Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

UNmarketing

Kirjoitettu 07.01.20
Esseen kirjoittaja: Eetu Laakkonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Unmarketing - Stop marketing. Start engaging
Kirjan kirjoittaja: Scott Stratten
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

UnMarketing

 

Vaikka kirjan alkuperäinen painos ”Stop marketing, start engaging” on kirjoitettu vuonna 2009 ja uudempi painos ”Everything has changed and nothing is different” vuonna 2016, on lukijan ymmärrettävä, että osa käsiteltävistä aiheista on jo hieman aikaansa jäljessä myös uudemmassa painoksessa. Sosiaalinen media ja internet kehittyy ja kasvaa äärimmäisen nopeasti eikä painettu sana pysy mitenkään perässä. Tästä huolimatta kirjan pääsanoma, eli markkinointia tehdään vanhanaikaisin keinoin uudistuneessa maailmassa, on entistä ajankohtaisempi.

Kirjassa perehdytään sosiaalisen median sekä internetin avaamiin markkinointimahdollisuuksiin ja käydään kattavasti läpi keinoja niiden hyödyntämiseen. Yritysmaailmassa muutokset tapahtuvat hitaasti, eikä tänäkään päivänä iso osa yrityksistä näe digitaalisen markkinoinnin potentiaalia. Myös digitaalista markkinointia tuottavat yritykset tuntuvat välillä päätyvän vain siirtämään paperisen mainonnan verkkoon ja jättää suurimmat potentiaalin käyttämättä. Kun ymmärretään että kylmäsoittojen ja lehtimainosten kulta-aika on vääjäämättä ohitse, on helpompi rakentaa uudenlaista markkinointia avoimin mielin.

Olisikin suositeltavaa pyrkiä tuottamaan asiakaskuntaa kiinnostavaa sisältöä, kuten jakaa omaa osaamista esimerkiksi blogin avulla, eikä mainostaa massan mukana. Usein kuitenkin oman tietotaidon päällä halutaan seisoa, eikä sitä suostuta jakamaan ilmaiseksi. Onkin hankala mitata, vaikka tuollaisen blogin tuomaa vastinetta sijoitukselle, mutta tulisi muistaa, että asiakaskunta todennäköisesti etsii tietoa itsenäisesti sekä löytäessään laadukkaasti tuotettua sisältöä ottaa todennäköisemmin yhteyttä yritykseen yhteistyön merkeissä.

Myös sosiaalisen median ulkopuolelle jättäytymistä voidaan pitää erittäin huonona ratkaisuna. Kuitenkin tulisi muistaa, että mikäli sosiaalista mediaa käyttää markkinointikeinona, korostuu sisällön tuottamisen merkitys todella korkeaksi. Ihmiset seuraavat heitä kiinnostavia asioita, mutta mikäli yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa on vain mainoksien julkaisua ja ”tykkää tästä” kilpailuja, ei sitä kovin moni jaksa seurata pidempään. Äärimmäisen tärkeänä voidaan myös pitää julkaisuaikataulua ja siinä pysymistä. Mikäli julkaisut ovat satunnaisia, menettää asiakkaat helposti mielenkiinnon seuraamiseen.

Sosiaalinen media myös antaa suoran linjan keskusteluun asiakkaiden kanssa, ja jokainen kontakti asiakkaan kanssa on markkinointia. Yrityksillä ei ole suoraa keinoa ohjata siitä käytyä keskustelua, mutta on järjetöntä jättää itsensä sen ulkopuolelle. Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden osallistua keskusteluun, niin hyvässä kuin pahassakin.

Vaikka välillä kirjassa ajaudutaankin jaaritteluun ja se toistaa hetkittäin itseään, on pääsanoma kuitenkin helppo sisäistää ja ottaa käyttöön omiin projekteihin lopettamalla markkinointi ja aloittamalla kanssakäynti omien asiakkaiden kanssa. Myös projektien hankkiminen on helpompaa, kun ei vain  yritä myydä omaa ajatustaan. On kuunneltava avoimesti asiakkaan tarpeita ja toiveita, etsittävä yhdessä ne aiheet mihin tiiminä voimme tarjota apua.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!