Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

verkkokaupan rautaisannos

Kirjoitettu 07.04.18
Esseen kirjoittaja: Reetta Jylhä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Verkkokaupan rautaisannos
Kirjan kirjoittaja: Jaakko Hallavo
Kategoriat: 1. Oppiminen

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Verkkokaupan markkinointi

 

Analytiikka:

 

Pitää keskittyä käyttämään analytiikkaa hyväksi. Tällä varmistetaan se, että opitaan virheistä ja mitkä markkinointi keinot ovat kaikkein tehokkaimpia ja tuottavimpia. Tällä hetkellä olemme satsaamassa erityisesti Facebookkiin. Facebookissa teemme periaatteessa 3 tyyppistä markkinointia. Tuloksia pitää analysoida heti alkuvaiheessa ja katsoa, mihin kannattaa rahaa laittaa enemmän ja mikä osa-alue kannattaa meidän jättää kokonaan välistä. Markkinoimme myös esimerkiksi lehdissä ja nyt laitoimme lehteen kampanja koodin, jotta näemme,onko sen kautta tullut kauppaa ja kannattaako esim. Lehtiin ja blogipäivityksiin käyttää resursseja. Alkuun markkinointi on vain kokeilua meillä ja näistä kokeiluista pitää oppia mahdollisimman nopeasti. Pitää seurata, mistä kävijät ovat tulleet nettisivuille ja mistä tulleet kävijät poistuvat maksun kautta. Näillä koodeilla on myös todella helppo tehdä seurantaa.

Eli toisin sanoen, nyt alkuun pistetään rahaa haisemaan erilaisiin kokeiluihin, josta on tarkoitus oppia mahdollisimman nopeasti ja muokata toimintaa sen mukaan.

 

Toinen erittäin hyvä vinkki, mitä täytyy tehdä, on parantaa verkkokaupan käytettävyyttä, valikoimaa ja laadukkaita opasteita, jotta saadaan lisäkauppaa.

 

Käytettävyys: Käytettävyyttä voimme parantaa verkkokaupan erilaisilla toiminnoilla. Tällä hetkellä esimerkiksi verkkokaupan postitus ei toimi. Meidän pitää mahdollisimman nopeasti havaita, jos verkkokauppaan ilmenee jotain toiminnallisia ongelmia. Käytettävyyttä voimme parantaa myös mobiilisovellukseen. Mielestäni se on tällä hetkellä hieman epäselkeä ja kuitenkin noin 70% ihmisistä ovat tulleet meidän nettisivuille mobiilia käyttäen. Sitä voisi muokata esimerkiksi poistamalla käyttäjäkokemukset landing pagelta ja tuomalla niiden tilalle lisää houkuttelevaa tietoa ryhtivaljaista.

 

Valikoima: Tällä hetkellä verkkokaupassamme on todella vähän tuotteita, joten lisämyynti on kyllä melko vaikeaa. Myös maksavien asiakkaiden saaminen meidän verkkokauppaan on hieman turhaa tällä hetkellä, sillä myynnissä ei ole suurempaa valikoimaa ja uusia tuotteita. Meidän pitäisi ryhtivaljaiden ohelle hankkia muita uutuuksia maailmalta, jos ei vain haluta myydä näitä loppuun ja lopettaa toimintaa. Tämmöisenään verkkokauppa ei tule meille tuottamaan kovinkaan pitkään.

Uusia tuotteita me voimme etsiä netistä, käydä messuilla ja esimerkiksi katsoa mitä tuotteita meidän nettisivuilta on haettu hakutoiminnolla.

 

Laadukkaat opasteet: Juttelin toisen verkkokaupan perustajan kanssa ja hän on todennut videot kaikista parhaimmaksi myynnin välineeksi, sillä niistä saa asiakas paljon informaatiota. Joten videoita pitää lisätä verkkokauppaamme opastamaan tuotteen käytöstä ja tuotteen hyödyistä. Nämä tulisi lisätä sekä etusivuille, tuote sivuille ja tutustu lisää ryhtivaljaisiin sivuille. Ansku onkin luvannut kuvata meille videoita, joten hänen avullaan voisimme tämän toteuttaa huhtikuun aikana.

Tuote tekstien pitää olla myös myyvempiä, tällä hetkellä ne on kopioitu maahantuojan sivuilta ja ne eivät ole niin lähestyttäviä tekstejä.

 

 

Mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaidemme ostopäätökseen?

Meidän tuotteen hinta on melko korkea, joten olemme perustelleet asiakkaille sitä laadun vuoksi. Valjaamme ovat apteekki tason tuote ja niistä löytyy jokaiselle oma koko ja sopiva malli, meillä ei ole one size tuotteita. Nämä olemme kirjanneet nettisivuillemme miksi valita meidät osioon, mutta näitä voisi hyödyntää myös tuotesivuilla, sillä kaikki kävijät eivät tutki koko verkkokauppaamme ja lue kaikkia tekstejä.

 

Kykenemmekö olemaan tarjonnallamme läsnä kaikissa niissä tilanteissa, joissa asiakkaat tekevät ostopäätöksiä?

 

Tällä hetkellä olemme hyvin vähän erilaisissa tilanteissa, mutta tässä reflektiossa olenkin maininnut, että asia tulee muuttumaan. Kaikkia tilanteita en tietenkään tiedä, mutta niitä on hyvä miettiä, kun tekee suunnitelmallista markkinointia.

 

Miten voisimme hyödyntää asiakkaiden kasvanutta valtaa vipuvartena oman toimintamme kehittämiselle? Mitä ”co-creation” voisi tarkoittaa meillä?

 

Tätä meidän tulisi pohtia, sillä tämä on nouseva trendi. Varsinkin tämä olisi hyvä juttu, jos emme ole lopettamassa verkkokauppaa vaan tarkoitus on jatkaa valmistumisen jälkeen. Tai mikä voisi olla meidän juttu verkossa, missä asiakkaat pääsisivät itse luomaan jotain tähän meidän alalle. Tällä hetkellä se voisi esimerkiksi olla, että sivuilla pystyy helposti jättämään kommentin, mitä uusia välineitä hän kaipaa ja mille ongelmalle ei ole löytänyt muualta ratkaisua.

 

Mitkä olisivat sellaisia hyötyjä, jotka tuovat asiakasarvoa, mutta joita kilpailijamme eivät halua tai pysty tuottamaan?

 

Tämä on todella paha kysymys ja todella hyvä kysymys! Harmi vaan, kun en osaa tähän vastata. Se voisi olla meidän juttu ne opasteet eli videot ja että asiakas voi olla helposti meihin yhteyksissä ja hän pystyy vaikuttamaan verkkokaupassamme, kuten esittämällä hänen toiveensa. Näissä pitää olla ensiluokkainen, jos haluaa erottua kilpailijoista.

 

Reagoimmeko kilpailijoiden toimiin vai pyrimmekö olemaan alamme johtotähtiä? Uskallammeko kokeilla ja epäonnistua?

 

Kilpailijoilta voimme haistella uusia tuotteita ja innovaatiota. Mutta miten voisimme olla alan johtotähtiä? Siinäpä kysymys itselleni mietittäväksi.

 

Verkkokaupan markkinointia voisimme miettiä ja suunnitella etukäteen, ettei vaan roiskittaisi menemään sinne sun tänne ilman sen kummempaa suunnittelua. Sosiaalista mediaa olemme suunnittelemassa, mutta ei saa unohtaa muun markkinoinnin suunnittelua. Meidän täytyy tehdä markkinointi kalenteri, hyödyntää esim. Suunnitelmallista markkinointi pohjaa. Pitää miettiä kaikki muut kohtaamiset, kuten bannerit ja display mainonnat, triggeröidyt viestit asiakkaille, hakusanamainonta, messut ja kumppanuusmarkkinointi. Olemme miettineet, että jättäisimme käyttämättä googlen adwords/hakusanamainontaan rahaa, mutta kirjaa luettaessa tajusin sen, että muut kanavat kuten facebook ohjaa liikennettä ryhtivaljaisiin, mutta google viimeistelee asiakkaan meille.

 

K+K+K+K kaava.

 

Neljän koon kaava: 1. Kävijät, 2. Konversio, 3. Keskiostos 4. Kate. Näistä muodostuu verkkokaupan tulos (eli k x k x k x k = tulos). Pitää miettiä, mitä lähetään ensimmäisenä kehittämään. Verkkokaupan sisäistä markkinointia, jolloin konversio prosentti ja keskiostos kasvaa vai onko meille tärkeetä saada liikennettä verkkosivuille. Tällä hetkellä meillä on alle 1% konversio prosentti, mikä on todella pieni. Yleensä verkkokaupoilla on noin 1-2%, joten pitää myös kehittää verkkokauppaa koko ajan. Lisämyyntiä emme ole vielä kertaakaan saanut, sillä kukaan ei ole vielä ostanut enempää kuin yhden tuotteen kerralla. Tuotteen katetta emme pysty muuttamaan, mutta voimme laskea katetta sillä, että kuinka monta euroa olemme käyttäneet yhden tuotteen markkinointiin.

Saataisiinko keskiostosta kasvatettua, jos meillä olisi lupaus, että yli 80€ tilauksista, emme veloita toimituskuluja. Voisimme mielestäni tätä kokeilla.

 

 

Seuraavat tehtävät lisäsin trelloon:

  • Verkkokauppaan ilmaiset toimitukset esim. Yli 80€ ostoksesta
  • Verkkokaupan landing pagen muuttaminen
  • Suunnitelmallista markkinointia kaavan teko (muista miettiä missä tilanteissa asiakas tekee ostopäätöksen)
  • Etsi potentiaaliset kumppanuusmarkkinointi tyypit
  • Katso google adword tulokset ja analysoi ne
  • Toteuta video nettisivuille
  • Suunnittele video nettisivuille
  • Muuta tuotetekstit myyvemmäksi
  • Tuotesivuille tieto, että apteekkitason tuote, tukeva malli
  • Tutki onko mahdollista jättää tuo ”co-creation” nappula nettisivuille

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!