Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Työ, Treeni & Elämä

Kirjoitettu 05.12.17
Esseen kirjoittaja: Anton Vaulasvirta
Kirjapisteet: 2
Kirja: Työ, Treeni & Elämä
Kirjan kirjoittaja: Ville Kormilainen
Kategoriat: 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 8.3. Havahtuminen - ihmisenä kehittyminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Nappasin opuksen käteeni, sillä konkreettinen tarinankerronta herätti mielenkiintoni. Oikeat yrittäjät kertovat kokemuksiensa kautta, kuinka vaativassa duunissa olevat ihmiset tasapainoilevat työn, arkielämän ja perheen kanssa. Kirja myös herätti ymmärryksen siitä, kuinka tärkeää on opetella saamaan henkilökohtainen elämä tuomaan työnteolle vastapainoa. En kuitenkaan voi myöntää, että kirja herätti erityisiä ahaa-elämyksiä, sillä loppupeleissä pointit kuitenkin pyörivät melko yksinkertaisten asioiden ympärillä: säännöllisyys, liikunta ja vapaa-aika.

Käsitellään näin aluksi hieman termiä ”superjohtaja”. Kirjan perusteella nämä henkilöt jaksavat pitkälläkin tähtäimellä rankkoja ja pitkiä työpäiviä. Ydin löytyy erään superjohtajan mielestä työn mielekkyydestä. Kun työ on mielekästä ja passivoinnin sijasta se aktivoi, nostaa se myös omaa jaksamistasoa. Parastahan olisi löytää itselle sellainen työ, joka ei työltä tunnu. Tästä kirjasta pyrin saamaan hieman draivia tekemiseen ja miettimään omaa henkilökohtaista elämää ja ajankäyttöäni.

Liikunnan merkitys jaksamiseen on kaikilla kirjan henkilöillä valtava. Liikunta kuuluu osaksi päivittäistä rutiinia ja sitä pyritäänkin tekemään johtajasta riippuen vähintään tunti päivässä. Se on siis mukana päivittäistä elämää! Liikunta sijoitetaan aamuun tai iltaan, osalla se piristää ja energisoi ennen työpäivää ja toisella se taas clousaa sen. Treenaamisen vaikutus näkyy niin psyykkisessä kuin fyysisessäkin jaksamisessa. Jokaisessa tapauksessa kyseessä on aina rutiini, jolloin pakkopullaliikunta muuntautuukin säännölliseksi energiatasojen palauttajaksi.

Nuorempana en ollut erityisen liikunnallinen. Kokeilin kyllä vähän kaikenlaisia lajeja, mm. Salibandya, koripalloa, jalkapalloa, parkouria, capoeiraa, uintia ja jopa golfia. Mikään ei oikein tarttunut jäädäkseen, koska kyllästyin nopeasti; huomasin myös, etteivät joukkueurheilulajit napanneet yhtään. Oliko kyseessä kenties tiimiasetelma tai yleisesti yhteen hiileen puhaltamisen vaikeus? Paha sanoa. Koen itseni vahvaksi tiimipelaajaksi, mutta urheilen mieluummin yksin tai vastakkain yhtä henkilöä, kuten sulkapallossa tai squashissa. Pyrin itse liikkumaan 2-3 kertaa viikossa, mutta miksei tekisi siitä myös päivittäistä askaretta.

Mielenkiintoista minulle oli etenkin unen määrä. Olen paljon pohtinut omaa unentarvetta ja sitä, milloin lepään liian vähän ja tuleeko joskus nukuttua liikaa. Pyrin itse saamaan arkisin vähintään 7 tunnin yöunet, mutta silti koen viimeistään 4 työpäivän jälkeen olevani väsynyt. Jokainen haastateltu yrittäjä pureutuu myös lepoon ja omaan unentarpeeseen. Yöunet vaihtelevat 6 ja 8,5 tunnin väleillä yksilöistä riippuen. Aika ajoin sosiaalisessa mediassa tai uutisartikkeleissa törmään jonkin menestyvän yrittäjän elämäntapakertomuksiin. Usein nämä johtajat, kuten Richard Branson tai Elon Musk, avaavat vähän omaa ajankäyttöään ja elämäntapojaan. Kuinka menestyt? Teen kovasti duunia. Uskon ihmisiin. Olen ahkera. Ja sitä rataa.

Hämmästyttävän usein tällaisilla huippujohtajilla unen määrä hipoo viittä tuntia per yö; joilla jopa vähemmän. On todistettu, että ainoastaan hyvin harvat ihmiset kykenevät toimimaan tehokkaasti useampana päivänä putkeen niin lyhyellä lepoajalla; testeissä niin yksilöt kuin tiimitkin toimivat huomattavasti kehnommin jo yhden lyhyesti nukutun yön jälkeen verrattuna niihin, jotka saavat samalta yöltä 8 tunnin yöunet. Mutta mistä sitten tällainen unitrendi oikein kumpuaa? Indikoiko unentarpeen vähäisyys menestyvää yrittäjää – ja miksi? Joka tapauksessa yhteisenä avaimena jokaisella yrittäjällä (ja mikä itseltäni myös täysin uupuu) on säännöllinen nukkumaanmenoaika ja herätys.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!