Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuotteistetaan hattarapilveä ja glitteriä

Kirjoitettu 09.12.17
Esseen kirjoittaja: Oona Tynkkynen
Kirjapisteet: 3
Kirja: Tuotteistaminen - rakenna palvelusta tuote 10 päivässä
Kirjan kirjoittaja: Jari Parantainen
Kategoriat: 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut, 6.3. Brandi ja mielikuvien kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Jari Parantaisen kirja ’Tuotteistaminen – rakenna palvelusta tuote 10 päivässä’ availi kanavia minun pehmoisiin vaaleanpunaisiin pikkutytön haaveisiin. Ja mikä parasta, toi ne haaveet askelta lähemmäksi toteutumista.

Parantainen luettelee kirjassaan tuotteistamisen vaiheita, joita tällä hetkellä pystymme soveltamaan muun muassa Makeat Mirrit leivontaprojektiimme. Toistaiseksi meillä Makeilla Mirreillä ei ole ollut selkeää valikoimaa myynnissä. Olemme tarjonneet kaikkea mahdollista vegaanisista leivonnaisista aina perinteisiin mokkapaloihin saakka. Tehokkuuden ja laadun takaamisen kannalta, olisi järkevää keskittyä rajattuun tuotevalikoimaan. Kun tuotteita on rajattu määrä, on niiden valmistaminen koko ajan nopeampaa, kun ne käyvät tutuimmaksi. Samalla myös laatu kehittyy ja se on helpompi pitää tasalaatuisena. Samalla Makeiden Mirrien on helpompi pitää varastoa ja samalla ruoka-aineiden hävikki vähenee.

Samalla, kun laadimme tarkemman listan tuotteistamme ja palveluistamme, on meidän samalla laadittava tarkat hinnat tuotteille. Näen, että tarkka tuote ja hintalista auttavat meitä kertomaan nopeammin asiakkaillemme, mitä heidän tilauksensa tulisi maksamaan. Nyt olemme tehneet sitä, mitä asiakas pyytää ja olemme joutuneet laskemaan tarjouksen jokaiselle asiakkaalle erikseen, mikä on työlästä ja aikaa vievää.

Sen sijaan, jos käyttäisimme kerralla enemmän aikaa tuotteiden miettimiseen sekä tarkkaan hinnoitteluun, olisi jatkossa helpompi tehdä kauppaa ja laskut aiempaa nopeampia lähetettäväksi eteenpäin.

 

Makeat Mirrit ei ole kuitenkaan varsinainen projekti, jossa tuotteistamista haluan kokeilla. Se on yksi minun unelmaprojekteista: yksisarviskahvila.

Samaa listaa, josta kerroin Makeiden Mirrien yhteydessä, olisi helppo hyödyttää tulevaisuutta silmällä pitäen yksisarviskahvilassa. Neuvottelimme vastikään Yksisarvis -pop up-kahvilan pitämisestä sekä mahdollista tilauskahvituksista. Yksisarviskahvila on meillä paikkaa lukuun ottamatta vasta ajatuksen tasolla ja kirja tuotteistamisesta tarjosi hyvän pohjan lähteä rakentamaan kahvilakonseptia.

Tuotteistamisessa on tärkeää erottua ja siihen uskon yksisarviskahvilan pystyvän ainakin Suomen tai ainakin vähintään Jyväskylän mittakaavassa. Enää ei tarvitse lähteä ulkomaille asti saadakseen överiannostuksen pinkkiä ja glitteriä, kun me voimme tarjota sen täällä Jyväskylässä!

Haluamme tuotteistaan palvelun, koska kyse on nimenomaan pop up-kahvilasta, jonka pitää olla helposti monistettavissa uudestaan ja uudestaan. Haluamme luoda palvelullemme omat nettisivut, Facebook- sivut sekä flyerit, jotta voimme markkinoida sitä tehokkaasti ja tavoittaa asiasta kiinnostuneet.

Haluamme erottua yksisarviskahvilalla muista jyväskyläläisistä kahviloista. Voisiko kahvila olla ”yksisarvisuuden” lisäksi ensimmäinen jyväskyläläinen kokonaan gluteeniton kahvila? Olisi hienoa mainostaa kahvilaa Suomen ensimmäisenä yksisarviskahvilana, mutta ennen sitä on selvitettävä, pitääkö väite paikkaansa. Ainakaan nopea googlettelu ei tuottanut yhtäkään tulosta suomalaisesta yksisarviskahvilasta.

Haluamme kahvilan olevan elämyksellinen paikka, jonne tullaan elämyksiä hakemaan. Voisiko pop up kahvilan järjestää joskus ulkona, jossa oikea yksisarvisponi voisi tarjoilla asiakkaille tilaukset pöytään? Voisiko kahvilaan hommata yksisarvikeinuhevosia? Voisiko tarjoilijoilla olla yksisarvisasut päällään? Tanssivia yksisarvisia?

Juuri elämyksiin liittyen haluamme kahvilan olevan unohtumaton. Miten toteutamme kaiken glitterin, sateenkaaret ja yksisarvisjutut, joista haaveilemme? Haluamme näyttävää rekvisiittaa, mutta sen pitää olla myös helposti siirrettävissä ja siivottavissa. Riittääkö kahvilaan rakennettu satumaailma elämykseksi asiakkaille?

Toisaalta kahvilaan varta vasten suunnitellut leivonnaiset ovat myös hyvin merkittävä osa elämystä. Sateenkaarenvärisiä vohveleita, yksisarvikuppikakkuja ja -täytekakkuja sekä sateenkaaren näköisiä ja värisiä keksejä… Mitä muuta? Tulevalla viikolla selvitämme mahdollisten tarjottavien listaa yhdessä ammattileipurin kanssa, joka auttaa meitä tuotteistamaan meille sopivat leivonnaiset. Varma olen siitä, että yritämme löytää jotain hauskaa ja ihanaa tarjottavaa asiakkaillemme, joita ei joka kuppilasta löydy.

Jos aiomme viedä käytäntöön ajatuksen kokonaan gluteenittomasta kahvilasta tai edes hienosti koristelluista yksisarvisleivonnaisista, on meidän mahdotonta kilpailla muiden kahviloiden kanssa halvimmalla hinnalla. Gluteenittomat tuotteet ovat lähtökohtaisesti ”tavallisia” hinnakkaampia, kuten myös paljon aikaa vievät koristellut leivonnaiset, eikä halvalla myymisestä jäisi katetta ollenkaan.

Mikä on meidän ominaisuus, minkä vuoksi asiakkaat ovat valmiita maksamaan kalliimman hinnan tuotteestamme? Ehkä juuri ne gluteenittomat ja uniikit tuotteet sekä tarjoamamme elämys sekä se mielenkiintoa lisäävä seikka, että yksisarviskahvila toimii pop up -periaatteella, et siis tiedä pääsetkö enää kokemaan sellaista uudestaan, joten sinun on parasta mennä sinne nyt heti, maksoi mitä maksoi.

Suunnittelin meidän kahvilalle myös oman teen ulkoasun, johon mahdollisesti tulisi tarjolle Teeleidin teetä. Teetä voisi hauduttaa kahvilassa sekä myydä mahdollisesti ulos. Myös ajatus ”omasta” kahvista olisi kanssa ihana! Saisikohan tähän mukaan paikallisia paahtimoita Papua tai Punaista Kirahvia? ’Oh, it’s Unicorn Tea’ ja ’oh, it’s Unicorn coffee’ – how cool is that?! Tiedän, ihan supersiistiä – ainakin meistä tekijöistä!

 

Entä sitten kahvilan nimi? Nimi on tärkeä osa yritystä, jonka vuoksi se on syytä miettiä tarkkaan. Nimi ei saa olla paikkaan sidonnainen, sillä kyseessä on Pop Up -kahvila, joka voidaan kasata mihin vain ja milloin vain. Omasta mielestäni olisi mukavaa, jos nimessä näkyisi meidän kahvilan tyyli – lapsenmielisyys, hauskuus ja elämykset. Pop Up kahvila Yksisarvinen? Yksisarviskahvila? Yksikahvisarvi? Unicorn café? Café yksisarvinen? Oh, it’s pop up unicorn café? Pop up UCA (Unicorn Café)? Tätä täytyy projektiryhmän kanssa miettiä yhdessä!

Nimen lisäksi kahvilaa varten pitäisi tehdä törkeä lupaus. Nykyisin ihmiset etsivät elämyksiä ja tähän tarpeeseen haluamme vastata. Yksisarviskahvilassa yhdistyvät elämyksellisyys, ystävien tapaaminen ja tietysti herkuttelu. Sisäinen pikkutyttöni kiljuu ja hyppii tällä hetkellä riemusta, kun vain ajattelinkin yksisarviskahvilan viemistä eteenpäin. Voisiko törkeä lupaus olla ”Yksisarviskahvila saa sisäisen pikkutyttösi kiljumaan riemusta” tai ”me saamme sisäisen pikkutyttösi kiljumaan riemusta”. Omalla kohdalla lupaus voisi toimia, mutta entä miesasiakkaat ja naiset, jotka eivät rakasta tyttömäisiä juttuja niin paljon kuin minä?

Haluan, että ”hieman” överi kahvilamme myös markkinoi itseään hieman överillä tavalla. Kimaltavan pinkkejä esitteitä, joita kukaan ei voi olla huomaamatta. Vaaleanpunaiset tai sateenkaarenväriset nettisivut sekä tietenkin ehkä pieni erä yksisarvisenmuotoisia käyntikortteja. Nyt jos koska vedetään törkeä överiksi (tai ainakin toivon niin)!

 

Pystyisimmekö rakentamaan yksisarviskahvilasta hitin? Uskon, että se voisi onnistua, jos onnistumme löytämään sopivan kohderyhmän. Parantainen neuvoo kirjassaan, että hittituote löytyy kokeilemalla. Hän muistuttaa, kun tavoittelee hittituotetta, on järkevää kehittää nopeasti ja halvalla. Yksisarviskahvilan kohdalla tämä periaate toteutuu.

Meillä on mielestäni aika selvä visio siitä, mitä haluamme. Toki vielä on auki se, kuinka paljon käytämme varsinaiseen valmistelutyöhön aikaa, mutta uskon, että pystymme sen kanssa olemaan nopeita, kun visio on selvillä. Meillä on kalenterissa lukkoon lyötynä päivät, jolloin pääsemme palveluamme testaamaan. Saamme käyttöömme tilat ilman vuokraa. Ainoa taloudellinen riski tulee paikan koristelemisesta ja leipomisesta aiheutuvista kustannuksista.

Toisaalta meidän ei tarvitse Makeat Mirrit -projektin ansioista haalia hirveästi uusia leivontatuotteita, vaan meillä on varastoa mukavasti jo olemassa. Lisäksi saamme tilan tarjonneelta taholta käyttöön astioita kahvilaa varten, joten niitä ei tarvitse ainakaan vielä ostaa. Tulevaisuutta ajatellen astioiden hankkiminen ei ole huono idea, mutta tähän päästään vasta sitten, kun näemme, onko toimintamme kannattavaa ja sen kautta, miten jatkuvaa.

Jos kokeilu osoittautuu pettymykseksi, ei meillä ole suuria pääomia kiinni projektissa. Sen sijaan, jos kahvila onnistuu menestyksekkäästi, voimme lisätä pikkuhiljaa pökköä pesään ja kokeilla kahvilaa uudestaan pop up -hengessä jossain muualla.

Unelmani olisi, että saisimme tuotteistettua yksisarviskahvilan niin hyvin, että voisimme pitää yksisarviskahvilaa auki kerralla useamman viikon ja harjoitella kunnolla kahvilan pyörittämistä. Toivon myös, että yksisarviskahvilasta tulisi toimiva konsepti, joka voitaisiin monistaa/viedä puistoihin, tyhjiin liiketiloihin, lastensynttäreille tai miksei yritysten virkistysiltoihinkin. Ja olisihan se tietysti kivaa, jos siitä jäisi vielä vähän rahaa tiimin tilillekin. Mutta uskon vahvasti, että vaikka kahvilan pyörittäminen ei tule olemaan ihan helppo nakki, veikkaan, että se tulee olemaan ihan hiton hauska projekti ja joka työminuutin arvoinen kokeilu.

Tagit: , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!