Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Uudelleenmarkkinointi Facebookissa

Kirjoitettu 12.09.18
Esseen kirjoittaja: Juuso Oinonen
Kirjapisteet: 2
Kirja:
Kirjan kirjoittaja:
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.7. Sosiaalinen media ja markkinointi

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Mitä uudelleenmarkkinointi on ja miksi sitä kannattaa tehdä?

Uudelleenmarkkinointi, eli remarketing etenkin verkossa tarkoittaa käytännössä sitä, että tavoitetaan uudelleen kiinnostuksen elkeitä esittäneitä potentiaalisia asiakkaita. Varmasti yleisin tapa saada tämä yleisö kiinni on seurata verkkosivujen liikennettä ja kohdentaa myöhemmin mainonta sivuston kävijöille. Uudelleenmarkkinoinnin sovellutuksia on lukemattomia, mutta kaikissa niissä piilee sama ajatus: tavoitetaan jo valmiiksi kiinnostunut kohderyhmä. Juuri siinä sen tehokkuuskin tulee esille.

Kuvitellaanpa vaikka tilanne, jossa astelet kivijalkaliikkeeseen ostamaan uutta rannekelloa. Tuumailet hetken ja katselet erilaisia vaihtoehtoja lopulta löytäen mieleisesi. Ehkäpä vilkaiset hintalappua ja tunnet hikikarpaloiden vierivän ohimollasi kuin puro. Liian kallis. Tiedät että saman hintainen se kello on tuossa viereisessäkin liikkeessä, mutta päätät silti mennä tarkastamaan, josko saisit sen hiukan edullisemmin. Olet jo astelemassa kellokaupasta ulos, kun myyjä huomaa tilanteensa tulleen ja huikkaa vielä perääsi, ettekö kuitenkin ottaisi kelloa. ”Saat 10% alennuksen, jos ostat nyt!” hän hihkaisee. Tilaisuutesi on tullut. Et tule saamaan parempaa diiliä. Ostat kellon, pujotat sen ranteeseesi ja ihailet sitä hamaan tappiin asti.

Edellä kuvatussa tilanteessa oltiin perinteisessä kasvokkain tapahtuvassa myyntitilanteessa. Tämä sama tekniikka on nyt sovellettavissa myös verkkomainonnassa. Verkkokaupassa selailtuasi päätät jättää tuotteen ostamatta tai vertailla vielä muiden kauppojen hintoja. Yhtäkkiä somessa vastaan tulee mainos, joka kehottaa ostamaan juuri sen etsimäsi tuotteen, ehkäpä pienellä alennuksella. Konversioiden määrä tällaisilla mainoksilla on poikkeuksellisen hyvä, jos vain muutkin mainonnan elementit ovat kohdallaan.

 

Mitenkä uudelleenmarkkinointi sitten toimii näin teknisesti ottaen Facebookissa (ja sen omistamissa sovelluksissa kuten Instagramissa ja heidän Audience Networkissa)? Tässä piirtämässäni kaaviossa on kuvattuna peruselementit uudelleenmarkkinoinnin vaiheista.

Juuson-kartta

  1. Asiakas vierailee verkkosivuillasi syystä tai toisesta. Sivuillesi on asennettu Facebookin seurantapikseli, joka seuraa sivustolla tapahtuvia konversioita jne. Vierailu voi päättyä karkeasti kahdella eri tavalla.
    1. Konversio: Asiakas ostaa jotain, ottaa yhteyttä tms. ennalta tavoitteissa määritelty tapahtuma.
    2. Asiakas poistuu sivulta ilman konversiota.

 

  1. Molemmissa tapahtumissa pikseli ottaa asiakkaasta kiinni ja tunnistaa hänet myöhemmin somessa. Käytännössä asiakas menee kohderyhmään, listalle, joka on ennalta määritelty ja hänen tietonsa säilyy siellä ennalta määritellyn ajan, joka melko usein mainostaessa tuntuu olevan kuukauden päivät. Kun tämä aika on kulunut, asiakas poistuu listalta. Sivustolle voidaan toki myös määrittää tapahtumia vaikkapa konversioihin, jotka poistavat asiakkaan listalta heti, ettei jo konvertoituneille näytetä mainoksia, jotka eivät ole heille tarkoitettu.

 

  1. Asiakkaalle esitetään somessa uudelleenmarkkinointimainosta edellä kerättyjen kohderyhmälistojen mukaan. Sisältö ratkaisee tässä vaiheessa todella paljon. Asiakkaalle on osattava esittää juuri oikeanlainen viesti.

 

  1. Mainoksen nähtyään asiakkaalla on täsmälleen kaksi vaihtoehtoa. Hän:
    1. klikkaa mainoksessa olevaa linkkiä: Asiakas lähetetään halutulle verkkosivulle ja toivotaan konversiota.
    2. ei klikkaa mainoksessa olevaa linkkiä: Jatkakoon selailua. Saa sitä konversiota silti toivoa.

 

  1. Asiakas on tässä vaiheessa joko klikannut tai vain nähnyt mainoksen. Niiden perusteella muodostuu kaksi erillistä listaa määriteltyjen attribuutiojaksojen mukaan. Perinteisesti Facebookissa nämä jaksot ovat 1 päivä mainoksen näytöstä ja 28 päivää mainoksen klikkauksesta. Attribuutiojaksot ovat puhtaasti sitä varten, että pystyttäisi näkemään tarkemmin, mitkä konversiot ovat mainoksen ansiota ja mitkä tulevat jostain muualta. Kun mainoksessa tehdyn toimen mukainen attribuutiojakso on kulunut, tiedot poistuvat listalta ja sen jälkeinen konversio ei enää näennäisesti ole johtunut mainoksesta.

 

  1. Jos asiakas konvertoituu attribuutiojakson sisällä, nähdään konversiosta tilastoja Facebookissa. Tässä vaiheessa 4. kohdan linkin klikkaajat ovat suurimmaksi osaksi vierailleet verkkosivulla uudelleen ja päätyvät takaisin kohtaan 1. Tällöin uudelleenmarkkinointirumba alkaa alusta ja jälleen voidaan päättää mitä kohdennetaan jo konversioon päätyneille asiakkaille, vai kohdennetaanko mitään.

 

  1. Kannattaa myös muistaa, että mitä suurempi määrä sivustovierailijoita on, sitä suurempi määrä ihmisiä saadaan uudelleenmarkkinoinnin piiriin ja sitä enemmän saadaan konversioita. Sen vuoksi on tärkeää ajaa myös muuta liikennettä verkkosivuille ja sehän hoituu vaikkapa ihan normaaleiden mainosten avulla niin Facebookissa kuin missä tahansa muuallakin verkossa.

 

Nyt kun tiedät miten tämä toimii, ei muuta kuin kokeilemaan. Polta muutama tonni rahojasi ensin väärin tehden niin alat oppimaan mitä muita muuttujia kannattaa ottaa huomioon. Ehkä kerron niistäkin asioista jossain vaiheessa tarkemmin.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!