Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vaikuttajan vastuu

Kirjoitettu 09.08.18
Esseen kirjoittaja: Milla Lehtonen
Kirjapisteet: 2
Kirja: the Mirror effect
Kirjan kirjoittaja: Drew Pinsky
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Se mitä ostamme, se mitä kulutamme ei tule meidän omasta päästämme. Ideat siitä mitä tarvitsemme ilman, että ne liittyisivät omaan hengissä pysymiseemme tulevat siitä mitä me ulkopuolella näemme. Meihin vaikutetaan joka päivä todella monessa eri paikassa. Aamulla some selatessa näet jo monia maksettuja mainoksia sekä muita mainoksia joita algoritmit sinulle esittelevät. Kuuntelet päivällä radiota ja kuulet mainoksen uudesta vitamiinista joka sinun on pakko saada. Illalla istut TV:n äären ja näet mainoksen Hesburgerin ruuasta ja mietit onko liian myöhäistä Woltittaa ruokaa kotiin.

 

Näissä mainoksissa mitä katsomme esiintyvät meidän lempi julkisuudenhahmot joita ihailemme ja joiden vaikutuksesta ostamme tämän tuotteen. Näemme lempi bloggaajamme suosittelevan uutta laihduttavaa tee valmistetta ja uskomme, että tässä on ratkaisumme paino ongelmiin, sillä hänkin on todella hyvässä kunnossa. Me uskomme näitä ihmisiä joita olemme ihaileet he ovat luoneet meille maailman minkä osa haluaisimme olla niin paljon, minkä takia haluamme ostaa heidän suosittelemiaan tai tekemiään tuotteittaan. Olemme silloin hieman lähempänä heitä. Koska tämän vaikutus tavan tehokkuus on tajuttu sitä käytetään häikäilemättä hyväksi, niin meidän ihmisten suhteen kuin näiden vaikuttajienkin. Se mitä me näemme ei ole totuus, koko media on jonkun muun luoma illuusio, minkä haluaisimme olevan totta. Seuraamme reality sarjoja ja luemme lehtiä mitkä ruotivat näiden muiden ihmisten elämää. Me haluamme tietää kuka on eronnut ja kenestä, ja mikä on kenenkin lempi huulipuna. Haluamme palan heitä. Haluamme olla osa sitä minkä ajattelemme olevan mahtavaa ja aitoa elämää.

 

Pitkän ajan kuluessa näistä julkisuuden ihmisistä on tullut ilmiö. Niin kauan kui voin vain muistaa olemme etsineet ja löytäneet itsellemma idolisoinnin kohteita. Olemme seuranneet realitysarjoissa ihmisten löytävän rakkauksia ja joutuvan eron partaalle. Nämä ihmiset ovat joutuneet antamaan katsojilleen paljon. Niin siinä käykin me janoamme vain kokoajan enemmän. Tarvitsemme näiltä ihmisiltä kokoajan lisää, jotta olisimme heistä kiinnostuneita. He tarvitsevat myös meitä ja ovat valmiita antamaan itsestään kokoajan enemmän. Se on huono ja hyvä puoli. Välillä voimme nähdä idolisoimamme julkisuudenhenkilön käyttäytyvän niin kuin me, eli hän on aivan tavallinen ihminen. Joskus nämä ihmiset muuttuvat skandaalien hakuisiksi ja voisivat tehdä mitä vain pysyäkseen otsikoissa. Se mikä minua mietityttää on, että mikä on julkisuuden hinta?

 

Kun olet julkisuudessa saat paljon, saat yhteistyökumppanuuksia ja ihmiset ovat kiinnostuneita sinusta ja siitä mitä teet. Julkisuuden avulla voit tehdä myös paljon hyvää ja ansaita kunniaa siitä mitä olet saavuttanut. Mitä se kuitenkin vaatii? Pitääkö sinun myydä sielusi yhtiölle, joka auttaa sinua menestymään tai puhua brändeistä joihin et todellisuudessa usko. Tämä sekoittaa niin julkisuuden henkilön pään kuin seuraajankin pään. Ole nähnyt niin monta huonoa esimerkkiä, kun nuorten suurin idoli käyttää vaikutusvaltaansa väärin ja promoaa esimerkiksi huulitäytteiden alennuskoodia. Mielestäni naurettavaa ja vastuutonta. Sillä kun olet julkisuudessa sinulla on vaikutusvaltaa, ja voi kunmpa ne ihmiset jotka käyttävät aikansa promoaamaan pikavippejä tai kauneusleikkauksia käyttäisivät sen johonkin mikä voisi oikeasti auttaa maailmaamme.

 

Mitä minä odotan muuttuvan ja mitä voin tehdä tälle asialle?

 

Älä seuraa, älä anna näille ihmisille valtaa vaikuttaa sinuun. Tiedän että minuun vaikutetaan joka puolelta, mutta kokoajan kasvava median lukutaito auttaa varmasti ymmärtämään hetkellisesti edes mikä on totta ja mikä ei. Mieltäni lämmittää se että varhaiskasvatuksessa on otettu huomioon sosiaalinenmedia ja nykyään näille somen kasvattamille lapsille opetetaan medianlukuataitoa. Kun ajattelen kuluttajan näkökulmasta niin helppoa on olla seuraamatta tai kuluttamatta vääränlaisen sisällöntuottamia henkilöitä. Monesti olen kuitenkin jäänyt seuraamaan minua ärsyttävää ihmisitä, sillä jotenkin nämä henkilöt koukuttavat katsojansa antamalla kurkistuksen elämäänsä, jolloin koet melkein jopa kaverillisia tunteita tätä ihmistä kohtaan, sillä olethan ollut heidän elämänsä käänteissä mukana.

 

Jos itse haluan vaikuttajan tekevän yhteistyötä kanssani, on hyvin tärkeä miettiä sopiiko vaikuttaja oikeasti siihen brändiin mitä edustan. Kirjoitin hetki sitten artikkelin aiheesta blogiimme jossa mietin miten vaikuttajamarkkinointia hyödynnetään tapahtumissa. Linkkaan blogin tähän kunhan sisältö on julkaistu J

 

Haluan vain tällä kirjoituksellani herättää sen että älä usko mitä näet somessa sen on kusetusta tai hyvin kiillotettua totuutta. Sillä voin taata että kyllä ne elämät siellä somessakin tuntuvat heidän mielestään samalta kuin meidän. Jos työsi on some, niin silloin täytyy aamiaismurot asetelle kauniisti ja pyytää kaveria kuvaamaan salilla sun täydellisiä hauiksia.