Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Uudelleenmarkkinointi Display-verkossa

Kirjoitettu 08.06.18
Esseen kirjoittaja: Tommi Paasiaho
Kirjapisteet: 1
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Googlen mukaan 96% verkkokauppojen vierailijoista poistuu sivuilta ostamatta mitään eli konvertoimatta. Näistä 49% vierailee vielä kahdesta neljään eri sivulla vertailemassa ennen kuin tilaavat tuotteen/palvelun. Tämän kaltainen data kiinnostaa digimarkkinoijaa, koska tällöin on tavoitettu ihmisiä, jotka ovat osoittaneet kiinnostusta tiettyä tuotetta/palvelua tai kategoriaa kohtaan. Tämän tiedon perusteella häntä voidaan alkaa kalastella takaisin verkkokauppaan.

Jos mietitään Ryhtivaljaat.fi -verkkokauppaa esimerkkinä. Googlen hakusanamainonnan kautta on saatu ohjattua hyvinvointituotteista kiinnostuneita henkilöitä sivuille. Näistä suurin osa poistuu etusivun nähtyään, osa selaa ryhtiliivi-kategoriaa ja osa taas hierontapallo-kategoriaa, jonka jälkeen poistuvat, pieni osa lisää tuplapallon ostoskoriin, mutta päättääkin keskeyttää shoppailun ostamatta tuotetta. Näiden tietojen avulla voidaan luoda uudelleenmarkkinointikampanjoita, jotta heidät saataisi käännytettyä ostamaan.

Kampanjat voidaan luoda tietyille yleisöille sopiviksi – etusivulla, kategoriasivulla ja tuotesivulla vierailleille omat kampanjansa. Esimerkiksi niille henkilöille, jotka ovat vierailleet ainoastaan etusivulla, voidaan luoda mainoksia, jotka kertovat tuotekategorioista ja tuotteista. Taas niille, jotka ovat esimerkiksi vierailleet Sportti Ryhtivaljaiden tuotesivulla, voidaan luoda mainoksia, joissa luvataan pieni alennus tai toimitus maksutta. Eli viestiä voidaan muokata sen mukaan, mitä vierailijan sivulla tehdyistä toiminnoista tiedetään.

Uudelleenmarkkinointikampanjan aloittaminen

Google AdWords antaa pienen koodinpätkän, joka pitää asettaa sivuille. Ryhtivaljaat.fin tapauksessa koodin voisi asentaa etusivulle, kategoriat-sivulle ja jokaisen tuotteen omalle sivulle. Koodinpätkä tekee sen, että vierailijan ID lisätään vierailusivua vastaavaan uudelleenmarkkinointilistaan. ID:llä tarkoitetaan vierailijan käyttäjätietoja – tietoihin eivät sisälly henkilökohtaisia tietoja, kuten esim mikä on nimesi, mikä kotiosoitteesi on tai milloin viimeksi söit lounasta. Vierailun jälkeen jokainen ID lisätään ”Kaikki vierailijat”-listaan, josta heitä voidaan alkaa jakaa erilaisiin segmentteihin, kuten esimerkiksi etusivun vierailijat tai tuotesivun vierailijat. Seuraavaksi jokaiselle asiakassegmentille luodaan omat viestit ja hintatarjoukset.

Mainoksiasi aletaan näyttää Googlen Display-verkostossa näille henkilöille, jotka ovat päätyneet uudelleenmarkkinointilistalle. Mainoksia näytetään mm. kohdehenkilön vierailemalla uutisivustolla mainosbanneripaikoilla. Se, miten usein mainokset näkyvät, määräytyy hintatarjousten mukaan. Hinta määräytyy sen mukaan, kuinka paljon muut mainostajat ovat valmiita tarjoamaan.

Erilaiset viestikärjet erilaisille vierailijoille

  1. Etusivun vierailija
    • Kerro, mitä sinulla on tarjottavana
  2. Tuotekategorian vierailija
    • Kerro, mitä muita kategorioita on ja tarjoa pientä alennusta
  3. Tuotesivun vierailija
    • Muistuta vierailijaa tietyistä tuotteista, joita hän on katsellut
  4. Ostoskorista poistuneet
    • Tarjoa heille alennusta tai jotain spesiaalia tarjousta
  5. Ostaneet/konvertoineet
    • Tarjoa muita tuotteitasi. Ryhtivaljaiden ostajalle voi mainostaa esim tuplapalloa, jotta hän voisi ennaltaehkäistä selkäkipujen uusiutumisen.

Uudelleenmarkkinoinnin tarkoitus on siis kääntää menetetty asiakas ostajaksi. Uudelleenmarkkinointilistojen avulla asiakkaille pystytään tarjoamaan juuri heidän mieltymyksiinsä sopivia tarjouksia tai mainoksia. Näin pystytään kasvattamaan mainonnan ROAS:ia eli Retun On Ad Spendiä eli kasvattamaan mainonnan kautta ohjatun tuoton määrää.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!