Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Tuplaa tuloksesi, lähde asiakkaasta

Kirjoitettu 18.02.19
Esseen kirjoittaja: Vili Partanen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Tuloksentuplauskirja
Kirjan kirjoittaja: Jukka Lahti, Pasi Rautio
Kategoriat: 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Tuntuu että koko aikanani akatemialla olen mietitty niitä keinoja, miten lisätä myyntiä ja haalia enemmän tekemistä. Kaikki tietää vastauksen, ei auta kuin myydä enemmän. Onko se sitten kuluttavien kylmäsoittojen lisääminen vai digimainosten pyörittäminen somessa ja linkkarissa. En tiedä, mutta jotain on tehtävä. Viimeinen vuoteni akatemialla alkoi tämän vuoden tammikuussa ja tuntuu että nyt on viimeistään aika koittaa niitä asioita mitä ei ole vielä koittanut. Aina sanotaan että Mahtia on nousussa, mutta ollaanko me tarpeeksi jyrkässä nousussa? Ei olla.

Hetki sitten lumenluonnin ja aivopesula-koulutusohjelman yhteydessä saatiin kotiläksyksi lukea jokin asiakkuuksiin liittyvän kirja ja minä ensimmäisenä halusin sellaisen mitä voisin soveltaa mahdollisimman laajasti. En ensisijaisesti vain LC:seen, vaan myös Mahtian omaan toimintaan. Olen Antin kanssa miettinyt jonkun verran Mahtian omaa myynnin lisäystä markkinoinnin keinoin ja halusinkin siihen uusia näkökulmia, joita emme olisi vielä ajatelleet. Tuntuu että luovuus on kärsinyt viime aikoina, sillä olen tehnyt monet asiat sillä vanhalla hyväksi katsomallani tavalla, enkä ole koittanut mitään uutta. Mutta aina ei tarvitse kehittää jotain uutta ja mullistavaa. Tärkeintä on koittaa ja löytää se juttu mikä sillä hetkellä toimii parhaiten.

Päädyin sitten lainaamaan kirjan nimeltä ”Tuloksen tuplauskirja”. Kirja sisälsi monen eri alan yrittäjien luovia ja yksinkertaisia ratkaisuja kehittää omaa liiketoimintaa asiakasrajapinnassa. Kirjassa annettiin neuvoksi olla piittaamatta siitä, osuuko esimerkit täydellisesti omalle alalle, koska kaikki ne vinkit ovat sovellettavissa muuallekin. Lisäksi kehotettiin häpeilemättä kopiomaan muita, kunhan ei riko tekijänoikeuksia. Tuon toisen ohjeen olenkin jo sisäistänyt. Voin tässä myöntää että kaikki kehutut ideani mitä olen tässä vuosien saatossa heitellyt on jossain määrin varastettu. Vaikka olen kokenut ”varas” en kuitenkaan tarkoita sitä kun minulla saattaa jäädä kostean illan jälkeen mäkkärin tarjotin käteen kotimatkalle, vaan sitä että olen avoin kaikille ärsykkeille ympärille ja pyrin inspiroitumaan ja soveltamaan niistä saamiani ideoita.

Mitä tekisin jos olisin tiimiyrittäjä Markkinointi ja Mediatalo Mahtiassa?

Kirjassa kaikki esimerkit alkoivat tuolla kysymyksellä, joten päätin nyt laatia oman oppaan sille, mitä itse tekisin soveltaen kirjan esimerkkejä, jotta saataisiin meidän liiketoiminta kunnolla lentoon. Lähdin peilaamaan omaa toimintaamme kirjan esimerkeistä lähimpänä olevaan alaan, eli somekonsultin hommiin ja myös vähän kaukaisempaan, eli kahvilaliiketoimintaan. Samalla periaatteella ne kaikki toimivat, meillä on tuote/palvelu, joka tulee saada myydyksi, se on niin yksinkertaista.

Somekonsultin hommista esimerkissä aloitettiin tarjoamalla asiakkaille ilmaista tietoa alasta jossa olemme asiantuntijoita. Kyseessä olisi kirjoittaa potentiaalisille asiakkaille artikkelisarja, jossa kerrottaisiin omista mielipiteitä, miten asiakkaan tulisi somessa käyttäytyä jotta hän saisi kasvatettua liiketoimintaansa. Lisäksi tulisi artikkeleiden muodossa kertoa esimerkkitarinoita miten tämä meidän opastama käytös olisi vaikuttanut asiakkaiden liiketoimintaan. Yksinkertaisuudessaan referenssit ja niiden takana oleva työ.

Tämä sai miettimään sitä miten läpinäkyväksi teemme oman toimintamme asiakkaalle. Miltä me näytämme heidän silmissään? Meidän tulisi luoda selkeä silta oman tekemisemme ja asiakkaan saaman hyödyn välille. Tällä hetkellä tuntuu, että suurin osa tuotteistamme ja palveluistamme keskittyy vain tekemiseen, eikä siihen mitä asiakas siitä hyötyy. Koska hyöty on se mitä halutaan ostaa. Suurimmalla osalla asiakkaista ei ole aikaa tai halua miettiä miten he voisivat palvelustamme hyötyä, jos me emme itse kerro sitä. Oman tekemisen ja tuloksien dokumentointi myös luo jatkuvaa pohjaa oman asiantuntemusstatuksen kehittämiselle. Meidän tulisi näyttää kaikille, että me olemme kääntämisen arvoinen kivi. Jos katson omaa toimintaamme asiakkaan näkökulmasta, me vaikutamme siltä että olisimme kuin pelikone huoltoasemalla johon kolikon laittaessa voi voittaa tai hävitä. Emme vain ole vielä osannet pukea omaa toimintaamme voittavaksi valinnaksi asiakkaan silmissä.

Miten saamme asiakkaan vakuuttuneeksi siitä että meihin kannattaa nojata?

Nyt mennään sitten ihan konkretian tasolle. Meidän tulee antaa jotta voimme saada. Tarjotessamme asiakkaalle jotain ilmaista ja hyödyttävää palvelua, saamme hänet vakuutettua. Esimerkiksi nyt olemme monesti kammenneet kauppaa synnytysten avulla, mutta entä jos tekisimme sen täysin ilmaiseksi. En tarkoita että meidän tulisi käyttää kokonaista tiimin päiväkapasiteettiä asiakkaan ongelmien ratkomiseen ilmaiseksi, vaan esim. pohjustaisimme asiakaskäynnit paremmin ja myisimme niitä konsultointitapaamisina. Meidän verkkosivuilta voisi esim. tilata konsultin, joka sparraisi vähän asiakkaan markkinointia ilmaiseksi ja asiakas saisi uusia näkökulmia. Tämän lisäksi meidän olisi helppo sisällyttää tarjous loppuun perustelujen kanssa. Kaikki voittavat.

No, kuinka me sitten saataisiin niitä asiakkaita meille kahvittelemaan ja puhumaan markkinoinnista? Se on yksinkertaista, mutta vaatii työtä. Jotta meihin voi luottaa, meidän tulisi esiintyä asiantuntijoina siinä mitä teemme. Asiantuntijuus ei tule yhdessä yössä, emmekä vielä ole edes lähellä sitä. Mutta se ei tarkoita, etteikö meistä olisi apua. Meidän tulisi pitää ääntä siitä mitä me tehdään. Oma ajatukset ja mielipiteet esille siitä miten asiat tulisi hoitaa. Ketään ei vakuuta itsestäänselvyyksien huutelu linkkarissa, vaan tulee olla omat perustellut mielipiteet, jotka saavat meidät erottumaan muista ja rakentavat meidän uskottavuutta ja näkyvyyttä. Ja kaikista näistä tulee pitää ääntä, ne pitää tuoda näkyville. Lisäksi meidän tapamme tuottamamme tulokset tulisi myös tuoda asiakkaille näkyviksi, jotta syntyy selkeä silta meidän tekemisemme ja meidän aikaansaamiemme tulosten välille. Sitä on vaikea välillä itse hahmottaa.

Lopuksi koostin vielä pienen muunnellun markkinointisuppilon jota voisimme Antin kanssa alkaa jalkauttaa.

  1. Näytään omalla osaamisella ja otetaan kantaa, esim. linkedin ja tapahtumat
  2. Ohjataan liikenne verkkosivuille missä refepankki odottelee ihastelijota
  3. Verkkosivuilla matala kontaktointikynnys, esim contactform.
  4. Annetaan ilmaiseksi uusia näkökulmia ja ideoita -> asiakaskäynti
  5. Laitetaan tarjous perään ja alotetaan tekemään
  6. Mietitään mihin laitetaan kaikki raha mitä saadaan
  7. Juhlitaan onnistumisia

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!