Tiimiakatemia on Jyväskylän Ammattikorkeakoulun yrittäjyyden huippuyksikkö

Vetovoimaa työnantajan näkökulmasta

Kirjoitettu 08.09.16
Esseen kirjoittaja: Anna Rönkkä
Kirjapisteet: 2
Kirja: Vetovoima - Kirja inspiroivista yrityksistä, merkityksen johtamisesta ja idealismin voimasta
Kirjan kirjoittaja: Nando Malmelin & Jukka Hakala
Kategoriat: 1.3. Oppivan organisaation ja tiimiyrityksen kehittämistyökalut, 2.2. Tiimityön taidot ja työkalut, 2.3. Yhteisöllisyyden kehittämisen työkalut, 3. Yrittäjyys, 3.2. Yrittäjän taidot ja työkalut, 3.3. Yrityksen roiminnan kehittäminen, 4.1. Johtavat ajatukset, 4.3. Johtamisen ja organisaation kehittämisen työkalut

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Vetovoimainen yritys työnantajan näkökulmasta

Meillä oli tänä kesänä Laivurissa seitsemän työntekijää kolmen kuukauden ajan. Rekrysimme työntekijät loka-marraskuussa 2015, sen suurempia houkuttimia miettimättä. Otamme nuoria töihin ja maksamme palkkaa heille, that’s it. Tulevaisuudessa jos tilanne on niinkin positiivinen, että voimme palkata ympärivuotisesti työntekijöitä johonkin muuhun toimipisteeseen, täytyy ottaa huomioon muitakin työsuhteen mielekkyyteen vaikuttavia asioita kuin palkka ja muut pakolliset edellytykset.

Uuden työntekijän motivaatioon ja työn houkuttelevuuteen voi vaikuttaa esimerkiksi se, palkataanko uusi henkilökunnan jäsen vakituiseen työsuhteeseen, määräaikaiseen projektiluontoiseen hommaan vai tilapäiseen osa-aikatyöhön. Ainakin itse suhtautuisin kaikkiin näihin kolmeen työsuhteeseen eri tavalla: vakituiseen työsuhteeseen laittaisi kaikki paukut alusta lähtien, koska sitä ei haluaisi menettää – kun taas lyhytaikaiseen työhön ei ehkä edes ehtisi motivoitua niin kovasti, että työ tulisi hoidettua tarpeeksi hyvin.

Myös fyysiset olosuhteet ovat tärkeitä työn mielekkyyden kannalta: missä työpaikka sijaitsee, onko sinne hyvät kulkuyhteydet ja millaiset ovat yrityksen toimitilat, näin esimerkiksi. Onko työn tekeminen ergonomista ja ovatko tilat viihtyisät? Mieluummin itsekin teen töitä viihtyisässä ympäristössä kuin jossain murjussa syrjäisellä paikalla. Lisäksi työn mielekkyyteen vaikuttavat varmasti muut edut, kuten virkistysmahdollisuudet, kannustepalkkiot ja se, kuinka paljon yrityksen kehitykseen ja omaan työhön saa itse vaikuttaa. Teetkö vain pakolliset, sinulle määrätyt työtehtävät, vai saatko vaikuttaa niihin myös itse? Mielestäni on reilua ja kannustavaa, jos työnantaja palkitsee jotenkin henkilöstöään, jos yrityksen tavoitteisiin päästään tai muuten onnistutaan.

Mitä yrityksen vetovoimaisuus vaatii johtajalta?

  1. Taitoa tehdä vetovoimaisia päätöksiä. Johtajan tulee ymmärtää, että hänen tekemät päätökset eivät koske vain työntekijöitä vaan kaikkia sidosryhmiä: asiakkaita, yhteistyökumppaneita ja kilpailijoita. Johtajan tulee tehdä päätöksiä sen kannalta, miten ne vaikuttavat yrityksen vetovoimaisuuteen kaikkien osapuolten silmissä. Päätösten teko on monesti hankalaa, etenkin jos siitä seuraa merkittäviä muutoksia. Yrittäjän täytyy kuitenkin aina muistaa, että on elettävä ajan hermolla ja vastattava asiakkaiden tarpeisiin. Vetovoimaisella yrityksellä on aina jotakin, mitä kilpailijalla ei ole.
  1. Taitoa kiteyttää rohkeasti. Arvot, visio, missio ja strategia tulee pystyä selittämään selkeästi ja lyhyesti. Kaikki edellä mainitut asiat täytyy olla niin selkeästi kiteytettyjä, että ne aukeavat heti ensimmäisellä kerralla täysin jokaiselle uudelle työntekijälle. Keväällä ennen Laivurin ovien aukaisua kävimme uusien työntekijöidemme kanssa läpi Laivurin toimintaa ohjaavia arvoja ja ajatuksia, jotta toimisimme jokainen samojen arvojen mukaan.

Laivurin johtavat ajatukset:

      • työtä hyvällä fiiliksellä
      • säästä kaverin askelia
      • asiakkaan arvostaminen
      • tehdään täysillä se, mitä ollaan tekemässä
      • suora puhe, rehellisyys, ei sarkasmia
      • tehdään Suomen parasta pitsaa
  1. Taitoa lisätä vuorovaikutusta ja hyödyntää tunteita. Vetovoimaisen yrityksen johtaja näyttää itse helposti omat tunteensa ja vaikuttaa myös työntekijöidensä tunteisiin. Vetovoimaisen yrityksen johtaja pystyy yhdistämään työntekijän oman motiivin yrityksen tarpeisiin. On tärkeää muistaa, että vaikka liiketoiminnan on tarkoitus tuottaa tulosta, eivät työntekijät saa olla yritykselle vain koneita jotka sen mahdollistaa. Työntekijöiden motiivit, viihtyvyys ja heidän arvostaminen on nykypäivänä tärkeitä asioita. Monelle työntekijälle pelkkä työstä saatu palkka ei ole tarpeeksi suuri motiivi käydä töissä, jos hänen työtään ei arvosteta.
  1. Taito valtuuttaa työntekijät brändilähettiläiksi. Tyytyväiset työntekijät ovat ylpeitä työnantajastaan ja kertovat siitä mielellään eteenpäin. Hyvät uutiset vaikuttavat yrityksen brändiin. Yrityksen täytyy opettaa työntekijöille yrityksen brändistä ja oikeaoppista viestimistä. Markkinoimme syksyllä avoimia työpaikkojamme ”elämäsi huikeimpana kesäduunina”. Kesän ollessa ohitse ja työntekijöiltä palautetta saaneena, voin sanoa että ainakin läheltä liippasimme lupaustamme! Siitä merkkejä ovat kiitokset ja palautteet, joita olemme saaneet työntekijöiltämme sekä heidän sosiaalisen median julkaisut koskien kesätyöstään meillä.
  1. Taito uskoa idealismin voimaan. Vetovoimaisen yrityksen johtajan täytyy olla rohkea ajatuksissaan ja kokeilla rohkeasti uusia asioita, jotta yrityksen vetovoimaisuus kasvaa. Jos mekin pyörittäisimme Laivuria monta kesää ilman yhden yhtä uudistusta, keväisin uutuuden viehätys olisi varmaan aika nopeasti ohitse asiakkaiden silmissä. Mutta ei vain heillä, jos olisimme jo kolme vuotta tehneet samalla kaavalla hommia kesäisin, olisimme varmasti itsekin kyllästyneet. Uudistukset ja rohkeat kokeilut ovat siis tärkeitä kaikille: yrittäjille, asiakkaille ja etenkin henkilöstölle, jotta he pitäisivät työstään mahdollisimman paljon.

 

Keskustele artikkelista

Kirjoita kommentti

Kirjoita allaoleva koodi viereiseen kenttään roskapostin suodattamiseksi, kiitos!