahdollistaen kilpailu tason voimanoston sekä kehonrakennuksen puitteet. Toiminnallaan sali on edelleen hinnaltaan lähes kaksin kertainen suuriin ketju saleihin nähden mutta se on löytänyt oman asiakas segmentin, jolle se on spesifioinut palvelunsa. Tällä tavalla tulisi kehittää myös tiimimme tarjottavat palvelut. Jokainen tiimiyritys tarjoaa ideasynnytyksiä vähän kaikille eli kelle tahansa kuka niitä haluaa ostaa. Jotta kilpailussa erotuttaisiin, tulisi käyttää hyödyksi tuotteistamista tietylle asiakas segmentille. Hinnoittelun tulee olla selkeä ja mutkaton jotta asiakkaan on helppo tehdä ostopäätös. 0-5 hinnoittelu kuulostaa ideana hyvältä mutta käytännössä vaikeutta asiakkaan ostopäätöstä. Asiakas ei tiedä mitä odottaa lopputulokselta, jos se onkin huono hän ei maksa jaos se on hyvä hänen täytyy, arvioidu mitä se maksaa se vaikeuttaa asiakkaan ostamista ja aiheuttaa hänelle turhaa pään vaivaa. Yrityksen täytyy osata hinnoitella omat tuotteensa, se on peru lähtökohta liiketoiminnalle.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!