Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Selkiytetään heti tähän alkuun yksi paljon käytetty ja kaikkien kuulema termi: strategia.

Strategia = mihin suuntaan organisaatio etenee ja millaisia toimia se tekee tulevaisuuden päämääriensä saavuttamiseksi. Strategia pitää sisällään keinot ja menetelmät saavuttaa tietyt päämäärät.

Laivurin päämäärä: olla kesällä 2016 ilmiö. Saavuttaa taloudelliset, opilliset ja sen näkyvyydelle asetetut tavoitteet.

Mielestäni Laivurin konsepti ja strategia edelliskesinä on sellaisenaan ollut hyvin toimiva. Liikevaihto ja tulos ovat edelliskesinä puhuneet puolestaan ja henkilökunta on pysynyt motivoituneena ja innokkaana. Kuitenkin suurin syy siihen, miksi päätimme jatkaa vielä kesänä 2016 Laivurin pyörittämistä, on se, että haluamme viedä meidän duunit uudelle tasolle ja tehdä Laivurista ilmiön. Siihen tarvitsemme uusia työkaluja ja teoriaa, uusia ideoita ja luultavasti myös ulkopuolisten ihmisten apua. Kirja antoi tähän hyvät ja selkeät stepit, miten kannattaa lähteä tätä pähkinää puremaan:

Kehitystyön alkuvaiheessa on tärkeää:

  • Kirkas strategia. Rajaa selkeät innovaatioalueet, joilta etsitään uusia mahdollisuuksia.
  • Kultakin innovaatioalueelta etsitään ongelmia ja mahdollisuuksia, joita aletaan ratkomaan
  • Rakenna visio siitä, millainen uusi toimintamalli on, millä ongelmia ratkotaan
  • Huolehdi siitä, että henkilöstösi on uusien toimintamallien takana
  • Tee visiosta ja toimintamalleista kunnianhimoisia
  • Kehitä toimintamallit ja palvelut asiakastasi varten -> mene hänen saappaisiinsa

Ensimmäisenä meidän tulee kirkastaa Laivurin strategia. Miten teemme Laivurista ilmiön? Sen jälkeen jaamme strategiamme palasiin, ja alamme pohtimaan, mitä mahdollisuuksia eri osa-alueilla onkaan: esimerkiksi tapahtumissa, keittiössä, asiakaspalvelussa tai markkinoinnissa. Mitä voimme toiminnassamme muuttaa, että ne vievät meitä kohti päämääräämme? Haluamme kuitenkin pitää koko ajan mielessä sen, että huikeiden asiakaskokemusten luominen ja hyvä meininki välittyy toiminnastamme koko ajan.

Tähän prosessiin otamme mukaan koko henkilökuntamme, sillä he ovat kaikki ilmaisseet innokkuutensa olla mukana Laivurin kehitystyössä jo ennen kesää. Sen takia halusimmekin saada Laivurin jengin kasaan ennen joulua, jotta voimme yhdessä ja erikseen alkaa työskentelemään ja valmistelemaan ensi kesää. Samalla 7 henkilön palkkaaminen oli ensimmäinen steppi Laivurin kehittämisessä ja itsemme haastamisessa.

Meidän tulee keväällä asettaa toiminnallemme konkreettiset ja kunnianhimoiset taloudelliset, opilliset ja markkinoinnilliset tavoitteet. Nämä tavoitteet haastavat meitä yrittäjiä ja meidän työntekijöitämme sekä edesauttavat meitä pääsemään päämääräämme. Tämän koko prosessin ajan meidän tulee muistaa, että teemme tätä työtä kuitenkin loppupeleissä asiakasta varten. Asiakkaita tulee siis osallistaa myös kehitystyön aikana: teemme asiakastutkimuksen Laivurin palveluista ja asiakkaiden tyytyväisyydestä heti alkuvuodesta.

Muita hyödyllisiä kirjasta poimimiani ohjenuoria liiketiominnan kehitystyöhön:

  1. Kannusta kokeiluihin ja riskinottoon. Muista, että epäonnistumiset ovat luonnollinen osa kehitystyötä.
  2. Anna henkilökuntasi olla omia itsejään.
  3. Luo puitteet ja tilaa ketteryydelle ja improvisoinnille.
  4. Suuntaa uuden kehittämiseen riittävästi resursseja, eli aikaa, rahaa ja ihmisiä.
  5. Yhdistä uuden kehittäminen ja olemassa olevan pyörittäminen toisiinsa.
  6. Huolehdi siitä, että sinulla on tuki ja toisiaan täydentävä tiimi ympärilläsi.

 

 

 

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!