Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vetovoima ei ole mekaanista

Kirjoitettu 18.05.14
Esseen kirjoittaja: Henry Vesin
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vetovoima - kirja inspiroivista yrityksistä, merkitysten johtamisesta ja idealismin voimasta
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin & Jukka Hakala
Kategoriat: 6.2. Myynnin ja markkinointiviestinnän taidot ja työkalut

Vetovoima ei ole mekaanista, 3.0 out of 5 based on 1 rating
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (1 vote cast)

Mielenkiintoinen kirja. Samanaikaisesti hiukan puuduttava ja teoreettinen, mutta kuitenkin kiinnostava ja haastava. Vetovoima kertoo erilaisten Case-esimerkkien kautta, miten vetovoimaisuus palvelee yritystä ja miten sitä voi rakentaa. Kirja antoi minulle oikeastaan kahdessa suunnassa ajateltavaa, sekä Mittavan mittakaavassa että Tiimiakatemian mittakaavassa. Enemmän kyllä Mittavan tasolla.

 

Osuuskunta Mittavan sisäinen vetovoimaisuus

Okei. Mulle on ensimmäisen vuoden aikana painettu paljon päähän sitä, kuinka asiakas tulee aina asettaa ykköseksi. Nyt tämä kaksikko laukoo vastapalloon; Henkilöstö ykköseksi! Hieno ajatus, jatka kehittelyä. Vai olisiko ajatuksessa sittenkin perää. Kuinka moni yritys panostakaan siihen että ulospäin kaikki on hyvin, mutta sisäpuolella kytee. Samanlaista on ollut aistittavissa myös Mittavassa. Meillä on paljon potentiaalia kun keskitytään henkilöstöön, eli tiimiin, eli siihen mitä me halutaan tehdä.

Siirrytään käytännön tasolle. Miksi ihmisten velvoite ei ole täyttynyt? Kun siirryimme yksissä tuumin velvoitejärjestelmään kevään alussa, asetimme itsellemme tavoitteen pitkälle Tiimiakatemian loppuun. Tavoite on raju, jokaiselle MYM-rahat ja 10 000e juomarahaa päälle. Nyt yhtäkkiä vaikuttaa että osalla on vaikeuksia saavuttaa 2500e kevään aikana. Minä itse en tässä sen paremmin ole päässyt eteenpäin vaikka velvoite onkin täyttymässä, sillä todellinen ja pitkän tähtäimen tavoite on edelleen kaukana kaukana edessä.

Vastaus on kuitenkin helppo. Merkitys uupuu. Menestyvimmät yritykset eivät Malmelinin ja Hakalan mukaan menesty siksi, että tavoitteena olisi taloudellisen tuloksen maksimointi, vaan aivan muista syistä. Yhtenä merkittävimpinä nostetaan esiin isomman tarkoituksen ja merkityksen löytäminen. Nykyään tämä näkyy nuorten vahvassa halussa tehdä työtä, jolla on merkitystä. Siinä onkin sitten työsarkaa että miten jokaisesta päivästä tehdään merkityksellinen Mittavassa, Tiimiakatemiassa.

Omalta osaltani olen nyt saanut kesää varten tehtyä oppimissopimuksen, joka on selkeästi mitattava. Se myös painottaa asioita, joita pidän vahvuuksinani ja joita haluan myös kehittää vielä paremmiksi. Se on antanut minulle merkityksen tunnetta näihin muutamiin projekteihin ja kokeiluihin, joita tällä hetkellä pyöritän. Kesä tulee ja joudun luultavasti vähentämään yhtä minulle rakasta toimintaa, ristipölyttämistä. Onneksi osa tekee kesäprojektejaan Jyväskylän seudulla, joten pystyn vierailemaan niissä pitkin kesää.

Jokaisen tulisi löytää oppimissopimuksen kautta merkitys omaan tekemiseensä. Se on se, mikä tuo rahaa kun vain tekee tarpeeksi hyvin. Minä en voi siihen pakottaa, mutta omalla käytöksellä ja esimerkillä voin pitää velvoitetta vain seurantatyökaluna ja keskittyä siihen että projektit kehittävät oikeita asioita minussa. Viime aikoina, erityisesti velvoitteesta jäljessä olevien kohdalla, on harmillisesti keskitytty enemmän rahan tuontiin kuin niiden projektien kehittämiseen joita jokaisella on. Tähän täytyy tarttua jo kesän aikana niin, että kun syksyllä olemme jälleen koolla niin kukaan ei jää syksyn aluksi tyhjän päälle. Miten? Itse aion ainakin kysellä ihmisiltä syksyn suunnitelmia ja kehittymisen keskiössä olevia osa-alueita.

Vanha kunnon sivujuonne. Merkitys on tarkoituksen lisäksi myös mielikuvia. Eli esimerkiksi velvoitteen kohdalla tärkeää on luoda mielikuvia siitä, mitä täysi velvoite saa aikaan, mitä vajaa, etc. On tärkeää konkretisoida ja luoda mielikuvia kaikesta, koska viestintä ei ole koskaan mekaanista vaan herättää aina jotain tunteita. Tämä on tärkeää erityisesti minulle, koska minua on usein huomautettu liian korkealentoisesta tekstistä. Pitää opetella käyttämään tarkemmin metaforia ja pyrkimään mielikuvien luomiseen.

Esimerkistä käynee pesäpallo. Kuvittele itsesi kotipesään lyöntivuoroon. Lyömisen yrittäminen voisi olla turhauttavaa puuhaa jos et näkisi/tietäisi/ymmärtäisi mitä tapahtuu jos ja kun osut palloon. Siinä vain seuraat palloa ja yrität osua. Pesäpallostakin pääsee kuitenkin naaattimaan kun ymmärtää mitä mahdollisuuksia avautuu kun palloon todella osuu. Pallon lyöminen takakentälle, juokseminen.. Koko tilanteeseen tulee aimo annos syvyyttä. Eikö tällä jo saisi aikaan sitä palloon osumiseen halua? Merkityksen kirkastaminen on siis tärkeää.

 

Tiimiakatemian ulospäinsuuntautuva vetovoima

Sitten isompaan tasoon, jota pidän hyvinkin mielenkiintoisena koko Tiimiakatemian brändin kannalta. En päässyt kovin syvälle tämän aiheen kanssa, mutta tarpeeksi kuitenkin ymmärtääkseni että tätä kirjaa pitää suositella aina päävalmentajasta rekrypäällikköölle ja uudelle brändimasalle. Henkilöstö on suurin viestintäkanava mitä yrityksellä voi olla, ja Tiimiakatemia ei ole poikkeus. Aika siis satsata siihen miten sisällä saadaan homma sille tasolle, että jokainen voi markkinoida Tiimiakatemiaa kaikkialla talon ulkopuolella.

Henkilöitä, joiden tämä kirja tulee lukea. Suluissa ruksi kun olen puhunut kirjasta, toinen ruksi kun olen lukenut hänen esseensä siitä ja palannut asiaan.

  • Aku Oikari (x)
  • Ulla Luukas
  • Tanja Heikkilä (x)
  • John Blåfield (x)
  • Alex Pocknell

 

 

Lopuksi mitä minä teen käytännössä. Jatkan kehittymistä ihmisten kanssa keskustelijana ja buustaajana, sekä osoitan arvostustani ja rohkaisen ihmisiä siinä, mitä he tekevät ja missä ovat hyviä. Tavoitteena kiinnittää tämä edelleen päivittäiseen toimintaan.

 

P.S. Jos kaksi työnhakijaa ovat yhtä hyviä, palkkaa se, joka on parempi kirjoittaja. Hyvä kirjoittaja osaa kiteyttää, mikä on osoitus hyvästä ajattelutaidosta. Mielenkiintoinen ajatus.

 

 

Henry Vesin
Matalentoinen bisnesenkeli
Osuuskunta Mittava Innovations
p. 040 734 8559
henry@mittava.fi

Tagit: , , , , , ,

Keskustele artikkelista

2 kommenttia to “Vetovoima ei ole mekaanista”

  1. johnanders sanoo:

    Tuosta alusta tulee mieleen justiinsa loppuun lukemani kirja nimeltään Hyvästä Paras. Kirjassa tulkitaan tutkimustuloksista että kaikki tutkimuskohde-yritykset, jotka menestyivät loistavasti pitkään, kulkivat henkilöstö edellä. Kyse oli siitä että pitää saada oikeat ihmiset kelkkaan ja väärät ihmiset pois ja sitten oikeat ihmiset oikeille paikoille. Se mitä yritys lähtee tekemään, ei ole niin tärkeätä kuin oikeat ihmiset. Onhan niitä loistavia yrityksiä, jotka eivät juurikaan välitä asiakkaistaan vaan keskittyvät täysillä siihen omaan juttuun ja raha vaan seuraa. Tiimiakatemiakin olisi varmaan melko eri näköinen, jos me kaikki oltais akateemista opiskelua rakastavia hikipinkoja. Organisaatio on yksilöiden summa ja tietynlainen organisaatio vetää puoleensa tietynlaisia tyyppejä.

    Suosittelen sulle kyseistä Jim Collinsin kirjaa Hyvästä Paras. Mielenkiintoisia pointteja jotka perustuvat tutkimustuloksiin, joten niissä on oltava perää.

    Hauskaa, kun omalla nimellä haki esseitä, nii tämä tuli ekana tuloksena. Oli vaa pakko lukee ja kattoo mistä on kyse. Käytät eseepankkia melko taitavasti, sun digitaalisen jalanjäljen kannalta. Oli pakko kopsata sulta esseiden allekirjoitus ajatus. Parantelin sitä lisäämällä osuuskunnan nimeen linkin Inton nettisivuille.

    John Blåfield
    Ideaosuuskunta Into

  2. Henry Vesin sanoo:

    Kiitos suosituksesta! Oon katsonut sitä kyllä, mutta en ole vielä saanut itselleni syytä miksi lukea se. Ehkä tämä nyt on sellainen syy. Eniten mua kiinnosti tää tämän kirjan aihe Tiimiakatemian kannalta, koska siinä on mun mielestä paljon viilattavaa. Oman korren kantaminen tähän kekoon on vain yllättävän vaikeaa kun ei tiedä mitä kortta kantaisi ja mihin kohtaan.

    Kiitos myös digitaalisen jalanjäljen huomioimisesta, oon panostanut siihen vaikka en juurikaan ole mitään siihen liittyvää lukenut. Henkilöbrändäys ja digitaalinen jalanjälki kannattaa sisäistää, pienellä vaivalla saa huomattavaa näkyvyyttä. 😉

Leave a Reply to johnanders

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!