Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Valtapeli

Kirjoitettu 18.09.19
Esseen kirjoittaja: Jussi Nieminen
Kirjapisteet: 2
Kirja: Valtapeli
Kirjan kirjoittaja: Henrik Fexeus
Kategoriat: 6. Markkinointi, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Henrik Fexeus – Valtapeli

Omaan valintaan kirja osui, sillä arvelin ihmismieleen perehtymisen auttavan minua tavoitteessani kehittyä myynnin parissa, josta olinkin jo oppimissopimukseen kirjoittanut. Valtapelissä on siis kyse siitä kuinka osaat vaikuttaa muihin ihmisiin muuttamalla omaa käytöstäsi. Kirjan takakannen luettuani vaikutti teos siltä, että sillä on lähdetty vetoamaan lukijoihin kuinka muutaman tempun osattuasi pystyisit manipuloimaan pomoasi, vaimoasi jne. Kirjan loppuun päästyäni kuitenkin yllätyin positiivisesti siitä, kuinka ”temput” olikin pilkottu pieniin osiin ja selitetty sosiaalisilla taidoilla.

Minulle kirjasta pomppasi muutama kappale joka oli ylitse muiden. Yksi näistä oli luottamus ja sen rakentaminen. Henrik kirjassaan muistutti lukijoita siitä, kuinka kiitos on suuri luottamuksen rakentaja. Tai näin ainakin, jos kiitos on perusteltu ja nöyrä. Itse koen pystyväni kiittämään ihmisiä helposti enkä koe siinä vaikeuksia, mutta mitä kirjasta opin oli se, että pelkkä ”kiitti” ei riitä vaan pitäisi sitä perustella, jotta se loisi luottamusta kuulijassa. Esimerkiksi ”kiitos, kun jeesasit mua tän tarjouksen kanssa, en ois ite saanu näin järkevää tekstiä laadittua”. Tätä vinkkiä tulen kyllä käyttämään jatkossa, sillä apua varmasti saa helposti, jos auttajalle siitä tulee hyvä mieli.

Luottamukseen liittyvä toinen vinkki oli avun pyytäminen. Ihminen, jolta apua pyydät tuntee usein itsensä merkitykselliseksi ja saa mielihyvää, kun voi olla avuksi. Tämä myös osoittaa ettet pidä itseäsi muita tärkeämpänä vaan, että olemme kaikki samalla tasolla, samassa tiimiyrityksessä. Avun pyytäminen on usein vaikeaa, mutta varsinkin tiimiakatemialla omassa yrityksessä se on lähes elinehto. Harva tulee apua tarjoamaan, vaan on sitä oltava valmis pyytämään. Jo projektin aloitusvaiheessa olen huomannut että ”ketkäs tulis mukaan?” toimii huomattavasti huonommin kuin tietylle ihmiselle osoitettu avunpyyntö esim. ”Mä haluaisin Matin tähän hommaan, koska uskon että olet paras tyyppi projektiin”. Jatkossa näillä eväillä uskon tulevan paremmaksi tiimipelaajaksi.

Puheen voima ja referenssit. Mikäli ihminen tai tässä kohtaa asiakas kuulee monesta suusta sanottavan jonkun tuotteen olevan yli muiden, alkaa hän uskoa siihen itsekin. Ihmiset monesti muodostavat mielipiteensä vain koska muut sanovat asian olevan näin. Perusta muodostetaan jo lapsena, sillä kasvammehan vanhempien mielipiteiden ohjaamina. Miten tätä hyödynnetään sitten myynnissä?

Markkinointia rakentaessa olisi hyvä keskittyä toistoon, sillä mitä useammin asiakas lukee tai kuulee tuotteesi olevan ylivertainen, sitä enemmän se jää hänen alitajuntaansa. Referenssit ovat todella voimakas tapa saada asiakas vakuutettua ostopäätökseen, sillä jos hänen kaverinsa suosittelee tuotetta, eihän se voisi olla huono?

Myytäessä tiimiakatemian risteilyä kerään markkinointiin viime vuosilta referenssejä ja herättelen hyviä muistoja jo vanhoissa merenkulkijoissa. Näissä painotetaan sitä, kuinka ainutlaatuista risteilyä ei kannata missata sillä onhan se vain kerran vuodessa ja on se jättänyt positiivisen jälkensä akatemialaisiin jo vuosia! Uusille seiloreille painotan risteilyn taikaa päästä tutustumaan akatemian vanhoihin partoihin ja miksei myös tuoreisiin tiimiläisiin. Risteily on ajansaatossa tullut osaksi tiimiakatemian yhteisöä ja on sillä tapana ollut tuoda roppakaupalla hyviä muistoja, sekä antaa hienon tilaisuuden päästä tutustumaan muihinkin tiimeihin rennossa ilmapiirissä. Materiaalia tuotan kiihtyvällä tahdilla risteilyn lähtöpäivään asti.

Yhtenä käytännön myyntivinkkinä kirjassa tuli kappale, jossa keskityttiin tuotteiden hyvien ominaisuuksien luetteluun. Onhan jo iät ja ajat mainonnassa käytetty voimakkaita fraaseja miksi mikäkin tuote on ylivertainen. Tämä kuitenkin luo nykymaailmassa kuluttajalla suuren valinnan vaikeuden, ja tuttujen referenssien puuttuessa tuntuu tilanne usein vain myyntimiehen löpinöiltä. Vinkkinä siis on, että myyntitilanteessa et luettelekaan ominaisuuksia miksi juuri sinun tuotteesi tai palvelusi on ylivertainen vaan kysyt, että osaatko luetella kilpailijan 10 ylivertaista ominaisuutta. Tämä luo asiakkaalle vaikeuden keksiä ominaisuuksia kilpailijalle, kun taas yksi tai kaksi kertomaasi ominaisuutta omassa tuotteessa tuntuu helpottavalta. Näitä vinkkejä on hyvä kantaa korvan takana tulevilla asiakaskäynneillä.

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!