Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Velhoksi itsesi johtamisessa: Bullet Journal-metodi

Kirjoitettu 15.01.20
Esseen kirjoittaja: Liisa Jamsa
Kirjapisteet: 2
Kirja: Bullet Journal metodi
Kirjan kirjoittaja: Ryder Carroll
Kategoriat: 1. Oppiminen, 1.2. Oppimisen taidot ja työkalut, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 4.2. Johjajan / valmentajan taidot ja työkalut, 8.2. Yrittäjänä kasvun taidot ja työkalut, 9.03. Yrittäjyys, 9.04. Johtaminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Eräänä päivänä juuri ennen joulua tajusin olevani täysin rentoutunut, vaikken ollut tehnyt mitään ”järkevää” koko päivänä. Olen krooninen stressaaja, suunnittelen ja valmistaudun jatkuvasti tulevaan. Siksi ihmettelin fiilistä ja tajusin, että se johtui siitä että bujon sivu tälle päivälle oli tyhjä. Tyhjä sivu tarkoitti sitä, ettei minun tarvinnut tehdä mitään, huolehtia mistään.

Mielikuvani Bullet Journalin käyttämisestä eli bujoilusta oli vielä viime syksynä seuraavanlainen: teinityttöjen suosima ohjeiden mukaan täytetty päiväkirja, jonne he jokainen piirtelivät kuvia kukkasista ja tähdistä ja vääntelivät monimutkaisia kalligrafia-otsikoita sivujen koristeeksi ja esittelivät niitä sitten Pinterestissä.

Uusi tuttava, joka oli muuten kaukana teinitytöstä, esitteli minulle bujoaan ohimennen. Pelkistetty, ytimekäs, mustaa valkoisella. Bullet journal on oikeasti vain tyhjä kirja, joka toimii samalla muistikirjana, kalenterina, to do-listana ja päiväkirjana. Ja kun täyttää yhden muistikirjan vuodessa, se on kuin luku elämässä (ei tarvitse sitten vanhana ihmetellä, mihin vuodet ovat menneet).

Aloitin bujoilun jo puolessa välissä syksyä, mutta luin tämän kirjan vasta vuoden vaihteessa. Tekniikka on yksinkertainen, mutta kannattaa tehdä ainakin aluksi ohjeen mukaan. Kirjoitan tämän esseen tiivistelmäksi itselleni, mutta myös yksinkertaistetuksi ohjeeksi sinulle.

Miksi bujoilla?

So many reasons. On palkitsevaa vetää ruksi jonkun tehtävän viereen kun sen saa tehtyä. Levottomuuteen auttaa sivuille pienten kuvioiden piirtely esim. treeneissä, se auttaa keskittymään keskusteluun. Jatkuva stressin tunne alkusyksystä oli tasoa ”itke sikiöasennossa matolla”, mutta helpottui huomattavasti. Käsin kirjottaminen on terapeuttista kännykän ja näppiksen räpläämisen sijaan, ja käsinkirjoitetun muistaa itseasiassa tutkitusti paremmin kuin digitaalisen tekstin.

Rakastan kalenterointia, ja muistilistoja, tavoitteita, satunnaisia kirjoitelmia ja unelmia löytyy lukuisista vihkoista ja läppärin tiedostoista ja pilvestä. Kaikki on hajallaan, ja välillä tuntuu että ei tiedä mistä tulee eikä että minne on menossa. Mitä järkeä on tässäkin asiassa, kannattaako minun käyttää aikani tähän? Kuka olen, millä perusteella teen päätöksiä? Nämä ovat kysymyksiä joita olen tässä nuoruuden identiteettikriisissä kysynyt jo kauan.

Keskittymiskykyni heikkous on ollut jo vuosia kriittinen ongema, sillä olen vaihtanut harrastuksia, koulua, tavoitteita ja unelmiakin kuin sukkia. Uusia ideoita pulppuaa mieleen jatkuvasti. Mistään ei ole tullut tulosta, tuntuu etten osaa mitään enkä kehity. Epäröin tehdä päätöksiä, puhumattakaan riskien ottamisesta.

Bullet Journal on tekniikka, joka auttaa ajanhallinnassa, projektien seuraamisessa ja virheistä oppimisessa. Se on aivan loistava työkalu tiimiakatemialla opiskelevalle. Minulle se näyttää, mikä on oikeasti tärkeää. Se muistuttaa, mitä on oppinut. Siitä näkee, mihin on käyttänyt aikansa vuosien varrella (ja olisiko jopa aika vaihtaa suuntaa). Se tuo mieleen muistoja, se kokoaa ideat ja pitää huolta ajatuksista, kunnes olet valmis käsittelemään ne. Näin se toimii.

Pikaohjeet bujoiluun

Kirjan rakenne:

  1. Future log (ideoiden ja suunnitelmien väliaikaisvarasto)
  2. Monthly log (tavoitteet ja suunnitelma kalenterissa, pikapäiväkirja)
  3. Daily log (yksityiskohtaisemmat, mutta tiiviit koosteet päivän tehtävistä ja tapahtumista)

Future log

Kirjan alkuun kannattaa tehdä ”future log”, jonne kirjataan kaikki tavoitteet, ideat ja asiat jotka pitäisi tehdä, mutta joille ei ole vielä tiettyä aikaraamia. Minulla siellä voi olla vaikka ”Youtube-kanavan suunnitelman teko” ja ”oppimissopimuksen kirjoittaminen”. Sinne voi jatkuvasti lisätä ajatuksia.

Tammikuun kuukausilogi. Sisältää kaikkea noloa, toivottavasti ette saa selvää käsialasta. Tiikeri piristää joka päivä.

Monthly log

Mitä haluat saavuttaa tässä kuussa? Kurkkaa edellä mainittuun future logiin. Voit nostaa sieltä itsellesi tehtäviä. Itse tykkään päättää kolme projektia joka kuukaudelle: pääprojektin ja kaksi sivuprojektia. Pääprojektiin olen “budjetoinut” 3 tuntia viikossa, ja sivuprojekteihin käytän molempiin tunnin.

Tuntuu muuten hyvältä, kun ne 20 projektia jotka aiemmin ovat poukkoilleet aivoissa hallitsemattomasti, lepäävät nyt rauhallisesti kirjan sivuilla odottamassa omaa aikaansa. Vain kolme mahtui tammikuulle, joten vain kolme on ajatuksissa.

Kuukausilogiin voi kirjoittaa myös kuukauden tapahtumat, jos niitä kiinnostaa seurata vaikkapa vuosien kuluttua.

Jos et kuitenkaan siirrä future logista tavoitteita konkreettiseen kuukausisuunnitelmaan, voit arvioida niiden tärkeyttä kriittisesti. Pidä mielessä pareton periaate eli 20% tekemisestä tuottaa 80% tuloksista. Klassinen opetus Warren Buffetilta: tavoitteet, jotka eivät ole kaikista tärkeimpiä, vievät jatkuvasti aikaa niiltä korkeimman prioriteetin tavoitteilta. On luonnollista haluta tarttua kaikkeen kiinnostavaan, mutta oikeasti kaikkea paitsi kaikista tärkeintä kuuluisi nimenomaan vältellä.

Tämä on minulle haaste, sillä saan jatkuvasti inspiraatiota ja ideoita nimenomaan uusista asioista. Ennen olen tehnyt pelkkiä päivätavoitteita, joihin on varmasti eksynyt satunnaisia edellisen illan inspiraatioita. Bullet Journal-kirjaa lukiessani ymmärsin että tarpeen seurata päivätavoitteiden synkkausta pitkäaikaisten tavoitteiden kanssa. Oppisopimus muuttuu tässä kohtaa erittäin kiinteäksi osaksi arkeani, mikä on aika jees.

Kun kuukausi vaihtuu, havaitset todennäköisesti ettet saanut kaikkia asioita tehtyä. Älä tunne syyllisyyttä, vaan ole utelias. Miksi et ole päässyt tavoitteeseen? Voi hyvin olla, että määrittämäsi prioriteetti ei oikeasti ollutkaan tärkeä. Siinä tapauksessa vedä sen yli viiva, ja ole onnellinen siitä että tehtävä ei tule enää tuhlaamaan aikaasi tulevaisuudessa. Jos kuitenkin tehtävä oli tärkeä, siirrä se tulevan kuun tehtävälistalle, tai halutellasi varastoi takaisin future logiin.

Daily log

Daily log. Tänään on siis keskiviikko ja olen kohdassa “esseet pankkiin” :–)

Tee joka ilta seuraavalle päivälle suunnitelma, ja kirjaa ylös treenit, asiakaskäynnit ja tapahtumat. Lukemisessa minua on motivoinut joku tietty sivumäärä päivätavoitteisiini kirjattuna, esim. tätä kirjaa luin 16 sivua päivässä (kuulostaa neuroottiselta ja onkin, mutta tää on toiminut mulle erityisen hyvin!).

Daily log on journalin varsinainen sisältö, liha luiden ympärillä. Daily logeihin voi kirjoitella minimalistisesti ylös myös muistoja. Kuka jaksaa lukea sivujen mittaista yksityiskohtaista jaarittelua menneistä fiiliksistä? Kirjaa muistot ylös parilla sanalla, objektiivisesti. Tämä strategia kiehtoo minua, sillä olen myrskyisinä teinivuosina kirjoittanut vihkokaupalla tunteistani, jotka eivät enää kiinnosta minua pätkääkään. Haluaisin vain tietää mihin olen ajan käyttänyt!

Trackers

Yksi lempiasioistani, mitä bujolla voi tehdä. Seuraan milloin mitäkin, aluksi seurasin stressitasoja, nukkumista, tyytyväisyyttä jne. Nyt seuraan mikrotavoitteita, joita on esim. lukeminen suunnilleen 1h/päivä, flow-tilaa aiheuttava harrastaminen 2h/päivä, liikuntaa 1h/päivä, unta 7,5h/päivä. Ajan kuluessa olen huomannut sen, että laiminlyön lukemista todella usein, enkä muista tehdä kivoja asioita tarpeeksi usein. Palkitsevalta tuntuu myös huomata, että olen treenannut laulamista viikottain, kuten olinkin tavoitellut. Tämä auttaa ylläpitämään tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä. Tällä voi varmistaa, että tekee tarpeeksi myös asioita, joista energiaa saa. Burnout prevention!

Senpai Bujon opit

Unelma muuttuu tavoitteeksi, kun sen laittaa kalenteriin. Siksi laitan nykyään kaiken ylös, mieluummin epämääräisenä kuin en ollenkaan. Esimerkiksi 5.1. on minulla kalenterissa päivä, joka on omistettu YouTuben suunnittelulle. En tiedä vielä ensimmäistä askeltakaan koko projektiin, mutta lievittää stressiä kun tietää että tuona päivänä aion antaa sille kunnolla aikaa. (jälkihuomio: tämä strategia ei toiminut, koska 5.1. tuntui että Youtube ei ole pääprioriteetti. Mutta vakaammalle sielulle ehkä ihan hyvä idea.)

Kaikesta voi tehdä suunnitelman. Jopa abstraktit asiat kuten satunnaiset tunteet voivat saada konkreettisen ratkaisun. Ja kaiken tämän voi kirjoittaa bujoon. Tee lista: ongelmat. Esimerkkinä: ”tuntuu, että tiimiläiset ei ymmärrä minua”. Tästä voidaan johtaa tavoite: kehitä viestintätaitojasi. Konkreettinen keino siihen voisi olla: lue kirja vuorovaikutuksesta. Tämä voi hengailla future logissa tai siirtyä suoraan kuukauden tavoitteisiin, kunhan muita kirjoja ei ole kesken. Jos otat lukuun 300 sivuisen kirjan, voit vielä jalostaa tavoitetta: lue 10 sivua päivässä. Näin, ongelma esiratkaistu!

Tavoitteiden asettamiseen vinkkejä

Opin jotain tavoitteiden asettamisesta. Hyvä tavoite on sellainen, joka on täysin itsestä riippuvainen. Muuten voit epäonnistua yrityksestäsi riippumatta ja lopulta vahingoittaa itseluottamustasi. Tavoitteet kannattaa myös jakaa sprintteihin (tämähän on tuttua meille), eli toisista riippumattomiin, maksimissaan kaksiviikkoisiin osatavoitteisiin. Vaikka feilaat yhden, niin voit silti siirtyä seuraavaan. Saat ikäänkuin uuden yrityksen ja resetoit motivaatiosi. Oma lisäys: valitse vaihtelua sprintteihisi, älä tee kahta samantyylistä peräkkäin.

Minulla on laulutavoitteisiini laadittuna lista sprinttejä. Niitä on esimerkiksi ”opi kirjoittamaan lyriikoita -> kirjoita biisi” ja ”opettele uusi karaokebravuuri -> laula se”. Aika helppoja ja toisistaan riippumattomia vai mitä. Ainakin helpommin lähestyttäviä kuin ”ole laulaja bändissä”, mikä oli tavoite ennen sprinttien luontia. Yikes!

Enemmän tekemistä, vähemmän suunnittelua!

Iso haaste itselleni tälle vuodelle on otsikossa. Kuinka saan bujon palvelemaan myös varsinaista tekemistä. Kuukausilogi auttaa todella paljon, ja nyt 3.1. kun tätä kirjotan olen itseasiassa saavuttanut jo puolet tammikuun tavoitteista. Kun saan ne tehtyä, voin nostaa lisää FutureLogista.

Kirjasta opin myös hienoja japanilaisia sanoja. Paras on mielestäni wabi-sabi, joka tarkoittaa epätäydellisyyden kauneutta. Niin totta! Ajatus, joka ohjaa kohti sitä ensimmäistä hapuilevaa kokeilua, epäonnistumista pelkäämättä. Tulkoon tästä vuodesta 2020 tekemisen ja kokeilujen vuosi.

Tagit: ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!