Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 20.10.14
Esseen kirjoittaja: John Blåfield
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen - rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Rupesin lukemaan Tuotteistaminen – Jari Parantainen, koska tiimimme kanssa olemee päätyneet kehittämään palvelutuotetta. Kirja keskittyy juuri aiheeseen, palvelusta tuotteeksi. Tarkoituksena on luoda avaimet käteen tapahtumatuotanto konsepti, jonka yrityksen edustaja voisi tuosta noin vain ostaa ja nauttia juhlista.

Motivaatio

Tapahtuman tuotteistamis projektin idea syntyi kun pohdimme strategiaamme asiakasviikoille. Pohdiskelun tuloksena huomasimme että meiltä löytyy monenlaista osaamista, jotka soveltuvat hyvin tapahtumien tuottamiseen ja toteuttamiseen. Henkilökohtaisten motivaatioiden löytäminen oli myös tärkeä osa tällaisen yhteisen projektin alulle panemiseen. Olemme pari kertaa jo koittaneet tehdä jotain yhteistä huonolla menestyksellä. Motivaation puute on iso ongelma, kun kehittää ideoita tiimille, ilman että ajattelee niitä omina projektenina (joku muu hoitaa). Tästä keskustellessamme huomasimme että on vain positiivista, jos projektissa on oma lehmä ojassa, silloin homma pysyy kiinnostavana.

Kehittäminen

Jari Parantainen kertoo että ketterä tuotekehitys on paras tapa luoda uusia tuotteita. Tuote on tuotava asiakkaille jo hyvin varhaisessa vaiheessa sen kehitystyötä. Mitä turhaan kuluttamaan arvokkaita työtunteja kehittämistyön loppuunviemiseen, jos tuote ei vastaakkaan asiakkaan tarpeita. Päivän valossa tuoteen heikkoudet ilmenevät saman tien, ja niitä voidaan muuttaa, tai hylätä tuote. Mielestäni olemme soveltaneet tätä periaatetta melko hyvin koska projektikellossa myyntityö on asetettu hyvin varhaiseen vaiheeseen projektia. Ainoa mitä tarvitaan on vain minimiedellytykset myynnille, elikkä vakuuttavat myyntimateriaalit.

Tarpeen tyydyttäminen

Opin Italian Bondyelle projektin aikana juttuja Busines Model Canvasista. BMC:ssä on kaksi kohtaa, jotka ovat hyvin oleellisia varsinkin tuotekehittelyssä. Ne ovat Value Proposition and Customer Segment. Mikä on asiakasryhmä, mitä he tarvitsevat ja minkälaista arvoa meidän tuote tuo juuri näille asiakkaille. Miten tuotteemme ratkaisee asiakasryhmän tarpeen.

Alihankkijoiden palkkaaminen

Ihan vaan semmonen juttu oli tuolla että alihankkija ei varmaankaan tee innolla hommia, jos häntä kohdellaan huonosti. Sama pätee myös palkkajuttuja. Kuluja toki pitää karsia mutta oikea paikka ei taida olla alihankkijoiden palkoista. Palkaukksen pitäisi olla reilu, seka hyvistä tuloksista pitäisi saada kannusteita. Näin myös asiakasuhde alihankkian kanssa pysyy miellyttävänä.

Dokumentointi

Dokumentointi on saatanan tylsää mutta oikein tehtynä se helpottaa kaikkia asianomaisia. Dokumentoinnin avulla voidaan periaatteessa perehdyttää kuka tahansa, siihen miten työ kuuluisi tehdä. Ei kuitenkaan kannata jaaritella kaikenlaista paskaa jokaiselle luettavaksi, vaan nimenomaan tärkeät asiat, joilla oikeasti on väliä. Jos tärkeät asiat hukkuvat jargoniin käy huonosti. Siksi on hyvä keskittyä kirjoittamaan teksit selkeästi ja lyhyesti. Se vaatii kyllä jonkun verran harjoittelua minulta.

Tuotteen jalkauttaminen

Kirjassa oli mielenkiintoisia osia tuotteen jalkauttamisesta organisaatioon. Kun tuotetta esitellään kannattaa se esitellä niin että henkilöstöltä haetaan palautetta. Silloin henkilöstö kokee että he osallistuvat kehitystyöhön ja että he voivat vaikuttaa.

Johtajan asema jalkautuksessa on erittäin tärkeä. Mikäli johtaja ohittaa uuden tuotteen myynnin tosi briiffisti voi se antaa henkilöstölle kuvan että tämä ei ole tärkeää työtä. Esimerkillä johtaminen ei ole paras tapa johtaa, vaan ainoa.

Delegointi ja palvelun kehittäminen

Mielenkiintoinen pointti kirjass oli se että kun delegoidaan töitä, on turha keskittyä siihen miten homma pitää tehdä. Esim. jos pitää saada vastaus asiakkaalta rafarenssiä varten. Älä ohjeista työntekijää lähettämään työpaikan standardien mukaista kyselylomaketta vaan pyydä häntä hankkimaan referenssi asiakkaalta. Silloin työntekijä saattaa kehittää omia tapoja, jotka saattavat olla paljon tehokkaampia kuin sinun valmis ratkaisusi. Tulee mieleen että julkisella puolella on ihan saatanasti käytäntöjä, joista kukaan ei tiedä miksi näin tehdään, kun olisi niin paljon helpompaa tehdä näin ja näin, mutta kun esimies velvoittaa tekemään näin.

Samanlainen toiminta pätee siihen kun kysytään asiakkaalta kehitysehdotuksia. Asiakkaalta tulisi kysyä asioita, mitkä hän haluaa saada aikaan tai juttuja mitkä eivät ole onnistuneet häneltä (haasteita). Ei suinkaan sitä mikä oli tuotteessamme hyvää ja minkä osan haluaisit muuttaa vähän erilaiseksi. ”Juu toi hinta on vähän turhan kallis.”

Myynnin helpottamisen työkalut

Myynnin edistämisen työkalut ovat hyvä pistää kyntoon. Vaikka tuntuukin tylsältä rassata paperiesitteitä, voi se olla todella tärkeä asia uskottavuuden kannalta. Myyntityö on mielekkäämpää kun myytävä tuote on selkeä ja kaikki tarpeelliset myyntimateriaalit ovat valmiit.

Pohdin että mitä me tapahtumatuotanto projektin kanssa tarvitaan että ehdoton minimi täyttyisi.

–        Referenssejä (ainoa referenssi Lidl, heiltä pitää kysyä oikeudet referoimiseen.)

–        Myynti esitys?

–        Paperinen myyntiesite

–        Ylipäätään sisällöt kustakin modulista

–        Ehkä tärkein kaikista, hinnoittelu

Näiden asioiden kanssa pitää oikeasti pistää hihat heilumaan, koska Joona Taskinen ja minä ollaan menossa viikon päästä ekoille asiakaskäynneille. Tämä vika kappale koskee myös kaikkia muita projektiin osallistuvia (Pasi Suojala, Oskari Rouhiainen, Jussi Niemitalo)

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!