Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Ulos kaapista – nollasta asiantuntijaksi kahdessa viikossa

Kirjoitettu 12.12.16
Esseen kirjoittaja: Olli Leikas
Kirjapisteet: 5
Kirja: Authority Content, Pölli tästä, Pölli tästä 2, Eniten vituttaa elämä; rehellinen elämäntaito-opas
Kirjan kirjoittaja: David Jenyns, Jari Parantainen, Pasa & Atpo
Kategoriat: 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3. Yrittäjyys, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

Ulos kaapista - nollasta asiantuntijaksi kahdessa viikossa, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)

Arvoisa lukijani, ennenkuin syvennyt seuraavaan tekstiin, toivon että laitat ns. sarkasmi/ironia/huumorilasit päähän ja katsot avautuvaa maailmaa niiden kautta. Muuten tekstin lukeminen voi olla turhankin turhaannuttavaa. Lisäksi toivon, että säädät oppimiskanavasi ammolleen, sillä kerronnan ytimessä kulkee (usko tai älä) myös vahva teoriallinen viitekehys, jonka myötä haluan nostaa esille nykyajan henkilöbrändin ja asiantuntija-auktoriteetin rakentamisen sekä asioiden alkuun saattamisen nopeuden ja helppouden. Samalla uskon, että jos joskus olet harkinnut yrittäjäksi ryhtymistä niin tämä teksti madaltaa kynnystä tehdä “jotain omaa.”

Tähän tekstiin on sisällöllisesti vaikuttanut eniten David Jenynsin Authority Content, jonka lisäksi inspiraatiota ja kirjoitustyyliä on haettu Jari Parantaisen Pölli tästä -kirjoista (1 & 2) sekä Pasan ja Atpon rehellisestä elämäntaito-oppaasta Eniten vituttaa elämä.

Tervetuloa mukaan asiantuntijuuden lyhyelle oppimäärälle!

 

Miksi asiantuntijaksi?

Se saa sinut näyttämään (todennäköisesti) osaamistasi pätevämmältä, voit tehdä itsellesi työn vain olemalla jossain asiassa keskivertoa parempi, sinulla on mahdollisuus saada huomattavasti enemmän liksaa kuin ei-asiantuntija, voit oman työsi ohessa alkaa myymään asiantuntijuutesi helmiä ja saada näin hieman fyffeä takintaskuun sekä kaiken lisäksi joku saattaa oikeasti haluta sinut ”oikeisiin töihin” edustamaansa ”oikeaan yritykseen/organisaatioon,” ”oikeaa rahaa” (tai muuta korvausta) vastaan.

Jumala loi tarinan mukaan maailman yhdessä viikossa. Koska tuskin olet jumala, niin annetaan hommaan kaksi viikkoa.

Miksi kaksi viikkoa?

Se tuntui hyvältä lukemalta, jonka puitteissa on mahdollista saada oikeastikin jotain aikaan ja sille sai äkkiseltään keksittyä hienon maailmalla tunnetun aikamääreen ja taustatarinan.

Toinen syy on se, että turha sitä on sen enempää alkaa vitkuttelemaan oman asiantuntijuuden kanssa sinuksi tulemisessa, kaikkihan sen oikeasti tietää, että sen tueksi pitää olla huomattavan paljon myös tietotaitopohjaa (vähintään 10 000 tuntia kokemusta). Mutta asiantuntijuuden esiintuomisessa ei ole mitään pahaa jo vähän aiemmin, sille kun on olemassa myös tämän kaltainen määritelmä: asiantuntija tietää omasta aihealueestaan enemmän kuin vastapuolen henkilö (lähde: asiantuntijoiden salainen liitto 2010).

Siksi tähän määritelmään kannattaa tarttua jo hyvissä ajoin ja tuplata oman osaamisen arvo vain kahdessa viikossa, jonka jälkeen on vuosia aikaa hankkia kasaan puuttuvat kokemustunnit. Asiantuntijuudessa on siis se hyvä puoli, että kun sen kanssa tulee kaapista ulos, alkavat muutkin arvostaa osaamistasi kuin omat vanhempasi.

Kuinka tämä siis toimii käytännössä?

Step 1, Osoita asiantuntijuutesi ja arvosi konkreettisesti (kirjoitat kirjan)

Step 2, Näytä muille, että olet tosissasi tai että ylipäätään olet olemassa (luot verkkosivut)

Step 3, Tuotteista osaamisesi ja myy asiantuntijuuttasi (ryhdyt yrittäjäksi)

Level +0.2 Todista olevasi vahva esiintyjä (alat tuottaa lyhytvideoita)

 

Mutta ensiksi sinun täytyy tulla kaapista ulos.

 

Luku 1 Kaapista ulos

Koti

Olet saattanut harhailla jo pitkän aikaa täysin pimeässä, kunnes käteesi osuu kaapin oven kahva. Tämä on se hetki, kun on aika kohdata ulkona odottava uusi elämä ja jättää tunkkainen kaappi taakse. Kun astut ulos (kaappi on metafora, asian voi kuitenkin esim. kotona konkretisoida, jos se vahvistaa oppimista), ota ensin syvä henkäys ja laita silmät kiinni, jonka jälkeen katso kriittisesti ympärillesi. Onko kotisi organisoitu ja siistissä kunnossa?

Järjestelmällisyys ja selkeys ovat asiantuntijan hyveitä sekä tärkeimpiä piirteitä, joten omasta kotoa on hyvä aloittaa. Asiantuntijuus vaatii myös ronskisti itsekuria ja ei ole juurikaan parempaa tapaa testata itsekurin määrää kuin oman kodin siisteyden tason säilyttäminen.

Kun arvioit oman kotisi siisteyttä, ota huomioon yleisilmeen lisäksi esimerkiksi kaappien sisällä vallitseva ”järjestys” sekä se, että olet huolehtinut perustarvikkeiden (ruoka, siivous, schaissepaperi) riittävyydestä ja oikeasta säilytyksestä. On tarpeen myös tarkistaa sängyn alta ns. painotettu likaisuusaste; mitä enemmän skeidaa, sitä todennäköisemmin sitä löytyy myös muilta pinnoilta.

Arvioi myös omaa vaatekaappiasi, sekä hygienia/kauneusihannetuotteiden määrä ja laatu sekä käyttöaste. Onko homma jiirissä? Asiantuntijat näyttävät ja tuoksuvat edustavalta, koska todellinen asiantuntija tietää, että omaa yleisilmettään ylläpitämällä saa monia asioita anteeksi ja plussana se kohottaa omaa itsetuntoa ja varmuutta. (lähde: empiirinen tutkimus, Leikas 2015)

Sinä

Tämän jälkeen on kaapista-ulostulemisen ehkä brutaalein vaihe. Olet nyt tutustunut omaan kotiisi kriittisemmällä silmällä ja mahdollisesti huomannut joitain laiminlyöntejä. Jos et, niin onnittelut. Todennäköisesti olet ainakin elänyt siistissä kaapissa. Seuraavaksi on aika astua rehellisesti peilin eteen (mieluiten kokovartalopeili) ja jos et sellaista omista, niin ei hätää. Kävelet ensimmäiseen kaupungilla vastaantulevaan vaateliikkeeseen ja hoidat homman pois kuleksimasta.

Kun katsot itseäsi peilistä, tee samankaltaista kriittistä arviointia kuin kotisi kanssa. Tuijottele olemustasi päästä varpaisiin ja kysy itseltäsi: kuuntelisinko tuota henkilöä, seuraisinko tuota henkilöä vaikka varmaan vesisateeseen ja ennen kaikkea, jos tuo kaveri kertoisi minulle, että ilman tätä (tarvitsemaasi palvelua/tuotetta) et pysty elää, niin ostaisinko? Koska olet päätynyt lukemaan tämän kirjan, niin vastaus voi hyvin todennäköisesti olla ei.

Onneksi ei ole tälläkään kertaa hätää, sillä oli asia niin tai näin, on olemassa muutamia erittäin helppoja konsteja, joilla homman hoitaa päivässä kuntoon:

Step 1: Varaa aika yksityiselle hammaslääkärille (yksityiset pitävät huolta siitä, että ne korjaavat suusta kaiken mahdollisen ja mahdottoman, koska kyseessä on niiden palkansaamisen jatkuvuus) ja laita leegot kondikseen.

Step 2: Mene parturikampaajan luokse (mieluiten seksuaalivähemmistön edustaja, koska yleensä heitä oikeasti edes vähän kiinnostaa miltä näytät ja todennäköisesti vielä osaavatkin jotain) ja pyydä tekemään mahdollisimman ajankohtainen ja trendikäs hiushomma. Pyydä arviota samalla naamataulun kunnosta ja vinkkejä kasvoista huolehtimiseen.

Step 3: Vain silmälaseja tarvitsevat. Pyydä edellisen kohdan kampaajalta rehellinen arvio silmälasiesi tyylikkyydestä vastaan uudet lasit/piilolinssit. Toimi tämän mielipiteen ohjaamana.

Step 4: Mene itsellesi parhaaksi kokemaasi vaateliikkeeseen (mielellään kuitenkin joku, jonka 90% ihmisistä kokee tarjoavan hyvän valikoiman vaatteita) ja etsiydy myyjän luokse, jonka jälkeen kerro tarvitsevasi yhden uuden vaatekokonaisuuden, johon kuuluu paita, housut ja vuodenajasta riippuen myös takki sekä uudet alusvaatteet. Jos samasta paikasta saa asuun sopivat kengät, niin aina parempi.

Step 5: Hanki siistit uuteen asuun sopivat kengät.

Step 6: Jos et vielä kodintarkastelun yhteydessä päivittänyt hygienia ja kauneustavarapuolta, niin käy nyt hankkimassa asiantuntijan opastamana uutta hajustetta ja parturikampaajan suosittelemia hoitotuotteita.

Step 7: Mene kotiin ja laita uusi, juuri hankkimasi, kokonaisuus napanderiin ja ihastele itseäsi hetki.

Step 8: On aika ryhtyä ihan oikeaksi asiantuntijaksi.

 

Jos on päässyt käymään niin, että keskivartalon kohdille on pesiytynyt ”vierasta maaperää,” josta et ole päässyt eroon tai toteat, että olet muuten vaan huonossa kunnossa, niin sille ei tässä ajassa voi nyt mitään. Onneksi ylläolevat toimenpiteet auttavat myös tässä tapauksessa.

Jos edellinen ei suoranaisesti koskettanut omaa tilannettasi, niin onnittelut jälleen. Säästät yhden päivän kahden viikon aikataulusta ja voit ohjautua suoraan asiantuntijuuden syvimpään olemukseen.

Jos edellinen osio kosketti tilannettasi, on syytä ennen hankintoja budjetoida oma taloustilanne jotakuinkin vakaalle pohjalle, koska kyllähän se itsestä huolehtiminen hilloa vaatii. Toivottavasti ei tullut täysin puun takaa.

 

Luku 2 Turvallisuusharjoitteet

Tärkeää! Olen koonnut seuraavaan osioon muutamia turvallisuusharjoitteita, jotka jokaisen asiantuntijan tulisi sisäistää; miten käyttäydyt sosiaalisessa tilanteessa taidokkaasti ja rauhallisesti herättämättä ylimääräistä huomiota. On hyvin mahdollista, että sitä myötä, kun statuksesi kasvaa, saat enemmän huomiota kuin haluaisit. On todennäköistä, että sinulta aletaan jopa vaatia mielipiteitä. Kohtele siis näitä harjoitteita kuin happea; matka on lyhyt ilman.

Harjoitus 1: Etsi muutamia nippelitietoa vaativia aiheita netistä ja syvenny niihin esim. wikipediassa. Aiheita voi olla muun muassa digitaalinen tiedonsiirto, harvinaiset eläimet tai uusin tekninen saavutus. Tästä tulee sinun valttikorttisi, jolla pystyt tarvittaessa tekemään lähes ihmeitä. Esim: ”älypuhelimella pystyy kuvaruudulle napin painalluksella kaappaamaan pikselimuotoon minkä tahansa tilanteen ”oikeasta” maailmasta, jonka jälkeen sen voi siirtää radioaaltojen taajuuskaistoja hyödyntämällä sekunnissa jonkun toisen henkilön älypuhelimeen, jolloin tämä henkilö voi nähdä saman tilanteen kuin sinäkin.”

Harjoitus 2: Opettele katsomaan silmiin puhuessa (varsinkin jos olet mies ja keskustelupartneri nainen) sekä hymyilemään mahdollisimman paljon. Näin saat itsellesi miellyttävän ihmisen maineen. Jengi tykkää hyvistä tyypeistä.

Harjoitus 3: Opettele ohjaamaan keskusteluja ja kysymään tarkentavia kysymyksiä, jolloin voit itse syventyä lähinnä kuuntelemaan etäisesti ja välttämään itse mahdollisia vaikeita kysymyksiä. Jos keskustelu on mielenkiintoinen, eikä tilanteesta aiheudu suurempia vahinkoja, voi sitä kuunnella myös olemalla henkisestikin läsnä. Esimerkki ohjaavasta ja kysyvästä keskustelutyylistä: ”Sehän kuulostaa aikamoiselta, pystytkö hieman avaamaan…”

Harjoitus 4: Opettele vastaamaan sinulle esitettyyn kysymykseen ”mitä kuuluu?” (ja kaikkiin muihinkin) lyhyesti ja napakasti sekä siirtämään keskustelu välittömästi takaisin toiselle. Hyvä taktiikka on käyttää esim. kohdan yksi nippelitietoa hyväkseen: ”Oikein hyvää, innostuin kauheasti tutkimaan tänään pohjoisten jäämerien 400-vuotiaita hailajeja yhden artikkelin pohjalta. Aika mielenkiintoinen juttu, voin kertoa siitä myöhemmin, mutta haluaisin kuulla enemmän siitä, mitä olet nyt tekemässä…” Tämä on välttämätöntä, jos menestyt asiantuntijana yhtään.

Harjoitus 5: Jos et tunne henkilöä entuudestaan, etkä vaan yksinkertaisesti enää kehtaa tai jaksa kysyä, käytä jotain yleismaailmallista termiä välttääksesi kiusalliset tilanteet. Esim: ”My man, mikä boogie?” ja sovella aiempien harjoitusten tekniikoita.

Harjoitus 6: Opettele kiteyttämään sanomaasi sekä puhumaan, kysymään ja kuuntelemaan sopivassa suhteessa. Homma tosin vaikeutuu heti, jos keskustelussa on useampi kuin kaksi osapuolta. Pelimerkit oat kuitenkin lähes samat: kaikkia kiinnostaa puhua vain itsestään ja ketään ei kiinnosta toisten asiat. Jos opit puhumaan vain silloin kuin ehdottomasti tarvitaan, ohjaamaan pallon välittömästi takaisin muille ja kuuntelet (ainakin osittain), niin saat melko helpolla ”hyvän keskustelijan” ja hyvän tyypin leiman, vaikket sanoisi juuri sanaakaan.

Harjoitus 7: Lue joku ihmisiin vaikuttamisen bestseller-kirja ja sovella lukemaasi.

Harjoitus 8: Use the Force, Harry. Voit aina tehdä ajankulustasi mielekkäämpää yhdistelemällä päässäsi eri klassikkoleffoja ja niiden one-linereita ja hihitellä nurkassa itseksesi.

 

Luku 3 Asiantuntijuuden ensimmäinen askelma

Koska asiantuntijaksi päätyminen pelkän kokemuksen kautta on kauhean työn ja tuskan takana, on parempi tehdä kuin viisas ja päästä vähän vähemmällä. Aloittelevan asiantuntijan on tärkeintä saada maadoitettua itselleen tarvittava auktoriteetti ja se saadaan helpoiten aikaan kirjoittamalla kirja.

On tutkittu fakta, että kirjan kirjoittaminen lisää henkilön auktoriteettiasemaa kirjan käsittelemään aiheeseen nähden vähintään 80% aikaisemmasta (lähde: tunnettu tutkija, 80-luku).

Toisin kuin moni luulee, kirjan kirjoittaminen on oikeastaan melko simppeliä ja nopeaa puuhaa. Jos tietää mistä kirjoittaa. Siksi ensimmäinen asiasi on päättää mistä kirjoitat tai millä aihealueella haluat olla asiantuntija. Jos päättäminen tuntuu liian raskaalta, mitä se monesti on, niin voit aina valita jonkun tietokirjallisuuden alalajin (mieluiten bisneskirjallisuuden, koska siellä jaellaan eniten yleispäteviä latteuksia); esimerkiksi markkinointi.

Kaikki, ketkä ovat lukeneet enemmän kuin yhden tietokirjan, tietävät, että 90% kirjoitetusta faktasta on täysin samaa tekstiä mutta eri tavoin muotoiltuna. Aina silloin tällöin joku onnistuu ja ”oivaltaa” jotain hienoa ja ainutlaatuista, mutta muutama uusi kirja myöhemmin tämäkin ajatus on kopioitu jo eteenpäin. Tämä on erittäin hieno asia aloittelevalle asiantuntijalle ensiksikin siksi, että kukaan ei voi oikeastaan koskaan täysin osoittaa tiedon/idean alkuperäistä isää ja toiseksi, ideoita voi (ja kannattaa) pölliä niin paljon kuin reppuun mahtuu (lähde: bisneskirjallisuus).

Jos sinulla on yhtään asiantuntijalle ominaista tilanneälykkyyttä sekä sisälukutaitoa, saatat jo arvata, miten kirjailijaksi ryhtyminen onnistuu erittäin vähällä vaivalla. Koska olet kuitenkin vasta vasta-alkaja ja todellisuus saattaa vielä olla hieman tarua ihmeellisempää, niin on parasta avata logiikkaa tulevan kirjailija-statuksesi takana.

Oletetaan, että olet nyt päätynyt valitsemaan mielenkiintosi aiheeksi markkinoinnin (vaikka se voi olla siis myös musiikki tai mikä tahansa muukin). Seuraava tehtäväsi on etsiä itsellesi toimiva nettiyhteydellinen tietokone, jossa on kirjoitusohjelma. Jos tuntuu, että tämä on vaikea tehtävä, niin yleensä kannattaa lähteä liikkeelle kaupunkisi kirjastosta. Jos et tiedä missä se on, niin nyt on korkea aika selvittää.

Etsi internetistä kymmenen (10) valitsemasi aihealueen suositeltua bestseller-kirjaa (google: bestseller kirjat, markkinointi) ja etsiydy näiden kirjojen verkkosivuille, wikipediaan, blogiteksteihin etc. Ala valikoida sieltä parhaaksi näkemääsi tavaraa ja surutta copy-paste toiminnolla siirrä tätä tietokirjallisuuden hunajaa omalle tekstinkäsittelyohjelman dokumentillesi. Tee oma dokumentti tekstien lähdetiedoille, jotta voit käyttää niitä kirjan kirjoituksen myöhemmissä vaiheissa taktisena aseena. Jatka niin kauan, kunnes koet, että nyt on sen verran materiaalia, että tekstimäärää tutkaillessa voit sanoa nauramatta edessäsi olevan kirjan raakile.

Seuraavaksi edessä on ehkä työläin vaihe, joka kannattaa mahdollisuuksien mukaan ulkoistaa varsinkin, jos koet omien kirjallisten kykyjesi olevan rajalliset. Nyt olisi nimittäin tarkoitus alkaa muokkaamaan tekstiä ”itsesi näköiseen” muotoon, eli toisin sanoen kirjoittaa puhtaaksi ”omin sanoin” se, mitä juuri olet muita kopioinut. Käytä joitakin kopioituja lauseita sellaisenaan ja lisää tekstiin lähdetieto, jolloin vaikutat lukijan silmissä asiaan laajemmin perehtyneeltä. Tämä antaa lukijallesi vakuuden siitä, että suurin osa tekstistäsi on ehdottomasti vain ja ainoastaan omaa tuotantoasi.

Pyydä/osta ammattitaitoinen henkilö oikolukemaan tekstisi, sekä muotoilemaan kappaleet ja tekemään siistin sisällysluettelon. Jos mahdollista, pyydä samalla taittamaan kirja painokelpoiseen muotoon.

Etsi itsellesi graafikko, joka osaa tehdä tiedostasi visuaalista. Muutama hyvin sijoitettu käppyrä ja kuvio luovat vaikuttavuutta tekstiin, sekä mielenkiintoa lukijalle (”jeee, kuvia”). Jos lähipiirissäsi ei ole ilmaiseksi tekeviä graafisen kädentaidon ammattilaisia, niin muista, että on olemassa ihmisiä, joille voi tästäkin asiasta maksaa. Kuvien pöllimistä en voi suositella ainakaan julkisesti, koska niitä koskevat usein erilaiset tekijänoikeusrajoitukset. Vaikka riski on pieni ja ei ole olemassa huonoa julkisuutta, niin sinun kohdallasi olisi melko ikävää aloittaa ns. likaiselta pöydältä. On toki olemassa ilmaisia kuvapankkeja, mutta yleensä ne ovat vähän turhan juustoisia, eivätkä oikeastaan aja omaa asiantuntijuuttasi eteenpäin sen enempää kuin autoasikaan.

Kirjoita itsellesi vaikuttava esipuhe. Rakenna mielenkiintoinen ja lyhyt tarina, jossa kerrot kirjasi vaiherikkaasta syntymästä vaikka Suomen jylhien maisemien innoittamana. Ihmiset rakastavat hienoja tarinoita, ne myyvät ja ei haittaa vaikka käyttäisi hieman värikynääkin. Kerro esimerkiksi, kuinka nähdessäsi liito-oravan voittavan taistelussa karhun tiesit, että sinun on nyt kirjoitettava teos, joka inspiroi muita samoin kuin tämä luonnon kaunis evoluutiotarina alun perin sytytti sinut.

Sovella käytäntöön luku 1 Kaapista ulos, käy valokuvausstudiolla ja teetätä itsestäsi muutama hyvä proomotiokuva. Kirjoita itsestäsi muutaman lauseen esittelyteksti, joka tulee kirjaan oman kuvasi alle. Jos koet, ettei itsessäsi ole juuri esiteltävää, niin kirjoita: ”Matti Markkinoija, markkinoinnin asiantuntija, kirjailija.” Plus yhteystiedot perään. Pääasia, että pidät homman kiteytettynä ja mahdollisimman simppelinä.

Keksi kirjallesi myyvä nimi. Jos homma tuntuu haasteelliselta, voit aina antaa tehtävän ammattilaisille. Kirjoita myös takakannen teksti. Helpoimmalla pääset, kun otat muutaman nasevan lainauksen kirjasi leipätekstistä. Toinen (jopa suositeltava) vaihtoehto on nähdä vähän vaivaa ja lähettää tekstisi ilmaiseksi muutamalle hyvin valitulle alasi pienemmälle vaikuttajalle ja pyytää heitä lukemaan kirja sekä antamaan muutaman ”positiivisen kommentin,” joita voi käyttää referensseinä sitä vastaan, että toimitat heille aikanaan kirjasta hienon painetun version vastineeksi.

Pyydä aiemmin käyttämääsi kirjantaiton osaajaa lisäämään tuottamasi materiaali ja kuvat valmiiseen kirjaan ja voilá. Ota yhteyttä johonkin pienehköön kirjanpainoyritykseen, jonka kanssa on (edes teoriassa) mahdollista neuvotella painomääristä ja niiden toimitusmahdollisuuksista jne. ja tadaa! Olet julkaisua vajaa valmis kirjailija!

 

Luku 4 Asiantuntijuuden toinen askelma

Koska nykyaikana internet mahdollistaa niin monia asioita, on asiantuntijan syytä olla tässä virtauksessa mukana. Mitä todellinen asiantuntija tarvitsee, on kunnolliset, hyvältä näyttävät verkkosivut. Oman websaitin tekeminen on tänä päivänä niin helppoa ja halpaa, että en tässä kirjassa paneudu siihen nyt enempää. Tämä on muistutus aiheen sisällä pysymisestä. Minä esim. olen tekemässä sinusta yleisesti asiantuntijaa, en koodaria.

Ja kuten aiemmissakin vaiheissa; jotakuinkin kaiken voi aina ulkoistaa. Jos tässä vaiheessa kirjaa alkaa tuntua siltä, että kalliiksihan tämä touhu tulee, koska ei osaa mitään ja kaikki pitäisi kodista naamaan lähtien uusia, niin tässäkään vaiheessa hätä ei ole tämännäköinen. Jos jaksaa nähdä vähän vaivaa (käyttää googlea), voi digitaalisen vallankumouksen myötä monia asioita tehdä hyvinkin edullisesti. Ostaminen ei ole koskaan ollut helpompaa, ihmisten ja yritysten tavoittaminen ei koskaan ole ollut vaivattomampaa ja kaiken saa tehtyä lähes käden käänteessä. Monesti myös neuvottelu-/myyntitaidoista on apua, jos haluaa saada asioita sopuhintaan tai järjestymään itselle mieluisammalla tavalla.

Mutta takaisin asiaan. Asiantuntijalle verkkosivu on 2016-luvulla henkireikä.

Jos mietit, että mitä sivuilla olisi hyvä olla, niin ota silmä käteen ja seuraa tulevaa tekstiä kovana. Aihetta sivuille ei tarvitse onneksi pitkältä hakea, sillä olet jo kirjoittanut kirjan omasta alastasi. Kannattaa käyttää nettisivun nimenä kirjasi nimeä, jolloin ihmiset osaavat linkittää sinut eri yhteyksistä helpommin. Lisäksi saat näin kirjallesi lisää vaikuttavuutta (”tsekatkaa nyt hei, tän on pakko olla ihan päällikkö opus, sillä on nettisivut ja kaikkee!”)

Verkkosivuilla tarvittava sisältö on parasta pitää mahdollisimman simppelinä. Se miten niitä päivittää ja kuinka ajantasaisina ne pysyvät on merkityksellisempää. Vielä tätäkin merkityksellisempää on saada sivuille kävijäliikennettä, mutta se on toinen tarina se. Jatkossa sinne voi toki lisätä muitakin alasivuja, esim. blogi ja videot. Alla on lueteltu perussetti millä pääsee alkuun.

Etusivu

Referenssit

Verkkokauppa

 

Pro tip numero 1, käy kommentoimassa verkossa eri aiheista alaasi liittyvillä foorumeilla. Opit kiteyttämään mielipiteitä sekä luot itsellesi paksunahkaisuutta, kun väittelet mielipidepalstojen Einsteinien kanssa. Siihen jos lisätään päälle vielä kokemusta, esiintymisiä ja aktiivisuutta alaan liittyvissä muissa afääreissä, alat vähitellen nousta ihmisten mielissä mielipidevaikuttajaksi jolloin arvosi nousee merkittävästi. Mutta varo vaaraa ja käy huolella läpi luku 6 Asiantuntija +0.2.

 

Tarkastellaan perussetin osia vielä erikseen.

Etusivu eli landing page on se sivu, jolle ihminen ikään kuin laskeutuu ensimmäisenä, kun osoiterivistöön kirjoitetaan sivun osoite. Kova myyntimies tietää, että ensivaikutelmalla on huomattavan iso merkitys sille, miten jatkossa asiat sujuvat. Haluamme ottaa oppia tästä tiedosta, jolloin loogisesti on hyvä panostaa etusivuun huolella (lähde: huippumyyjien 10 teesiä, hakattu kiveen Siinain vuorella).

Etusivulle kannattaa työntää mahdollisimman vähän tekstiä. Käytä mieluiten aiemmin kirjaa varten hankkimasi omakuvaa ja lyhyttä esittelyä. Lainaa mahdollisesti esipuheestasi jokin mielenkiintoa herättävä lause; tästä tulee asiantuntijuutesi lentävä slogan. Tämän päivän kuumin sana sosiaalisen internetin maailmassa on lyhyet videot. Siksi myös sinun etusivuillesi tulee sinusta ja kirjastasi kertova clippi. Etsi tyyppi joka pystyy sekä kuvaamaan, että editoimaan (mahdollisuuksien mukaan myös ohjaamaan/käsikirjoittamaan) maksimissaan 30-60 sekuntia pitkän videon. Jos et tunne ketään tai tiedä ketään, niin aloita googlesta tai valokuvaajasi luota.

Referenssit ovat asiantuntijalle elintärkeitä. Koska on oletettavaa, ettei sinulla toistaiseksi ole juuri mitään kerrottavaa täällä, voit aina laittaa sivulle tekstin ”sivua päivitetään.” Jos olit kirjaa kirjoittaessasi nohevana ja hankit muutamia lukukokemuksia alasi vaikuttajilta, voit nyt kirjoittaa vaikka alkuun ainakin niistä tänne.

Verkkokauppa kannattaa olla sivuilla jo ihan vaan senkin takia, että voit ansaita muutaman extradollarin kun joku löytää kirjasi sitä kautta. Ei tarvitse kaikkea myydä ladan takakontista. Asian tiimoilta suosittelen kuitenkin vakaasti perehtymään olemassa oleviin valmiisiin alustoihin sekä alan ammattilaisiin, jolloin pääset ehdottomasti huomattavasti vähemmällä vaivalla.

Se mitä tämä tarkoittaa on, että asiantuntijakirjailijana jolla on verkkokauppa, sinun kannattaa (tai kaupan myötä jokseenkin pitää) olla myös yrittäjä. Toki, jos kauppaaminen ei ole mieleen sitten ollenkaan, niin varmasti tässä valmiissa maailmassa joku tekee tämänkin homman maksua vastaan.

Muista kuitenkin, että jos et ole valmis myymään asiantuntijuuttasi eteenpäin, ei kukaan tule kolostasi oikeisiin töihin hakemaan. Puhumattakaan että antaisi rahaa elämiseen (paitsi Suomen valtio). Painotan vielä kerran: asiantuntijuutesi on kiteytetty kirjaan, myymällä kirjaa kerrot ihmisille asiantuntijuudestasi, kertomalla asiantuntijuudestasi pääset siihen tilanteeseen miksi alun perin ostit tämän kirjan:

Se saa sinut näyttämään (todennäköisesti) osaamistasi pätevämmältä, voit tehdä itsellesi työn vain olemalla jossain asiassa keskivertoa parempi, sinulla on mahdollisuus saada huomattavasti enemmän liksaa kuin ei-asiantuntija, voit oman työsi ohessa alkaa myymään asiantuntijuutesi helmiä ja saada näin hieman fyffeä takintaskuun sekä kaiken lisäksi joku saattaa oikeasti haluta sinut ”oikeisiin töihin” edustamaansa ”oikeaan yritykseen/organisaatioon,” ”oikeaa rahaa” (tai muuta korvausta) vastaan. (lähde: tämä kirja, Leikas 2016)

 

Luku 5 Asiantuntijuuden kolmas askelma

Ryhdyt siis yrittäjäksi. Se osoittaa kaikille, että olet asiantuntijuutesi kanssa tosissasi.

Jos tuntuu siltä, että taas menee pätäkkää ja ettei tästä selviä edes verohelpotuksilla, niin älä vieläkään huoli. Yrittäminen on hyvin vaivatonta, eikä vaadi juurikaan pääomia. Tavoitteena on hankkia sinulle y-tunnus, jolloin toiminimikin riittää. Koska kirjan tarkoituksena ei ole pureutua eri yhtiömuotojen saloihin tai yrittämisen pelkojen järjestelmälliseen käsittelyyn, tyydyn vain toteamaan, että se ei ole niin haastavaa kuin miltä saattaa joskus vaikuttaa. Ajatuksena on muutenkin rakentaa niin kevyesti pyörivää liiketoimintaa, että voit halutessasi olla sen ohella vaikka kokopäivätöissä.

Jos asia mietityttää, niin olen varma että google osaa jälleen auttaa ja löydät sieltä varmasti myös yhteystietoja henkilöille, joilta voi kysyä tarkemmin.

Yrittäminen on helppoa varsinkin, jos sinulla on konkreettinen tuote mitä myydä. Ja kappas vaan, sinullahan on kirja ja nettisivujen valmistumisen myötä verkkokauppakin. Jos haluat, voit tuottaa painetun kirjan ohelle esim. e-kirjan ohelle ja/tai äänikirjan. Ammattituotteistajakin olisi ihmeissään tällaisesta asiantuntijasta, joka syytää kuin liukuhihnalta ihmiskuntaa hyödyttäviä tuotteita. Osaamistasi tukevia tuotteita ovat myös erilaiset palvelut kuten workshopit ja videot, luennot jne. joita voit innostuessasi suunnitella yrityksesi tuotteiksi. Mutta älä nyt vielä liikaa kiihotu. Tee se kirja ensin.

Kun ryhdyt informaatiomyyjäksi (kirjailijaksi) ja verkkokauppiaaksi (yrittäjäksi), on etunasi suunnattoman hyvät katemahdollisuudet. Tämä tarkoittaa arkikielellä sitä, että leipäsi päällä tulee todennäköisesti jatkossa olemaan muutakin kuin ylähuuli. (lähde: internet ja uusrikkaat elämäntapasurffarit jossain päin maailmaa)

Lisäksi käsilläsi on helposti miljoonia ihmisiä käsittävät markkina-alueet (sosiaalinen media, internet), jos osaat pelata korttisi oikein ja keskittyä oikeaan kohderyhmään. Vielä kun saat neuvoteltua kirjapainotalosi kanssa mahdollisuuden lähettää verkkokaupasta ostettuja kirjoja suoraan painotalolta asiakkaalle, on toimintasi käytännössä riskitöntä. Toisin sanoen, kaikkein tärkein on tuote ja sen jälkeen jakelukanavat. Kaikki muu kyllä löytää aikansa ja paikkansa.

Yrittäjänä sinulle lankeaa tiettyjä lain määräämiä ”käytäntöjä” ja velvollisuuksia, mutta suosittelen vahvasti ottamaan selvää erilaisista elämää helpottavista mahdollisuuksista tässä domainissa (niitä on nykyään ihan perhanasti) sekä mahdollisuuksien mukaan ulkoistamaan kaiken minkä vain suinkin pystyy. Silloin voi itse keskittyä tekemään ”oikeita töitä.”

 

Luku 6 Asiantuntija +0.2

Tässä kirjassa aiemmin käsitellyin menetelmin pystyt saavuttamaan itsellesi asiantuntijan statuksen. Joillekin se saattaa kuitenkin tuntua riittämättömältä, joten käsittelen seuraavaksi niin sanottua seuraava leveliä, joka on Asiantuntija +0.2.

Nykyään kaikki bisnesgurut ja ynnä muut merkitykselliset ovat sitä mieltä, että kaiken pitää olla 2.0 jos haluaa viestittää, että ollaan menty nollapisteestä tai 1.0 tilasta eteenpäin. Koska kehittyminen vaatii yleisesti ottaen paljon duunia ja on iso harppaus olla yhtäkkiä kaksi kertaa enemmän kuin aiemmin, sovellan tähän jo aiemmin kirjan kirjoitukseen käytettyä matalamman aidan teoriaa. Pääset kiinni ensimmäisen ”plusnollapistekakkosen” porsaanreikään aivan tuokion kulttua, mutta ensin hieman huomioita ja määritelmiä.

Asiantuntija +0.2 tarkoittaa, että tavoitteena on tietyn pisteen jälkeen kehittyä maltillisesti viidesosa kerrallaan. Näin siksi, että mitä paremmaksi tulet, on kehittyminen yhä isomman duunin takana ja itse tykkään enemmän lyhyen välin progressioista. Puuttuvat työtunnit ja toistot saa tehtyä aina matkan varrella.

Asiantuntijana olemisessa (ja varsinkin kehittymisessä) on varjopuolena se, että mitä enemmän ihmiset tunnistavat kädenjälkeäsi, niin sitä enemmän joudut varomaan mitä kopioit muilta. Kaiken lisäksi jengi saattaa alkaa vaatimaan ”originaaleja” ajatuksia ja jopa pahimmassa tapauksessa uutta kirjaa, joka käsittelee näkemyksiäsi ja osaamistasi koskien oman alasi haastavampia nippelitietoasioita. (lähde: asiantuntija tasolla 1.4, 2014) Tämä on haastavaa, sillä mitä syvemmälle etenet alallasi, ei yleistäminen ja ”maalaisjärki” enää toimi niin hyvin sisällön puitteiksi.

Jos tavoitteesi ovat lähempänä tasoja 4.0 etc. suosittelen tämän kirjan jälkeen etsimään lisää asiantuntijakirjallisuutta. Jos tuntuu vaikealta aloittaa, niin kannattaa vaikka lukea ne alkuperäisteokset jotka kopioit omaan kirjaasi. On tunnettu fakta (lähde: yleissivistys, 2000-luku), että kun luet kannesta kanteen vähintään 10 alasi bestselleriä, tiedät jo noin 80% enemmän kuin tavan riviasiantuntija.

Koska tämän kirjan tavoitteena on tehdä maksimissaan 1.2 tason asiantuntijoita, niin haluan esitellä erittäin maltillisen ja tehokkaan keinon, jolla voit sekä nostaa omaa arvoasi, että pitää tason kohtuullisena. Ota siis opista vaari, sillä olemme tulleet pisteeseen, jossa nettisivuillesi on aika lisätä alasivu nimeltä videot.

Syynä on se, että haluat tuskin olla mikään tähdenlento taivaalla tai pieni rusakonpapana hangessa. Tämän hetken nousevin trendi maailmalla on lyhytvideot (lähde: luku 3 tämä kirja, Leikas 2016 & internet/youtube). Maailman huippumarkkinoijat, visionääriset johtajat ja kovan luokan myyntimiehet käyttävät tätä hyväkseen. Miksi lyhytvideot rokkaa?

Ensikskin niihin joutuu kiteyttää olennaisen, ne ei vie tuhottomasti aikaa muulta somettamiselta, ne parhaimmillaan ruokkii lähes kaikkia aisteja ja ne antaa mahdollisuuden viestiä monille ihmisille eri puolilla maata ja mihin kellon aikaan tahansa.

Jos tuntui hämmentävältä, niin suomennetaan vielä kertaalleen: sinulla on mahdollisuus osoittaa minimivaivalla maksimimäärälle jengiä asiantuntijuutesi melko edullisesti. Ilmaiseksi, jos opettelet kuvaamaan ja editoimaan. Muista Pro tip numero 1.

Seuraava askel on tehdä Youtube-tili ja alkaa lataamaan sinne videomateriaalia alaasi liittyen. Youtube on siitä kätsä systeemi, että siellä on mahdollista myös tienata omilla clipeillä. Lisäksi omien verkkosivujen toimivuuden kannalta on huomattavasti kevyempää vain integroida videot sieltä. (lähde: ei tiedossa, 2012)

Pidä huolta, että videot ovat pituudeltaan maksimissaan 2min, koska ei kukaan jaksa pidempää katsoa. Ellei videolla ole musiikkia tai porn.. erotiikkaa.

Pro tip numero 2, käytä hyväksi esimerkiksi kirjasi aihealueita ja ota 12 aihetta, joista voisit kertoa lyhyesti videolla. Tee, pyydä tai osta käsikirjoitukset, kuvaus + editointi ja filmaa maksimissaan 2min video per aihe. Yhteensä tavoitteena siis tuottaa max. 24min videomateriaalia. On kuitenkin suotavaa, että kuvamateriaalia on jotakuinkin puolet enemmän, jolloin videosta on helpompi leikata sopivia pätkiä.

Jos haluat, voit tehdä kuvauspäivästä tuottoisan ja rakentaa sen ympärille esim. maksullisen workshopin ja kutsua tilaisuuteen kävijöitä. Kokonaisuudessaan kuvaukseen ja editointiin menee (kokeneella kaverilla) vähän päälle päivä, kun vaan painaa menemään ja valmistelee homman hyvin. Tuloksena on kolmen kuukauden ajaksi joka viikolle yksi uusi video julkaistavaksi. Päivittyvä materiaali erottaa sinut muusta asiantuntijakansasta ja saat tehtyä kolmen kuukauden hommat päivässä.

 

Luku 7 Kaappi kiinni lopullisesti

Nyt kun olet saanut maistaa salaisen puutarhan kiellettyä hedelmää, voit varmasti hyvin tehdä sen päätöksen, ettei sinne kaappiin kannata enää mennä. Kyllä niitä konklaaveja löytyy täältäkin, jonne voi aina soluttautua suunnittelemaan ja pitämään erinäistä palaveria. Mutta ainakin sen on isojen poikien kaappi, eikä mikään noubadi-kaappi.

Jos olet pistänyt itäsuomalaisittain hösseliksi, niin sinä olet tuota pikaa valmis kirjailija, asiantuntija ja yrittäjä. Laitan tämän luvun päätteeksi vielä kuvan optimaalisesta aikajanasta, josta näet selkeästi miten kaikki toimii vain kahdessa viikossa. Jos aikaa menee enemmän, se johtuu siitä, että olet laiska ja saamaton apina tai sisälukutaitosi ja toteutuskykysi on kuralla.

Mutta koska olet lukenut jo tähän asti tätä kirjaa, uskon että kuulut siihen menestyksennälkäiseen 10%:iin, joilla on edes jonkunlainen halu johtaa omaa elämää (ja rakentaa sille hyvät edellytykset). Tuskin niillä muilla on joko a) varaa tai b) halua lukea näitä oppaita. Sitten on tietty olemassa se oikeasti hyvin menestyvä 2%, mutta ne kaverit on ihan omaa luokkaansa, eikä ne tarvitse tätä tuubaa. Pysytään me poissa jaloista.

Koska tämän tyyppisissä tietokirjoissa on tapana levittää latteuksia kuin Thaimaan Pattaya kuppaa (lähde: kalatarinat, ei omakohtaista kokemusta sen puoleen Thaimaasta kuin kupastakaan), niin en halua jäädä valloilla olevasta trendistä paitsioon. Varsinkin, kun sinä arvon lukijani odotat minulta myös konkreettisia esimerkkejä hyvästä kirjallisuudesta/kopiointitaidoista.

Tähän loppuun olen siitä syystä hankkinut tekstin täysin ulkopuolisesta lähteestä. Uskoakseni olen löytänyt sinua varten todellisen elämänasenteen, joka estää sinua horjumasta aloittamallasi asiantuntijapolulla. Se on maaginen loppukohtaus elokuvasta Training Day, jossa Denzel Washington esittämä hahmo koittaa pitää nallekarkkeja vielä kasassa, vaikka elämän eri käänteet on jo leikannut pussin pohjan pois.

Se on muistutus siitä, että vaikka olisit kuinka karismaattinen ja ovela henkilö (elokuvassa tummaihoinen mies) ja peittänyt hyvin kaikki ”vähän shadyn rajamailla olevat afäärit,” niin aina joku ”hyvällä asialla” oleva virkamies (elokuvassa valkoinen mies) vie sun vaivalla pöllityt rahat, iskulauseet ja käyttää niitä one-linereita sua vastaan. Aloittelevana asiantuntijana kannattaa jollain tasolla olla siis tää jälkimmäinen (valkoinen) kaveri, kun ei meillä kuitenkaan meriitit ja katu-uskottavuus tuohon ensimmäiseen riitä.

Tämä katkelma on noussut populäärikulttuurin asteikolla jo vuosia sitten klassikoksi ja vaikka tekstin siveellisyyden kannalta on hyvä sensuroida tämän kohtauksen erinäiset vuorosanat, niin onhan Denzel Washington nyt aivan kuningas:

”Now who the f*** you think you’re f***ing with?! I’m the police! I run sh** here, you just live here… …King Kong ain’t got sh** on me! Yea that’s right, that’s right, I’m winnin any mot**f***ing way, I can’t lose. You can shoot me, but you can’t kill me. Oh what a day, what a mot**f***ing day.”

Jos haluat nähdä tämän kohtauksen, jolla ansaittiin yksi Oscarin-pystinkin, niin näppäile Youtubeen Training Day Ending scene.

****

Tämän viimeisen boostin myötä uskon, että sinulla arvon lukijani on enemmän kuin hyvät mahdollisuudet nousta jopa asiantuntijuuden levelille 1.2. Ja se on jotain se. Mutta kirjoita nyt se kirja vielä ensin, katso alla olevaa aikajanaa ja laita finanssiasiat kuntoon.

Onnea ja menestystä valitsemallasi asiantuntijuuden uralla!

Aikajana ja kaavio

Asiantuntijuuden aikajana ja kaavio

Tutustu asiantuntijuuden maailmaan syvemmin osoitteessa nollastaasiantuntijaksi.fi (sivua työstetään).

 

Olli Leikas

Asiantuntijuuden asiantuntija, kirjailija, yrittäjä

 

Olli Leikas

044 5222673

olli@driimi.fi

Tagit: , , ,

Keskustele artikkelista

2 kommenttia to “Ulos kaapista – nollasta asiantuntijaksi kahdessa viikossa”

  1. letim sanoo:

    Loistavaa Leikasta! Tästä saa hauskasti hyviä oppeja, mun täytyy mm. kehittää (kaventaa) keskivartaloa. Hyvä Olli, todella mittava essee, mallia muillekin.

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!