Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Verkostot ja roolit

Kirjoitettu 23.05.14
Esseen kirjoittaja: Timo Perttunen
Kirjapisteet: 3
Kirja: many-to-many-markkinointi
Kirjan kirjoittaja: Evert Gummesson
Kategoriat: 2.1. Verkostot ja sosiaalinen pääoma, 6.1. Asiakkuuden työkalut, 7.4. Tulevaisuuden mahdollisuudet

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

MANY-TO-MANY-MARKKINOINTI

Evert Gummesson

 

Kirja kertoo pääosissa siitä miten ja miksi kannattaa hyödyntää ympärilläsi olevaa verkostoa. Kirjan ongelmana on mielestäni se, että sen olisi voinut puristaa 300-sivun sijaan 100 sivuun, sillä mielestäni Gummesson toistaa samoja asioita, joskin hieman tarkemmin selitettynä.

 

Alku pohdintaa

 

Ennen Tiimiakatemiaa ei osannut tajutakkaan miten paljon apua ympärillä olevasta verkostosta on ja miten paljon sitä voisi hyödyntää. Kaveriporukat, entiset työnantajat, entiset työkaverit, seurakaverit, kavereiden kaverit jne., meillä on mieletön määrä yhteyksiä ja näillä yhteyksillä on taas omia yhteyksiä. Joten jos vaan tutkii tarkemmin omia verkostojaan, niin luultavasti löydät kaiken tarvitsemasi tiedon ja taidon omasta verkostostasi.

Ennen akatemiaa tätä asiaa tuli mietittyä todella suppeasti ja pääosin ajattelu perustuikin one-to-one ajatteluun. Seuraavaksi kerron Teille one-to-one ja many-to-many käsitteiden eron.

One-To-One vs. Many-To-Many

 

One-to-one-markkinointi:

  • tunnista asiakkaasi
  • erittele asiakkaat
  • ole vuorovaikutuksessa asiakkaasi kanssa
  • kohtaa asiakas yksilöllisesti
  • oppivat suhteet

 

Many-to-many-markkinointi

  • tunnista suhdeverkostosi
  • erittele suhteet ja verkostot
  • ole vuorovaikutuksessa verkoston jäsenten kanssa
  • sopeuta toimet yksilöllisesti
  • oppivat verkostot

 

Käsitteiden erot ovat siis siinä että one-to-onessa sinä kohtaat pelkästään yhden asiakkaasi, kun taas many-to-manyssä sinä ja sinun verkostosi kohtaa sinun asiakkaasi ja hänen verkostonsa.

 

Many-to-many-markkinointia pääsee hyödyntämään jo siinä vaiheessa kun soitata jollekin asiakkaalle, myydäksesi jonkun tuotteen. Okei, asiakas ei välttämättä kiinnostunut tästä tuotteesta ja päättää olla ostamatta. Tässä tapauksessa sinun kannattaa kysyä verkostoista, eli kenelle asiakas voisi suositella tällaista tuotetta. Asiakas miettii tovin ja joskus hän saattaa keksiä jonkun tyypin kenelle tuote voisi sopia.Tässä vaiheessa otat kopin siitä ja kiität asiakasta.

Seuraavaksi soitat sille tyypille ketä ensimmäinen henkilö suositteli. Aloitat puhelun sanomalla että, sait kyseisen numeron henkilöltä X. Puhelusta tulee heti hieman rennompi, ikään kun tuntisitte toisenne jo paremmin. Kaikki tämä vaan sen takia, että teillä on nyt olemassa yksi yhteinen linkki, jonka kautta te linkityitte yhteen.

 

Tämähän ei ole mikään uusia oivallus tai maailmankaikkeutta mullistava juttu, vaan tämä on asia jota täytyy korostaa ja hyödyntää jatkuvasti. Liian usein unohdamme käyttää verkostojamme hyväksi, koska aina joku tuttusi tietää jonkun, joka voi auttaa sinua eteenpäin.

 

Who is who?

 

”Verkosto antaa meille sisäisen identiteettimme ja ulkoisen imagomme, meidän tavaramerkkimme.”

Kuten edellä mainittu lainaus kertoo, verkostot vaikuttavat myös siihen keitä me olemme. Kaikkialla maailmassa on samanlaisia ihmisiä, mutta he ovat eri rooleissa. Toiset ovat yrityksen työntekijöinä, toiset toimivat kuluttajina, yrittäjinä, ystävänä, perheenä jne.

 

Olette varmaan miettineet tai kuulleet että joku vetää jotakin roolia. Esimerkiksi ensimmäisenä koulupäivänä olin täysin eri roolissa kuin vaikkapa tänään. Vedän siis jatkuvasti roolia, en pelkästään elämän eri vaiheissa vaan myös päivittäin ja vaihdan saman päivän aikana roolia aika monesti.

Sinunkin kohdalla se on sama juttu.

Päivällä töissä saatat toimia myyjänä, kun myyt jotain asiakkaalle. Työkavereiden kanssa saatat hauskuuttaa porukkaa tai kuunnella tarkasti muiden juttuja. Kotimatkalla saatat ajaa moottoritietä pitkin 180 km/h ja nauttia vaarallisuudesta. Kotiin tultaessa rauhoitut ja olet maailman rakastavin puoliso ja kenties maailman hellin isä. Viikonloppuna päästät sisäisen pedon irti ja menet viettämään viikonloppua kavereiden kanssa. Jokaisessa näistä kohdassa vedät jotain roolia, mutta joka tapauksessa olet aina yhä sinä.

 

Elämä on yksi suuri näyttämö ja me kaikki esitämme vaan siinä Oscarin arvoista roolisuoritusta. Jokainen näyttelee roolinsa ja jokainen itse pysty muokkaamaan käsikirjoituksensa. Verkostoilla on kuitenkin suurimerkitys käsikirjoituksessamme ja roolissamme, verkostomme muokkaavat niitä, mutta vain sinä kirjoitat lopullisen tarinan.

 

Win-Win

 

Kun käytät verkostoasi hyväksi, muista että silloin juuri sinä saat jotakin. Hyvien suhteiden ylläpitämiseen kuuluu myös se että annat jatkuvasti takaisin. Jokaisesta pikkujutusta ei välttämättä tarvitse aina antaa takaisin, mutta etenkin jos näitä pikkujuttuja kertyy niin on hyvä palkita auttajaansa.

Haluat varmaan jatkossakin saada apua tilanteisiin jotka ovat ehkä sinulle haastavia, mutta tutullesi lasten leikkiä. Tämän takia, muista kiittää ja tuottaa hyvää mieltä toiselle sekä palkita häntä ansaitsemallaan tavalla tai enemmänkin.

Sinun sekä toisen osapuolen pitää tuntea itsensä voittajaksi!

 

”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi”, sanotaan Raamatussa. Tämä on win-win-ilmaisu. Käytännössä se tarkoittaa että molemmat osapuolet (sinä ja hän) saa parhaan mahdollisen huomion.

 

Many-to-manyssä ei kuitenkaan riitä, että on pelkästään tyytyväisiä asiakkaita. Verkostossasi myös muiden tulee olla tyytyväisiä, etenkin niiden joilta sait apua kaupan toteutumisessa.

 

LOPPUSANAT

 

Mitä minun siis tulisi viedä kirjasta käytäntöön? Kirja herätti ajatuksia suhteista todella paljon, ja hyödynnän niitä tiimiakatemialla aika huonosti. Tiimiakatemia on loistava paikka hommata lisää suhteita.

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta mitkään seminaari, minne mennään verkostoitumaan jne., mutta minua kiinnostavat aidot ihmiset ja niitä löytyy itse Tiimiakatemialta.

Syksyn tullen taloon tulee uusia oppilaita ja vanhojen tulee näyttää esimerkkiä. Joten siis syksyn tullessa aion tutustua enemmän ja paremmin talon väkeen, ja luoda itselleni hyvää mainetta Tiimiakatemialla. Hyvällä maineella voi myöhemmin vaikka työllistyä akatemian jälkeenkin. Sillä kenties joku tiimiakatemialainen saattaa olla minun tuleva työnantajani.

Hyvän maineen luonti voi tapahtua yksinkertaisilla asioilla esimerkiksi tarjoamalla jokaiseen asiaan WIN-WIN-tilannette, jolloin kaikki osapuolet ovat tyytyväisiä.

 

Timo Perttunen

Mittava Innovations

tipi@mittava.fi

 

Tagit: , , , , ,

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!