Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistaminen

Kirjoitettu 30.08.19
Esseen kirjoittaja: Lauri Suhonen
Kirjapisteet: 3
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Valitsin seuraavaksi luettavakseni Jari Parantaisen kirjoittaman Tuotteistaminen – nimisen kirjan, sillä tarvitsimme projekteihimme uusia ja erilaisia tuotteistamisen ja markkinoinnin näkökulmia. Tarvitsin itse myös virkistystä siihen, että tajuaisin tuotteistamisen merkityksen. Tiimillämme on myös valmiita palveluita olemassa, jotka pitäisi vain tuotteistaa myymisen helpottamiseksi. Olen pitkään vierastanut tällaisia teoriakirjoja, sillä rajakadulla kaiken maailman markkinoinnin kirjoja tuli luettua, eikä niistä jäänyt oikein mitään konkreettista käteen.

Kirja on kirjoitettu mielestäni hauskalla tavalla hieman kuivaa huumoriakin käyttäen. Kirjan lukeminen sujuikin osittain tämän takia normaalia teoriakirjaa helpommin. Tuotteistamisen esimerkit ovat selkeitä ja niistä pystyy tyhmempikin ottamaan koppia.

Kirjassa kerrotaan, kuinka rakennetaan palvelusta tuote kymmenessä päivässä. Siinä käydään myös läpi erilaisia tuotteistamisen ongelmia ja sen tärkeyttä.

Ensimmäisenä palvelulle pitää miettiä myyvä lupaus, sellainen joka houkuttaisi asiakkaan ostamaan juuri tämän tuotteen tai palvelun. Lupauksen miettimisessä auttaa se, että tiedetään mikä on palvelun kohderyhmä ja ketkä sitä voisi helpoiten ostaa. Yleensä tiettyä tuotetta ei pysty millään kohdistamaan tarpeeksi hyvin kaikille, vaan on valittava mielellään tarkka ja helposti määriteltävä kohderyhmä, jolle palvelua lähdetään tarjoamaan. Kun tuotteistimme viimesyksyn Approjen valokuvausseinä palvelua, valitsimme kohderyhmäksemme yritykset, jotka halusivat päästä paremmin nuorten ja opiskelijoiden suosioon. Lupauksemme oli, että he saavat sosiaalisessa mediassa näkyvyyttä meidän valokuvien kautta. Tämä tuotteistus toimikin erittäin hyvin ja saimme kaikki valokuvausseinämme logopaikat myytyä. Samalla täytimme myös asiakkaidemme ongelman tarjoamalla heille edullista, nuorille kohdistettua markkinointia.

Hyvin tuotteistettu palvelu on myös helposti monistettavissa. Approseinän keississä palvelu olisi mahdollista tehdä ihan mihin vaan tapahtumaan, joissa käy paljon ihmisiä.

Teoriassa tuotteistaminen vaikuttaa helpolta, mutta tuotteen houkuttelevaksi ja myyväksi tekeminen ei sitä kuitenkaan ole. Kirja on täynnä erilaisia esimerkkejä ja tyylejä joilla tuotteesta saadaan houkutteleva, kannattava tai erottuva.

Olemme tiimissämme päässeet tuotteistamaan jo joitakin tuotteita. Viimeisimpänä jossa olin itse mukana, oli meidän pyöräkirppisprojektimme polkupyörät. Pyrimme myymään kaupungin edullisimpia polkupyöriä, kohderyhmänämme opiskelijat. Pyörät olivat myös käytettyjä, joten ne tukivat ekologisuutta, joka on tällä hetkellä iso trendi. Tuotteistus olisi varmasti ollut onnistunut, jos olisimme jatkaneet projektiamme pidemmälle.

Olemme myös käyttäneet tiimissämme yhtä kirjan tuotteistusvinkkiä, eli niukkuuden hyväksi käyttöä drifting projektimme lipunmyynnissä. Tämä on mielestäni jännittävä lähestymistapa jonkun tuotteen houkuttavuuden lisäämiseksi. Ideana on saada ihmisille kiireen tunnetta ostopäätöstä tehdessään, sillä kohta tuote saattaa olla jo loppuunmyyty. Varmasti tässä tapauksessa eli lipunmyynnissä juuri oikeanlainen kikka saada tuotteesta houkuttelevampi.

Kirjassa on iso liuta mielenkiintoisia vinkkejä palvelun tuotteistamiseen, joita olisi kiva päästä kokeilemaan enemmän käytännössä. Tunnen kirjan luettuani olevani valmiimpi uusiin projekteihin ja haasteisiin. Seuraavia projekteja odotellessa!

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!